Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Phaeton V6 TDI

Publicerad 19 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volkswagens lyxbil Phaeton har varit svårsåld men nu har både karossen och prislappen friserats. 599 000 kronor känns riktigt prisvärt!

– Det är så här man ska åka, suckar passageraren med välbehag.

Jo, det kan jag hålla med om. I fall jag hade 600 000 kronor att köpa bil för skulle jag nog reflektera på en Volkswagen Phaeton.

Lädersätet är stort och bekvämt som en länsstol. Ryggen knådas diskret av luftkuddar. Massage är standard i både förar- och passagerarstol. Liksom fläktar som diskret drar bort värmen från de delar av kroppen som pressas mot sätet.

Bilen rullar tyst och stadigt som en Finlandsfärja i stiltje. Fyrhjulsdrift är standard och en sjuväxlad automatlåda skickar mjukt ut kraften från den nästan ljudlöst spinnande diesel-sexan.

Det är Phaetonfamiljens minsta motor, men den räcker minsann till: 240 hästkrafter och ett vridmoment på 500 Newtonmeter ger bilen prestanda som duger både i Sverige och på tyska Autobahn. Toppfarten är 237 km/tim och till hundra tar sig bilen på under nio sekunder, trots att den väger sina modiga 2 252 kilo, olastad.

37 sålda på åtta år
Det går att köra fort med Volkswagen Phaeton även på krokiga svenska landsvägar. Luftfjädringen kan ställas i fyra hårdhetsgrader och på sportigaste läget kan man bryta bilen hårt genom  svängarna utan att den svajar.

Men vi lägger i läge ”comfort”, glider lugnt genom landskapet och njuter av den vackra miljön, både utanför och inuti bilen.

Sedan premiären 2002 har det byggts cirka 47 000 Phaeton. Men beställningar från Sverige har varit sällsynta. Bara 37 har sålts på åtta år. Bland dem som har råd att handla i lyxklassen har det nog inte ansetts fint nog att ha en bil med Folkvagnsmärke i nosen.

Nylanseringen i Sverige sker med en delvis omgjord bil. Fronten har förnyats med kraftiga kromribbor och xenonljusen har kompletterats med en lysande rad LED-lampor enligt senaste bilmode. Det har givit bilen lite mer pondus.

Insidan håller vad utsidan lovar. Lyxkänslan är påtaglig och till det bidrar en hel del utrustning som ingår redan på standardnivån, exempelvis navigering och en härligt dragfri klimatanläggning med fyra zoner.

Bra pris i lyxligan
Några fula ventilationsutsläpp finns inte i instrumentpanelen. De ligger dolda bakom vackra träluckor och öppnas bara när systemet (eller föraren) anser att det behövs.

599 000 kronor är förvisso mycket pengar, men definitivt konkurrenskraftigt i lyxligan. Den som går till Audi får exempelvis betala närmare 170 000 kronor mer för billigaste Audi A8 och hos Lexus, BMW och Mercedes blir det dyrare ändå.

Om nu inte standardutrustningen skulle vara nog finns det en lång lista extra prylar att köpa till Volkswagen Phaeton. Farthållare med radar, garageportöppnare, innertak i alcantara, läderklädd hatthylla och solceller som driver ventilationen när bilen står parkerad är bara några få axplock.

Men när man börjar pricka för i utrustningslistan räcker förstås inte 600 000 kronor särskilt långt ens hos Volkswagen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Phaeton?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Phaeton V6 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Phaeton V6 TDI

Pris, kr från: 599 000.
Modell: Fyr- eller femsitsig sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 506/B 191/H 145.
Motor: Turbodiesel. V6 med volym 2 967 cm3. Effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 500 Nm mellan 1 500 och 3 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,6 s. Toppfart: 237 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning:8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 224 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Lexus LS.

Vad nytt? Mer krom i fronten och LED-lampor fram och bak.
För vem? De som gärna betalar för att åka första klass.
Bra köp? Ja, om man kan stå ut med en värdeminskning på många kronor.

Plus: Åkkomforten, detaljarbetet, motorn, chassit.
Minus: Bilskatten (6 993 kr/år).

Kommentarer

#1 • 2010-11-19 09:24
357:an (ej verifierad)

Detta är ett bevis på att man blir inte premium bara genom att ta fram en (1) "tung" modell och sätta en hög prislapp.

#2 • 2010-11-19 09:53
Qvist (ej verifierad)

Detta är ett bevis på att man blir inte premium bara genom att var en alldeles utomordenlig prisvärd kvalitetsbil. Nej, man blir premium genom att vara en bil med ett passande namn som folk i gemen "tror är premium" för att den har en hög prislapp.

#3 • 2010-11-19 12:00
DeN (ej verifierad)

En svullen passat, eller golf på steroider.... ;)

#4 • 2010-11-19 12:00
DeN (ej verifierad)

En svullen passat, eller golf på steroider.... ;)

#5 • 2010-11-19 12:04
DeN (ej verifierad)

Sorry för dubbelpost...

Såg förresten en gammal Phaeton vid mataffären här om dagen. Det tråkiga med denna bil är att de äldre bilarna ser verkligen gamla ut, inte så "klassiska" som andra lyxbilar, måste påverka andrahandsv'ärdet...
Exempelvis kan jag tycka att en gammal 7-serie fortfarande se en aning lyxig ut även när den är gammal...

#6 • 2010-11-19 14:34
Marc (ej verifierad)

Ja, alla tycker inte lika. I mina ögon är äldre Phaeton riktigt sobra. Medan en gammal BMW 7:a ser ut att passa en småfifflare som aldrig fick till det riktigt. Och apropå andrahandsvärde, så är väl 7:an ganska unik bland lyxbilar, såtillvida att den snabbast tar sej ner till 25% av nypriset. Eller?

#7 • 2010-11-19 15:45
Focus

Jag har svårt att förstå de som är beredda att lägga upp nästan en miljon för en bil som endast av kännare inte kan förväxlas med en Passat.

#8 • 2010-11-19 19:19
z655 (ej verifierad)

Re: Focus.
Håller med dig men..... om man vänder på det så är det ju ett sätt att visa att man vill ha en "riktig" bil utan att bry sig om ytligheter som statusvärdet. Som begagnad blir ju detta en riktig "sleeper" för dom som vet hur kompetent den är. någon som vet hur andrahandsvärdet är på dessa?

#9 • 2010-11-19 19:47
Roy J

En familj i den närmaste kretsen äger en lite äldre Phaeton med W12:an. Visst ser bilen lite anonymt Passatig ut - tills man tittar lite närmare. Då ser man den sobra elegansen. Inuti är det högsta lyx och komfort. När bilen nästan ljudlöst greppar med de fyra hjulen och man pressas in i ryggstödet så inser man potensen
En synnerligen prisvärd lyxbil som har väldigt mycket gemensamt med Bentley.

#a • 2010-11-19 20:02
Marc (ej verifierad)

Focus, det finns många människor, som köper en dyr bil för att få en bra bil. Men har så bra självkänsla, att dom inte behöver skrika ut att dom köpt en dyr bil. Denna människotyp är tydligen helt obekant för dej.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.