Nästa artikel
Kia Soul vs Skoda Roomster - kufar med kubik
Test

Kia Soul vs Skoda Roomster - kufar med kubik

Publicerad 19 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
De är inga vackra bilar, Kia Soul och Skoda Roomster, men deras kufiska kartongdesign har fördelar. Trots att ingen tar stor plats på vägen rymmer de bastanta passagerare eller en massa prylar. Kiafolket borde emellertid ha tjuvtittat lite hos Skoda för att få tips på hur man konstruerar en riktigt praktisk bil.
"Det var en ful rackare!"  tyckte 43-åringen.

"Vilken häftig bil!" utbrast 22-åringen. "Den verkar vara bra för gubbar i min ålder", sa 64-åringen.

Vem som än ställs inför Kia Soul tycker något om dess nästan oförskämt udda design. Alla biltillverkare försöker skapa profiler som märks i trafiken och det har Kia sannerligen lyckats med. Designen kommer huvudsakligen från Kias amerikanska studio men även europeiska och koreanska pennor har varit med och skissat.
 
Soul påminner om en förrymd flyttkartong, eller kanske en krympt Londontaxi... eller en öststatsjeep… förslagen är många. Den fräcka koreanska plåtlådan får både applåder och fnysningar. Den är värd båda.

Skoda Roomster har varit med sedan 2006 och den har nog de flesta vant sig vid. Fast när den kom var designen uppseendeväckande. Skodas designers har själva berättat vad de tycker att bilen liknar: En kolonistuga försedd med flygplansnos.  Framtill har karossen svängda former och låga rutor som på en sportbil. Bakom framstolarna sväller karossen ut till en sjuglasvagn där det finns plats för långa, kraftiga passagerare eller 1,7 kubikmeter gods.

Bra som taxi

Bredvid Kia Soul ser Skoda Roomster beskedlig ut. Men i version "Scout" blir tjecken uppklädd med skärmbreddare och plastsköldar längs sidorna. Då blir den tuffare och ser lite mer respektingivande ut. Scoutvarianten kostar visserligen 23 600 kr mer än en vanlig Roomster, men i priset ingår betydligt mera godis än några plastbitar: Panoramaglastak, tonade rutor, kraftig ljudanläggning, tuffare klädsel med mera.

Båda bilarna är ungefär lika stora. Kia är någon decimeter kortare, men betydligt bredare och högre än Skoda (se tabell på sid 40!). Det märks i baksätet. Ett par av testpassagerarna var över 190 centimeter långa och kraftigt byggda. De konstaterade häpet att det fanns flera centimeter luft kvar till taket och framstolarna.

Som taxi vore Soul alldeles utmärkt. Men bara för resande med lite bagage. Bakom det rymliga baksätet finns knappt någon plats kvar för last. Innanför bakluckan blottas ett beklämmande ynkligt utrymme, mindre än i exempelvis Ford Ka och Toyota Yaris. Det diskvalificerar Kia Soul som familjebil. Bara en liten hopfällbar sittsulky går in, sen är det fullt. En barnvagn är inte att tänka på, då måste ryggstödet fällas.

Ett skjutbart baksäte hade ökat användbarheten avsevärt men det praktiska tänkandet har fått ge vika för kostnaderna, antagligen.

Såna missar har inte Skoda gjort. Roomsters baksäte består av tre separata säten. De yttersta kan skjutas hela 15 centimeter i längsled. Alla bakstolar kan dessutom lyftas ur om bilen behöver frakta voluminösa prylar - cyklar exempelvis.

Bekväm för äldre

Är passagerarna extra kraftiga kan man ta ur mittstolen, varpå yttersätena går att flytta in 11 centimeter vardera. Då blir det fritt runt axlarna.

Riktigt vilken målgrupp Kia skjuter in sig på med Soul är lite svårt att lista ut. Den är ingen familjebil. Många ungdomar faller för den coola designen och under testkörningen gruffade de yngsta förarna om vem som skulle få köra Soul. Kia erbjuder också utrustning som är direkt riktad till unga människor: Den mer påkostade EX-modellen har högtalare som pulserar med rött discoljus i takt med musiken och i tillbehörslistorna finns tuffa dekordetaljer.

Men unga har sällan råd med nya bilar...
"De som är unga i hjärtat" beskriver Kia de tänkta köparna. Det är också ett sätt att uttrycka, att Soul passar alldeles utmärkt för äldre.

Strålande utsikt

Karossen är hög, liksom markfrigången. Det betyder också att sätena sitter högt.
Att kliva i och ur bilen är bekvämt för människor som inte är så mjuka i ryggen. Körställningen är hög och föraren har strålande utsikt över trafiken. Soul är lättmanöverad - åtminstone framåt. Det är värre att backa.

Snett bakåt tittar föraren in i en bred, kompakt vägg. Bakrutan är dessutom ganska liten. Kia har dock tagit fram utrustning som hjälper föraren med backningsdilemmat.

Testbilen var utrustad med backkamera (för 4 000 kr) som visar området bakom bilen i en liten ruta som tänds i backspegeln. En innovativ lösning som emellertid inte fungerar riktigt bra. Bilden i backspegeln är liten och det är svårt att bedöma hur långt bilen är från närmaste hinder. Smutsigt väglag lägger sig som en hinna över kameralinsen och bilden blir ändå mer otydlig.Vanliga, tjutande parkeringssensorer är nog att föredra. De är standard på EX-modellen.

Skoda tar 2 600 kr extra för parkeringssensorer. Bra att ha, förstås, men inte så absolut nödvändigt. Roomsters stora glasrutor gör det enkelt att manövrera även bakåt.

Olycklig allians

Vaken Kia Soul eller Skoda Roomster kan sorteras in bland miljöbilarna. Till Soul finns två motorer, bensin eller diesel. Skoda har fyra maskiner till Roomster.

Kias motor är av ett senare datum och det märks, inte minst vid bensinpumpen. De 124 koreanska hästarna kräver betydligt mindre kraftfoder än de 105 tjeckiska.

Skillnaden mellan testbilarna blev dock extra stor eftersom Skoda Roomster var utrustad med automatlåda, en så kallad Tiptronic som har sex steg och även ett manuellt program. Den kostar 9 000 kronor och den utgiften kan man gott spara in. Automatlådan och 105-hästarsmotorn är en olycklig allians.

Varje acceleration sker till tonerna av ett högt, plågat skorr från motorn. Det fula oljudet dämpas visserligen när bilen är uppe i fart, men i ryckig stadstrafik är det inte roligt att lyssna till hur motorn sliter och våndas.

Även Kia erbjuder en automatlåda till Soul, men bara i kombination med dieselmotorn på 128 hästkrafter. Det kanske är tur för bensinvarianten är tillräckligt surrig ändå.

Låter stressad

Manuella lådan är bara femväxlad och redan runt 90 kilometer/tim börjar föraren treva efter den sexa som man alltmer förtvivlat önskar sig. På motorväg är varvet uppe över 3 000 och då låter den koreanska maskinen överstressad.

- Det verkar alltid som om motorn gick på en växel för lågt, tyckte en av testförarna.

Att lyssna på surriga motorer blir tröttande i längden och sänker både Kia Soul och Skoda Roomster som sällskap på långa resor. Sittkomforten håller däremot i många timmar. Kias stolar är lite generösare, men de flesta förarna trivdes lika bra i Skodasätena. Det är svårare att hitta en riktigt perfekt körställning i Kia, för ratten går bara att ställa i höjdled. Inte precis vad man väntar sig i en ny bil.

Även om barn och ungdomar föll för Kias uppkäftiga uppenbarelse, var det i Skodas baksäte de helst ville åka. De enorma glasrutorna och glastaket i Roomster Scout ger baksätespassagerarna en skön frihetskänsla.

Kia Soul är över en decimeter bredare och en halv decimeter högre än Skoda Roomster och känns betydligt större och tyngre att köra, trots att båda bilarna väger lika mycket. På gropiga vägar rör sig koreanen ganska stelbent. I halt och moddigt väglag avslöjas, att balansen inte är den bästa. Antisladdsystemet går ofta in med ett högt skrapande och kraftiga bromsingrepp. När vi kopplade bort ESP:n brast bilen ut i vilda sladdar.

Lugnare i halka

Det är lugnare att köra Skoda Roomster i halka. ESP-systemet jobbar diskret. Att det aktiveras märks mest på en blinkande varningslampa. Bilen går stadigt och tryggt, även om föraren i ratten känner hur framhjulen ibland glider lite.

Körsäkerheten räddas av modern elektronik men hur det står till med krocksäkerheten hos Kia Soul är en öppen fråga. Den är inte testad än. Men målet är fem stjärnor enligt de nya hårdare kraven. Det framgår bland annat av den kraftiga, höga fronten. Motorn hänger djupt under plåten för att inte en påkörd fotgängare ska kunna slå sig på hårda detaljer.

Kia Soul får stryk av Skoda Roomster Scout i de flesta ronder.  Den höga tjecken är ett litet under av användbarhet och under ett år i Vi Bilägares långteststall (2006-2007) fick den mycket beröm. Men någon dundrande säljsuccé har den inte blivit. Många tycker nog att den ser konstig ut och i ungas ögon har den föga lyskraft.

Det kanske blir annorlunda för Soul. Den är visserligen udda, men på ett självsäkert och uppseendeväckande vis som nog kan slå an.  Även om den inte går segrande ur det här testet, kan den säkert vinna en del "unga hjärtan".

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.