Nästa artikel
Däcktest 2017: Friktionsdäck
Däcktest

Däcktest 2017: Friktionsdäck

Publicerad 16 oktober 2017 (uppdaterad 16 oktober 2017)
Yttertemperatur ända ned till minus 26 grader fick de olika dubbfria däcken tampas med vid vårt test. I år har vi testat sex premiumvarianter, ett lågprisdäck, samt, som jämförelse ett anonymt däck för "kontinentala vintrar".
Sommardäck är konstruerade med ett stabilt mönster och ganska hårt gummi som inte ska krokna i värme – tvärt emot vinterdäck. De senare har massor av små skåror som ska gripa tag i isens eller snöns ojämnheter och ett gummi som ska hålla sig smidigt och inte blir hårt och stelt vid kyla.

Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore. Nordiska odubbade däck är normalt något mjukare än de kontinentala (centraleuropeiska). Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper. Därför är det bra att verkligen byta till vinterdäck i tid.
Enligt alla goda råd numera, så ska man skruva av sommarhjulen och montera vinterdäck när temperaturen går under +5 grader C. Då har man rätt däck på bilen om och när det plötsligt fryser på och blir förrädiskt halt. Enligt polisens bedömning råder det vinterväglag om det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Då föreskrivs vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från och med 1 oktober till 15 april. 
Det finns därmed ett glapp mellan när vintern verkligen sätter igång och när vinterdäck föreskrivs. Förhoppningsvis minns alla det kaos som utbryter när kung Bore överraskar med snö, is och kyla. Det sker vissa vintrar betydligt tidigare!
 
Byter man själv gäller det att hålla reda på att man använder rätt bultar och att hjulen dras med rätt moment. Det vanligaste felet är antagligen att man drar alldeles för hårt, av rädsla för att hjulen ska lossna. Därför behövs en momentnyckel alternativt en korrekt momentstav och sedan efterdragning efter några mil. Att överlåta bytet till en gummiverkstad som lagrar däcken, byter och håller koll på slitaget är faktiskt värt en hel del. Men glöm inte man ändå måste efterdra.
 
Självklart har vi även testat årets dubbdäck. Det testet läser du om här.
 
Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?
 

Läs hela testet!

Här kan du köpa Vi Bilägares test av 7 dubbfria vinterdäck 2017 i digital form. I testet får du utförlig information om alla testade däck, såsom pris, hårdhetstal och vikt. Du får också reda på en mängd betyg på hur däcken klarar sig i olika körförhållanden: Is, snö, vått, samt torrt underlag. <b>OBS!</b> Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: <a href="http://www.vibilagare.se/digitalt">vibilagare.se/digitalt</a>
Så gjorde vi testet

Körning på is och snö utfördes på testbanor i White Hell utanför Ivalo i Finland sista veckan i januari.
Det är ovanligt tidigt på säsongen, vilket innebar att vi vissa dagar hade mycket låg yttertemperatur, första dagen minus 15–16 grader och andra dagen ned mot minus 25. Därefter gav kylan med sig för tillfället och vi hamnade omkring minus sex grader C.
Testerna kördes med Volvo V40, V60 och V70. De elektroniska hjälpmedlen, antispinn och ABS användes vid körning.
Bedömningar och mätningar på våt och torr väg gjordes i april i Tammerfors. Där utfördes också mätning av bränsleförbrukning. Även dessa tester gjordes med Volvo V40 och V70.
Däckens uppförande på torr väg kontrollerades på testbana vid sidoförflyttningar och i ett undanmanöverprov, samma förfarande som i de vanliga biltesterna.  
Mätning av buller gjordes med särskild ljudmätare, men det gjordes också en subjektiv bedömning av två personer i bilen – föraren och en passagerare placerad i baksätet.
 

Testade däck
  • Bridgestone Blizzak WS 80
  • Continental ContiVikingContact 6
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • GT Radial Champiro Winter
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nokian Hakkapeliitta R2
  • Pirelli Ice Zero FR

I testet hade vi också med ett anonymt däck för så kallade "kontinentala vintrar" för att påvisa på skillnaderna i egenskaper.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.