Bild
Nästa artikel
Från fabriksny till 100 mil på något dygn när vår långtest-V90 satte högsta fart direkt. Den här versionen lär bli en allmän syn.

Volvo V90 D3 AWD (2017)

Provkörning

Nu börjar Volvos nya kombi komma ut på vägarna i mer folkliga versioner. Vi Bilägares nya långtestbil är en av dem – vår V90 D3 AWD sätter fart mot 4 000 mil.

Nog är det en speciell känsla att hämta en fabriksny långtestbil som Volvo V90 D3 AWD med automatlåda. Det är heller ingen djärv gissning att detta blir en av de mest sålda versionerna under 2017.

Redan på väg ut från återförsäljaren börjar per automatik jämförelserna med de V90 och S90 i dieselversioner vi tidigare provkört och testat, alltså D5 och D4 med motorer på 235 respektive 190 hk i lyxutförandet Inscription. Vår bil i Businessutförande är enklare men knappast påver. Vi har valt till klimatpaket med motorvärmare för 8 900 kronor, Volvo On Call för 4 900 kr och Smartphone link för 2 900 kronor.

"Åkkomforten är rena kalaset."

Tygklädseln av standardsnitt är svart och har en struktur som ger kostymkänsla. Inredningen i övrigt är också svart utan att verka dyster. Kromlinjer i panelen lättar upp och innertaket är vitt. Ergonomi och inställningsmöjligheter är av toppklass, exempelvis innehåller konsolen mellan stolarna fram verkligt genomtänkta fack av större och mindre storlek. Kupén i sig är förstås lika rymlig som i alla versioner, sittkomforten såväl fram som bak är verkligen av  högsta klass den också.

Vi är fortfarande inte helt övertygade om förträffligheten med den stora touchskärmen Sensus. Innehållet är verkligen rikligt men själva principen att gömma mängder av funktioner bakom diverse menyer och gardiner och göra dem åtkomliga med uppmärksamhetsstjälande fingertryckningar och svepningar är inte optimal. Trots att det också finns diverse genvägar sker aldrig handhavandet per automatik som med mer konventionella lösningar. Personligen skulle jag dessutom önska att genomsnittsförbrukningen kunde visas konstant framför föraren, nu får den tryckas fram med en knapp på ratten vid varje önskat tillfälle.
 
Åkkomforten är rena kalaset. I testet av V90 D4 fanns en fundering om enklare versioner med mindre hjul/däck än testbilens lågprofilerade 20-tummare kanske skulle bli alltför mjuka i gången, men så är det inte. Vår D3 arbetar följsamt men ändå distinkt på alla underlag och någon känslighet för julhelgens och mellandagarnas hårda vindar märktes inte. Bilen rullar på Nokian R2-däck i dimension 225/55 R17 och upplevs som riktigt tyst i alla farter.

Någon ljudmätning har vi ännu inte hunnit med, däremot har bilen fått utstå våra ordinarie accelerationstester. Det skedde redan före 100 körda kilometer, dels av ren nyfikenhet för vad en alldeles rå motor egentligen kan prestera, dels för att vi under det ordinarie sommartestet och när 4 000-milagränsen närmar sig kunna göra nya tester för jämförelsens skull.

"Kombinationen dragvikt/lastutrymme kan vara ett riskmoment för Volvo."

Bilen är tung, tjänstevikten är  1 915 kg, och vikteffekten därmed måttliga 12,8 kg/hk. Skillnaderna mot den V90 D4 vi testade under sensommaren 2016 blev avsevärda. Den bilen klarade 0–100 km/tim på 9,1 sekunder och 0–400 meter på 16,3 s. Omkörningsaccelerationen 70–110 km/tim tog 5,4 s. Motsvarande siffror för vår nya D3 blev 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriken anger 10,5 s), 0–400 meter på 18,3 s och omkörningen 70–110 km/tim på 7,3 s. Av dessa är förstås den sistnämnda den mest intressanta för vardagskörningen, hittills presterar vår D3 i detta avseende ungefär som en 130-hästars Renault Talisman diesel gjorde i ett annat test 2016. Det är snudd på för dåligt men kommer antagligen och förhoppningsvis att bli bättre.
 
Bilens maximala släpvikt är bra, 2 200 kg, men på B-kort kan inte mer än 1 120 kg dras. Det är en klar begränsning. Likadant är det med det omskrivna bagageutrymmet – det är helt enkelt inte lika rymligt som i tidigare Volvkombi. Kombinationen dragvikt/lastutrymme kan vara ett riskmoment för Volvo. Att en fyrhjulsdriven och i allt annat övrigt så väl utformad kombi som V90 har så medioker total last- och fraktförmåga i vikt räknat kan nog få en del spekulanter att söka alternativ.

För oss har långresan i alla fall startat, håll utkik efter kommande långtestrapporter!
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90?

Volvo V90 D3 AWD Automat

Pris, från kr: 357 300, ViB:s bil 374 000.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 496/B 189/H 143.
Bagagevolym, l: 560–1 526.
Tjänstevikt, kg: 1 915.
Motor: Tvärställd 4-cyl rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp 128 g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass med flera.
 

Kommentarer

#1
2017-02-19 10:20

Temp och tankmätare ser groteskt stora ut. Fast kanske bra för alla gubbar som köper den... O,75 låter rimligt med tanke på vikt och automat.

#2
2017-02-19 10:43

Deklarerad förbrukning kan man nog glömma i en sån här 2-tons koloss.

#3
2017-02-19 10:51

Vavtalsmätarens avlägsnande är ett sundhetstecken. Den har absolut inget att göra på en automatväxlad komfortbil!
Däremot gillar jag inte alls pekskärmar, det tar för mycket uppmärksamhet från körningen att leta appar.
Såna skärmar passar bäst för passagerare eller i självkörande bilar.

#4
2017-02-19 10:54

Jag skulle inte palla med den trista prestandan. Med andra ord en modell för posörer...

#5
2017-02-19 10:58

Om man jämför med min A6 Allroad, som väger lite mer, så är 0,75 l/mil rejält törstigt. Jag har under nu närmare 9.000 mil aldrig kommit i närheten av den siffran (0,66 l/mil över hela året 2016 - och mätt vid pump). Nu känner jag ju inte till körmönstret på denna D3, men 4.000 mil indikerar ju en hel del landsvägskörning.

Edit: jag läste fel. På väg mot 4.000 mil - bilen är helt ny.

#6
2017-02-19 10:57

saabnisse man tycker väl att tekniken går framåt med pekskärmar i en bil men det är bara det att trafiksäkerheten går bakåt med såna.

#7
2017-02-19 10:57

1900 kg??? Det är för fasen 2017 nu. Herregud Volvo /Geely.... Tummen ned!

#8
2017-02-19 10:59

Min hitills lägsta förbrukning på 34km är 0,40 med min likadana, färddatorn visar mer än verkligt vid tankning så kanske till och med lägre.
På motorväg ligger den på 0,50 så törstig är den inte.
Vid stadskörning drar den lite mer än deklarerat dock medan man på landsväg faktiskt ofta kan köra under deklarerad förbrukning.

#9
2017-02-19 11:08

Ja, just det, junkers. Du har ju en likadan och jag har följt tråden om den i Forumet - och sett de fina förbrukningssiffrorna. Undrar varför det skiljer så mycket?

#10
2017-02-19 11:11

Audi - förmodligen är körmönstret det som avviker.

#11
2017-02-19 11:16

Bättre att välja till den "större" digitala instrumentet, bra mycket snyggare än detta som påminner en hel del om gamla V70.

#12
2017-02-19 11:44

Hur mycket mer kostar större digitala instrumentet? Denna ser ut som en nödlösning.

#13
2017-02-19 11:44

Hur mycket mer kostar större digitala instrumentet? Denna ser ut som en nödlösning.

#14
2017-02-19 11:45

Hacken, vad ska den ha för förbrukning i vanlig trafik, hittar inga siffror på det?

#15
2017-02-19 11:44

Det finns tre stora nackdelar med v90 som jag ser det; den väldigt fula bakdelen och priset och storleken, modellen känns inte smart på något vis. Enda anledningen till att man ska köpa modellen är för att stödja svenskt näringsliv, och komforten såklart

#16
2017-02-19 11:48

Återvändsgränd, det går inte bygga lättare bilar än 1800 kg idag utan att äventyra säkerheten. Volvo har redan stakat ut vägen för över 30 år sedan, för de alltid varit törstiga och tyngsta bilarna.

#17
2017-02-19 11:49

robban man kan nog lägga till ca 2 dl minst på den deklarerade förbrukningen, kanske mer med tanke på vikten på bilen.

#18
2017-02-19 11:51

Du menar labbsiffrorna? Okej, trodde du hade siffror på vad den skall dra på riktig ;-)

#19
2017-02-19 11:57

Nej det har jag inte men jag tror inte ett dugg på labbsiffrorna när det gäller normal familjetrafik.

#20
2017-02-19 12:11

Det är ju det jag försöker att säga, skit i labbsiffrorna, de betyder inget och vi har inget för att prata om överförbrukning, eftersom labbtestet är ett skämt utifrån verklighetens körning. Jag har tjatat på Vargen att sluta tramsa om detta men har bryr sig ju inte men jag vet att du är klokare...

#21
2017-02-19 12:20

Nu är jag elak men denna bilen ser i sin helhet ut som en mobiltelefon för seniorer/funktionshindrade.
Volvo lever nog på det gamla gardet och när den stocken fallit så har jag svårt att se nytillskott.

Konkurransen rätt satt torde vara Skoda Octavia Scout..

#22
2017-02-19 13:37

Tvärnit
Tror lite som dig men det skulle vara intressant att veta vad den yngre generationen suktar efter. Är det v90?
Utan tjänstebilsförmånen skulle nog premiumklassen minska betydligt i Sverige. Folkbil idag är väl Golf, Kia, Hyundai, Skoda, etc.

#23
2017-02-19 14:22

Såg ViB's Skoda Kodiaq ute vid Boländerna i Uppsala igår. Måhända Calle ute och rattar stor-SUV:en?

#24
2017-02-19 14:29

Hmm. D3:an enligt Volvo är en 6-växlad automat.

#25
2017-02-19 14:39

Milky, D3 har nya AUT6, D3 AWD har AUT8

#26
2017-02-19 14:50

Axa. Jag kan ju inte säga helt säkert vad de yngre suktar efter men vad jag hör o ser är ju aldrig Volvo, Volvo är typ farsans bil.
Vi ska även beakta att de unga kvinnorna har betydligt mer att säga till om mot förr och valet är idag bredare. jag kan höra att Volvo faller inte unga kvinnor i smaken.
Jag håller helt med dig angående folkbil.

#27
2017-02-19 15:02

Problemet är väl att få unga att köpa bil, även andra än Volvo. Egen bil börjar för dagens unga att bli lika ointressant som en maffig stereoanläggning hemma.

#28
2017-02-19 15:08

dom allra flesta verkar falla för prestige, så förutom dom allra lyxigaste märkena så vill nog dom flesta ratta Audi, BMW eller MB, för prestigens skull. Många vill till och med mycket hellre köpa en gammal prestigebil istället för en mycket nyare lågprestigebil för samma peng.

#29
2017-02-19 15:17

Tjänstevikt 1 915 kg ???????????????????????
Är det inte tryckfel?
1600 någonting med 4WD är mer rimligt.

Jag kan inte undgå att jämföra med vikten på den 5 cm längre Insignia Grand Sport.
1915 kan aldrig vara riktigt...
I så fall är 150 hk i en bil med dessa prestigefyllda ambitioner knappast acceptabelt.

#30
2017-02-19 15:17

Tvärnit, menar du att unga kvinnor föredrar att äga Skoda framför Volvo?
Måste vara ekonomi i såna fall, inget annat.
Dom har väl helt enkelt inte så mycket pengar.

#31
2017-02-19 15:30

EnannanRobban: Ah. Tnx.

#32
2017-02-19 16:01

Vidstige. Det är märkligt att jag som mest skriver neutralt hela tiden får VW AG placerat i munnen av dig.
Kvinnor ser till helheten, är mer totalekonomiskt sinnade och söker därför en balans som du raljerar till att de inte har så mycket pengar, vem har det? Bilar köps på lån och om den unge mannen får bestämma så är det all in medan att kvinnan ser till fler saker i hemmet men är ekonomin god så ser jag att unga kvinnor kan tycka om VW Passat och motsvarande Audi och jag ser också att singel kvinnan i farten tycker om Mini,och Audi A1.
KIA ceed kombi går också hem hos de unga familjerna och där finns något åt båda parter för en rimlig summa och med en väl tilltagen garanti.
Sedan ser jag kvinnor i övre medelåldern som fått sig en Volvo SUV, att åka o handla med och rattar pråmen med skräck i blicken.

#33
2017-02-19 16:06

Vidstige
Tror det skulle vara intressant med en ordentlig undersökning. Det kanske finns?
För min egen del så hör jag unga kvinnor prata om premiumbil utifrån att sambon ska välja tjänstebil, inte annars. Annars tycker dem jag hört att det är för dyrt med premium. Min gissning är att den yngre generationen ser bilen som ett transportmedel och inte mer än så. Helst ska det vara miljövänligt och billigt.

#34
2017-02-19 16:21

Tvärnit, nej jag raljerande inte och du pratade själv om Skoda i en tråd om Volvo. Så du placerade Skoda i din egen mun. Din poäng om vad unga kvinnor vill ha var också mycket luddig och svårbegriplig. Är ju t.ex. olika om det gäller att betala själv eller om nån annan betalar.

#35
2017-02-19 17:25

Axa skrev: "Utan tjänstebilsförmånen skulle nog premiumklassen minska betydligt i Sverige. Folkbil idag är väl Golf, Kia, Hyundai, Skoda, etc.". Det tror jag är "spot on" !

#36
2017-02-19 17:46

Man märker ju att väldigt många här inne skriver en massa helt baserat på sina egna fördomar, känslor baserade på gamla modeller, rykten m.m....ut och provkör, låna hem från handlare innan ni skriver massa negativt......
Skulle jag med sitta här och kasta ur mig negativa åsikter om alla modeller jag har lite förutfattade meningar om vore det verkligen inte seriöst tycker jag......när jag skriver här, negativt, då har jag på fötterna efter att testat/provat eller på annat sätt fått lite underbyggt vetande om det jag skriver....
Ja Volvo V90 är mindre praktiskt än gamla V70 den dagen på året man ska byta tvättmaskin! Men att skriva att V90 är en opraktisk bil?!? Det är en otroligt rymlig bil i kupen, väldigt bekväm att färdas långt i och i bagaget under insynsskyddet rymmer allt jag behöver 364 dagar om året, inkl. stor emmaljunga kombivagn, alla barnens pulkor nu i vinter och packning, fikakorg m.m...
Hur Vi bilägare lyckas få den att dra 0.75 blandat än så länge får mig att undra hur de kör? Jag har kört 310 mil med min nu, visserligen 2-hjulsdriven med automat men har en förbrukning på 0.58 mätt vid pumpen så här långt sammantaget.
Sen att pekskärmen skulle ta massa fokus från körningen...ja, första dagarna var det lite tillväjning, nu sitter det redan i ryggraden mer eller mindre.....
Sen det största trumfet med denna bilen, säkerhetssystemen, jag kör minst 14 mil varje dag och både adaptiva farthållaren och Pilot assist gör körningen så vilsam, man blir en mycket mer lugn bilförare, man blir mer harmonisk.
Så innan ni skriver massa negativt, ut och provkör, provlasta bagaget, sitt i baksätet och se där, mycket bättre än de gamla volvomodellerna...

#37
2017-02-19 18:01

Henrik M, bra inlägg där. Och vill man ha lika bra bagage som V70, ja faktiskt ännu bättre, så finns ju nya XC90. Visst, klart dyrare än V90 men letar väl sig ner snart på begmarknaden med mer rimliga priser.

#38
2017-02-19 18:21

Henrik, bilen är utmärkt men pekskärmen idiotisk, liksom alla pekskärmar, de är bara till för nördar som knäpper på sina mobiler för jämnan.
Kör man olika bilar varje dag hinner man aldrig bli överens med den, men det gör egentligen inte så mycket, man låter bli att fingra på den.
Utrymmesmässigt är det ju fånigt att klaga, bilen är ju stor och rymlig, sedan att det finns större är ju bara bra, behöver man mer utrymme är det ju bara att välja en sådan.

#39
2017-02-19 18:28

Min Octavia är också otroligt rymlig inuti, ut och provkör. Sant som du skriver, åsikter baserade på egna förutfattade teorier utan större verklighetsförankring. Men poängen här är nog att bilen drar mer än den sägas göra, samt att lastförmåga i förhållande till storleken är i minsta laget. Bilen är säker, skön att åka i osv... Stämmer säkert.

#40
2017-02-19 18:42

Nya Volvo V90 med digital mätartavlor också infotainment med värmeklimat är touch utan vred liksom Peugeot 308 känns jobbigt pilla mycket och förvirrad.
Nya Opel Astra och nya facelift Opel Insignia har vanligt analog mätartavlor och värmeklimat är med vanligt vred och knappar är pålitligt och enkel förstå.

#42
2017-02-19 19:13

Jag tycker det funkar alldeles fantastiskt bra.
Jag brukar faktiskt köra med röststyrning istället.
- Sätt på stolsvärmen
- Sänk rattvärmen
Ja ni fattar...
Det mesta går att röststyra!

#43
2017-02-19 19:17

Någon biltillverkare kanske borde komma på idén att kunna styra klimatanläggningen med rattknapparna. Det är det enda jag saknar...

#44
2017-02-19 19:20

Klimatanläggningen går att röststyra i vart fall.

#45
2017-02-19 19:23

Röststyrning av klimat13 Kommando för röststyrning av klimatanlägg-
ningen till att t.ex. ändra temperatur, aktivera eluppvärmt säte eller ändra fläktnivå.
Tryck på och säg något av följande kom- mando:
• •
• • • • • • •
"Sätt på AC"/"Stäng av AC" – aktiverar/ deaktiverar luftkonditioneringen.
"Sätt på återcirkulationen"/"Stäng av återcirkulationen" – aktiverar/deaktiverar luftåtercirkulationen.
"Sätt på defrostern"/"Stäng av defrostern" – aktiverar/deaktiverar avfrost- ning av rutor och backspeglar.
"Sätt på maxdefrostern"/"Stäng av maxdefroster" – aktiverar/deaktiverar max defroster.
"Sätt på elektrisk defroster"/"Stäng av elektrisk defroster" – aktiverar/deaktiverar eluppvärmd vindruta*.
"Sätt på bakre defroster"/"Stäng av bakre defroster" – aktiverar/deaktiverar eluppvärmd bakruta och yttre backspeglar.
"Sätt på rattvärmen"/"Stäng av rattvärmen" – aktiverar/deaktiverar elupp- värmd ratt*.
"Öka rattvärmen"/"Minska rattvärmen" – höjer/sänker inställd nivå för eluppvärmd ratt* ett steg.
"Sätt på stolsvärmen"/"Stäng av stolsvärmen" – aktiverar/deaktiverar elupp- värmt säte*.
• "Öka stolsvärmen"/"Minska stolsvärmen" – höjer/sänker inställd nivå för eluppvärmt säte* ett steg.
• "Sätt på stolsfläkten"/"Stäng av stolsfläkten" – aktiverar/deaktiverar ventile- rat säte*.
• "Öka stolsfläkten"/"Minska stolsfläkten" – höjer/sänker inställd nivå för ventilerat säte* ett steg.
Relaterad information

• • •

• •
• • •
"Klimat" – startar en dialog för klimat och visar exempel på kommandon.
"Ställ in temperaturen på X grader" – ställer in önskad temperatur.
"Öka temperaturen"/"Minska temperaturen" – höjer/sänker inställd tem- peratur ett steg.
"Synka temperaturen" – synkroniserar temperaturen för samtliga klimatzoner i bilen med förarsidans inställda temperatur.
"Rikta fläkten mot golvet"/"Rikta fläkten mot kupén" – öppnar önskat luftflöde.
"Rikta bort fläkten från golvet"/"Rikta bort fläkten från kupén" – stänger önskat luftflöde.
"Ställ in fläkten på max"/"Stäng av fläkten" – ändrar fläktnivå till Max/Off.
"Öka fläkten"/"Minska fläkten" – höjer/ sänker inställd fläktnivå ett steg.
"Sätt på autoklimat" – aktiverar automa- treglerat klimat.
• • • •
Röststyrning (s. 114)
Använda röststyrning (s. 115) Inställningar för röststyrning (s. 116) Klimat (s. 178)

#46
2017-02-19 19:25

junkers: jag är imponerad. Det funkar bra?

#47
2017-02-19 19:27

@Axa.
Hör och häpna (eller fasa) att Toyota Prius gen 2 och 3 har kontroller för klimatanläggningen på ratten. :-)
http://images.hgmsites.net/lrg/2008-toyota-prius-5dr-hb-base-natl-steeri...
http://images.hgmsites.net/lrg/2011-toyota-prius-5dr-hb-ii-natl-steering...

#48
2017-02-19 19:32

Audi A5 SB
Japp det funkar alldeles lysande bra, som sagt det mesta går att röststyra.

#49
2017-02-19 19:35

Möjligt att en del inte läser instruktionsboken och bara tror att man kan röststyra navigator och telefon.
Mer info:
http://support.volvocars.com/se/Pages/article.aspx?article=55786fcc38b78...

#50
2017-02-19 19:56

Vargen, vad menar du med "Men poängen här är nog att bilen drar mer än den sägas göra..."?
Junkers, de få mil jag testat V90 så blev jag imponerad över röststyrningen, den fixade det mesta jag testade, sedan när jag satt i min S60 så blev jag ledsen... Den kunde "inget" princip av funktionella kommandon. Detta är säkerhet i min biok, båda händerna på ratten och blicken på vägen medan jag ändrar tempen, slår på rattvärmen och ber om köranvisning till Orsa...

#51
2017-02-19 21:46

Ojoj så mycket Volvo premium nästan full utrustning och kostar mycket pengar. Minns världens full utrustning är BMW 7 serien är fantastisk ny bil när man är upp till 10 år gammal var många fel elektronisk och dyrare reparation eller blir skrot.

#52
2017-02-19 21:48

Junkers, det är naturligtvis utmärkt med röststyrning, men som ytterst temporär brukare har man inte tid med instruktionsböcker (tid är pengar), det var därför jag ondgjorde mig över pekskärmen (jag hatar pekskärmar på bilar), men vid daglig användning blir det ju annorlunda.
Men på min egen bruksbil har jag inget behov av röststyrning när det gäller klimatanläggningen, den är automatisk, inställd på 22 och jag rör den aldrig.
Men stolsvärmen hade det kunnat vara kul att snacka med, den behöver stängas av efter ett tag och då måste man köra med handpåläggning.
Där är det en primitivare lösning än den helautomatiska som kom 1972 på Saab.

#53
2017-02-19 22:08

Det går att ställa in automatisk start av både rattvärme och stolsvärme inklusive vilken nivå den ska starta på.
Fjärrstartar man bilen vi telefonappen så startas automatiskt rattvärme, elbakruta och stolsvärme när det är kallt och när det är varmt startar AC istället.

#54
2017-02-19 22:16

Ok junkers, jag ska läsa på när jag får tid, jag gillar bilen annars!

#55
2017-02-20 02:52

OBS!! Fullgasaccelerationer med en helt ny bil kan aldrig rekommenderas!! Varför ska ViB göra detta och borde man inte veta bättre?! Läs gärna instruktionsboken till bilen först!

#56
2017-02-20 07:12

junkers: Nice. Mina två nuvarande bilar är för dumma för att fatta något av det. Min tidigare SAAB kunde delar av det där dock. Jag har funderat på en Volvo ett tag nu. Får se när leasingavtalet på nuvarande går ut.

#57
2017-02-20 07:43

@Axa, varför vill du styra klimatanläggningen från ratten? Ändrár du temperatur så ofta? Jag tror aldrig jag ändrat temp. Min står inställd på 21 grader året runt.

#58
2017-02-20 08:05

Swemba
Ja, jag ändrar ofta och särskilt nu på vintern. Jag är inte särskilt intresserad av hur du gör....

#59
2017-02-20 08:34

Stor, svår att fickparkera

#60
2017-02-20 08:52

Därför det finns parkeringsassistans och 360 graders-kameror, adzam...

#61
2017-02-20 09:09

Visst gillar jag t ex backkameror men att en vanlig personbil skall vara så stor att den måste ha "parkeringsassistans och 360 graders-kameror" för att man skall kunna parkera den känns lite märkligt - och onödigt. I alla fall för oss som växt upp med folkabubblor, Volvo PV och Saab 96. Märkligt att dessa småbilar fungerade som familjebilar då. Inte för att jag vill ha tillbaka dessa men nog har kraven ökat enormt. Fast det är väl tjänstebilssektorn som drivit fram dessa som jag tycker konstlade "behov" - som Axa skrev tidigare så skulle nog bilförsäljnings-statistiken (och "behoven") se helt annorlunda ut om alla tvingades betala sina bilar helt själva... Sen tror jag säkert att detta är en skön och bekväm bil att färdas i men ändå... Dock föredrar jag i egenskap av medtrafikant på våra vägar helt klart att de som har möjlighet kör en V90 istället för den ännu större klumpen XC90.

#62
2017-02-20 09:12

Vilken pråm, kan tänka mig att en Volvo 760 GLE -88b är tusen gånger roligare att köra.

#63
2017-02-20 09:34

Partikel; Faktum är att V90 både styr in snabbare och har en mer överstyrd chassibalans än tidigare Volvo. Lite som BMW till och med. Så pråm är fel ord tycker jag.

Angående klimatkontrollen byter jag också temp ibland. Jag är för otålig att vänta på automatiken så den står i läge LO under de varma sommardagarna. Inte för att det går fortare utan enbart för känslan. Irrationellt? Svar ja.

MVH AL

#64
2017-02-20 12:24

Får alltid ändra temp när hustrun åker med så jag uppskattar absolut en enkel hantering av denna funktion.

#65
2017-02-20 12:28

N-iklas, Mercedes gör kombi bilar som har tjänstevikt på över 2000 kg. Men visst, denna Volvo tycker jag också är för tung. Men säkerhetsmässigt har bilbranschen målat in sig i ett hörn, det går nu inte att gå tillbaka till att byggare lättare bilar även om det tekniskt och ekonomiskt är möjligt.

#66
2017-02-20 12:48

Tunga bilar är ju något av en Mercedestradition... så det är ingen man direkt reagerar på om inte någon påminner om det.
Det ska bli intressant att se hur nya Insignia gör sig i krocktest i jämförelse med den gamla, denna Volvo presterade ju ett blandat... mindre bra intryck, trots den höga vikten.

#67
2017-02-20 12:52

N-iklas: Denna Volvo kommer att ha den lägsta skadeföljden bland alla tillgänliga bilar på marknaden - precis som hos de fordonen den ersätter - som också presterat bäst i det hänseendet. Det är skillnad på att bygga bilar för krockprov och att bygga bilar som klarar sig ute i verkligheten. MVH AL

#68
2017-02-20 13:07

Hm det är väldigt svårt att bedöma VARFÖR en olycka blir som den blir - om man inte för att förenkla sin arbetsuppgift, väljer att bortse från en mängd tänkbara faktorer - det finns oerhört många faktorer som kan påverka händelser i verkligheten, man kan konstatera ett faktum, men att av det dra långtgående slutsatser är att gå allt för långt.

Det är svårt att tro att en bil som presterar bra i en krocktest skall prestera dåligt i exakt samma situation i vekligheten.
Liksom att den som presterar dåligt i en specifik situation helt plötsligt skall prestera bra i en identiskt lika endast därför att den förekommer i verkligheten.

Om man utger sig för att vara världsledande på säkerhet och använder det som sitt enda försäljningsargument, förväntar man sig ett oklanderligt resultat, inte ett som är lite hipp som happ.

#69
2017-02-20 13:21

A.L, det du säger är... bara bygg en så tung bil som möjligt så blir det säkert ute i verkligheten. Men varför skall Volvo vara tyngst och ta minst ansvar för skadorna de orsakar på de andra bilarna de krockar med? En XC60 krockar med en bil på under 1500 kg och motparten dör således, personen i XC60 fick ett blåmärke. Denna olikhet gillar inte jag. Bilars vikt får inte skilja så mycket för att alla skall kunna vistas i trafiken på ett säkert sätt. Varför skall jag ta smällen som tar ansvar för tex miljön? När alla köper en 2 tons SUV? Eller modell större kombi. Återigen, det gamla exemplet (förlåt att jag drar det igen) om en Volvo 940/960 som var i storlek med V90 och väger in på under 1500 kg. Dagens bilar tenderar till att bli tyngre i rädslan för att tappa säkerhet, vart går gränsen? Skall vi köra runt i 3 tons bilar om 10 år? (för att vara säkra)

#70
2017-02-20 13:25

Tyngd har inget med säkerhet att göra i verkliga krocktester i EuroNCAP, lätta bilar kan få höga poäng... men relativt en tyngre bil i verkligheten kan du mer eller mindre strunta i EuroNCAP siffran.

#71
2017-02-20 14:07

N-iklas har helt rätt i att de flesta olyckor är komplexa och att kombinationen av alla variabler går mot oändligheten. Det är också därför som det är i princip omöjligt att utarbeta ett krocktest som adresserar samtliga scenarier.

Om vi exempelvis tar NCAP så premierar den styrka hos krockburen, men missar helt att sådan påverkar andelen inre skador på ett negativt sätt. Det gäller särskilt vid korta deformationszoner. Andra saker som NCAP missar är voltningsolyckor, påkörning snett bakifrån (som är relativt vanligt), small overlap, vilt (som är den vanligaste incidenten förutom småkrockar) och flerkollisionshändelser( när bilen först kör in i en annan bil och sedan voltar) eller effekter vid högt krockvåld på både system som krockbur. Och vad händer med last, takbox etc?

NCAP har dock gjort mycket bra också, såsom att man ställt krav på biltillverkarna som normalt sett inte investerar i säkerhet att förbättra sitt fysiska (grund)skydd. Det har gått att visa att det haft en gynnsam påverkan på döda och allvarligt skadade i trafiken ( någonstans kring 20 liv/år). Men fortfarande finns det femstjärniga konstruktioner som inte klarar en small overlap, extremt krockvåld eller vilt. Och skälet är att biltillverkarna inte satsar resurser på sådant som inte säljer bilar.

Dock kan påpekas att det finns tre tillverkare som utmärker sig även vid riktiga olyckor. Det är Volvo, Mercedes och Toyota. Saab räknar jag inte med då man är nerlagda. Och det tycker i alla fall jag är positivt, eftersom jag inte anser att det skall vara dödsstraff på att begå ett misstag i trafiken.

MVH AL

#72
2017-02-20 14:37

Vargen; En stor bil med långa deformationszoner och kraftigare säkerhetsbur samt krockkuddar väger mer än en utan. Räkna med ett viktpåslag på c;a 250-300 kg (allt annat lika). Det är priset man får betala för att färre skall förolyckas eller skadas allvarligt i trafiken.
I fallet XC60 är den förhållandevis snäll mot andra bilar genom sin lägre tvärbalk som möter motståndarbilens deformationszoner. Därtill har Volvon väl utbyggda preventiva system som drar ner rörelseenergin innan kraschen. Det är bland annat därför som ingen har förolyckats i en XC60 någonstans i hela världen (än). Med tanke på volymen som sålts och givet det trafikarbete som modellen utför är det ytterst osannolikt att det ör en slump. Snarare är det en effekt av ett grundligt och ingenjörsmetodiskt arbete. MVH AL

#73
2017-02-20 14:25

Om man vill ha en riktigt säker Volvo bör man köpa en ny sådan 2020 enligt Håkan Samuelsson.
http://www.volvocars.com/se/om-volvo/vision-och-framtid/vision-2020/aimi...

#74
2017-02-20 14:34

@axa
Inte utan att man blir nyfiken gällande ditt idoga ändrande av temp i bilen, varierande klädsel ideligen eller? Dels har jag en Prius som har temp på ratten, dels ändrar inte jag heller tempen, mer än möjligen någon enstaka gång/år, oftast pga jag är för varm då jag hoppar in i bilen, läs nybastad. Anyway, tycker faktiskt inte att det är lättare/snabbare att ha temp på ratten, använder oftast det normala knapparna, föredrar Passatens vred före Priusens knappar (oavsätt ratt eller mittkonsol).

#75
2017-02-20 14:39

Javisst Pinjong. Det är målsättningen, att ingen skall behöva skadas eller dödas i en modern Volvobil år 2020. Nollvisionen är dock villkorad med att man kör inom systembegränsningarna, d.v.s inte kör vårdslöst, håller sig borta från alkohol och andra droger samt använder bilbälte och håller hastighetsgränserna. Gör man det i en modern Volvo idag är det ytterst osannolikt att man förolyckas. MVH AL

#76
2017-02-20 16:12

@Axa, tack för ditt otrevliga svar!

#77
2017-02-20 16:29

Tjänstevikt på 1 915kg år 2017 är ju riktigt dåligt.
Tex så har Mercedes E220d kombi en tjänstevikt på 1780. Den är dessutom rymligare och betydligt starkare.
Volvo håller sin tradition genom att fortsätta vara tunga, klumpiga och tråkiga.

#78
2017-02-20 16:36

"Nu börjar Volvos nya kombi komma ut på vägarna i mer folkliga versioner."
"Volvo V90 D3 AWD Automat Pris, från kr: 357 300, ViB:s bil 374 000."

Vilken värld lever ni i där en bil för mer än 350000kr är folklig???

#80
2017-02-20 18:27

Tänk nu på att 1915kg gäller en fyrhjulsdriven bil som är tyngre.

#81
2017-02-20 18:41

Loke, varför vill du ha varvmätare på en automatväxlad bruksbil?

#82
2017-02-20 19:09

Skarj och Swemba
Mjo, jag ändrar temp minst en gång varje pendlartur till och från jobbet. Lite mer temp i början för att få upp värmen i bilen sedan sänker jag den. Men jag skulle gärna vilja ha övriga funktioner i ratten såsom sätesvärmen, defroster, etc. Sammantaget är det en del pillrande med klimatet. Alla funktionerna behöver inte ha dedikerade knappar men att man skulle gå in i menyn mellan mätarna via rattknappar.

Swemba, nåja, kanske var ett försök att vara lite sarkastisk och lite otrevlig när jag fick uppfattningen om hur jag minsann ska sköta min klimatanläggning. ;-)

#83
2017-02-20 19:37

junkers, 1915 kg är tungt. En A6 Avant med 4-cylindrig diesel, automat och quattro väger 100 kg mindre. Den bilen är också rätt gammal. Varför - och om det stämmer - vet jag inte.

http://faktablad.audisverige.com/pdf/2016/Audi%20A6_jan.pdf

#84
2017-02-20 19:58

Det är bra att förare med B-körkort endast får dra 1120kg med denna bil. Vill man dra mer än ett 1000kg släp borde BE-körkort vara obligatoriskt. Oavsett dragbilens tjänstevikt. Sitt en dag vid en campingplats och studera vad som händer. Det är uppenbart att många bilförare inte har en susning vad de sysslar med. En husvagn motsvarar i de flesta fall vikten och storleken av en till bil. Och då behövs det mer utbildning, både praktisk och teoretisk.

#85
2017-02-20 20:21

A.L, XC60 fick 94% och Octavia 93% i skydd av Vuxna i EuroNCAP. Således väldigt liten skillnad. Vad tror du utgången blir när jag frontar en XC60 som väger 600-700 kg mer? Då lär de där procenten sjunka ned till 0% för mig och 100% för XC60 EuroNCAP poäng. Volvo är inte så fantastisk som du får det att låta, och deras säkerhet går mer eller mindre ut på att alltid vara tyngst på spelplanen och detta är de fullt medvetna om. Den dagen de visar upp en XC60 på 1300-1500 kg där de åkandes överlever krock mot en 2 tons SUV kommer jag ha respekt. Därför kommer Volvo aldrig lägga energi på att göra lättare bilar. Du säger hela tiden att säkerhet väger mycket, det tror jag inte alls på ... för då hade Octavia aldrig fått i närheten av 93%. Tvärtom verkar det som tyngre bilar får problem att hålla uppe procentsiffran i EuroNCAP, egentligen bara premium märkena som lyckats med bedriften. Jag tror tvärtom att tyngden skapar mer problem, både att kunna bibehålla säkerhet men också att tyngden slår ut chansen att färdas trygg i mindre och lättare fordon.

#86
2017-02-20 20:55

Styggavargen; Vikten är en funktion av att karossen gjorts starkare. Krockkuddar och övriga "tillbehör" ger 250-300 kg, både på en Skoda som Volvo.

Konstruktionen hos Volvo bygger dock inte på test utan verkligheten. Här kan du se en typisk skillnad; detta är en vanlig olyckstyp, och det var därför som lösningen togs fram redan på 800-serien.

https://m.youtube.com/watch?v=wovrGVEfW58

https://m.youtube.com/watch?v=Rf7t_D0CSgg

#87
2017-02-20 20:46

Är Audin verkligen lättare?
Det är ju rätt nyligen man har börjat använda korrekta vägda vikter.
Bara för ngt år sedan låg ju tillverkarens uppgivna vikt 100-200kg under den verkliga.

#88
2017-02-20 20:50

Gick in och kollade en Audi A6 quattro sedan och den väger enligt transportstyrelsen 1920kg, det borde betyda att kombin väger ännu mer.
Audi är alltså tyngre än Volvo, så var det med det!

Som sagt glöm alla vikter som är 1 år eller äldre eftersom de var fiktiva, numera gäller vägd vikt vilket har visat sig vara ngt helt annat.
EPC900 var det jag kollade på.

#89
2017-02-20 20:59

Styggavargen; denna film är lite obehaglig, då den visar vad som händer när en "säker" Renault krockar på ett sätt som inte är med i krockproven. Föraren avlider. Volvons förare tog en taxi hem. Farten var inte ens 70 km/h, och Volvon stod nästan stilla i kollisionsögonblicket (c;a25km/h). . Bilen har sedan analyserats. Känsliga varnas; https://m.youtube.com/watch?v=ToNcGCz21wA

#90
2017-02-20 21:01

Hittade en A6 Avant Quattro 2,0TDI också och den väger 1984kg!

#91
2017-02-20 21:01

junkers, det kan skilja mellan exemplar. Min egen A6 Allroad med 3 liters diesel väger enligt TS 1.965 kg. Jag tror nog att en V6 väger lite mer än en rak 4:a (30-40 kg?). Och A6 är nu rejält gammal.

#92
2017-02-20 21:03

Det är faktiskt väldigt vanligt A.L, när USA började med small overlap test så var det katastrofresultat för de flesta inklusive Lexus, Mercedes mm mm. En var riktigt bra och det var Volvo.
Volvo bygger bilar för att klara krockar medan de flesta andra bygger bilar för att klara krocktester, det är en himmelsvid skillnad.

#93
2017-02-20 21:07

Audi, det var en helt ny jag kollade, regnummer EFC180.
Som sagt reglerna är ändrade och de flesta bilar var underspecade på vikt förut.

Spec:
Audi A6 Avant 2,0TDI quattro 190hk S-Tronic //S-Line//

Information:
Utöver standard: Sport edition, S-Line edition, S-Line exteriörpaket, Sportchassi, Tonade rutor, Optikpaket titansvart inkl. svart takreling, Svart innertak, Innerbackspegel aut. avbländbar, Aluminiumfälgar 20" i 5-dubbelekerdesign titanlook matt, Dragkrok, Alcantara/läderklädsel. KAMPANJBIL, KAN EJ KOMBINERAS MED ANDRA RAMAVTAL ELLER RABATTER, ORD PRIS 484000. Leverans måste ske innan 28/2.

#94
2017-02-20 21:07

Junkers, kollegans nya A6 Avant 2,0 TDI Quattro Aut väger enligt TS 1.904 kg. Jag kan fixa en skärmdump i Forumet om du vill.

#95
2017-02-20 21:15

Kollade en 3.0 Allroad också med regnummer NHO135 och den väger 2055kg!

http://personbilar.toveksbil.se/bil/9978264

#96
2017-02-20 21:14

Audi du kan ju söka själv jag uppger ju regnummer...
Kolla att det står vägd vikt för så var det inte innan.

#97
2017-02-20 21:26

Ja, jag vet. Kolla forumet. Jag lägger upp skärmdump där strax.

#98
2017-02-20 21:27

Behövs inte, poängen är att viktskillnaderna mellan bilarna i klassen är högst marginell.

#99
2017-02-20 21:33

junkers, det är riktigt att den är helt marginell. Men Audin är nu 7 år gammal.....

#100
2017-02-20 21:43

100! :D

#101
2017-02-20 21:47

Audi, kolla nya BMW 5-serie den är inte heller lättare vid vägd vikt så jag tror inte på tillverkarna.

#102
2017-02-20 21:54

520D x-drive väger häpp 1915kg som sedan...
Regnummer KJA702

Det skiljer alltså nästan ingenting mellan Audi, BMW och Volvo, Mercedes är väl ngt tyngre.

Edit:
Nya BMW väger 1840 som sedan, det ovan var gamla, det borde betyda att kombin väger ungefär som V90 i vilket fall.
Regnummer nya BMW OXM126

#103
2017-02-20 22:04

tjänstevikt 1 915 kg och deklarerad förbrukning: 0,49 l/mil ............. glöm det!

#104
2017-02-20 22:08

Har ju kört min på 0,40 på en 34 km lång sträcka så så långt bort är det inte.
På de flesta längre körningar med mestadels landsväg och lite stadskörning har den legat på 0,49-0,51.

Kallstart och 2-4km körningar i stan betyder uppemot 1l också så det varierar.

#105
2017-02-21 06:27

junkers

Du måste väl begripa att de som läser specifikationerna i tidningen har mer koll på förbrukningen än dig som kör bilen i fråga... :-)

#106
2017-02-21 06:35

Dessutom finns inget verklighetsanpassat i labbtestsiffrorna, den som väljer att tro på dessa är väldigt oupplyst eller försöker lura sig själv, eller kanske sin fru... ;-)

#107
2017-02-21 07:04

Angående ViB:s hårdkörning med en helt ny bil och i detta fall en Volvo V90 D3 AWD (2017). Här är en artikel som heter "Nyttiga tips: 5 saker du aldrig ska göra med en ny bil": http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161104/nyttiga....

Det finns en video som artikeln är baserad på, längre ned på samma sida, för den som är intresserad.

#108
2017-02-21 07:53

I en tid när inte några större krav ställs från samhällets sida på bilister som man möter i trafiken så får valet av bil kanske bli en av bilarna i listan över bilar där inga eller få dör i bilen istället för listan med bilar man klarar sig sämre i om man skulle befinna sig på fel plats vid fel tillfälle som brukar vara våra myndigheters förklaring över olyckor som drabbar oss människor.
Det är få lätta bilar i listan över bilar med låg skaderisk.

http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr5001.pdf

#109
2017-02-21 08:02

Förr i tiden var spridningen på bilar vikt låg, idag är den större än någonsin. Det kan vara dubbelt upp. Hög vikt innebär inte automatiskt ett övertag utan bara när motparten väger mycket mindre. Två lastbilar kolliderar, ingen överlever. Därför är dagens utveckling osund. Men visst, mindre kostnader i och med färre överlever och blir invalidiserade. Andra motparten får blåmärken. Skälv tror jag alla har en inre önskemål om att vara säker, därför köper de en två ton SUV eller tung större kombi än de behöver.

#110
2017-02-21 08:36

@Styggavargen,

"Därför är dagens utveckling osund. Men visst, mindre kostnader i och med färre överlever och blir invalidiserade"

Hur är det med faktakollen? http://teknikensvarld.se/lagsta-antalet-doda-i-trafiken-sedan-1944-117129/

#111
2017-02-21 10:02

Styggavargen: Om vi börjar med kostnaderna så blir de inte lägre av att "färre överlever och blir invalidiserade" (#109). De blir tvärtom många gånger högre. Om vi utgår från 500 döda och 4000 svårt skadade i trafiken och jämför med 250 döda och 3000 svårt skadade får vi en samhällskostnad om 500x24,5+4000x4,7= 31 miljarder, med färre dödade blir kostnaden: 250x24,5+3000x4,7=20 miljarder. Besparingen blir 31-20=11 miljarder kronor.
Källa: ASEK:s kalkylvärden 6.0, publicerad 2016-04-01.

Det är därför som det lönar sig att bygga säkrare vägar, att investera i ny operationsutrustning eller att ta fram säkrare bilar.

MVH AL

#112
2017-02-21 10:02

På följande länk kan man lära sig mera (kalkylvärdena som jag använder ovan [#111] står på sidan 4):

http://www.trafikverket.se/contentassets/4b1c1005597d47bda386d81dd3444b2...

MVH AL

#113
2017-02-21 12:28

Säkrare bilar, poängen är att säkerheten minskar med stor spridning av vikten på fordonsparken. Det var det jag ville framföra. Sedan kan bilarna som sådana ha otroligt hög säkerhet, men hjälper föga om viktskillnaden är ett ton.

#114
2017-02-21 12:41

För oss oskyddade trafikanter spelar det mindre roll om påkörande fordon väger 1400 eller 1900 kg vargen. Bättre då att möta en tyngre bil med avancerad, och för all del tung, teknik som kan undvika kollision.

#115
2017-02-21 16:57

Jag håller med Kricko. Mycket med säkerheten i V90 gynnar andra trafikanter - både bilar, cyklister, gångtrafikanter och djur. Dock utan att vara helt insatt misstänker jag att den största delen av vikten beror på stålet som bara skyddar personerna i bilen. Det går dock säkert få ned vikten genom att välja aluminium, plast eller kolfiber till andra delar där Volvo valt stål av kostnadsskäl. Men då skulle kanske ingen köpa bilen.

Själv hoppas jag att det här är sista generationen fossilbränslebilar och att elektrifiering av stora vägar påbörjas så att elbilar utan stora batteripack kan börja köra längre sträckor utan att behöva laddas. Utan batterier blir bilarna inte så miljöfarliga.

#116
2017-02-21 20:15

Elektrifieringen av bilarna kan möjligen få oss att välja lite mindre bilar igen eftersom stora/höga/tunga bilar helt enkelt drar mera energi och energiinnehållet i batterierna är ju inte i nivå med det i en stor bensin/diesel-tank. Kolla t ex elbilstesten i senaste ViB där Hyundai Ioniq med sitt extremt låga luftmotstånd också var den som drog minst energi.

#117
2017-02-21 21:03

Elbilar blir automatiskt ganska tunga, batterier väger. Videon med XC90 mot en ett ton lättare "bil" säger inte så mycket om XC90's säkerhet. Först när likvärdigt tunga bilar kolliderar ser man om Volvo skulle vara överlägset andra märken. Nyare bilar är givetvis mycket säkrare än 5+ år äldre bilar. Jag tror tex inte att den där XC90 föraren hade kunnat åka taxi hem efter smällen om tex en Kia Sorento eller en BMW X5:a hade varit motparten, då hade nog båda parter fått uppsöka sjukhuset och kanske till och med fått sågas ut ur fordonen. (front kollision = dubbel hastighet). Som jag ser på saken idag, går det inte att köpa en lättare bil än 1800 kg för att vara på en relativt säker sida, och då med en större modell som har stora deformationszoner som kan ta upp smällen. Olyckligt utveckling, att de som har råd kan köpa sig större säkerhet idag än för 10-15 år sedan genom köp av 2000+ kg SUV. Tror de flesta håller med om att aktiva system som idag Volvo använder sänker olycksrisken för oskyddade trafikanter (cyklister/gående), vilket är mycket bra. Miljön är stora förloraren på detta "arms race".

#118
2017-02-21 21:13

Jodå Vargen - jag är fullt medveten om att batterier väger eftersom jag själv varit aktiv inom den branschen under många år. Men en i grunden stor/hög/tung bil blir ännu tyngre med batterier och för att ha rimlig räckvidd så kommer den att bli ordentligt tung. Detta kan tala för att det blir vanligare med lite mindre fordon när de är eldrivna för att på det sättet få ner storlek och kapacitet på själva batterierna - kanske bilar i just Hyundai Ioniq's storlek. Och högre bilar a'la SUV'ar har högre luftmotstånd vilket också suger energi - och när det gäller elbilar så är man nog mera mån om att hushålla med denna eftersom den på ett mera påtagligt sätt är ändlig. Men detta är som sagt bara mina egna spekulationer.

#119
2017-02-21 22:41

Vargen; Du brukar ju kalla dig för ingenjör. Använd då dina kunskaper till att räkna på trafikenergi med och utan en hastighetreduktion om 0,8 g under 0,9 sekunder innan en olycka. Har du två XC90 kan du dubbla siffran. Säg sedan vad du kom fram till.

Sanningen är att om bilen ovan mött något annat än en XC90 så hade utgången gått snabbare, eftersom den så tragiskt avlidna föraren hade krossats redan i själva kollisionsögonblicket. Nu mötte han en Volvo och då drogs först och främst energin ner (via Volvons autobromssystem) och därefter hakar inte Volvon sig fast i andra bilar utan trycker sig bort och åt sidan istället. Det var därför som XC90 stod vid sidan av vägen, precis som det är tänkt att fungera. Förutom Volvo ( som har haft denna lösning sedan 1991)finns liknande teknik även hos Subaru. Och denna olycka har djupstuderats, med både teknisk data som observationer från ögonvittnen och en redogörelse från föraren i Volvon( som överlevde utan skador) det har också tagits blodprov på den avlidna -som visade sig vara alkoholpåverkad.

Studerar vi sedan olycksutgången hos verkliga olyckor så är skadeföljden lägst hos Volvo. Det gäller både vid tvåbilsolyckor som singelolyckor samt kollision med vilt. Även i tvåbilskollisioner har Volvo lägre skadeföljd än tyngre fordon, så det finns uppenbarligen andra förklaringsmekanismer bakom variationen än fordonens massa.
Vargen; du behöver försöka läsa fakta istället för dogmer. Annars blir mer djupa diskussioner med dig meningslösa. MVH AL

#120
2017-02-22 09:11

A.L; all heder för att du försöker men det är inte helt lätt att nå fram till Vargen i den här frågan. Liiiite OT så undras om du har någon kunskap om vikten av bältessträckare / kraftbegränsare i baksätet? I framsätena finns det ju alltid men där bak är det desto mer ovanligt -beror det på att de är mindre viktiga bak eller är det helt enkelt en kostnadsfråga?

#121
2017-02-22 13:36

Vikten på Insignia Sport Tourer med 4WD och 8-stegad automat och 260 hk är tydligen 1633 kg, om det är tjänstevikt eller tomvikt framgår inte tydligt, men även om det var 1733 skulle det tydligen vara betydligt lägre vikt än de exempel som nämnts här.
Den vanliga G.S. modellen i standardutförande väger motsvarande 1440 kg enligt samma viktuppgift.

#122
2017-02-22 17:14

Efter en genomläsning av material framkommer det nu att det är tjänstevikt som avses och den exakta vikten på nämnda S.T. med 4X4 2.0 T och Auto-8 är 1683 kg.

#123
2017-02-22 17:18

N-iklas...gamla Astran vägde bly jämfört med Golf och då fick vi höra att Golfen var ett fuskbygge pga låg vikt...men gäller det inte nu längre?

#124
2017-02-22 17:22

Nya utveckling med bästa material för nya Opel Insignia Sports Tourer upp till 200 kilo lättare jämfört med sin föregångare. :-)

#125
2017-02-22 17:39

Ojo det gäller fortfarande.
Eftersom Astra klarar krocktest bättre än Golf så är saken klar på den punkten.
Det är inte vikten ensamt som är avgörande utan vikten i kombination med karossens konstruktion.

Golf har inga krockbalkar av betydelse bakom baksätet utom i golvet, medan Astra har det och den nya Astran har ännu mycket kraftigare balkar där.
Avsaknaden av plåt där man inte utför krocktester i kombination med låg vikt sänder väldigt dåliga signaler.

Det är först när man kan studera hur karossen är uppbyggd som man kan uttala sig om saken.

Låg vikt enbart indikerar att det finns behov av en närmare undersökning, men det är först efter en sådan man kan dra några slutsatser.
Visar det sig då att man har massor av plåt och ändå låg vikt...
Ja då har man lyckats med en bedrift och det är ju bara att acceptera.
I nya Astras fall minskade man exempelvis vikten genom att minska storleken.

För övrigt är det omvänt intressant att konstatera att när Opel var tung var alla enhälligt kritiska till det, men när man nu finner att de "fina" märkena är tunga då plötsligt inför man den allmänna linjen att det är "inget att bli upprörd över"... jo jo...

#126
2017-02-22 18:00

Niklas
Din förklaring till Astrans fördelaktigt låga vikt kan du ju ta och applicera på jämförelsen mellan Insignia och V90 avseende krocksäkerhet.

#127
2017-02-22 19:07

Vänta tills transportstyrelsen presenterar faktiskt vikt så tror jag inte den där insignia kommer vara så lätt heller. Man måste jämföra bilar vägda på samma sätt.

#128
2017-02-23 10:31

Kricko (#120): All säkerhetsutrustning måste ju ställas mot vad den kostar att installera och producera. Alltså, kostnad/nytta. Och då väljer en del tillverkare bort sådan utrustning, såsom bältesträckare baktill, då den dels inte används lika ofta som de i framsätet, och dels då den inte varit med som ett NCAP-krav lika länge som i framsätet. Nyttan är ju heller inte lika hög som framtill, även om den absolut är viktig också i baksätet. Ett annat problem rör anatomin. Baksätespassagerarna är ofta(re) barn och de har inte en lika utvecklad nack- och ryggmuskulatur som de som färdas där framme. Det är därför som Volvo har en speciellt anpassad begränsare i sin integrerade barnstol - men den är tillval. Totalt sett får allt fler bilar numera denna viktiga utrustning i baksätet, vilket särskilt är eftersträvansvärt då bilarna görs allt styvare, men långt ifrån alla modeller har det just nu. Så det är viktigt att man som kund gör ett aktivt val.
MVH AL

#129
2017-02-26 10:23

Det är väl idiotiskt att man med denna säkra bil endast får dra 1120 kg med b-kort medan man kan dra en vagn på 1350kg med en framhjulsdriven Hyundai i30 med b-kort,dom reglerna måste ju gå att ändra.

#130
2017-03-07 08:31

det blir säkert en hit men designen blir för blek i den enklare kostymen. det funkar mycket bättre i inscription och med mer bling, denna ser bara trist ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.