Bild
Nästa artikel
Den nya generationen kallas Passat B8 Serie II internt. Ser du skillnaden mot förr?

Provkörning: Volkswagen Passat (2019)

Provkörning

Storsäljaren Passat har fått en lättare uppdatering på ålderns höst. Viktigaste nyheten är att laddhybriden GTE nu går längre på el.

Själva ratten är ny men känslan bakom den är sig lik. När man återvänder till Passat efter en tids frånvaro, slås man av hur lätt den relativt stora bilen känns och hur smidigt den rör sig i nästan alla situationer. Hög fart på Autobahn eller krypkörning genom trånga byar gör detsamma –Passat trivs med det mesta.

Generösa utrymmen, bra sittkomfort i framsätet, fin förarmiljö, låg ljudnivå och utmärkt fjädringskomfort kompletterar bilden av en bil det är lätt att leva med. Det kan däremot vara svårt att utveckla några varmare känslor för den. Passat var och är en lite grå karaktär.    

Bra, digital instrumentering är tillval.

De exteriöra förändringarna är små: ny front, nya blinkers bak med rinnande effekt samt att namnet ”Passat” nu står utskrivet på bakluckan.  Inuti är det lättare att se att något hänt. Den analoga klockan på instrumentbrädan är borta och har ersatts av en simpel plastbit med texten ”Passat”. Det är förstås en petitess men knappast någon förbättring. Har man satsat på att köpa till digital instrumentering får man en något mindre skärm än tidigare men grafiken är krispigare.

I standardutrustningen ingår en medieenhet med åtta tums pekskärm och navigation, utrustad med ett eget simkort. Bilen är därmed ständigt uppkopplad mot Internet vilket öppnar för en rad möjligheter av samma typ som till exempel Volvo On Call. ”We Connect” kallar Volkswagen sitt system med vilket man kan styra parkeringsvärmaren (om man har någon), få data i realtid till navigationen, internetradio, elektronisk körjournal med mera. Nya system är under utveckling, bland annat ett kallat ”We deliver”, som innebär att man kan få varor levererade direkt till bagageutrymmet.

"Passat var och är en lite grå karaktär."

När det gäller drivsystemen är det laddhybriden GTE som får den stora förändringen. Nya, kompaktare battericeller från Samsung gör att man kunnat öka energitätheten. Kapaciteten har ökat från 9,9 kWh till 13 kWh vilket i sin tur ska ge cirka 30 procent längre körsträcka på el. Enligt den nya normen WLTP klarar Passat GTE nu 55 km på enbart eldrift.

Därmed ligger nu Volkswagen på par med de bästa konkurrenterna i klassen. Har du redan en ganska ny Passat finns det ingen större anledning att rusa iväg till handlaren för att byta upp dig. Om några år kommer en helt ny generation av modellen, ”utvecklingsarbetet är redan på god väg” säger en VW-representant i förbigående.

Den som däremot vill köpa en ny, stor mellanklassbil inom kort bör absolut titta närmare på nya Passat. Det lätta lyftet har gjort en bra bil ännu bättre.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?

Man ser att denna Passat är ny på att modellnamnet är utskrivet på bakluckan.
Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG GT

Pris, från kr: 348 700.
Svensk lansering: September.  
Mått, cm: L 494/B 183/H 152.
Bagagevolym, l: 639–1 780.
Tjänstevikt, kg: 1 591.
Max släpvikt, kg: 2 000.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor, turbo. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 190 hk. Max vridmoment 400 Nm från 1 900 v/min.  
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 227 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning
4,5/100 km. CO2-utsläpp 117 g/km.
Konkurrenter: Volvo V60, Audi A4, Skoda Superb, Mazda 6, Ford Mondeo, Opel Insignia.  

Plus: Utrymmen, köregenskaper, utrustning, uppkopplingsmöjligheter.
Minus: Inte så spännande, vinglig filhållningsassistent.

Vad nytt? Lätt uppdatering av Volkswagens tjänstebilsfavorit.
För vem? Många! Passat är en vettig och populär familjebil.      
 

Kommentarer

#1
2019-09-21 10:16

Ett paket mellanmjölk för dem som inte vill synas eller sticka ut. Säkert är denna generation Passat en bra bil men lämnar en totalt oberörd. Har haft Passat och det gör jag inte om.
Ovanligt med sådan bakåtgång inuti, den blanka plastbiten som ersatte klockan var otroligt hemsk där mitt i blickfånget, och den mindre skärmen i instrumenthuset som inte ens fyller ut nu ser ju bara otroligt budget ut. Som en instegsVolvo där det inte heller är digitalt ända ut i kanterna. Bara hoppas de fått ner leveranstiden på GTE, enda anledningen att välja en Passat som jag ser det idag.

#2
2019-09-21 10:18

Får hoppas att Samsung inte tummar på säkerheten när det gäller energitäthet i batterierna.
Men en bra bil har blivit lite bättre, hoppas VW delar med sig av drivlinan till lite fler inom VAG familjen.

#3
2019-09-21 10:56

Håller med Benny, in med denna drivlinan i Skoda, Seat osv. Om alla nya bilar gick att köra 4-6 mil på el hade vi kapat mycket utsläpp. En kall bil kan dra mellan 1-2 liter/mil under första två milen. Priset skulle de säkert kunna pressa, och bilen får oftast en marginell högre vikt samt bevarat lastutrymme.

#4
2019-09-21 11:14

Inget under av design men helt enkelt en bra bil.

#5
2019-09-21 11:20

Benny och Zeke: Skoda har drivlinan redan, i Superb som kom faceliftad nu med går det att få samma drivlina.
Däremot är det få laddhybrider som har bevarat lastutrymme vargen.

#6
2019-09-21 11:30

Jo, jag såg faktiskt detta rörande Superb igår, kul att se. Superb (och passat) är lite för stor för mig men ändå kul att se att det börja lånas lite även till de "billigare" märkena inom koncernen.
De flesta hybrider måste ju spara sina "bränslen" någonstans, så det är rätt naturligt att det stjäl utrymme.
Gasbilar lider av samma "problem".

#7
2019-09-21 11:37

Superb är nog mest ointressant modell för de flesta, personligen tycker jag den är FÖR stor.

#8
2019-09-21 12:28

Kombin i hybridversion kostar 458 500 kr, det är mer än för Peugeot 508 SW Plug-in som kostar från 449 000 kr. När Peugeot talade om sitt pris så sågades det i forumet här, men att Passat hybrid kostar mer - det är det ingen som säger något om (mer än jag då). Peugeot 3008 SUV plug-in kostar från 429 000 kr. Jag tror den blir ett starkt kort på tjänstebilsmarknaden och den finns även med elektrisk fyrhjulsdrift.

#9
2019-09-21 13:04

458 för en GTE tycker jag är dyrt. 449 för en Peugeot är för dyrt.

#10
2019-09-21 16:05

VW:s laddhybrider har blivit populära på tjänstebilsmarknaden, jag ser ingen anledning till att tro att Peugeots konkurrenter inte skulle lyckas på samma marknad. Detta är ju inga bilar för privatkunder, detta är tjänstebilar. S k fleet cars.

#11
2019-09-21 16:06

Och nog är Peugeots modeller som konkurrerar med VW laddhybrider betydligt mer spännande och smakfulla!

#12
2019-09-21 16:28

Bra att allt fler av VAGs bilar slipper de fåniga D-rattarna och får riktiga runda rattar.
Synd bara att man tagit bort den trevliga visarklockan.

#13
2019-09-21 16:52

Den är 477 cm lång, inte 494 cm.
För övrigt så kommer den ju sälja "massor".
Speciellt GTE.

#14
2019-09-21 20:14

?? Men ratten är ju avfasad i underdel så den är inte riktigt rund.

#15
2019-09-21 20:59

saabnisse: Finns ju bilar med värre orunda rattar...tex Peugeots senaste skämt till rattar. Kolla på 3008 och 508.

#16
2019-09-21 22:17

Jag sitter riktigt bra Peugeots bilar. Gillar att ha ratten lågt ner. I de flesta bilar ser jag inte de översta siffrorna i hastighetsmätaren. Den lilla ratten och höga placeringen av instrumenttavlan passar mig perfekt.

#17
2019-09-22 13:18

Mardröm som beg men ok som ny

#18
2019-09-25 10:30

Instämmer helt med @Mb600, 5-milshybriderna kommer att närmast dö på begagnatmarknaden när vi kan välja mellan billigare elbilar och hybrider med över 10milsbatterier.

#19
2019-09-26 13:24

En riktigt trevlig bil .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.