Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Volvo V90 Cross Country (2017)

Publicerad 4 mars 2017 (uppdaterad 4 mars 2017)
Terränganpassade Volvo V90 Cross Country klarar sig bra på svensk isbark.
Är det mest en modegrej eller finns någon faktisk nytta med en upphissad och plastprydd kaross? Vi provar nya Volvo V90 Cross Country på vintervägar och konstaterar att sex centimeter gör skillnad.
Plastdetaljernas funktion sträcker sig till att se tuffa ut. Den extra höjden däremot, den gör skillnad på riktigt. Det märker vi när vi forsar fram i V90 Cross Country, uppföljaren till XC70, i trakterna kring Åre.

Volvo har hissat upp standardmodellens chassi två centimeter. Större hjuldiameter och högre däckprofil höjer bilen ytterligare fyra centimeter. Därtill har fjädring/stötdämpning fått en mer komfortinriktad prägel jämfört med V90.

"När vi kommer in på sträckor med riktigt eländig isbark går det lite stötigt men det förändrar inte intrycket av en bil med bra vinterkomfort."

Skicket på vägen verkar inte bekomma bilen över huvud taget. Volvon bara flyter fram över det skrovliga och dåligt lappade underlaget utan att föraren behöver passa med ratten. Rörelserna är mjuka och följsamma, fjädringen fångar upp även snabba och djupa kompressioner utan att slå i botten. Två centimeter extra fjädringsväg låter kanske inte så mycket men det flyttar fram gränsen för vad chassit klarar att hantera.

När vi kommer in på sträckor med riktigt eländig isbark går det lite stötigt men det förändrar inte intrycket av en bil med bra vinterkomfort. Kanske hade färden blivit ett snäpp  bekvämare med 18-tumsfälgar istället för provbilens 19-tummare. Kanske hade mindre fälgstorlek också påverkat ljudnivån i kupén, provbilen är inte högljudd men heller inte skonad från lågfrekvent vägbuller.
 
Gillar man att köra bil finns en hel del att hämta i V90 Cross Country. Köregenskaperna är betydligt skarpare och mer ”på” jämfört med gamla XC70. Närvarokänslan är större i vanliga V90 men Cross Country har andra tilltalande förtjänster. Extrahöjden innebär förstås att föraren sitter högre och att det blir enklare att glida i och ur bilen, vilket är tacksamt eftersom V90 är ganska låg. Den högre markfrigången kommer också till pass på knöliga vägar eller om plogbilen inte varit ute.

På en plogad isbana på sjön Kolvattnet blir det tydligt att antisladdsystemet är välkalibrerat. Det arbetar med effektiva men lugna ingrepp och reder ut kniviga situationer utan dramatik. Antisladden går också att ställa i ett sportläge som gör det enkelt att kasta ut bakvagnen i en kontrollerad sladd. Det senare är underhållande men det bestående intrycket är ändå hur trygg bilen är att hantera.
 
Motorn i provbilen är D5-dieseln på 235 hästkrafter som är assisterad av två turbo-aggregat och ett tryckluftssystem som sätter fart på ena turbon vid gaspådrag. Det är en stark maskin med brett register, gången är mjuk för att vara diesel och knattrat är dämpat. Den åttastegade automaten växlar nästan omärkbart. Andra alternativ är D4 (190 hk) och bensinarna T5 (254 hk) och T6 (320 hk). Minsta dieseln D3 och laddhybriden T8 erbjuds inte till V90 Cross Counry.

Automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift från Borg Warner, tidigare Haldex, gäller för alla versioner av ”CC”. När vi provar att starta i en snöbacke, i ett högst ovetenskapligt test, spinner hjulen loss men det dröjer inte länge innan bilen fördelar om kraften och tuggar sig upp. Maximal dragvikt är 2 500 kilo men med vanligt B-körkort får man inte hänga mer än 1 060 kilo på kroken. Fast krok kostar 8 390 kronor, infällbar 11 900.
 
Kupén är identisk med V90, bortsett från några sömmar och tillvalspaneler i mörkt trä. Inredningsstilen är helt egen och miljön är mycket trivsam. Som vanligt när det gäller Volvo är framstolarna ursköna, särskilt med ”dynförlängning” (2 900 kr) som ger extra lårstöd. I baksätet finns gott om plats, inte minst för benen.

"När det gäller säkerhetsteknik är Volvo dock i en klass för sig."


Lastutrymmet är dock en besvikelse, som vi konstaterat i tidigare test. V90 är inte alls samma lastslukare som den fyrkantiga föregångaren. Volvo har helt enkelt prioriterat designen av bakpartiet.

När det gäller säkerhetsteknik är Volvo dock i en klass för sig. Automatisk nödbroms som hjälper till att undvika eller mildra kollisioner med andra bilar, fotgängare, cyklister och större djur är standard. Enligt Euro NCAP är säkerhetsnivån femstjärnig.
 
Instegsmodellen och den förväntade storsäljaren, D4 AWD med manuell låda, kostar 378 000 kronor. Det är 20 000 kronor mer än motsvarande V90. Inte alls billigt men ändå klart billigare än motsvarande Audi A6 Allroad och Mercedes E-klass All-Terrain.

För alla spekulanter kan det vara bra att veta att modellår 2017 redan är slutsåld. Årsmodell 2018 börjar tillverkas först vecka 17–18. Alltså: räkna med väntetid.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country?
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Aut

Pris, från kr: 452 900 (D4 AWD Man: 378 000).
Modell: Femsitsig kombi.
Säljstart: Nu.
Marikfrigång, cm: 21.
Mått, cm: L 494/B 188/H 154.
Bagagevolym, l: 560–1 526.    
Tjänstevikt, kg: 1 966.
Max dragvikt, kg: 2 500 (1 060 med B-körkort).
Motor: Fyrcylindrig diesel med tryckluftsassisterad dubbelturbo, volym 1 969 cm3, max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 250 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Audi A6 Allroad, Mercedes E-klass All-Terrain, Volkswagen Passat Alltrack, Subaru Outback.
 

Plus: Bra komfort, trygga vinteregenskaper, ökad framkomlighet, hög detaljfinish.
Minus: Begränsat lastutrymme, dyrare än tidigare, pekskärm tar koncentration, låg dragvikt med B-kort.

Vad nytt? Höjd V90 med fyrhjulsdrift och extra plastdetaljer.
För vem? Vägarna lär krylla av den här bilen så småningom.
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.