Bild
Nästa artikel
Transportör med rondör. I VW Multivan får det plats många.
Transportör med rondör. I VW Multivan får det plats många.

Provkörning: Volkswagen Multivan (2016)

Provkörning

Tror du att en folkabuss är slö, vinglig och billig? Glöm det, VW Multivan är en lyxbuss – rena drömmen för långfärd med många.

Volkswagens minibuss har blivit något av bilvärldens klassiker. VW Lyxbuss från 1960 hade en toppfart på 95 km/tim och kostade 14 496 kronor. Dagens folkabuss är något helt annat än 60-talets hippiefraktare. VW Multivan Highline 4-Motion har istället karaktären av limousinebuss. De flesta andra sjusitsiga familjebilar innebär ständiga kompromisser. Om alla sju sittplatserna används blir utrymmet för bagage högst begränsat.

Det gäller inte Volkswagen Multivan. Här får sju personer plats och bagageutrymmet sväljer hela 38 drickabackar samtidigt. Som en jämförelse är det lika mycket som i Audi A6 Avant – med nedfällt baksäte. Det går att plocka ut stolarna i Multivan men det är en komplicerad procedur. För de allra flesta behov bör bagageutrymmet räcka till ändå.

Sjätte och senaste generationens folkabuss innehåller modern säkerhetsteknik som autobroms och vingelvarningssystem. Som förare sitter man högt och upprätt som en yrkeschaufför. Ratten har givetvis bussvinkel. Instrumentpanelen är lättöverskådlig och komforten i framstolarna håller hög klass.
 

"Det är lätt att få limousinekänsla med möjlighet att sträcka ut benen."

Baksätena är spatiösa. Mittenraden har två snurrfåtöljer som är mycket behagliga att sitta i. Det är lätt att få limousinekänsla med möjlighet att sträcka ut benen. Längst bak finns en soffa för tre personer. Även där sitter man bekvämt. Samtliga sätesrader går att skjuta i längdled.

Fjädringen är stötig och lite gungig och den höga karossen är aningen vindkänslig i höstblåsten. Det är skåpbilsarvet som gör sig påmint i vissa situationer. Körupplevelsen är mer bekväm än sportig, men folkabussen är smidig att ratta, med bra styrkänsla och utmärkt sikt runt om. Multivan finns med fyrhjulsdrivning, kallad 4-Motion, från BorgWarner (tidigare Haldex). Det ger bra stabilitet och framkomlighet på hala grus- eller vintervägar. 

Dieselmotorn på 204 hk är stark och ger bra skjuts åt den tunga bussen. Men så snål som VW uppger, 6,6 l/100 km i blandad körning, är den inte. Vi mätte 8,7 l/100 km under provperioden.

Den mest påtagliga nackdelen är den minst sagt oblyga prislappen. Provbilen inklusive extrautrustning kostar hela 638.300 kr – något som tyvärr diskvalificerar den som familjebil för de flesta. Multivan Comfortline är en enklare variant med ett pris på 332.250 kr, klart mer attraktivt för storfamiljen. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Multivan?

Volkswagen Multivan Highline 4Motion

Pris, från kr: 545 500.
Modell: Femdörrars MPV.
Mått, cm: L 490/B 190/H 195.
Tjänstevikt, kg: 2 604.
Släpvikt, kg: 2 500.
Motor: Rak fyrcylindrig dieselturbo, volym 1 968 cm3, max effekt 204 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 400–2 400 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 199 km/tim. Acceleration ingen uppgift.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 172 g/km.
Konkurrenter: Mercedes V250 D 4-MATIC, Lancia Voyager.

Kommentarer

#1
2017-01-29 10:42

Det här är riktigt bra bilar då de oftast har en rent otrolig hastighet på värdeminskningen. Dvs de som köper den begagnad får väldigt mycket bil för pengarna.

#3
2017-01-29 11:36

Hahahaha, läste jag rätt? 0,66 liter/mil? Kör cykeln med max 30 km/h !? Ibland undrar jag om de är nyktra? Men bakgrunden vet vi, det gäller att ha låg skatt för att få försäljningsframgångar. Fusk är vad det är.

#5
2017-01-29 12:17

Instämmer med brut 33.

#8
2017-01-29 12:22

Ja brut, vi får hoppas att den inte säljer allt för bra.

#10
2017-01-29 12:38

Bilen är oerhört kompetent och bekväm. Den fraktar enkelt såväl, folk som fä - och troll.

#11
2017-01-29 12:39

Jag tror inte att den sjätte generationen är sämre än den föregående och det är en rent fantastiskt trevlig allroundbil med komfortabla egenskaper om det så gäller att färdas i +150 på autobahn eller i 80 på våra riksvägar.
I stan känns den lite stor ibland när man ska parkera, men den har ju en utomordentlig sikt.
Jag har inte märkt att den skulle krångla speciellt och inte heller har det varit problem med rosten, det är nog en skröna från 80-talet som hänger kvar och som den delade med många andra.
Vad nu än T-kramarna tror.

#12
2017-01-29 12:53

Jag provkörde den nere på kontinenten och denna minibuss överraskar inte på något större sätt. Det finns många konkurrenter som gör detta bättre.

#13
2017-01-29 12:56

Drömmer om en i California-utförande. Perfekt som "mobilt hem" på semestern!

#16
2017-01-29 13:59

Vettigare än SUV iaf

#21
2017-01-29 16:47

Har ViB gjort sig av med alla moderatorer?

#22
2017-01-29 17:24

Har VAG gjort sig av med alla miljökrav?

#23
2017-01-29 17:47

Jag undrar hur det står till med en del skribenter här? Ständigt detta gnat om att förbrukningen stämmer inte i verkligheten, att det är fusk... När ni vet att ni bara gör er dummare än ni behöver.
Tycker nog att 0,87 för en buss som denna är rätt OK för en 2,6 ton stor buss med AWD och automatlåda med plats för 7 personer!

#24
2017-01-29 19:05

Styggavargen är du nykter? Vem är det som kör cykeln i 30 kmh?

#28
2017-01-30 07:51

De som vill starta en sandlåda här ombedes söka sig till någon hemsida för tonåringar eller yngre.

#29
2017-01-30 17:36

bespara oss denna Forden i Sverige.

#30
2017-01-31 21:47

EnannanRobban, letade upp en sådan här bil (reg nr YDY194), års skatt på 4283 kr/år för en uppgiven förbrukning på 0,66 liter/mil.Tycker du då att skatten baseras på bilens verkliga utsläpp? Den drar ca 33% mer än uppgivet... det är ganska mycket får du väl ändå hålla med om, eller? Jag lovar att bilen inte skulle kunna säljas om rätt skatt var beräknad, som jag fick till ca 7500 kr/år. Det är nästan dubbelt upp i beskattning. Tro 17 gubbar att tillverkarna vill uppge lägre förbrukning, så det är inte konstigt att det fuskas! Många SUV's mm... skulle i princip har dubbelt upp i skatt. Även bilar som min Octavia skulle nog få ett påslag på ca 750-1000 kr/år.

#31
2017-01-31 21:49

Beräkningen gjorde jag med Transportsstyrelsen formel för skatte-beräkning av diesel bilar. Uppgifter för bilen tog jag ifrån reg nr på Transportsstyrelsens hemsida. Bilen hittade jag på bilweb.se

#33
2017-01-31 22:20

Vargen, bilen HAR den förbrukningen enligt den idiotiska förbrukningsnormen som alla bilar typas mot, det har inget med fusk att göra, utan som man deklarerar bilar inom EU, detta VET du, lika fullt i f-n tjatar du hål i huvudet om detta i varje tråd om bilar som ViB testat, lite lagom hånfullt. Vad får du ut av det?

#34
2017-02-01 13:42

En förbrukning på strax under litern, (0.98), speglar nog verkligheten bättre:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/461-Transporter....

Edit: Får inte till länken men om man uppger 204 PS och uppåt blir det rätt.

#35
2017-05-16 11:27

Hur är sätena placerade för att få ett så stort bagageutrymme? Det kan ju knappast vara när båda raderna används?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.