Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volvo V60 Plug-in Hybrid (2012)

Provkörning: Volvo V60 Plug-in Hybrid (2012)

Provkörning

I stan rullar den tyst på el, på landsvägen går dieselmotorn in och med ”power”-knappen intryckt blir Volvo V60 Plug-in en fyrhjulsdriven raket. En ovanligt kompetent bil, men den kostar...

Ett stort plakat i Volvos monter på den nyligen avslutade bilsalongen i Paris förkunnade att 2013 års modell av Volvo V60 D6 AWD är slutsåld. Priset på 559 900 kronor har inte avskräckt de tusen köparna. Men så får de också en bil som inte bara är sällsynt miljövänlig utan också ytterst kompetent.

Med en 16 amperes säkring tar det 3,5 timmar att ladda upp  de 200 cellerna i litium- jon-batteriet. Det ligger under bagageutrymmets golv som har fått höjas några centimeter.

– Men batteriet är otroligt kompakt och väger bara 150 kilo, berättar Johan Rasmusson, projektledare för V60 PHEV (plug-in hybrid electric vehicle).

Strömmen räcker i fem mil, upplyser instrumenten. Med ett lågt susande från däcken rullar bilen ut på gatan. Jag kör  eldrivet så länge det finns hus runt omkring. Den 70 hk starka elmotorn driver bakhjulen utan ansträngning upp över 70 km/tim utan att jag behöver tvångskoppla in den med en knapp märkt ”Pure”.

Ute på landsvägen slår jag om till hybridläge. När farten ökar startar dieseln och det hörs. Visserligen har Volvos femcylindriga motor en vacker ton, men efter flera kilometer med knäpptyst eldrivning brummar den störande högt under accelerationen.

På den stora displayen i mitten visas hur de båda drivkällorna samarbetar. Elmotorn går in lite då och då – det intelligenta systemet arbetar för att hela tiden ge lägsta möjliga utsläpp.


Jag kommer ikapp en långsam lastbil och på nästa raksträcka trycker jag in ”power”-knappen. Bilen skjuter fart som en  raket när de båda motorerna kopplas ihop. 285 hästar och drygt 600 Newtonmeter trycker ifrån mot asfalten och det känns att Plug-in-Volvon kan göra 0–100 km/tim på 6,1 sekunder.

”Power”-läget är inte bara för acceleration. Det gör ju bilen fyrhjulsdriven och hjälper Plug in-Volvon att pulsa fram i djup snö och andra slippriga väglag.

Batteriet räcker visserligen inte mer än fem mil, men det går att spara ström, med en knapp märkt ”Save”. Den kopplar bort elmotorn. Det finns dock alltid kraft kvar för några kilometers körning. Blir batteriet för tomt laddas det automatiskt på av dieselmotorn.

Den officiella förbrukningen mäts vid en speciell körcykel för plug in-hybrider och stannar på 1,8 l/100 km. Så snålt går förstås inte V60 PHEV på längre resor, men under en halvliter diesel per mil går att komma.

Volvos Plug-in hybrid kostar mycket, men den kan så mycket och är så underhållande att den känns prisvärd! En riklig utrustning, bland annat alla Volvos säkerhetssystem, är inbakad i priset.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Plug-in Hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 D6 AWD Plug in Hybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V60 D6 AWD Plug in Hybrid

PRIS, FRÅN KR: 559 900 kr.
MODELL: Kombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Slutsåld i år.
MÅTT, CM: L 463/B 187/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 2 000 kg.
MOTOR: Fram femcylindrig turbodiesel, 2,4 l. 215 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 440 Nm mellan 1500 och 3 000 v/min. Bak elmotor på 70 hk (50 kW), vridmoment 200 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automatlåda, framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med hjälp av elmotorn.
PRESTANDA: Toppfart: Anges ej. Acceleration: 0–100 km/tim på 6,1 s.  
FÖRBRUKNING: 1,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 48 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Prius.

Plus: Lång räckvidd på el, fyrhjulsdrift vid behov, mycket välutrustad.
Minus: Högljudd dieselmotor, bagageutrymmet, priset.

Vad nytt? Det intelligenta drivsystemet.
För vem? Välbärgade företag(are).

Taggar: Provkörning, , Volvo V60

Kommentarer

#1
Hackenbush
2012-11-23 09:32

Det är två saker jag inte gillar med denna bilen

1. Designen på bakre delen av bilen.
2. Priset

Annars är det nog en mycket kompetent hybridbil.
Mest beoende på priset så skulle jag nog välja en annan hybridbil.
Prius eller Ampera troligtvis.
Amperan är väl ca 100.000 billigare eller hur?

#2
Tjalle
2012-11-23 09:44

Pinsamt

Grönabilister har utsett bilen som en av två "bästa miljöbilar" för 2013.
I förutsättningarna finns stipulerat att bilarna som deltog måste vara tillgängliga från 1 januari 2013.

Bilen finns inte tillgänglig förrän MY14 dvs någon gång efter semestern.

#3
quattron
2012-11-23 11:33

Hackenbush, det är lite kul hur smaken är delad, jag tycker baken är snygg på V60, en av få bilar med lite läcker design bak. Däremot har jag lite svårare med den "tunga" fronten. Vad gäller mellanskillnaden i priset mot Amperan tror jag man har tjänat in det på ett par år, vad gäller andrahandsvärdet. Men visst sväljer man några gånger när det handlar om så stora pengar för en bil.

#4
Hackenbush
2012-11-23 12:33

ja quattron, vi är olika i tycke och smak som tur är. Det innebär att det finns bilar för oss alla som vi gillar :-)

#5
quattron
2012-11-23 12:44

Det klart, om man börjar fundera över priset så kan man ju undra om det verkligen behöver vara en värstingdiesel under huven. Man kan väl tänka sig enklare varianter i framtiden som säkert reducerar priset en hel del, men det klart som intresseväckare så är ju denna 285-hästare ganska given.

#6
Mythbuster
2012-11-23 12:59

Tjalle. Bilen är i produktion och de första leveranserna kring jul. Däremot om du går köper den nu blir det en sen leverans då hela modellåret är slutsålt för V60 laddhybrid.

#7
Irvor
2012-11-23 13:29

Visst kostar den en slant.
Men A6 Allroad kostade över 600.000 kr i senaste testet.
Och den är ingen hybrid.

#8
timerbeltkiller
2012-11-23 14:04

quattron 2012-11-23 11:33
"Vad gäller mellanskillnaden i priset mot Amperan tror jag man har tjänat in det på ett par år, vad gäller andrahandsvärdet."

That might be so. For instance when/if the V60 after 2-3 yrs can be sold for 70% of initial price and the Ampera for 65%.
Then your total depreciation will be:
- V60 = 650K X 0.3 = 195K and
- Ampera = 550K X 0.35 = 193K.

But the plug-in Prius sells for 200K less than the V60.
And there is (contrary to Ampera) no reason to suppose Prius will depreciate at a higher percentage than the V60.
Hence V60 versus Prius is quite another ballgame than V60 versus Ampera.

Anyhow the longer you keep a car the more depreciation in SEK will be linear to initial price.
After all total depreciation = max 100% of initial price.

#9
Tjalle
2012-11-23 14:22

Mythbusters

Enl. AMS: "De 1000 som planerades för MY13 är redan slutsålda.
De som beställer nu får vänta till MY 14"

Det stämmer inte med kravet att: "Bilen skall vara tillgänglig från jan 2013".

#10
Mythbuster
2012-11-23 15:46

Tjalle, du får skilja på tillgänglig i allmänhet och tillgänglig för dig. Bilen är i produktion och kommer nått de kunder som beställde tidigt. Att det sedan är lång väntetid från order till leverans är inget ovanligt. Gäller i princip alla tillverkare som inte tillverkar lagervaror. Det du avser att man skall kunna gå in i bilhallen och ut en timme senare med ny bil gäller i första hand USA. Så är det inte i Sverige. Det är ej heller det gröna bilister har avsett.

#11
quattron
2012-11-23 18:39

timerbeltkiller, congrats if you succed to sell your Ampera with only 5% more depreciation than the Volvo (in Sweden). At least normally this is not the case, perhaps it will change over time. You are probably right over the Prius, looking at the economic side but as every car interrested person knows there are also other kind of values and therefor I´m not shure you choose between Prius and V60, at least not in the present version. We might wait and see what´s Toyota up to with the next model.

#12
PREVIA
2012-11-25 21:44

+ för bilen är att man kan ladda batteriet samtidigt som man värmer bilen via laddkabeln och att man via mobilen kan sköta start av laddning och start av uppvärmning av bilen och även se laddsningsgraden av batteriet.
Även en begränsad hjälp med drivning av bakhjulen med 70 hk kan vara till hjälp ibland, och lång körsträcka på bara el.
- är en mycket hög vikt på bilen som väger mer än en gammal lyxbil med stor V8 .Ett bagageutrymme på bara 305 liter vilket är 140 liter mindre än Prius vilket inte är så stort för en kombibil, dieselmotor med sina hälsovådligare utsläpp jämfört med andra bränslen är inte heller något plus.

#13
timerbeltkiller
2012-11-26 14:09

quattron 2012-11-23 18:39
Do not disagree depreciation of a Volvo is lower (in %) than of an Opel.
That means you might get the same depreciation in SEK if you keep the auto a relatively short time - say 2-3 yrs. Then you leave it to the second-hand buyer(s) to depreciate the initial 100K higher price.

Also agree there are other considerations than money when deciding which new car to buy. My point was solely V60 might beat Ampera money-wise, but hardly Prius.

#14
timerbeltkiller
2012-11-26 14:25

PREVIA
"dieselmotor med sina hälsovådligare utsläpp jämfört med andra bränslen är inte heller något plus."

Diesel engine emissions are unhealthy for people who live close to heavy urban traffic. Gasoline engine emissions are worse for the global ecology.
Destroying the global ecology is above any doubt more serious than polluting locally.

BTW:
An idling gasoline engine in a closed room will kill you a lot faster than an idling diesel does.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.