Bild
Nästa artikel

Långtest: Multimediasystem

Test

Distraktion från smarta telefoner har blivit något av vår tids trafiksäkerhetsutmaning. Vi tittar på hur våra långtestbilars mediaanläggningar kan hjälpa föraren att hålla ögonen från telefonen.

Vi har testat hur lätt personer som inte är vana vid våra långtestbilar klarar att göra några enkla inställningar i bilarnas mediasystem och mätt hur lång tid de behöver jämfört med testlaget. Vi vill med det visa hur viktigt det är att vänja sig vid gränssnitten för att de ska kunna användas trafiksäkert.

Långtestbilarna har alla pekskärmar i någon form. Volvo och Audi har gått längst och styr klimatanläggning, stolsvärme och liknande via skärmarna. Försvårar det handhavandet jämfört med de övriga bilarnas fysiska vred? Inte i nämnvärd utsträckning. Till skillnad från Volvo behöver Audis klimatkontroll aldrig ”väckas” för att nå klimatinställningarna, samtidigt bekräftar skärmen kommandot med en vibration. Det gör att det är lite smidigare att sköta Audis klimatanläggning jämfört med Volvos.

Klimatanläggning, stolsvärme och likande kan styras med röstkommando. En fantastisk funktion när den fungerar, tyvärr är det något av ”varannan gång träff”. Ju enklare instruktion desto sannolikare är det att bilen lyder, men den som har vant sig vid mobiltelefonens ”Siri” kommer att bli besviken.

Testmoment två är att koppla, para, mobiltelefon och bil. Då en ansluten telefon återansluter varje gång den är i bilen blir tiden parningen tar lite av en akademisk fråga. Den stora tidsskillnaden mellan en oerfaren och van användare i Dacia ger ändå en bild av hur smidig processen är. Volvo är okomplicerad, men systemet arbetar påfallande långsamt. I Hyundai görs parningen alltid från mobiltelefonen, det kan underlätta om man inte är van vid bilens menysystem. Ford använder sig av talade bekräftelser under parningsprocessen. Ovanligt och föredömligt tydligt.

Testmoment tre är att leta upp en kontakt i telefonboken via bilens mediaskärm. Det ger en bild av hur lättmanövrerade menysystemen uppfattas. Volvo och Ford har lyckats bra, det skiljer bara en sekund mellan användarna. Den verkliga segraren i delmomentet är dock Audi där den vana användaren hittar kontakterna på tre sekunder. Tre sekunder kan låta som en kort tid, men vid en hastighet av 90 km/tim hinner bilen rulla 75 meter. Hyundai visar vikten av att lära sig menysystemets struktur. Under den tid det tar för den ovane användaren att bläddra fram kontakterna hinner bilen rulla 300 meter, tre gånger så lång sträcka som för den vana användaren.

Med Android Auto eller Apple Car Play kommer röststyrning för telefon och kontakter, det kan vara väl så trafiksäkert som de inbyggda funktionerna. 

Här är vår bedömmning för respektive bil:
 

Audi A6: Lättanvänd

Audis ”MMI Touch” bygger på tydliga ikoner som på förarens sida flankeras av fem genvägar för radio, media, telefon och navigation. Graden av återkoppling och känslighet kan justeras. Det finns möjlighet till en räcka olika inställningar av allt från parkeringssensorernas frekvens till interiörbelysningens intensitet. För att underlätta går det att programmera upp till sju olika förarprofiler. Det som lagras är inställningar för infotainment, komfort och fordonsinställningar.

Audi och Volvo är de bilar som har den högsta ljudkvaliteten vid telefonsamtal, både den som blir uppringd och uppringaren har mycket god hörbarhet även om ett visst ”havsbrus” noteras av den som inte sitter i bilen. Testet genomfördes i 80 km/tim. Undantaget Dacia kan bilarna ta emot och presentera sms via talsyntes. Audi har mycket tydligt, flytande, tal. Övriga talar i jämförelse något yxigt. Likt i Ford kan Audiföraren svara på inkommande SMS med förskrivna meddelanden, exempelvis med den rådande positionen. Vid textinmatning förvandlas klimatanläggningens skärm till en skrivplatta. Skärmrespons och förmåga att tolka skrivstil är skrämmande bra.

Dacia Duster: Basal

Se upp! Kör säkert och följ trafikreglerna.” Vid start uppmanar Dacias ”Media Nav Evolution” föraren att inte påverkas av systemet. Mediaenheten har en enkel och självförklarande uppbyggnad. Grafiken är okonstlad med sex tydliga och färgkoordinerade ikoner som grundmeny. Ett tryck på ”Telefon” och du får fram en knappsats med en tydlig grön lur. Kan det bli enklare? Eventuella menyalternativ visas på tydliga flikar runt skärmens hörn. På bilden ovan syns fliken till skärmsläckaren ”Mörk”.

Tydliga anvisningar till trots lyckades vår Dacia bara hitta en av de fyra testtelefonerna. Det gick avsevärt smidigare att para från telefonerna. Ljudkvaliteten på handsfree-samtalet var markant sämre i Dacia än i övriga. ”Står du vid startrampen till Apollo 11”, undrade den uppringande parten. Trots ett något burkigt ljud gick det att genomföra ett samtal i rimligt civiliserad ton. 3,5 mm AUX-ingång och USB-port sitter i skärmens ovankant, när de används kan sladdar skymma skärmen. Fysiska knappar för volym samt på/av-knapp. Utomhustemperatur visas även om tändningen är avstängd, omtänksamt för den som väntar.

Ford Focus: Tydlig

Handen kan vila mot den ljusstarka skärmens överkant medan tummen sköter klickandet. Grundmenyn har tre tydliga huvudikoner för ”Media/Radio”, ”Navigering” och ”Telefon”. Öppnas en funktion tillåts den använda hela skärmytan, det ger ett mycket rent och tydligt gränssnitt (övre bilden). Eller som en i testlaget uttryckte det: ”Fritt från krimskrams och bländverk”. De fyra ikonerna i botten finns alltid tillgängliga. Vår bil är inte utrustad med navigation, men navigationsikonen används när Apple Car Play/Android Auto används. I telefonmenyn går det att enkelt stänga av alla inkommande samtal utan att koppla bort telefonen, en omtänksam funktion.

De fysiska knapparna används för att kontrollera bilens radio/media samt för att släcka skärmen. Separat ratt för volym och manuell frekvenssökning. Även för den som inte har suttit i en bil under de senaste 50 åren kommer inställningen av radiofrekvens att gå som en dans. Med tillgång till mobiltelefonens uppkoppling kan systemet uppdatera sig självt, men funktionen är otydlig. Exempelvis ges ingen bekräftelse på att det är den senaste mjukvaran som används.

Hyundai Kona EV: Långsam

Skärmen är indelad i tre sektioner. Kartbilden upptar vänster skärmhalva. Den höga delen visar aktuell ljudkälla samt en grupp om tre ikoner för elbilsinställningar (laddtider etc.), systemfunktioner samt senast använda app. Fysiska knappar används till de vanligaste funktionerna, ett tryck på rattens telefonknapp väcker telefonmenyn. Skärmens högra vred fungerar som scroll-/zoomhjul i menyer. Trots kapacitiv skärm stöder inte Hyundais navigator multitouch. Vid spegling av kartapp fungerar nyp- och svepgester. Röststyrning stöds bara när telefonen är kopplad med Apple Car Play/Android Auto.

Skärmen för inställningar (bild nedan) har onödigt små ikoner och liten text. Det gör att systemet upplevs omständligare än vad det egentligen är. Skillnaden mellan van och ovan användare är påtaglig. Upplevelsen blir inte bättre av att det finns en markant fördröjning från tryck till att systemet utför kommandot. Precis som i Ford ställs förarstödsystem och liknande med hjälp av bilens färddator. Texten är liten med kryptiska förkortningar. Hyundai och Dacia tillåter inte ändringar av systeminställningar under färd.

Volvo V60: Textintensiv

Volvo har i grunden ett avskalat menysystem som mer uttalat än de övriga förutsätter att man har grundläggande vetskap om pekskärmsgränssnitt. Volvo har gått så långt i att vara avskalat stramt att det går ut över användarvänligheten. Grundmenyn bygger runt fyra ikoner, navigation, media/radio, telefon och app/extrainformation. Ikonerna har en fast ordning på skärmen, då vår bil saknar GPS-navigation tar ikonen skärmyta som kunde använts till annat. Car Play/Android Auto tillåts använda knappt halva skärmen (bild nedan). Tryck på radio och menyn för favoritkanaler, manuell frekvensinmatning och växla ljudkälla dyker upp som tydliga symboler. För att ta sig djupare in i menyerna får man svepa vänster för att nå ”appar” som Spotify, eller höger för att nå bilinställningar.

Menyerna har tydliga symboler, går man ytterligare ett hack in i systeminställningarna ersätts symbolerna av text. Volvo har likt Audi röststyrning av en del bilfunktioner. Det räcker till exempel att säga ”Jag fryser” för att temperaturen ska höjas en grad. Funktionen fascinerar men hör alltför ofta fel för att kännas helt pålitlig.

Vi har testat hur lätt personer som inte är vana vid våra långtestbilar klarar att göra några enkla inställningar i bilarnas mediasystem och mätt hur lång tid de behöver jämfört med testlaget. Vi vill med det visa hur viktigt det är att vänja sig vid gränssnitten för att de ska kunna användas trafiksäkert.

Långtestbilarna har alla pekskärmar i någon form. Volvo och Audi har gått längst och styr klimatanläggning, stolsvärme och liknande via skärmarna. Försvårar det handhavandet jämfört med de övriga bilarnas fysiska vred? Inte i nämnvärd utsträckning. Till skillnad från Volvo behöver Audis klimatkontroll aldrig ”väckas” för att

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta tidsåtgång

Tid i sekunder för att utföra tre olika testmoment, ovan/van användare.

Audi A6:
Justera temperatur 1/1
Para bil – telefon 32/21
Kontakt i telefonboken 6/3
---------------------------------
Dacia Duster:
Justera temperatur 1/1
Para bil – telefon 58/27
Kontakt i telefonboken 8/4
---------------------------------
Ford Focus:
Justera temperatur 1/1
Para bil – telefon 38/20
Kontakt i telefonboken 7/5
---------------------------------
Hyundai Kona:
Justera temperatur 1/1
Para bil – telefon 30/10
Kontakt i telefonboken 12/4
---------------------------------
Volvo V60:
Justera temperatur 2/1
Para bil – telefon 54/40
Kontakt i telefonboken 6/5

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.