Bild
Nästa artikel

Körsäkrare Aygo

Test

Växthusgaserna måste minska, men den som vill göra det med en bensindriven miljöbil har inte många att välja mellan. Antingen är det dyra hybrider eller minibilar som Toyota Aygo. Subaru Justy är förvisso inte heller så stor utanpå, men väl inuti. Det har sina brister, men plockar ändå poäng i miljömatchen.

Sverige är ett av få länder i världen som verkar kunna minska utsläppet av växthusgaser, enligt en nyligen släppt rapport. Att trafiken blir renare kan vi tacka politikerna för. Med kloka beslut har de snabbt fått bilköparna att tänka i nya banor. Miljöbilspremie och skatterabatter har förändrat den svenska bilmarknaden på bara något år. Nu ska det vara en miljöbil! Drygt en femtedel av alla nysålda bilar i oktober klarade på ett eller annat sätt kraven för att kallas miljövänliga.

På internetsajten "miljofordon.se" finns i dag 135 olika miljöbilar i alla storleksklasser. De flesta drivs med etanol eller diesel.

Men om man nu inte vill slaska med illaluktande diesel eller etanol utan vill köra miljövänligt på vanlig bensin? Då blir utbudet strax mer begränsat. Då får valet stå mellan en svindyr hybrid eller en riktigt liten bil.

De små miljöbilarna med bensinmotorer är visserligen rätt billiga i inköp och snåla, men de har sina nackdelar. Ingen är över 3,5 meter lång, alla är högst fyrsitsiga och deras utrymme för last är nästan försumbart. Toyota Aygo har fått något av en särställning i det bensindrivna miljögänget.  Den är nu landets 26:e mest sålda bil. Samma modell säljs också som Citroën C1 och Peugeot 107 - alla tillverkas i samma tjeckiska fabrik.


De tre bilmärkena har likvärdig utrustning till ungefär samma pris. Men av någon anledning väljer ungefär dubbelt så många en Toyota istället för något av de andra märkena.

Sedan några veckor tillbaka har dock Toyota och de andra miljömärkena fått konkurrens. Subaru Justy är något så ovanligt som en bensindriven miljöbil med plats för både fem personer och lite bagage.

Bortsett från motorn finns få likheter mellan bilarna. Toyotan är definitivt roligast att titta på. Den är designad för att slå an på ungdomar och det har den lyckats med. Till och med tuffa killar i 20-årsåldern syns ofta köra Aygo.
 
Subaru Justy är betydligt mer traditionellt formgiven; en liten hög billåda med beskedligt utseende. Men det är en form med fördelar. Trots att karossen inte är längre än 361 centimeter är kupéutrymmena förbluffande generösa. Det är högt i tak, sätena är också höga och det skapar automatiskt ett bra benutrymme. Vi lät en karl på 187 centimeter kliva in i baksätet bakom en ungefär lika lång förare. Det fanns plats för båda.

Samma test i Aygo utföll inte alls bra. Testpassageraren tvingades sitta med knäna hårt inpressade i framstolens ryggstöd och upptäckte att bakom tyget sitter några otäckt hårda stag som gjorde benen illa. Kortvuxna sitter där-emot hyfsat, men fler än två har inte plats. Aygo är fem centimeter smalare än Justy.

Bakom baksätet i Justy finns ett riktigt användbart lastutrymme. Lastkanten är låg och det är lätt att lyfta in väskor och annat gods. Om baksätet fälls blir lastgolvet helt platt och över 600 liter stort. Genom den stora bakluckan går det att klämma in grejor som är en meter breda, 80 centimeter höga och 130 centimeter långa.

Denna lastförmåga kan lilla Aygo inte matcha alls.  Bagageutrymmet ser ut som en liten grop innanför en 80 centimeter hög kant och den skrangliga hatthyllan är i vägen för kassar och väskor. Även Aygos baksäte går att fälla, men den lilla bakluckan begränsar storleken på vad man kan stuva in. Prylar som är längre än 105 centimeter får inte plats.

Toyota Aygo är utan tvekan den mest körsäkra bilen. Testet kördes under värsta köldknäppen i november och då tog vi det extra försiktigt med Subarun. När det var halt kunde den plötsligt överraska med att vilja kasa rakt fram i snäva svängar - framvagnen verkar väl lätt.

Subaru Justy skulle behöva ett anti-sladdsystem, men något sådant finns inte ens att köpa. Det är en allvarlig brist på en annars vettig bil och indikerar att Daihatsu/Subaru kanske inte ligger i frontlinjen vad gäller säkerhetstänkandet. ABS-bromsar finns i alla fall, men systemet är ganska slamrigt och verkar tillhöra en äldre generation.

Ingen av bilarna har någon yttertempmätare och det känns alltid osäkert att inte veta på vilken sida nollstrecket temperaturen ligger. Men föraren i Toyota Aygo blev åtminstone varnad när det var halt. Antisladdsystem är standard och det larmar med blinkande lampa och pipsignal när hjulen börjar slira.
De flesta testförare rapporterade att de kände sig mycket säkrare i Toyotan.
Bilarnas storlek passar förstås perfekt i trång stadstrafik och där har Subaru Justy fördel genom sina stora rutor och höga sittposition. Förarstolen går att höja, fast bara i bakkant. Den som är liten hamnar med rumpan i nedförsbacke och får lätt spänningsvärk i gasbenet. 


Men Toyota Aygo är heller inte så väl anpassad för korta förare. Stolen är bekvämt vinklad men låg. Den går inte att höja. Inte heller bilbältet kan justeras i höjdled och på kortvuxna (runt 160 cm och därunder) hamnar diagonalbandet tvärs över halsen där det gnager irriterande på huden. 
En extra, lös sittdyna borde erbjudas i tillbehörslistan.

Priset för Subaru Justy är några tusenlappar högre än för Toyota Aygo och dess syskon. Men för pengarna får man mer än större utrymmen. Utrustningen är tämligen riklig med bland annat elhissar, elbackspeglar och färddator.

Även en manuellt styrd luftkonditionering är också standard, men den verkar inte vidare effektiv. Regnvåta dagar, när vi åkte flera i bilen, immade bakrutorna igen och fick hållas rena med handkraft.

 Bland de bensindrivna miljöbilarna vinner Toyota Aygo på lägre förbrukning och renare utsläpp. Men Subaru Justy tar poäng på betydligt bättre utrymmen och rikare utrustning. Den är klyftigt konstruerad och har bättre förutsättningar att ersätta en större, dyrare och törstigare bil än den lilla Toyotan. Justy går att köpa för 119 900 kr men det ska man inte göra. Den dyrare modellen har krockgardiner och en så liten bil behöver all säkerhetsutrustning.  Något anti-sladdsystem finns inte ens att köpa till Justy. Det ingår där-emot i priset på Aygo. Subaru Justy saknar också värmestolar. Eftermontering blir dyrt och kan äta upp halva miljöbilspremien. Däremot slipper ägaren lägga ut pengar på service. Den är gratis de 4 500 första milen.

Taggar: Test, Toyota Aygo
Körsäkrare Aygo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.