Bild
Nästa artikel
Samma dimension, samma tillverkare och nästan samma pris – ändå två helt olika däck. Vad ska man välja?
Samma dimension, samma tillverkare och nästan samma pris – ändå två helt olika däck. Vad ska man välja?

Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden

Unikt test

Allt större fälgar gör att vanliga personbilar kliver in i däcksegment med sportigare alternativ. Men hur stor är skillnaden mellan ett sportdäck och ett traditionellt personbilsdäck – och vilket är det bästa valet för dig?

Den vita Golfen ilar kvickt mellan de betonggråa kantstenarna på den bevattnade banan. Väster. Höger. Höger igen. Feldoserad vänster i nedförsbacke. Hård inbromsning. Hårnålskurva. 

Med atletisk följsamhet lyder bilen förarens kommando. Varvtiderna är låga. Men mest imponerar uppträdandet på greppgränsen. När kurvhastigheten blir för hög försvinner fästet progressivt med tydlig förvarning vad som är på väg att hända. Under tiden har jag bibehållen kontroll på ekipaget och kan fortsatt placera bilen precis där jag vill.

Efter tre snabba varv är jag tillbaka i garaget. Medan nästa omgång däck monteras tar jag en klunk vatten och skriver ned mina intryck. I marginalen plitar jag dit ett preliminärt betyg: ”5–4+”. Någon minut senare kör jag ut på banan igen. Vänster. Höger. Höger igen. 

Jösses! Är hela bilen utbytt? Har jag plötsligt fått ett sportchassi? Det upplevs som det kränger mindre i kurvorna trots att farten är högre i varje böj. 

Den redan låga varvtiden kapas med en över en sekund direkt på första varvet innan jag ens på allvar hunnit närma mig greppgränsen. Vad har hänt?

Eftersom det i princip är omöjligt att provköra däck innan ett köp har vi gjort det åt dig. Störst prestandaskillnad finns på blöt asfalt.
Eftersom det i princip är omöjligt att provköra däck innan ett köp har vi gjort det åt dig. Störst prestandaskillnad finns på blöt asfalt.

Den allra starkaste däcktrenden det senaste decenniet är att vanliga personbilar skos med sportdäck – så kallade ”Ultra-High Performance” (UHP). Produktnamn som Pirelli P-Zero, Goodyear Eagle F1 och Michelin Pilot Sport var länge förbehållna tyska prestandabilar och italienska fullblod. 

Idag står det P-Zero på gummit till både Ferrari F8 Tributo och Volvo V90. Till och med en beskedlig Skoda Scala får Goodyear Eagle F1 i fabriken om man väljer 17-tumsfälgar. Pådrivare i denna utveckling är biltillverkarna själva. Prestanda har vuxit i prioritet, även från märken som inte har en sportig image. Med ökad motorstyrka och större fälgstorlekar har vanliga familjebilar vuxit in i sportdäckens domäner.

»Prestanda har vuxit i prioritet även från märken som inte har en sportig image.«

Traditionella personbilsdäck tillhör segmentet ”High Performance” (HP). Dessa saluförs i regel upp till 18 tum medan de sportiga UHP-däcken erbjuds från 17 tum. Därmed kommer många av dagens bilägare att stöta på båda kategorierna inom samma dimension när det är dags för däckbyte. 

Att sportigare däck har bättre kurvtagning är kanske lätt att förstå. Men vilka andra skillnader är det mellan de två däcktyperna? Och hur stora differenser handlar det om? 

Tyvärr är det i princip omöjligt att provköra ett däck inför ett köp. Därför gör vi det åt dig. 

Vi har valt att jämföra HP-däcket Goodyear Efficient Grip Performance 2 med UHP-däcket Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Båda produkterna har nyligen lanserats i ny upplaga och representerar de allra bästa däcken inom respektive segment.  

När totalt tolv olika ronder summeras står det klart att skillnaden mellan så kallade HP- och UHP-däck är som allra störst när det regnar och asfalten är blöt. 

Körkaraktären mellan de två segmenten upplevs som ännu större än vad mätsiffrorna förmår förmedla på den bevattnade banan. Det sportigare UHP-däcket har ett extra lager i stomkonstruktionen som ger ökad stabilitet samt styvare sidoväggar för bättre styrkänsla och kvickare kurvtagning. Vidare har gummiblandningen optimerats för en högre greppnivå. Tillsammans resulterar detta i en betydligt bättre kurvtagningsförmåga, något som blir extra tydligt på våt asfalt. 

Den greppvänligare gummiblandningen bidrar också en förkortad bromssträcka. Därtill tar UHP-däcken till fler prestandahöjande trix. Till sitt senaste UHP-däck hämtar Goodyear teknik från tävlingsprodukterna där mönstrets kontaktyta mot vägen växer vid hårda inbromsningar.

På torr väg minskar olikheterna men UHP-däcket har fortsatt kortare stoppsträcka och är betydligt ivrigare att styra in i kurvorna. Det senare bidrar till en förhöjd körupplevelse för den som gillar att köra bil aktivt. Skillnaden känns inte bara i höga hastigheter på en testbana, den förbättrade styrreaktion märks tydligt redan vid beskedliga rattutslag vid vanlig vardagskörning. Bilen svarar kvickare och mer linjärt på förarens input. 

HP- och UHP-däck

HP = High Performance. Traditionella personbilsdäck med fokus på säkra köregenskaper balanserat med hög komfort och lång livslängd. Erbjuds i regel i storlekar upp till 18-tum.

UHP = Ultra-High Performance. Sportigare däck med fokus på hög prestanda, bra kurvgrepp, snabb styrförmåga. Erbjuds i regel från 17-tum och större.

Här är några exempel:

Varumärke HP UHP
Bridgestone Turanza Potanza
Continental PremiumContact SportContact
Goodyear Efficient Grip Perf. Eagle F1
Hankook Ventus Prime Ventus S1 Evo
Maxxis Premitra Victra Sport
Michelin Primacy Pilot Sport
Nokian Hakka Blue Hakka Black
Pirelli P7 Cinturato P-Zero

Däck handlar om prioriteringar. Det man förbättrar på ena sidan, ger en nackdel på ett annat område. Något man inte märker av förrän efter en tid är slitaget. Gummiblandningen i HP-däcket har mer flexibilitet för att ge bättre livslängd. Den förbättrade följsamheten gör också att slitageskillnaden växer ju grövre asfalt man kör på.

Det vanliga standarddäcket rullar även lättare mot underlaget. I laboratorietester är differensen tydlig. När vi mäter verklig bränsleförbrukning är besparingen desto mer blygsam. Men förbrukningsmätningen är utförd i relativt låg hastighet (60 km/tim) för att isolera själva vägmotståndet innan vindhastigheten får för stor påverkan på resultatet. 

Värt att tänka på är att en elbil är ännu känsligare för ökad belastning och har mer att vinna på lågt rullmotstånd än en bensindriven bil vars övriga energiförluster är större. 

HP-däckets allra största fördel, som man har nytta av dagligen, är komforten. HP-däcket har en mjukare stomme som är bättre på att absorbera ojämnheter och vägskarvar. När vi testar vägbullret på tre olika asfaltstyper har HP-däcket en påtaglig fördel både i objektiva dB-värden samt i den subjektiva komforten för trumhinnorna. Ett komfortförsprång som växer ju sämre vägbeläggningen är.

»En elbil har mest att vinna på lågt rullmotstånd.«
Lägre däckbuller och bättre livslängd är två fördelar med ett traditionellt ”HP-däck”.
Lägre däckbuller och bättre livslängd är två fördelar med ett traditionellt ”HP-däck”.

Däremot blir det UHP-däck vi testar här aldrig jobbigt att lyssna på. Jämfört med de åtta HP-däck i vårt traditionella sommardäcktest ger vi Eagle F1 Asymmetric 5 ett medelbetyg. Goodyear är en tillverkare som vi tidigare givit höga komfortbetyg på sina sommardäck, den prioriteringen finns kvar i deras sportigare produkt.  

I takt med att vanliga personbilar klivit in i UHP-segmentet har miljö- och komfortkraven ökat. Därmed har komfort- och rullmotståndsskillnaderna mellan UHP- och HP-däcken minskat de senaste åren. Man ska inte vara orolig att dessa sportigare däck är svåra att leva med i vardagen. Denna vardagsanpassning av sportdäcket har gjort att superprestandabilarna i sin tur gått vidare till ett nytt segment, fantasilöst kallat UUHP – ”Ultra Ultra-High Performance”. 

Totalt sett erbjuder det vanliga HP-däcket bäst ekonomi och skönast komfort i kombination med trygga och säkra köregenskaper. Det är det klokaste valet för de allra flesta konsumenter.

Vi blev dock överraskade av den påtagliga förbättringen i ren körglädje för UHP-däcket. Detta utan några större nackdelar. 

Med ett aktivt däckval kan den kräsna föraren lyfta bilens köregenskaper med bättre styrrespons, mer kurvgrepp och kortare bromssträckor genom att utöka sin däckbudget något. Ett prisvärt sätt att ge sin trotjänare förnyad vitalitet. 

Komfort- och ekonomivinnare
Komfort- och ekonomivinnare

HP - Goodyear

Efficient Grip Performance 2

Pris, kr 1 253
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 25, 2020
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB (A) 70
Mönsterdjup mitten, mm 8,1
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde, Treadwear 360
Vikt, kg 9,0

Plus: Låg bullernivå, lång livslängd, lågt rullmotstånd, lugn och trygg under press.

Minus: Något sämre greppnivå än UHP-däcket, mindre kvick styrrespons.

För vem: Normalbilisten som vill ha hög komfort och god ekonomi i kombination med trygga, lättkörda köregenskaper.

Prisvärd prestandahöjare
Prisvärd prestandahöjare

UHP - Goodyear

Eagle F1 Asymmetric 5

Pris, kr 1 212
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum vecka 34, 2020
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller dB (A) 70
Mönsterdjup mitten, mm 8,3
Belastning/Hastighetsindex 94Y
Hårdhetstal, Shore 66
Slitvärde, Treadwear 300
Vikt, kg 9,0

Plus: Mycket högt våtgrepp. Hög körglädje och svarar snabbt på förarens input.

Minus: Något sämre komfort, snäppet högre kostnader, förlorar greppet plötsligare.

För vem: Den som vill optimera sin bils körkänsla med kvickare styrrespons och bättre kurvtagning.

Med sportiga ”UHP-däck” styr bilen in piggare i kurvorna vid mindre rattutslag. Det märks även vid vanlig körning och inte bara på en racebana.
Med sportiga ”UHP-däck” styr bilen in piggare i kurvorna vid mindre rattutslag. Det märks även vid vanlig körning och inte bara på en racebana.
Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden
Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden
Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden
Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden
Test: Sportdäck mot ”vanligt” däck – så stor är skillnaden
I podden

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast, som du kan lyssna på här, förklarar våra däcktestare resultatet av testet.

– Det är vansinnigt stor skillnad. Det finns egentligen inte så många argument för att inte välja ett UHP-däck, säger Anders Helgesson. 

– Det är heller inte så stor skillnad på inköpspriset mot ett komfortdäck, men sportdäcken slits snabbare så totalekonomin blir lite sämre. Sedan är bullernivån lite högre, säger Nils Svärd. 

Taggar: Däck

Den vita Golfen ilar kvickt mellan de betonggråa kantstenarna på den bevattnade banan. Väster. Höger. Höger igen. Feldoserad vänster i nedförsbacke. Hård inbromsning. Hårnålskurva. 

Med atletisk följsamhet lyder bilen förarens kommando. Varvtiderna är låga. Men mest imponerar uppträdandet på greppgränsen. När kurvhastigheten blir för hög försvinner fästet progressivt med tydlig förvarning vad som är på väg att hända. Under tiden har jag bibehållen kontroll på ekipaget och kan fortsatt placera bilen precis där jag vill.

Efter tre snabba varv är jag tillbaka i garaget. Medan nästa omgång däck monteras tar jag en klunk vatten

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.