Bild
Nästa artikel
Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Däck

Är billiga däck alltid dåliga? Nej, inte längre. Utvecklingen går snabbt även i budgetsegmentet. När vi testar åtta olika sommardäck i dimensionen 225/45 R 17 är en asiatisk prispressare med och slåss om slutsegern.

Höstsolen skiner över Mireval Proving Grounds, strax väster om den franska studentstaden Montpellier. Klimatet i början av oktober är som en nordeuropeisk sommardag. Temperaturen ligger stabilt strax under 20 grader. 

Således utmärkta förutsättningar för den arbetsvecka som ska bli 2021 års upplaga av Vi Bilägares sommardäckstest. 

Denna gång har vi med åtta olika däck i 225/45 R 17, en vanlig dimension som passar flera populära bilmodeller. 

Det är också en storlek där tillverkarna erbjuder två olika däcktyper. Dels ekonomi- och komfortinriktade däck, av branschen kallade High Performance (HP). Dels sportigare däck, så kallade Ultra High Performance (UHP). Vi har valt att testa däck i HP-segmentet, gjorda för den stora majoriteten bilförare. 

Bland nyheterna hittar vi Good-year Efficient Grip Performance 2 samt nya Pirelli Cinturato P7. Nykomlingarna får bekänna färg mot högpresterande trotjänare så som Continental Premium Contact 6, Michelin Primacy 4 och Nokian Hakka Blue 2. 

Medverkar gör även tre produkter från billigare prissegment: Hifly HF805, Landsail Sentury Qirin 990 samt Maxxis Premitra HP5.

Det blir omkring 100 hjul som monteras och plockas av per dag

Mutterpickadollernas högfrekventa ylande hörs ständigt i bakgrunden. Två bilar med var sin omgång testdäck gör att det blir omkring 100 hjul som monteras och plockas av per dag. Utöver testdäcken kör vi ett referensdäck först och sist i varje delmoment för att snappa upp hur yttre parametrar påverkar greppnivån.  

De etablerade däcktillverkarna presterar alla på en hög säkerhetsnivå, om än med olika prioriteringar och förtjänster. Men det står snabbt klart att taiwanesiska Maxxis Premitra HP5 blir att räkna med på allvar. Även Landsails nya Qirin 990 inleder med imponerande korta bromssträckor. 

De är tydliga exempel på den snabba däckutvecklingen. När vi 2017 testade budgetdäck placerade sig Maxxis och Landsail i mellanskiktet med prestandanivåer långt ifrån de bästa premiumprodukterna. 

Nu – 2021 – är saken en helt annan. Med hela testprogrammet avklarat är skrällen ett faktum – Maxxis kammar hem flest poäng av alla! Det imponerar även subjektivt med riktigt bra styrrespons och förblir lättmanövrerat när det provoceras på greppgränsen. Premitra HP5 upplevs som ett förklätt ”UHP-däck” med hög greppnivå och god stabilitet. Dock på bekostnad av komforten.

Läs också: Tusentals priser granskade: Då ska du köpa däcken

Den bevattnade banan (0,8-1,0 mm) har utslagsgivande höjdskillnader, kurvkombinationer och några feldoserade svängar. Det ger stora skillnader hur däcken beter sig på greppgränsen.
Den bevattnade banan (0,8-1,0 mm) har utslagsgivande höjdskillnader, kurvkombinationer och några feldoserade svängar. Det ger stora skillnader hur däcken beter sig på greppgränsen.

Goodyear är tystast

Inget däck kan vara bäst på allt. För den som önskar lägsta möjliga vägbuller är andraplacerade Goodyear Efficient Grip Performance 2 det bästa köpet. Vid generationsskiftet har Goodyear lyckats lyfta köregenskaperna till en toppnivå samtidigt som det nya däcket är det klart tystaste i gänget, speciellt på dålig asfalt.

Landsail placerar sig till slut en bit efter de etablerade däcktillverkarna. Köregenskaperna passar inte en kräsen bilist, men även nya Qirin 990 förblir enkelt att hantera under press. Det är inte fallet för alla däck. 

Mellan Qirin 990 och däcket som kommer sist – Hifly HF805 – skiljer det inte många kronor i inköp men skillnaderna i trafiksäkerhet vid en krissituation är milsvid! 

Därför är det extra viktigt att läsa däcktester när plånboken har veto. Köp aldrig ett däck som inte uppvisat en rimlig säkerhetsnivå i ett oberoende test. Det kan vara att kasta pengarna i sjön.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar
Så räknar vi poäng

• Efter betygsättning 1–5 görs en viktning av alla egenskaper och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3.

• Bromsförmåga och trygga köregenskaper på våt väg viktas till exempel allra högst.

• I vissa moment, köregenskaper och buller, ingår även en subjektiv värdering i betyget som komplement till mätvärdet. Hur väl däcket rullar över ojämnheter betygsätts strikt subjektivt.

• Summan av alla testmomentens poäng blir sedan totalpoängen. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedöms som ”medel”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, uppgår poängsumman till 60. Poängsystemet, där kritiska egenskaper prioriteras högre, drar isär värdena.  

• Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas på sidorna 30–31.

Maximal poäng för respektive delmoment

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 10
Vattenplaning, kurva 10
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 10
Bränsleförbrukning 10
Buller 5
Rullkomfort 5
Sammanlagt maximalt 100
Så gick testet till

• Sommardäckstestet gjordes i början av oktober 2020 på Mireval Proving Grounds i södra Frankrike. Vädret var soligt med temperaturer strax under 20 grader, representativt för en skandinavisk sommardag. 

• Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäck. Referensdäcket används även mellan testdäcken vid behov, exempelvis vid väder- och temperaturförändringar. Alla däck jämförs sedan mot referensdäcket. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter. 

• Två manuellt växlade VW Golf 1,5 TSI användes vid testkörningarna. Vi testar med ABS men med antisladdsystemet avaktiverat för att bättre känna på däckens balans under körproven. 

• Prisuppgifterna är hämtade från Vanadis Gummi i Stockholm, utom Landsail och Maxxis som är hämtade online. Det lönar sig att jämföra priser från olika försäljningsställen. Däck på nätet kan vara billigare. Tänk dock på att transport- och monteringskostnad tillkommer.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Testdatorn skvallrar huruvida bromsningen är korrekt utförd. Minsta avvikelse = gör om.
Testdatorn skvallrar huruvida bromsningen är korrekt utförd. Minsta avvikelse = gör om.
Bullret testas på tre asfaltstyper. Rullkomforten bedöms över olika gupp och skarvar.
Bullret testas på tre asfaltstyper. Rullkomforten bedöms över olika gupp och skarvar.
Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

1. Maxxis Premitra HP5 (prisvinnare och testvinnare)

Premitra HP5 från taiwanesiska Maxxis (en av världens 10 största däcktillverkare) har funnits ett tag men har uppdaterats under åren. Det är nu ett vettigt prissatt däck som imponerar rejält! 

På torr väg är stabilitet och styrrespons på topp. I väta är greppnivån fortsatt hög och beteendet lätthanterligt med neutral balans. Därtill är det bäst av alla mot vattenplaning.

Stoppsträckan är inte bland de allra bästa, men klart godkänd.

Ett av få minustecken är relativt högt vägbuller och sämre förmåga att ta upp stötar.

Det finns komfortablare däck, men kurvgrepp och vattenplaningsförmåga gör Premitra HP5 till årets testvinnare! Och då har vi inte tagit priset i beaktande…

Pris, kr 769
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 23, 2020
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 70
Mönsterdjup, mm 7,3
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 69
Slitvärde, Treadwear 340
Vikt, kg 8,9

Våt väg: 4
Vattenplaning: 5
Torr väg: 5
Förbrukning: 4
Komfort: 3

Plus: Fina köregenskaper, styrrespons, vattenplaning.

Minus: Vägbuller, stötigt över gupp.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

2. Goodyear Efficient Grip Performance 2 (tystast)

Andra generationen Efficient Grip Performance är lätt att tycka om. Jämfört med föregångaren har styrresponsen vässats – sävlig understyrning är utbytt till ett neutralt och välbalanserat beteende när det sätts under press. Däcket är nu responsivt och lättkört, både på vått och torrt underlag.  

Goodyear har dessutom lyckats kombinera alerta köregenskaper med hög komfort. Det här är däcket för den som söker lägsta möjliga vägbuller. 

Genomsnittliga resultat i bromsronderna och mot vattenplaning gör att Goodyear missar segern med en hårsmån. 

Hög komfort och fina vägegenskaper ger en andra plats med mersmak.

Pris, kr 1 253
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum vecka 25, 2020
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 70
Mönsterdjup, mm 8,1
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde, Treadwear 360
Vikt, kg 9,0

Våt väg: 4
Vattenplaning: 4
Torr väg: 5
Förbrukning: 5
Komfort: 5

Plus: Korta bromssträckor, kurvgrepp, lättkörd under press

Minus: Vattenplaning i kurva, medelmåttlig komfort

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

3. Continental Premium Contact 6 (bromsar bäst)

PC6 har varit testvinnare 2018 och 2019. Vi känner igen den lättkörda karaktären med lugna reaktioner, stabil bakvagn och en lätt understyrd balans under press. Det bidrar till att PC6 är snabbast av alla runt den bevattnade banan.

Än mer imponerar bromsegenskaperna. Stoppsträckan på både vått och torrt är testets kortaste.

PC6 får dock problem vid högre vattenstånd och motståndskraften mot vattenplaning i kurva är testets sämsta. Det rullar relativt hårt över skarvar och gropar och bullernivån är en bit efter de bästa i detta test. 

Bromsprestanda, kurvgrepp och säkra köregenskaper ger totalt en delad 3:e plats med Nokian.

Pris, kr 1 496
Tillverkningsland Frankrike
Tillverkningsdatum vecka 28, vecka 2020
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning,, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 72
Mönsterdjup, mm 7,5
Belastning/Hastighetsindex 94Y
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde 280
Vikt, kg 9,5

Våt väg: 5
Vattenplaning: 3
Torr väg: 5
Förbrukning: 4
Komfort: 3

Plus: Korta bromssträckor, kurvgrepp, lättkörd under press.

Minus: Vattenplaning i kurva, medelmåttlig komfort.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

3. Nokian Hakka Blue 2 (bäst i regn)

Nokian har ett tydligt fokus på våta vägbanor och får flest poäng av alla i de blöta delmomenten. Motståndskraften mot vattenplaning är på topp, stoppsträckan föredömligt kort och när vägen svänger ger Hakka Blue 2 högt kurvgrepp. Beteendet är tryggt och lättkört.

Våtegenskaperna kommer på bekostnad av torrgreppet. Bromssträckan på torrt tillhör de sämre och i högre kurvhastigheter blir Hakka Blue 2 något mjukt och oprecist. Däcket ett av de tystaste på grov asfalt med bäst komfort över ojämnheter.

Kombinationen att vara bäst på väta och ha hög komfortnivå ger en delad bronspeng, inte långt ifrån testvinnaren.

Pris, kr 1 431
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 17, 2020
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 69
Mönsterdjup, mm 7,8
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 68
Slitvärde, Treadwear 300
Vikt, kg 10,4

Våt väg: 5
Vattenplaning: 5
Torr väg: 3
Förbrukning: 3
Komfort: 4

Plus: Våtgrepp, vattenplaning, hög komfort.

Minus: Rullmotstånd, något sämre grepp på torrt.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

5. Michelin Primacy 4 (hög lägstanivå)

Michelin har sin slogan ”Long Lasting Performance”. För att behålla goda våtegenskaper i slutet av däckets livslängd öppnar mönstret upp sig med bredare kanaler när det slits. Det behövs, för mönsterdjupet på ett nytt Primacy 4 är bara 6,3 mm. Nokian och Goodyear har mer än 1,5 mm djupare mönster i slitbanan. Trots det hanterar Primacy 4 vattenplaning väl. 

Lägre mönster gynnar rullmotstånd och broms. Michelin ger den lägsta förbrukningen av alla och bromssträckorna är korta på både vått och torrt. 

Sidogreppet är något sämre än de allra bästa, men Primacy 4 har riktigt bra stabilitet och agerar tryggt under press. Medelmåttlig komfort ger en 5:e plats totalt.

Pris, kr 1 454
Tillverkningsland Italien
Tillverkningsdatum vecka 1, 2020
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 68
Mönsterdjup, mm 6,3
BelastningUHastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde, Treadwear 340
Vikt, kg 9,1

Våt väg: 4
Vattenplaning: 4
Torr väg: 4
Förbrukning: 5
Komfort: 3

Plus: Trygga köregenskaper, linjär styrning, lågt rullmotstånd.

Minus: Något sämre sidogrepp än de bästa.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

6. Pirelli Cinturato P7 C2 (fin styrkänsla)

Pirelli är sina produktnamn trogen. Avlösaren till P7 Cinturato är döpt till: P7 Cinturato. Nykomlingen kallas dock C2, med en pytteliten märkning på däcksidan. 

Det nya Pirellidäcket presterar på topp på torr väg. Styrningens feedback är bäst av alla. Det är enkelt att placera P7C2 precis där man vill, med välbalanserat väguppträdande vid en krissituation. Det har även låg bullernivå och god rullkomfort. 

På våt väg klarar det sig bra gällande vattenplaning men bromssträckan imponerar ej. Även i kurvorna saknas visst våtgrepp och däcket blir något svårkört då framvagnen tappar fästet plötsligt. Poängtappet på våta vägar gör att Pirellis nyhet hamnar på sjätte plats.

Pris, kr 1 250
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum vecka 1, 2020
EU-märkning, rullmotstånd C
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 69
Mönsterdjup, mm 6,9
Belastning/Hastighetsindex 94Y
Hårdhetstal, Shore 70
Slitvärde, Treadwear 320
Vikt, kg 9,4

Våt väg: 3
Vattenplaning: 4
Torr väg: 5
Förbrukning: 3
Komfort: 4

Plus: Hög komfort, vattenplaning, köregenskaper torr väg.

Minus: Bromssträcka på vått.

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

7. Landsail Sentury Qirin 990 (prisvärt)

Nya Qirin 990 från kinesiska Landsail (numera Landsail Sentury) är intressant: Lågt pris, A-märkt bromsgrepp på vått och lägst bullermärkning (66 dB). 

Vi kan bekräfta att stoppsträckan i väta matchar flera dyrare premiumdäck och på torrt är det bara Continental som bromsar bättre. Vägbullret inne i kupén är lågt, fast inte allra tystast.

Köregenskaperna är sämre. På torrt är Qirin 990 diffust och ovilligt att ta styrning och i vätan vattenplanar det tidigt. Dock släpper det greppet progressivt och den tydligt understyrda balansen ger en stabil bakvagn utan risk för sladd. 

Totalt placerar sig Qirin 990 en bit efter de bästa, men ger godkänd körsäkerhet för pengarna.

Pris, kr 666
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 23, 2020
EU-märkning, rullmotstånd B
EU-märkning, våtgrepp A
EU-märkning, buller db (A) 66
Mönsterdjup, mm 7,1
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 62
Slitvärde, Treadwear 520
Vikt, kg 9,5

Våt väg: 3
Vattenplaning: 2
Torr väg: 3
Förbrukning: 4
Komfort: 4

Plus: Korta bromssträckor vått och torrt. Lågt buller.

Minus: Slappa köregenskaper, kurvstabilitet, seg styrning

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

8. HiFly HF805 (undvik!)

HF 805 från kinesiska HiFly, är testets billigaste däck. Där slutar  de positiva superlativen. Trots att det marknadsförs som ett sportigt UHP-däck (med vintermärkningen M+S!) är stoppsträckan på våt asfalt sämst i gänget, över två meter längre än det näst sämsta däcket. Det fortsätter att ständigt placera sig bland de nedersta platserna i resten av ronderna. 

HF805 är svårkört på våt väg med lågt kurvgrepp. På torrt kan det inte hantera lastväxeleffekterna vid en undanmanöver och bryter ut i sladd.

Högt buller och hård rullkomfort över gupp bekräftar att HF805 inte har några förtjänster alls. En påminnelse hur dåliga lågprisdäck kan vara.

Pris, kr 665
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum vecka 17, 2020
EU-märkning, rullmotstånd E
EU-märkning, våtgrepp E
EU-märkning, buller db (A) 72
Mönsterdjup, mm 7,4
Belastning/Hastighetsindex 94W
Hårdhetstal, Shore 65
Slitvärde, Treadwear 280
Vikt, kg 10,1

Våt väg: 2
Vattenplaning: 3
Torr väg: 2
Förbrukning: 3
Komfort: 2

Plus: Inget.

Minus: Allmänt låg greppnivå, svårkört vid en krissituation.

Ett bra däck måste inte vara snabbt, det ska vara tryggt och förbli lättkontrollerat i alla situationer. Utöver att mäta varvtider genomför vi olika undanmanöverprov.
Ett bra däck måste inte vara snabbt, det ska vara tryggt och förbli lättkontrollerat i alla situationer. Utöver att mäta varvtider genomför vi olika undanmanöverprov.
EU:s däckmärkning

• Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, bromssträcka på våt väg samt buller (utanför bilen). Under 2021 kommer produktdekalen att uppdateras med tydligare design samt en QR-kod som kan scannas med en mobiltelefon för mer detaljerad information. 

• En annan nyhet är tillkomsten av en ny is-märkning på vinterdäck som ska hjälpa kunderna att skilja på nordiska dubb/dubbfria däck och kontinentala vinterdäck.

• För rullmotstånd och bromssträcka använder deklarationen ett bokstavssystem där A är bäst och E är sämst. 

• Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd. Skillnaden mellan A och E är cirka 0,6 l/100 km. 

• Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till arton meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck. 

• På den uppdaterade däcklappen kommer även ljudnivån att rankas i bokstavskategorier från A till C utöver ett exakt mätvärde för dB-talet. Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt UTANFÖR bilen när den kör förbi.

• Den nya däckmärkningen kommer att gälla från och med 1 maj 2021.

Anders Helgesson i full koncentration under en av veckans 194 tvärnitar. Ett referensdäck körs med jämna mellanrum för att se hur greppnivån ändras av yttre förhållanden under dagen.
Anders Helgesson i full koncentration under en av veckans 194 tvärnitar. Ett referensdäck körs med jämna mellanrum för att se hur greppnivån ändras av yttre förhållanden under dagen.
Mireval Proving Ground är vackert placerad i en brant sluttning ned mot Medelhavet. Höjdskillnaderna ger giftiga kurvkombinationer. Banan ritades av f.d. F1-föraren Jean Pierre Beltoise. Här avgjordes flera F2-lopp och F1-stallen var här på tester tills dess att Michele Alboreto kraschade svårt i sin Ferrari. Anläggningen förvandlades sedan till toppmodern testanläggning av Goodyear.
Mireval Proving Ground är vackert placerad i en brant sluttning ned mot Medelhavet. Höjdskillnaderna ger giftiga kurvkombinationer. Banan ritades av f.d. F1-föraren Jean Pierre Beltoise. Här avgjordes flera F2-lopp och F1-stallen var här på tester tills dess att Michele Alboreto kraschade svårt i sin Ferrari. Anläggningen förvandlades sedan till toppmodern testanläggning av Goodyear.

Resultaten moment för moment

Körning våt väg

15-18°C, växlande

 
Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Snittid av tre varv med 0,8 mm vattendjup. Maxxis och Goodyear styr kvickt med neutral balans. Nokian reagerar något sävligare. Continental har tydlig understyrning. Michelin är linjärt och logiskt men har inte samma kurvgrepp. Landsail är lättkört på gränsen medan HiFly tappar fästet plötsligt och utan förvarning.

Broms våt väg

15-20°C, sol

 
Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Snitt av sju ABS-inbromsningar från 80 km/tim på 1 mm vatten. Det är större skillnader på vått än torrt. Continental har klart kortast stoppsträcka och även Nokian imponerar. Pirelli halkar en halvmeter efter de lite sämre premiumdäcken. HiFly behöver ytterligare två meter för att få stopp på blöt väg.

Vattenplaning 

Omkring 12-14°C, moln

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Den hastighet där framhjulen börjar spinna med 15 procent högre hastighet än bakhjulen under acceleration rakt fram. Vattendjup 7 mm. Nokian och Maxxis är bäst i gänget. Sedan är det jämt bland de etablerade tillverkarna med viss fördel för Pirelli. Kineserna HiFly och Landsail klarar sig desto sämre i djupt vatten.

Körning torr väg 

16-19°C, sol

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Snittid av tre varv. Maxxis har rapp och linjär styrkänsla. Pirelli ger bäst feedback till föraren. Michelin har god stabilitet i högre farter. Sämst högfartsstabilitet har Landsail. HiFly är dåligt i lastväxlingarna och blir plötsligt sladdbenäget vid undanmanöver.

Broms torr väg

15-20°C, växlande

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

ABS-inbromsning från 100 km/tim. Snittvärde av fem inbromsningar. På torr väg är det relativt små skillnader. Precis som på våt väg stannar Continental allra bäst. Nokian presterar sämre på torr väg. HiFly stannar drygt två meter senare än Continental.

Bränsleförbrukning 

20°C, sol

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Uppmätt i konstant hastighet med lätt styrutslag på en rund oval. Mellan bästa (Michelin) och sämsta (Nokian) skiljer det 34 liter bränsle/1 000 mil – cirka 493 kr i drivmedel. HiFly har dåligt rullmotstånd enligt däckmärkningen, men klarar sig skapligt i verkligheten.

Kurvgrepp våg väg 

10-21°C

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Snittid av åtta varv runt en cirkel med 0,8 mm vatten. Goodyears gummiblandning ger bäst sidgrepp men Nokian och Maxxis är inte långt efter. Michelin och Landsail ger lägre sidogrepp på våt väg. Sämst av alla är HiFly.

Vattenplaning kurva 

15-19°C, sol

Test av sommardäck 2021: Här är bästa valet – budgetdäck överraskar

Hastighet vid det högsta g-värdet i kurva med 8 mm vatten. Det är flera däck som får problem med vattenplaning när vägen svänger. Sämst av alla är Continental, men även HiFly och Landsail får ett dåligt resultat. Goodyear imponerar inte heller. Klar rondvinnare blir Maxxis. Även Pirelli och Nokian klarar sig bra.

Däckbyte betyder kort vätskepaus. Anders och Nils snackar däck, förstås.
Däckbyte betyder kort vätskepaus. Anders och Nils snackar däck, förstås.
Pirelli ersätter P7 Cinturato med ... P7 Cinturato. Nyheten har en liten P7C2-märkning på sidan.
Pirelli ersätter P7 Cinturato med ... P7 Cinturato. Nyheten har en liten P7C2-märkning på sidan.

Komfortbedömning, buller och rullmotstånd

1: Rullkomfort subjektivt betyg, 1–5
2: Buller, subjektivt betyg, 1–5
3: Buller, db (A) 70/100/tim slät väg
4: 70/100 km/tim grov väg

Däck 1 2 3 4
Continental 2 3 67,5/73,5 73,8/78,2
Goodyear 3 5 66,5/71,4 72,2/76,4
Landsail 3 4 66,9/72,3 72,6/77,4
Hifly 2 2 67,7/73,3 73,4/77,8
Maxxis 2 3 67,2/73,3 73,4/78,0
Michelin 3 3 67,5/73,7 74,0/78,2
Nokian 4 4 66,9/71,7 73,4/77,0
Pirelli 4 4 67,3/73,0 73,6/77,6

Goodyear är det klart tystaste däcket. Pirelli har snälla frekvenser för örat, så också Nokian och Landsail. Continental har vissa lågfrekventa ljud som stör redan i låga hastigheter, men blir inte värre i högre farter. Jobbigast för örat är HiFly med infratoner som trycker elakt mot trumhinnan på grov asfalt.  

Rullmotståndet är uppmätt enligt standarden för EU:s däckmärkning. Resultatet från certifieringsförfarandet (rakt fram på en trumma) avviker för vissa däck jämfört med vår egen förbrukningsmätning (monterad på bil, med lätt styrutslag).

Taggar: Däck

Höstsolen skiner över Mireval Proving Grounds, strax väster om den franska studentstaden Montpellier. Klimatet i början av oktober är som en nordeuropeisk sommardag. Temperaturen ligger stabilt strax under 20 grader. 

Således utmärkta förutsättningar för den arbetsvecka som ska bli 2021 års upplaga av Vi Bilägares sommardäckstest. 

Denna gång har vi med åtta olika däck i 225/45 R 17, en vanlig dimension som passar flera populära bilmodeller. 

Det är också en storlek där tillverkarna erbjuder två olika däcktyper. Dels ekonomi- och komfortinriktade däck, av branschen kallade High Performance (HP). Dels sportigare däck,

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Däcken som ingår i testet

Continental PremiumContact 6
Goodyear Efficient Grip Performance 2
Maxxis Premitra HP5
Michelin Primacy 4
Nokian Hakka Blue 2
Pirelli Cinturato P7 (C2)
Landsail Sentury Qirin 990
HiFly HF805

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.