Bild
Nästa artikel
Ljud utan relevant information är jobbigt att lyssna på. Oavsett om det kommer från asfalten eller en passgerare.
Ljud utan relevant information är jobbigt att lyssna på. Oavsett om det kommer från asfalten eller en passgerare.

Test: Tysta däck

Däck

I decennier har Vi Bilägare sökt bot på det jobbiga vägbullret. Förgäves. Kan en ny däckteknik vara lösningen? Vårt unika test ger resultat som förvånar både oss och däcktillverkarna!

Bara Sverige svenska vägar har. Vårt grova oljegrus gör livet tufft för svenska bilister. Bullerrelaterade spörsmål är en av de vanligaste läsarfrågorna till Vi Bilägare. Det är många som söker bättre ljudkomfort. Vilken bil är tystast? Vilket däck bullrar minst?

Allt ljud som sticker ut försöker hjärnan analysera. Vägljud tröttar ut hjärnan då det inte innehåller någon information. Ljud i det lågfrekventa området mellan 100 och 300 Hz uppfattas som ett entonigt surrande och det primära vägljudet som förmedelas av däcken ligger mellan 200 och 250 Hz. Därför har vägbullret en negativ påverkan på förarens uppmärksamhet.

Genom åren har vi provat en mängd lösningar som utlovar sänkt vägbuller, utan resultat. Det bästa sättet att dämpa det är vid ljudets källa – däcket.

Sedan några år finns det speciella bullerdämpande däck. De är i första hand framtagna till bilindustrin där de sitter på de större dimensionerna på premiumbilar för att ge lägre däckbuller när designkontoret kräver stora hjul med låg däckprofil. I mindre däckstorlekar anses tekniken inte ha lika bra effekt. Volvo använder tekniken från 19-tumhjul och uppåt.

Enkelt uttryckt handlar det om en limmad ”skumgummimatta” på insidan av däcket. Den dämpar det så kallade kavitetsljudet som uppstår när däcket rullar mot marken. När däcket pressas ihop mot vägen och sedan återfår sin form skapas vibrationer i luften i däcket. Då ljud är förändringar av lufttrycket ger dessa vibrationer upphov till ett lågfrekvent resonansbuller omkring 225 Hz. Dessa däckvibrationer fortplantar sig vidare genom hjulupphängning och chassi, eller via luften under bilen till golv och kaross, in i kupén.

Det ser simpelt ut, men allt är noga uträknat.Däck med bullerdämpande filt inuti har varit ett komforthöjande knep förbehållet biltillverkare med premiumambitioner. Nu kommer tekniken ut på eftermarknaden
Det ser simpelt ut, men allt är noga uträknat.Däck med bullerdämpande filt inuti har varit ett komforthöjande knep förbehållet biltillverkare med premiumambitioner. Nu kommer tekniken ut på eftermarknaden

Kavitetsljud är extra högt i däck med låg profil, som inte har lika förlåtande däcksida, samt på breda däck då slitbanan vibrerar mer då mönstrets mitt befinner sig längre ifrån däckets stabiliserande sidoväggar.

Dessa ljudvibrationer kan alltså lindras med en filtmatta av polyuretan på däckets insida och äntligen börjar denna bullerdämpande teknik att komma ut till privatkunder på eftermarknaden.

Goodyear är föregångare och erbjuder tekniken – som de döpt till SoundComfort – ned till 16 tum, både för sommar- och vinterdäck.

I sportigare däck är filtmattan delad för att ge bättre kylning. Här ett Pirelli-däck till McLaren.
I sportigare däck är filtmattan delad för att ge bättre kylning. Här ett Pirelli-däck till McLaren.

Det låter bra men märker man någon skillnad i verkligheten? För att ta reda på det samlade vi ihop identiska däck med och utan bullerdämpande material i tre storlekar.

  •  20-tum på en Volvo V90, som från fabrik har bullerdämpande däck.
  •  17-tum på en Volvo V90, för att se det hjälper i en beskedligare dimension.
  •  16-tum på en Ford Focus för att se om det fungerar med ännu mindre hjul på billigare bil med sämre ljudisolering.

Först ut är Volvo V90 skodd med Pirelli P-Zero i 20 tum. Pirelli var faktiskt först med denna komfortlösning som de döpt till Pirelli Noise Canceling System (PNCS).

Vi testar i blindo så vi själva inte vet om det är set 1 eller 2 som har PNCS.  Innan vi tar fram mätutrustningen kör vi en repa på de utvalda teststräckorna  – en med fin asfalt, en med grov asfalt – för att se om vi kan uppfatta någon subjektiv skillnad. Det ju vad örat registrerar som är det mest intressanta. I bilen är vi en 30-åring och en 60-åring, då hörseln förändras med åldern.

På den fina asfalten kan vi inte gissa vilket däck som är vilket, men på grov asfalt hör vi en tydlig förändring av ljudet. Det upplevs som hastigheten är lägre med PNCS än utan. Som om vi kör i 90 istället för 110 km/tim. Den som ofta kör i högre hastigheter på grövre asfalt har definitivt nytta av tekniken.

Nästa omgång med 17-tumsdäcken blir dock en besvikelse. Vi noterar en liten förändring av ljudkaraktären, fast båda gissar på fel däck, även på grov asfalt. Ljudmätaren påvisar en skillnad, men med 17-tumshjulen är vägljudet redan så lågt att det inte har någon betydelse för den upplevda komforten. Det verkar som däcktillverkarna har rätt i att tekniken inte hjälper i mindre dimensioner.

 

Men med Ford Focus på 16-tumsdäck hör vi en skillnad redan på fin asfalt. På grov asfalt i 110 km/tim är det en påtaglig förbättring. Med SoundComfort-däcket kan föraren och baksätespassageraren prata med varann utan att behöva höja rösten. Det är inte bara däckbullret kring 200–250 Hz som minskat, kavitetsdämpningen ger också lägre vibrationer i flera frekvensområden som sprider sig upp genom bilens chassi. De jobbiga infraljuden vid cirka 80 Hz är lägre och trycket mot trumhinnorna, som finns med standarddäcket, har försvunnit.

Totalt sjönk kupébullret med 1,6 dB på grov asfalt i 110 km/tim. När vi analyserar ljudkaraktären har ljudvolymen minskat med 2,1 dB i frekvensbandet 200–250 Hz. I provet där vi släpper gasen och frirullar med tyst motor från 110/tim ger de tysta däcken hela 3,4 dB lägre vägbuller vid 200–250 Hz.

 

Den bullerdämpande tekniken fungerar och ger faktiskt bättre komfort – under rätt förutsättningar.  Den förbättrar ljudnivån på stora lågprofildäck, men på en välisolerad premiumbil har den ingen nämnvärd effekt i mindre storlekar. Tekniken fun-gerar, men vägbullret är redan så lågt att det är andra ljudkällor som stör mer.

Tvärtemot vad däcktillverkarna tror ser vi ett starkt behov av bullerdämpande däck – även i mindre storlekar. Inte till Audi, Tesla eller Volvo, utan till bilar som Ford, Kia, Mazda, Toyota och andra billigare folkbilar.

Vi får hoppas att däcktillverkarna inser detta och börjar erbjuda lösningen på
mindre storlekar till oss skandinaviska kunder. De har nog – som så många gånger tidigare – inte tänkt på den svenska vägstandarden. Här på svensk asfalt ser vi definitivt en marknad. Prispåslaget handlar om 10–15 procent, alltså cirka 200 kr/däck.

Däcken kan inte bota en redan bullrig bil, men det kan i alla fall ge värdefull lindring till den svenska bullersjukan.

Test: Tysta däck
Test: Tysta däck
Test: Tysta däck
Test: Tysta däck

Bara Sverige svenska vägar har. Vårt grova oljegrus gör livet tufft för svenska bilister. Bullerrelaterade spörsmål är en av de vanligaste läsarfrågorna till Vi Bilägare. Det är många som söker bättre ljudkomfort. Vilken bil är tystast? Vilket däck bullrar minst?

Allt ljud som sticker ut försöker hjärnan analysera. Vägljud tröttar ut hjärnan då det inte innehåller någon information. Ljud i det lågfrekventa området mellan 100 och 300 Hz uppfattas som ett entonigt surrande och det primära vägljudet som förmedelas av däcken ligger mellan 200 och 250 Hz. Därför har vägbullret en negativ påverkan på förarens uppmärksamhet.

Genom åren har vi provat en mängd

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA: Så har vi testat

Mätningarna ägde rum på två utvalda vägsträckor i Uppland. Ljudnivån i kupén mättes under tio sekunder vid förarens öron, fem
sekunder vid varje öra. Mätinstrumentet är en Brül & Kjaer 2260 Investigator. För varje hastighet och typ av asfalt får vi fram ett genomsnittligt dB-värde för dessa tio sekunder. Ljudets frekvensområden tas fram i ett datorprogram.

FAKTA: Lita inte på däckmärkningen!

Alla däck som säljs i Europa har en bullermärkning med ett dB-värde. Detta referensvärde anger endast ljudnivån utanför bilen. Bullermärkningen gäller för ljudet på en förbipasserande bil med motorn avstängd i 80 km/tim. Det syftar till att hålla nere bullernivåerna som ett miljöproblem för omgivningen och det säger tyvärr ingenting om hur mycket eller lite ett däck bullar inuti i bilen.

Kommentarer

#1
2019-11-11 11:50

1,7 dB är ungefär som skillnaden mellan att ha innertak för glastaket eller inte.
Väl använd tusenlapp på en Focus!

#2
2019-11-11 12:35

Trist att minsta storleken är 16 tum. Vi som har äldre bullriga bilar med 15-tumsdäck skulle behöva dessa tysta däck också.

#3
2019-11-11 16:24

Har ViBilägare aldrig kört på en tyst nyasfalterad väg ... efter 1 vintersäsong med dubbdäck är den bullrig för att det återstår bara ballasten kvar att rulla på! Den enda lösningen på problemet är dubbdäcksförbud.

#4
2019-11-11 19:33

Jag undrar hur det blir när däcken är lite slitna och hur de klarar slitage?

#5
2019-11-12 10:42

finns det någon däckverkstad som kan sätt dit dessa skumbitar i efterhand (istället för att köpa nya dyra däck) ??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.