
Dubbdäcktest 2019: Resultaten moment för moment
Här redovisar vi resultaten i siffror för de olika testmomenten från vårar dubbdäckstest.
Ny testvinnare
Vår tidigare testvinnare Continental IceContact 3 är inte längre i produktion, eftersom däckets så kallade FlexStud-gummidubb inte klarade normal användning och fick stora problem med dubbsläpp. Däcket dras nu tillbaka och kommer inte gå att köpa. Därmed blir andraplacerade testvinnaren Michelin retroaktivt testsegrare.
Grön = utmärkt/bra
Gul = medel
Orange = nibdre bra
Röd = Uselt









Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. Continental är mjukt, diffust och svårkört på barmark. Michelin är stabilast på torrt, Nokian snabbast på vått. Bränsleförbrukningen är uppmätt med en Ford Focus 1,0T i konstant hastighet (90 km/tim). Kupébullret är uppmätt med samma bil vid förarens öron under en 10 sekunder. I bullerbetyget väger en subjektiv bedömning av ljudbilden tungt.
Bridgestone | Continental | Goodyear | Hankook | Nokian | Michelin | Sailun | Friktion | |
Körning i väta, s |
43,64 | 44,12 | 43,59 | 43,71 | 43,18 | 44,37 | 44,00 | 45,65 |
Körning torr väg, betyg 1–5 |
4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Förbrukning, I/100 km |
4,49 | 4,58 | 4,66 | 4,53 | 4,63 | 4,52 | 4,58 | 4,57 |
Rullmotstånd, koefficient |
0,766 | 0,854 | 0,863 | 0,791 | 0,794 | 0,816 | 0,781 | 0,800 |
Buller, betyg |
3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 | 5 |
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev