Bild
Nästa artikel
Inget på utsidan skvallrar om att det finns en elmotor och 48V-elsystem under det ljusblå skalet (Mussel Blue).

Provkörning: Volvo XC60 B4 AWD (2019)

Provkörning

Med en helt ny motorbenämning – bokstaven B – rullar Volvo ut en stor hybridsatsning med 48V-elsystem. Vi provkör tekniken i nya XC60 B4 AWD och jämför mot föregångaren XC60 D4 AWD.

Nyheten fick ett stort genomslag i media, långt utanför Sveriges och bilbranschens gränser. – År 2019 kommer alla nya Volvobilar vara elektrifierade, förkunnade Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, stolt under en pressträff sommaren 2017. Vi har bestämt oss för att bli den första premiumtillverkaren som elektrifierar hela fordonsflottan.

Ribban var satt och förväntningarna höga. En internationell rapport som släpptes strax därpå rankade Volvo som en av få (tillsammans Toyota och Renault-Nissan) som skulle klara de skärpta utsläppsreglerna som blir bindande 2021. För de tillverkare som inte klarar sina gränsvärden hotar miljardböter.  

I dag ligger Volvo fortfarande långt ifrån miljömålen. Kanske kan en kalsongblå XC60 med motorbeteckningen B4 på bakluckan utgöra vändpunkten?

Trots sitt beskedliga yttre är detta själva kärnan i Volvos elektrifieringssatsning. I den finstilta delen av Volvos miljöplan står att elsatsningen främst handlar om en hybridisering av befintliga bensin- och dieselmotorer.

Det sker med så kallad mildhybridteknik som arbetar med 48-voltssystem. Till skillnad från en ”fullhybrid” kan inte mildhybridsystemet ensamt stå för farthållningen, utan det arbetar endast genom att avlasta den traditionella förbränningsmotorn.

En elmotor på 10 hk/40Nm återvinner bilens bromsenergi som lagras i ett litiumjonbatteri på 0,4 kWh under bagagegolvet. Energin används sedan till att ge en mild 40 Nm-knuff i ryggen vid start och under acceleration.

Volvo börjar med att hybridisera de törstigaste suv-modellerna XC60 och XC90. Först ut med 48V-teknik är D4- och D5-motorerna med automatlåda, som samtidigt byter namn till B4 respektive B5.

Den nya nomenklaturbokstaven B kommer pryda alla kommande mildhybrider, oavsett om bilen har bensin- eller dieselmotor. Enligt Volvo står B:et för ”Brake by wire” vilket är nysvenska för elektriskt styrda (och energigenererande) bromsar.

Tvillingar på ytan, men under huven har det hänt desto mer mellan modellår 2019 och 2020.

För att ta reda på hur denna uppdatering fungerar i praktiken har vi dukat upp för en duell mellan nya B4 AWD och utgående D4 AWD.

Utöver subjektiva körintryck adderar vi accelerationsprov samt förbrukningstest över 50 mil. Dels ett långfärdsmoment med 35 mil på motorvägar och landsvägar med varierande hastighet. Dels 15 mils stads- och förortskörning för att simulera klassisk vardagspendling, fram och tillbaka mellan Stockholms innerstad och ytterområden.

Bilarna turas om att ligga först och regelbundna förarbyten nollar ut skillnader i körstil.  Det gäller att vara noggrann med detaljerna. Därför spenderades mycken möda att hitta så lika utrustade bilar som möjligt. Till slut fick vi tag på en D4 AWD i välutrustat Inscription-utförande med glastak, identiska fälgar och samma däckdimension som den B4 AWD vi fått låna av Volvo.

Men helt lika är de ändå inte. Mildhybriden har rullmotståndsoptimerade ECO-däck och är utrustad med luftfjädringen, Four C, som kan sänka bilen i högre farter för att lindra luftmotståndet en smula. Fördel mildhybriden alltså.

Väl bakom ratten märker man inget av 48V-systemet. Vissa mildhybrider kan stänga av motorn vid perioder av långa gasuppsläpp, så inte hos Volvo. Motorn kan endast frirulla, men då måste körprogram ECO vara aktiverat. Det är inget 
unikt för mildhybriden, D4 AWD fungerar på exakt samma sätt.

Jämfört med ”gamla” D4 är dieselknattret betydligt mer väldämpat i B4. I samband med hybridiseringen har Volvo finslipat tvålitersdieseln. Effekten har ökat med 7 hk och 20 Nm. Samtidigt har de minskat motorns ljud och vibrationer.

Hybridiseringen ger även en vassare körupplevelse. Under fartökning går elmotorn in och ”stöttar upp” medan automatlådan byter växel, vilket ger en mer sömlös acceleration.

B4 är kvickare iväg från rödljusen då bilen kommer i rullning en bråkdel innan stopp/start-systemet väckt dieselmotorn till liv helt och hållet.

Helheten är en mer kultiverad och lyxigare inramning. En klar förbättring för mildhybriden alltså. Men allt är inte bättre.

Pedalkänslan i hybridens elektriska bromsar lämnar en del att önska. Det är svårt att veta exakt var bilen ska stanna vid mjukare inbromsningar. Det är inte lika illa som i laddhybriden T8, men aldrig lika naturligt som med vanliga bromsar. Det irriterar i tät stadstrafik.

Upplevelsen av en rappare drivlina bekräftas av våra accmätningar. B4 AWD sprintar 0,8 sekunder snabbare till 100 km/tim än D4 AWD. Mest imponerar kraftutvecklingen vid simulerad omkörning 70–110 km/tim. Vid kickdown sätter mildhybriden fart direkt medan D4:an tar mer tid på sig att börja öka farten.

"Den som förväntar sig en tydlig besparing på bränsleräkningen kommer att bli besviken."

Förbrukningen då? Enligt WLTP-normen ger mildhybriden elva procent i soppa-besparing när vi jämför våra två, likvärdigt utrustade XC60-exemplar. Det är värdefulla gram för Volvo i jakten mot EU:s utsläppsgräns.

I verkligheten är det svårare att nå samma besparing. Efter 35 mils långfärdstur överraskar mildhybriden med att vara snäppet törstigare än dieseln – trots hjälp av luftfjädring och ECO-däck!

I den hetsigare stadstrafiken kommer dock energiåtervinningen och elkicken mer till sin rätt. När vi tankar upp efter 15 mils simulerad pendling är mildhybriden åtta procent snålare – 6,5 mot 7,1 l/100 km.

Men slår vi ihop vardagens 15 mil stadspendling med helgresans 35 milafärd är skillnaden närmast försumbar över 50 mil. Skillnaden på 0,2 l/100 km ger en månatlig besparing av 55 kr för den som kör 2 000 mil/år.

Totalt sett innebär introduktionen av mildhybridtekniken och bytet från D4 till B4 mer kraft, bättre körsmidighet och tystare motorgång. Gott så. Men den som förväntar sig en tydlig besparing på bränsleräkningen kommer att bli besviken.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60 som mildhybrid?

Vi Bilägares testvärden

  XC60 B4
AWD 2020
XC60 D4
AWD 2019
Skillnad

Testförbrukning


Blandad, l/100 km


Stad/förort, l/100 km


Landsväg/motorväg, l/100 km

 


6,4


6,5


6,4

 


6,6


7,1


6,3

 


-3%


-8%


+2%

Accelerationsprov


0-100 km/tim


70-110 km/tim, kickdown

 

 


8,7


5,6

 

 


9,5


6,1

 


-8%


-8%

 

 

 

XC60 B4 AWD modellår 2020 mot XC60 D4 AWD modellår 2019

 
XC60 B4 AWD 2020
 
XC60 D4 AWD 2019
 
Skillnad
 
Förbränningsmotor
Diesel, 4-cyl, 1 969 cm3
Diesel, 4-cyl, 1 969 cm3
Effekt, hk
197 vid 4 000 v/min
190 hk vid 4 250 v/min
+7 hk, -250 v/min
Vrid, Nm
420 vid 1 750–2 500
400 vid 1 750–2 500
+20 hk
Elmotor
14 hk, 40 Nm
+14 hk, 40 Nm
Transmission
8-växlad automat
8-växlad automat
Acceleration 0-100 km/tim
8,3 s
8,4 s
-0,1 s
Toppfart, km/tim
205
205
Elsystem
48 V
12 V
+36 V
Tjänstevikt, testbil
2 065 kg
2 014 kg
+51 kg
Däck, testbil
235/55 R 19
235/55 R 19
Förbrukning,
blandad körning,
deklarerad testbil

NEDC l/100 km

WLTP l/100 km
 
 
 

5,4

6,4
 
 
 

5,6

7,2
 
 
 

-4%

-11%
Förbrukning, stad,
deklarerad testbil

NEDC l/100 km

WLTP l/100 km
 
 

6,4

8,4
 
 

6,4

8,5
 
 

0%

-1%
Förbrukning, landsväg,
deklarerad testbil

NEDC l/100 km

WLTP l/100 km
 
 

4,9

5,4
 
 

5,2

6,2
 
 

-6%

-13%

Nyheten fick ett stort genomslag i media, långt utanför Sveriges och bilbranschens gränser. – År 2019 kommer alla nya Volvobilar vara elektrifierade, förkunnade Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, stolt under en pressträff sommaren 2017. Vi har bestämt oss för att bli den första premiumtillverkaren som elektrifierar hela fordonsflottan.

Ribban var satt och förväntningarna höga. En internationell rapport som släpptes strax därpå rankade Volvo som en av få (tillsammans Toyota och Renault-Nissan) som skulle klara de skärpta utsläppsreglerna som blir bindande 2021. För de tillverkare som inte klarar sina gränsvärden hotar miljardböter.  

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Volvo XC60 B4 AWD automat

Pris, från kr: 425 900.
Svensk lansering: Juni 2019.
Mått, cm: L/B/H 469/190/166.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 505–1 432.
Tjänstevikt, kg: Från 1 764.
Dragvikt, kg: 2 400.
Motor: El: 14 hk/40 Nm. Diesel: Rak 4-cylindrig, 1969 cm3, 197 hk vid 4 000 v/min, 420 Nm vid 1 750–2 500 v/min. Batteri: 48V, litiumjon, 0,4 kWh.
Kraftöverföring: 8-växlad automat. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.  
Deklarerad förbrukning: Från 6,2 l/100 km (WLTP). 
CO2-utsläpp: 147/162 (NEDC/WLTP).
Konkurrenter: Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, BMW X3, DS 7 Crossback, Jaguar F-Pace, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mercedes GLC.

Plus: Mer väldämpad motor, rappare acceleration.
Minus: Vad hände med miljöbesparingen? Bromspedalkänsla.

Vad nytt? 48V-mildhybridsystem.
För vem? Den som ändå hade tänkt att köpa XC60 D4 AWD aut.  

Kommentarer

#1
2019-10-11 13:25

Jag har en sådan XC60 B4 AWD Inscription med "extra allt" och visst bilen går väldigt bra, lung, tyst, komfortabel, lyx. Jag hade dock önskat att elmotorn var lite starkare än 10 hästar och att förbrukningen var något mindre. Men eftersom bilen är fullproppad med "extra allt", den har alla säkerhetssystem och är världens säkraste bil i sin klass, så förstår jag att bränsleförbrukningen inte kan jämföras med en liten småbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.