Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf eTSI (2021)

Provkörning: Volkswagen Golf eTSI (2021)

Provkörning

Med hjälp av en mildhybridsstöt på 48 volt blir Golfs nya instegsmotor imponerande kompetent. Läs vår provkörning av den nya modellversionen.

Senaste generationen Golf har höga ambitioner, något som även avspeglar sig på prislappen. Vi har tidigare testat Golf 1,5 TSI vars förfinade helhetsintryck och storbilskomfort gick segrande ur matchen mot klassens premiumbilar Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A-klass.

Men testsegern var dyrköpt – bokstavligen. Milkostnaden för Golf var på par med Audi och faktiskt drygt en krona dyrare än för motsvarande Mercedes. Folkbil? Knappast.

Men nu finns Golf med en trecylindrig 1,0-litersmaskin med lägre prislapp. Och detta utan att ge avkall på det välsvarvade helhetsintrycket.

Den trecylindriga 1.0 TSI-motorn på 110 hk är bekant sedan tidigare.
Den trecylindriga 1.0 TSI-motorn på 110 hk är bekant sedan tidigare.

Precis som till den dyrare 1,5-litersmotorn ingår ett 48 volts-mildhybridsystem när man väljer automatlådan DSG. Det innebär att en liten elmotor (13 hk) ger bensinmotorn en hjälpande knuff i startögonblicket samt i början av fartökningar. Volkswagen hävdar att det kan sänka förbrukningen med upp till 0,4 l/100 km. Det innebär några hundralappar lägre skatt samt cirka 600 kr lägre soppakostnad per 1 000 mil. Ingen stor affär ekonomiskt alltså.

Desto större är komfortnyttan. Den lilla elmotorn är ett perfekt komplement till dubbelkopplingslådan som annars kan vara lite ryckig i vissa situationer. I mildhybriden tvättar elmotorn bort alla imperfektioner.

I den svagare 1,0 eTSI märks den diskreta el-boosten tydligare än i den starkare 1,5 eTSI. Vid starten känns det som bilen hinner rulla en halv billängd innan den trecylindriga bensinmotorn vaknar till liv.

”Drivlinan imponerar med en otroligt kultiverad gångkultur”

Väl på rull imponerar drivlinan med en otroligt kultiverad gångkultur. Kraften kommer tidigt i registret. Sömlösa växlingar och rapp gasrespons ger imponerande stadssmidighet. På långfärd hålls varvtalet i schack och trots sin ringa storlek arbetar enliters-maskinen avslappnat.

Mildhybridtekniken möjliggör att bensinmotorn frirullar så fort chansen ges. Med hjälp av navigationssystemets kartdata (standard) ger färddatorn tips när det är dags att lätta på gasen inför rondeller eller hastighetssänkningar. Det gör att det är lätt att nyttja mildhybridens fördelar och hålla förbrukningen nere i verklig körning.

Med DSG-låda ingår mildhybridteknik med 13 elektriska hästkrafter samt en pytteliten växelväljare.
Med DSG-låda ingår mildhybridteknik med 13 elektriska hästkrafter samt en pytteliten växelväljare.

Merpriset för automatlåda och mildhybridsystem är 20 000 kronor upp från manuella 1,0 TSI. Det är välinvesterade pengar. Visst, 272 400 kr är inte billigt med tanke på bilens storlek. Men grundutförandet är rikligt utrustad med bland annat adaptiv farthållare, navigation och trezons klimatanläggning.

För pengarna ingår också vad som måste vara segmentets allra bästa instegsmotor. Aldrig har en så liten motor upplevts så lyxig och förfinad.

Ett litet ”e” före bensinmotorbeteckningen skvallrar om 48 volts-teknik under skalet.
Ett litet ”e” före bensinmotorbeteckningen skvallrar om 48 volts-teknik under skalet.

Plus: Körsmidighet, fjädringskomfort, bullernivå.

Minus: Kort nybilsgaranti (2 år), högt grundpris.

Vad nytt? 48V-mildhybrid till instegsmotorn 1,0 TSI.

För vem? Den som söker guldkant i kompaktklassen.

Senaste generationen Golf har höga ambitioner, något som även avspeglar sig på prislappen. Vi har tidigare testat Golf 1,5 TSI vars förfinade helhetsintryck och storbilskomfort gick segrande ur matchen mot klassens premiumbilar Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A-klass.

Men testsegern var dyrköpt – bokstavligen. Milkostnaden för Golf var på par med Audi och faktiskt drygt en krona dyrare än för motsvarande Mercedes. Folkbil? Knappast.

Men nu finns Golf med en trecylindrig 1,0-litersmaskin m

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volkswagen Golf 1,0 eTSI 110 DSG

Pris, från kr: 272 400 kr.

Skatt: 3 356 kr/år, 514 kr från år 4.

Svensk lansering: Nu.  

Mått, cm: L 428/B 179/H 149. bagagevolym, l: 381–1 237.

Tjänstevikt kg: 1 342.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, mildhybrid 48V. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, volym 999 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 000 v/min. Max vrid-moment 200 Nm mellan 2 000–3 000 v/min. Elmotor 13 hk (9,4 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sjuväxlad automatisk dubbelkopplingslåda.  

Prestanda: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/h 10,2 s.

Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.

Konkurrenter: Audi A3, Citroën C4, Ford Focus, Mazda 3, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Corolla, med flera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.