Bild
Nästa artikel
Front med markerat underbett utmärker den åttonde generationen av Volkswagen Golf GTI.
Front med markerat underbett utmärker den åttonde generationen av Volkswagen Golf GTI.

Provkörning: Volkswagen Golf GTI (2020)

Provkörning

Volkswagen har släppt en helt ny generation av klassiska modellnamnet Golf GTI. Snällare motor går knappt att hitta, enligt vår provförare – men det finns också några viktiga nackdelar.

Det rykande färska exemplar av den åttonde generationens Golf GTI jag rattar ut från flygplatsen i Hannover spakas manuellt. Den klassiska golfbollen på växelspaken har försvunnit och ersatts av ännu en generisk plastbit.

Känslan i länköverföringen är inte heller så mekaniskt direkt som jag hoppats på men samspelet mellan låda, koppling och motormappning känns perfekt och redan efter några kilometer inser jag: Tusan va’ kul det är att växla!  

Volkswagen Golf GTI presenterades 1976 och slog ner som en bomb i bilvärlden. De ursprungligen planerade 5 000 bilarna blev snabbt slutsålda. I slutändan kom generation ett att byggas i 461 690 exemplar. GTI hade kommit för att stanna och bli ett begrepp.

Nya Golf GTI är förstås mycket mer förfinad än sin anfader. Den har också blivit rejält mycket fetare. Ur-GTI:n mätte 370 cm och vägde knappt 1 000 kg. Dagens variant har blivit 60 cm längre och nästan 500 kg tyngre.

Teknikinnehållet går inte att jämföra. I urgolfens förarmiljö fanns 30 funktioner i form av mätare och reglage. Dagens GTI-förare har 1 500 funktioner att hantera. 

Även om golfbollen på växelspaken har försvunnit finns andra klassiska GTI-attribut kvar. Till exempel de röda listerna i fronten och den skotskrutiga klädseln på sportstolarna. Dessa har rejäl skålning men saknar förlängningsbar sittdyna i standardversionen. 

Långbenta kollegor klagade över dåligt lårstöd medan kortare förare hade svårt att komma tillräckligt nära för att trampa ned kopplingspedalen hela vägen. Mina 180 cm hittade snabbt en utmärkt körställning men sittkomforten känns väl enkel för en bil i den här prisklassen. En del plastmaterial i interiören känns påfallande enkla.

Plus: Rolig att köra, flexibel motor, bekväm för biltypen (med DCC), lätt att leva med.

Minus: Svårskött infotainment, enkel stol, plastig interiör, kostnader.

Vad nytt? Ny generation av VW:s klassiska busbil.

För vem? Den som prioriterar körglädje framför ekonomi. Och för körskolor förstås!

Pekskärmen på mittkonsolen kräver tillvänjning. När jag tar stöd med handloven mot kanten under skärmen slutar det ofta med att jag kommer åt touchkontrollerna i nederkanten när jag vill trycka på något.

Resultatet blir att jag ofrivilligt ändrar på klimatanläggningens inställning eller ljudanläggningens volym. Många av bilens inställningar sköts tyvärr via pekskärmen.  

På vägen slås jag genast av hur oerhört bra motorn är. Så stark! Och så snäll! Flexibiliteten är enorm och med lite känsla i gasfoten går det att accelerera från 46 km i timmen på 6:ans växel. Vill du istället ha snabb acceleration är det bara att växla ner och gasa.

Jämfört med föregående generation har toppeffekten ökat med 15 hk och den direktinsprutade turbomotorn är verkligen med på alla noter, med ett härligt bett och ett trivsamt, lagom sportigt ljud. 

Stötdämparna med elektroniskt ställbar dämpning är tillval och ett man bör överväga. Det ger nämligen ett chassi med rejält brett spann. Med den senaste generationen DCC kan föraren steglöst välja mellan härligt, silkesmjuk komfort eller sportigt stenhård sättning. Allt efter eget tycke och smak.

Jag brukar ibland tycka att körlägesväljare är trams men i GTI:s fall tror jag många förare faktiskt kommer att använda inställningarna och anpassa fjädringens hårdhet efter hur och var man kör. 

Styrningen är en annan källa till glädje. Ratten upplevs till att börja med lite stor men bjuder på fin känsla. Motståndet går att justera elektroniskt och det känns alltid som att det finns en kontakt mellan rattkransen och hjulen som berättar om underlaget. Styrningen är progressiv som standard och mellan fulla hjulutslag går det 2,1 rattvarv.

»På vägen slås jag genast av hur oerhört bra motorn är.«

Sammantaget gör allt detta Golf GTI till en oerhört lättkörd bil, även när det går undan. Bilen känns följsam och lättplacerad på ett sätt man inte alltid är bortskämd med från prestandamodeller.

Bilen är inte heller ”död” i lägre farter utan bibehåller sin livsglädje även när det går långsamt. Golf GTI kan vara den perfekta bilen för körskolan. 

Om jag skulle vara tvungen att ta om kortet skulle i alla fall jag välja att gå där jag fick köra Volkswagen GTI!

Klassisk modellbeteckning som indikerar stark motor i lätt maskerad familjebil.
Klassisk modellbeteckning som indikerar stark motor i lätt maskerad familjebil.
Digital förarmiljö är nytt, de röda dekorlinjerna går igen från förr.
Digital förarmiljö är nytt, de röda dekorlinjerna går igen från förr.
 Turbofyran har fått uppdaterat insprutningssystem för sänkt förbrukning och lägre utsläpp.
Turbofyran har fått uppdaterat insprutningssystem för sänkt förbrukning och lägre utsläpp.
GTI kommer enbart med halvkombikaross. Något kombiutförande är inte planerat.
GTI kommer enbart med halvkombikaross. Något kombiutförande är inte planerat.
Volkswagen Golf GTI

Pris, från kr: Ej fastställt.

Svensk lansering:
November.

Mått, cm: L 429/B 179/H 148.

Bagagevolym, L: 380/1 230. 

Tjänstevikt, kg: 1 463.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 245 hk. Max vridmoment 370 Nm.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 6-växlad växellåda (7-växlad DSG tillval). 

Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.

Deklarerad förbrukning: 7,4 l/100 km WLTP. CO2-utsläpp:
168 g/km.

Konkurrenter: Ford Focus ST3, Renault Megane R.S, Honda Civic Type R, Hyundai i30 N.

Det rykande färska exemplar av den åttonde generationens Golf GTI jag rattar ut från flygplatsen i Hannover spakas manuellt. Den klassiska golfbollen på växelspaken har försvunnit och ersatts av ännu en generisk plastbit.

Känslan i länköverföringen är inte heller så mekaniskt direkt som jag hoppats på men samspelet mellan låda, koppling och motormappning känns perfekt och redan efter några kilometer inser jag: Tusan va’ kul det är att växla!  

Volkswagen Golf GTI presenterades 1976 och slog ner som en bomb i bilvärlden. De ursprungligen planerade 5 000 bilarna blev snabbt slutsålda. I slutändan kom generation ett att byggas

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-03 20:55

Kan bara hålla med skribenten "Många av bilens inställningar sköts tyvärr via pekskärmen."
Det måhända vara modernt och ligga i tiden med pekskärmar, men det är inte bättre !
Min personliga största invändning mot skärmtryck i en bil är att en fysisk knapp kan jag leta mig fram till med känslen i tummen (och vetskapen om var den är lokaliserad) i mörker utan att släppa blicken från vägen. Detta oavsett om den är placerad på ratten eller på mittpanelen.

#2
2020-11-03 21:55

Dom sätter inte in pekskärmar för att det är bättre utan för att det är mycket billigare

#3
2020-11-04 08:57

Jag har lite svårt för de där jättelika fejkade luftintagen i främre stötfångaren, och det gäller förstås inte bara denna bil.
Rekordet innehas nog av Honda Civic, som dessutom har motsvarande i bakre stötfångaren.
Fult och plumpt i mina ögon.
En annan liten fundering: hur utvecklas reservdelspriserna med alltmer elektroniska finesser? Vad kostar t.ex. en strålkastare eller en stötdämpare ?

#4
2020-11-04 09:25

Ja trenden med att sköta fler och fler funktioner via pekskärmar är ett otyg. Men visst det är billigt och smidigt för tillverkarna, och ser "modernt" ut.

#5
2020-11-04 15:17

Hur kan man kommentera "hur bra motorn är" på en ny bil? Framtiden får väl utvisa detta och särskilt en VW-motor.

#6
2020-11-04 21:55

Inte bara markerat underbett utan även en pulkabacke för barnen ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.