Bild
Nästa artikel

Däcktest 2017: Dubbdäck

Däck

Var redo när första halkan kommer. Vi har testat sju dubbdäck 
i tolv ronder på fyra olika väglag. Inget däck klarar att vara bäst på allt. Läs våra snabb-betyg eller kolla våra exakta mätresultat för att hitta det bästa däcket för dig!

Läs hela testet!

Här kan du köpa Vi Bilägares test av åtta dubbdäck 2017 i digital form. I testet får du utförlig information om alla testade däck, såsom pris, antal dubb och vikt. Du får också reda på en mängd betyg på hur däcken klarar sig i olika körförhållanden: Is, snö, vått, samt torrt underlag. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Bilkörning är en utomhusaktivitet där vädret har stor påverkan. Speciellt på vintern kan väglaget skifta snabbt.

Eftersom förutsättningarna ändras kurva för kurva, svacka för svacka, ska man som bilist i kalla Norden köra med goda marginaler och se till att ha vinterdäck i bra skick.
 

Att testa däck handlar om att ständigt avläsa temperatur och luftfuktighet samt att arbeta med referensdäck. Det är ett däck som alla mätdata jämförs med. Det körs före och efter alla testdäck för att fånga upp hur underlaget förändras över tid. Vid knepiga förhållanden körs även referensdäcken era gånger mellan testdäcken. Detta är speciellt avgörande vid vinterronderna där underlaget snabbt kan ändra karaktär.

Dubb är direkt avgörande för däckets prestanda på is och hårt packad snö. Därför är det viktigt att vårda däcket för att få bästa möjliga vintergrepp under hela dess livstid. För att minska dubbslitaget ska man undvika att vrida på ratten när bilen står still. Acceleration och inbromsningar ska ske så mjukt som möjligt. Speciellt vridstarka dieselbilar sliter hårt på dubben. Fyrhjulsdrift minskar påfrestningarna, men oavsett drivning ska man skifta position på däcken senaste var tusende mil för att få ett jämnt slitage. Innan förvaring ska man tvätta däcken med vanligt vatten utan rengöringsprodukter.

Vi bor i ett avlångt land med stora klimatskillnader. Därför har vi testat på alla typer av underlag, även våt och torr asfalt. I sammanställningen viktar vi vintergrepp – framför allt köregenskaper – högst. Det är här som skillnaderna är som störst och konsekvenserna mest kritiska.

Självklart redovisar vi all mätdata och inte bara sammanställda betyg för att du som läsare själv ska kunna göra dina egna avvägningar.

Det viktigaste är att du väljer ett däck som passar bäst för de förhållanden som råder där du kör mest och är medveten om dina däcks svaga sidor.

Självklart har vi även testat dubbfria däck. Det testet läser du om här.

Diskutera: Vilka vinterdäck använder du?

Så gjorde vi testet

Testet av dubbade vinterdäck gjordes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under sista veckan i januari 2017. Testförhållandena skiftade mellan minus 20 och minus 4 grader. Alla tester är gjorda med Volvo V40 alternativt Volvo V70. De elektroniska hjälpsystemen ABS som antisladd, har varit inkopplade, det senare i sportläge vilket tillåter lite mer hjulspinn vid acceleration och viss bakvagnssladd.
Vid broms- och accelerationstester används mätintervallerna 20–5 km/tim respektive 5–20 km/tim. Detta för att minimera felmarginaler skapade av bilens elektronik (ABS, antisladd och varvtalsstopp).
Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors i
månadsskiftet april/maj. Temperaturen var då någon enstaka plusgrad. Även nu användes Volvo V40/V70 som testbilar.
På torr asfalt utfördes även undanmanöverprov och snabba sidoförflyttningar för att kontrollera däckens stabilitet. Alla däck har dimension 205/55 R16. Hastighetsindex T = 190 km/ tim.

Testade däck
  • Bridgestone Noranza 001
  • Goodyear UltraGrip Ice Artic
  • GT Radial Champiro Ice Pro
  • Hankook Winter i*Pike RS+
  • Michelin X-Ice North 3
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero

Kommentarer

#1
2017-09-22 18:39

Köpte nya Nokian Hakka 9 till frugan. Vi får se hur de funkar...

#2
2017-09-22 18:42

Jag köpte blommor till min. Det funkar mycket bättre milky.

#4
2017-09-22 20:44

Nokian blev ju fast av att ha fuskat i många, många år. Tror därför inte dom blev testvinnare i år fastän White Hell ägs av Nokian. Det är också sällan vettigt att köpa en testvinnare för dom brukar inte hålla i längden, dom är ettårshjul el.dyl. GY dubbfritt har varit mitt val och dom ger ju grepp även på dom få dagarna med is så inget dåligt däck inte för vinterfören. Man borde sätta mer vikt på inbromsning än på acceleration, som kan ge en falsk bild av halkan, som sedan innebär att inbromsningen överraskar en. Asfaltkörning borde också få en större vikt?

#5
2017-09-22 20:59

Bond: Sist jag kollade så funkade inte blommor som ersättningar för dubbdäck. Jag försöker hålla min vid liv i trafiken. Men köp du blommor istället för vettiga däck. Det stör inte mig. :)

#6
2017-09-22 21:00

O_o: Jag körde dubbfritt ganska länge. Men de nya elservona är helt hopplösa med dubbfritt. Man måste köra mycket mer defensivt för att inte bli överraskad. Gamla EHPAS-systemen så kände man direkt hur mycket grepp som fanns under.

#7
2017-09-22 22:43

Välkända klassiska däck, bara Hakka 9 som är nytt. GT Champiro kommer givetvis hamna sist. Testas det bara för att det säljs via Nokians Vianor-kedja?

Jag hade gärna sett några nykomlingar. Falkens mya dubbdäck t ex, utvecklat i samarbete med Nokian. Nexen dubbdäck. Firestone, Cooper, Sava. Mellanprissegmentet vill jag se mer av.

#8
2017-09-22 22:54

Körde Bridgestone två säsonger, -15 och -16, med uruselt resultat / känsla, instabila, dåligt grepp och bullriga. Nyss köpte jag rejäla Michelin dubbdäck!

#9
2017-09-22 23:11

Goodyear UltraGrip Ice Artic funkar bra på min bil. Vet dock inte om dom är bäst?

#10
2017-09-23 09:14

Det är en svår fråga för det beror på vilka punkter du sätter vikten på? Dom ha varit i toppstriden i diverse test men kom dock ihåg att dom testar endast en storlek och det *är* skillnader när du har däck i annan storlek. Sedan gäller det att tänka själv att har dubbens mängd någon roll i hur vägarna slits? Dom försöker ju få oss att inbilla att det inte spelar någon roll men vet man hur dubbdäcken godkänns så vet man också att testet inte korrelerar med verkligheten. GY har för mycket dubbar enligt mitt synsätt. Du får kortare inbromsning på is men på andra punkter förlorar man.

#11
2017-09-23 09:33

Blir hakka9 i vinter
Känns tryggast så.

#12
2017-09-23 09:36

Hakka8 på 600 an har varit grymma trots det massiva vridmomentet och enbart bakhjulsdrift.
Inga lossnade dubbar

#13
2017-09-23 22:44

GoodYear gör mycket bra däck, sommar som vinter. Väldigt pålitliga. Hade absolut kört på dem om de fanns för min nuvarande bil. Jag behöver 195/55 R16 91H, men GoodYear har bara - som många andra - 87 i belastningsindex på vinterdäcken för min dimension, inte 91. Vintern kör jag Michelin X-Ice dubbfritt det har fungerat bra. De är inte för mjuka utan är väldigt välbalanserade och jämna. Funkar inte så bra med mycket snö, men plogade vägbanor fungerar fint, stabila. Även bra på torrt och vått.

#14
2017-09-24 03:09

De redovisade bromssträckorna i papperstidningen avser olika fartintervall. Motsvarande staplar i diagrammen börjar inte heller från noll. Det försvårar jämförelser.

Men tack vare den detaljerade redovisningen i Vi Bilägare kan man beräkna retardationer och stopptider för varje kombination av däck och underlag. Det gjorde jag förra året i ett enkelt Excelark som sammanfattas med en tabell på min blogg bildrullen.se i artikeln Så mäter du halka med stoppur

Där framgår exempelvis att stopptiden från 100km/h varierar
med 11 sekunder (21-32) på is och
med 3 sekunder (11-14) på snö
... för nordiska vinterdäck men enbart
med 1,1 sekund (3,7-4,8) på våt väg och
med 0,2 sekunder (3,5-3,7) på torr väg.

Även i praktiken ter sig barmarksskillnaderna mellan olika vinterdäck marginella jämfört med på vinterväglag. Retardationen vid normala inbromsningar ligger ju nära den maximala på vinterväg men långt under max på barmark.

Jag återkommer snart på stop.se (engelska) och kanske även på bildrullen.se (svenska) med en nyanskaffad molntjänst som fungerar likt en app. När jag har kodat ekvationerna ska appen visa hur retardation och stopptid varierar - direkt när besökaren ändrar bromssträckan på webbsidan.

#15
2017-09-24 07:59

Äntligen ett nytt test!
Håller mig dock till michelin 4 ever:
https://www.abswheels.se/blog/dacktester/

#16
2017-09-24 20:21

Jag förstår att det är svårt att hitta tillräckligt långa raksträckor för att testa inbromsning i verkliga hastigheter och få med i testerna hur däcket "lever" (dubbarna/lamellerna) men undrar ändå att varför man inte ens försöker lite bättre? Nu körs det ju i väldigt, väldigt låga hastigheter och på en så blank isyta som det inte finns någonstans i det verkliga livet. Detta endast för att få fram några skillnader, dvs skillnaderna i det verkliga livet är väldigt, väldigt små även på en isig väg. Anser man borde göra testen bättre för däcken beter sej annorlunda när hastigheterna är högre. Det fanns en distributör i Finland som gjorde ett sådant test och det var stor skillnad på testvinnare och bästa däck i verkliga livet och verkliga förhållandena. Försöker hitta det men jag tror det var på finska så kan vara svårt för mej att hitta...

Min poäng är att testförhållandena kanske inte korrelerar med det verkliga livet så man måste ta dessa testerna med en stor nypa salt?

#17
2017-09-24 20:30

Här är en, men inte den jag hittade senast: Google translate
 

Korta avstånd från bromsprov är misstänkta

Bromsprov gjordes med en hastighet av 25 km. Ankelväskan testade däcken tidigare i Syvärsjön i förhållanden som motsvarar de mest realistiska situationerna på vägen. Sedan utfördes bromsprov med en hastighet av 90 km och resultaten var endast små skillnader.

"Vilket är mest relevant för säkerheten? Accelerations- och bromsprov som har gjorts vid 25 km eller 90 km test, där det är liten skillnad, säger Heiskanen.

Hatchet betonar säkerheten. De flesta däcktester görs med en hastighet av 5 till 25 kilometer. De tror att de inte speglar den faktiska körsituationen.

"Vid normal bremsning på 90 km / h är däcket utsatt för kraft i flera storlekar med en hastighet på upp till 25 km och när däcktillverkare som söker provvinster är kända att använda nästan gånghastigheter, leder det lätt till däckoptimering, vilket i slutändan kan leda till ett säkerhetsproblem. Jag håller en 25 km / h, men när konsumenten kommer ner på vägen, ger den dyra "testvinnaren" inte nödvändigtvis en säkerhetsskillnad på 25 km, säger Heiskanen. 

Luckkuddarna testar anläggningar för att använda konsumenterna till attraktiva hastigheter. Mer realistiska körhastigheter skulle leda till att däckutvecklingen fortsätter "spelhastigheter" mot mer avancerade körsituationer.

"Vid konsumtionstest har konsumenterna drabbats av stora skillnader mellan test och verklighet, och nu är det dags att skära dem bort från däcktest", säger Heiskanen.

#18
2017-09-25 23:03

Vi kör dubbfritt numera.
.
Blommor till frugan. Jamen, såklart Bond, point taken :-)

#19
2017-10-01 11:03

Dubbfritt är vad som gäller. Var inne på lokala ABS Wheels hemma i trakterna och de tipsade om Nokian hakkapeliitta 9? dock kontrade jag med att påpeka däckfusket nokian hade 2016

Ja då vart det tyst i butiken..

#20
2017-10-05 06:27

Är lite intresserad av Hankooks dubbdäck som fick jättebra betyg i Aftonbladets senaste test (bara 0.1 poäng efter testvinnaren). Men ViB ger ett mycket lägre betyg.
Hur kan det diffa så mycket? Är testmetoderna så olika? Vem kan man lita på?

#21
2017-10-05 06:44

Kommer det något test för dubbfria däck? Någon som vet?

#22
2017-10-07 19:30

Alla ni som deklarerar att ni klarar er utan dubbar är bara att gratulera. Tyvärr har inte alla samma idealiska förhållanden. Om man kör utanför de prioriterade vägarna eller mycket med släp kan dubbarna vara skillnaden mellan liv o död. Särskilt faktiskt på senare år där dygnsväxlingarna mellan frost och tö blivit vanligare långt upp i landet med ren isgata som följd. Och nej, jag bor inte i Lappland utan i mellansverige och har kört mellan 3000-5.000 mil/år med både fram, bak- och fyrhjulsdrivna bilar i mer än 30 år både med friktions- åretrunt- och dubbdäck. Sämst är utan tvekan s.k. åretruntdäck. De borde förbjudas!

#23
2017-10-07 20:19

T68, läser man testerna så har ViB ich Aftonbladet kommit fram till samma sak om Hankook-däcket: bra på is och snö, särskilt broms och acceleration. Sämre på vått och torrt, och ett högt buller. Men Aftonbladet prioriterar snö och is högre och tycker det iaf har ett lugnt och förutsägbart beteende på vått och torrt och därför placerar sig Hankook högre hos Aftonbladet än hos ViB. Det finns inga absoluta sanningar om hur man bedömer däck, det finns alltså en hög grad av subjektivitet. Snart kommer Teknikens Värld med sitt test och de lägger stor vikt vid vattenplaning (Aftonbladet och ViB testar broms och köregenskaper på körslinga för vått, inte vattenplaning) och prestanda på vått och torrt och de kör sitt eget undanmanöverprov, så därför brukar Teknikens Världs resultat skulja sig åt. Ett däck som är bromsar och accelerar bra på is och snö, men är svagare på vått och torrt, hamnar högre hos Aftonbladet än Trknikens Värld. Ett däck som är ok på snö och is men utmärkt på broms i väta, undanmanöver i väta och vattenplaning kan t o m bli testvinnare hos Teknikens Värld. Man ska läsa alla tester, inte bara gå efter placeringar utan efter detaljerna om varje däck för att hitta det däck som passar en själv.

#24
2017-10-07 20:20

John, ja ViB brukar alltid lägga test av dubbfritt i separat nr till skillnad från Aftonbladet och Teknikens Värld som redovisar både dubbat och dubbfritt i samma nr.

#25
2017-10-08 01:35

Lawett.

Jag har kört med friktionsdäck sedan 2011 och kommer inte att gå tillbaka till dubb igen.
Jag bor i mellansverige jag med och har våran beskärda del av vinteroch halka. Vid juletider åker vi alltid till Dalarna för lite firande. Bakpå bilen har vi då våran husvagn på 1.7 ton. Inte en gång har det ens varit nära att det skulle hända något. Bilen tuggar på så fint så och de dubbfria däcken gör ett kanonjobb. Jag har hittills kört med Nokian Hakka R2, GoodYear Maxi Ice Grip 2 och nu senast på Conti contact viking 6. Alla tre är otroligt kompetenta däck. Som sagt. Inte haft några som helst problem med dubbfritt. Mina senaste bilar: BMW 530dA xDrive-2012 (4-krafs), BMW 118d-2013 (bakhjulsdrift), Hyundai i40-2013 2wd (framhjulsdrift) Hyundai Tucson-2016 2wd (framhjulsdrift) och nuvarande bil är en Volvo V90 D3 AWD-2017 som jag inte kört på vinterväglag med än men jag misstänker att den går lika fint som de andra.

#26
2017-10-08 05:54

Märkligt!
Senaste åren segrare i de flesta tester - tillsammans med Hakka 8 - Continental, är inte med!

#27
2017-10-16 18:47

Alltså jag garvar ihjäl mig. Bromsprov på is och snö från 20km/h - 5km/h????

Är det ett skämt eller? Testa då åtminstone från 70km/h, som är en gångbar verklighetsbaserad hastighet.

Lägg ner testerna, om ni ändå inte tänkt göra de med normal bilkörning som norm.

Riktigt poänglöst.

#28
2017-10-17 22:08

Aftonbladet avslöjade Nokian 2012, jag har inte hängt med de avslöjats igen. Aftonbladet får däck från fabriken plus kör med däck från butik och jämför så de märker om det är avvikelser. Jag vet inte hur ViB gör.

#29
2017-10-17 22:11

Det är rätt långa bromssträckor så högre hastigheter tror jag inte är praktiskt genomförbart då får man ha en väldigt lång bana var man nu hittar den. Hkgre hastigheter imnebär att skillnaderna mellan däcken ökar, det bör man vara medveten om när man läser. Men ordningen mellan däcken bör inte påverkas, ett sämre däck blir inte bättre för att hastigheten ökar..

#30
2017-10-18 06:02

Ojojoj vad långa bromssträckor det blir från 70 km/h. Då kanske inte skolgården är rätt ställe att prova vinterdäck på trots allt....

Allvarligt Raffe!? De testar däck på en anläggning och kör där betydligt snabbare än 70 km/h, så att göra bromsprov från de hastigheterna är inget problem. Det är bara lathet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.