Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Caddy (2020)

Provkörning: Volkswagen Caddy (2020)

Provkörning

Kan moderniserad teknik och förbättrad komfort få snurr på försäljningen av Volkswagens bruksiga transportbil Caddy? Utrymmena borde tilltala många trångbodda barnfamiljer.

Volkswagens lilla transportbil Caddy har moderniserats och delar nu bas med bland andra den senaste generationen av mellanklassbilen Golf.

Övergången till plattformen MQB Evo har inneburit rejäla förbättringar. Åkkomforten är mycket bättre med skönare fjädring och mindre buller. Den kantiga karossformen och de stora sidospeglarna ger dock upphov till en del vindbrus i högre hastigheter.

Vi provkör i trakterna av München och på autobahn är det inga problem att ligga i 160 km/tim. Caddy rullar stadigt utan vingel trots det stora vindfånget och med undantag av vindbruset är det inte mycket som skvallrar om den höga hastigheten. 

”Caddy rullar stadigt utan vingel trots det stora vindfånget”
Stolarna går att lyfta ur. 7-sitsigt utförande finns som tillval.
Stolarna går att lyfta ur. 7-sitsigt utförande finns som tillval.

Dieselmotor och manuell växellåda ses kanske av några som gårdagens drivlina men här fungerar den väldigt smidigt. Motorn drar mjukt och starkt från låga varv. Växellåda och koppling är sällsynt lättjobbade.

Nya Caddy kommer även att erbjudas med automatlåda av dubbelkopplingstyp för den som inte vill växla själv. En miljövänligare biogasvariant samt en version med fyrhjulsdrift kommer inom kort. 

På längre sikt ska även Caddy gå att få som laddhybrid. Någon helt elektrisk version blir det däremot inte. Istället kommer en eldriven minibuss baserad på Volkswagenkoncernens MEB-plattform om något år.

Att den kantiga formen orsakar en del vindbrus är lätt att förlåta när man inser vilka grandiosa innerutrymmen den ger. I den femsitsiga varianten ryms drygt 1,2 kubikmeter bagage utan att man fäller baksätet.

VW hade kunnat göra Caddy ännu mer flexibel om man valt att göra baksätet skjutbart. Nu är det fixerat i längdled men går att lyfta ur för maximalt lastutrymme. Stolarna är dock tunga så det gäller att man inte fuskat med gymträningen.

Breda skjutdörrar ger suveränt smidigt insteg till baksätet.
Breda skjutdörrar ger suveränt smidigt insteg till baksätet.

Insteget via de breda skjutdörrarna är enkelt och baksätet ger god komfort även om benutrymmet känns något begränsat. Sitthöjden är lite högre än i framsätet vilket ger fin överblick. Bilarna vi provkör är utrustade med ett stort panoramaglastak som ytterligare förhöjer den luftiga upplevelsen i kupén.

Även i framsätet är känslan av rymd påtaglig. Förarmiljön känns igen från den senaste generationen av Golf. Instrumenteringen är digital och någorlunda lättavläst. Pekskärmen på mittkonsolen kräver tillvänjning och även när man lärt sig var funktionerna finns är systemet ibland irriterande långsamt.     

Pris och exakt specifikation är ännu inte spikat för Sverige men säkerhetsutrustning som autobroms som även upptäcker gångtrafikanter och cyklister blir standard i alla utföranden.

Provkörning: Volkswagen Caddy (2020)

Plus: Rymlig, praktiska skjutdörrar, vettig utrustning, smidig dieselmotor. 

Minus: Ej skjutbart baksäte, vindbrus i högre farter, infotainmentsystemet kräver tillvänjning.

Vad nytt? Femte generationen Caddy som delar uppbyggnad med nya Golf.

För vem? Kunder som prioriterar nytta och utrymme framför flärdfull formgivning.    

Volkswagens lilla transportbil Caddy har moderniserats och delar nu bas med bland andra den senaste generationen av mellanklassbilen Golf.

Övergången till plattformen MQB Evo har inneburit rejäla förbättringar. Åkkomforten är mycket bättre med skönare fjädring och mindre buller. Den kantiga karossformen och de stora sidospeglarna ger dock upphov till en del vindbrus i högre hastigheter.

Vi provkör i trakterna av München och på autobahn är det inga problem att ligga i 160 km/tim. Caddy rullar stadigt utan vingel trots det stora vindfånget och med undantag av vindbruset är det inte mycket som skvallrar om den höga hastigheten

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volkswagen Caddy 2,0 TDI Style

Pris: Ej fastställt. 

Svensk lansering: Våren 2021. 

Mått, cm: L 460/B 186/B 180.

Bagagevolym, l: 1 213–2 556.

Tjänstevikt, kg: 1 405. 

Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 968 cm3. Max effekt 122 hk från 2  750 v/min. Max vridmoment 320 Nm från 1 600 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 6-växlad låda (DSG tillval). 

Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,2 s.

Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 124 g/km. 

Bilskatt, per år: 4 664 kr år 1–3. Från år 4 och framåt: 2 572 kr. 

Konkurrenter: Citroën Berlingo, Toyota Proace Verso, Ford Tourneo Connect, Opel Combo Life, Peugeot Rifter.

Kommentarer

#1
2021-01-18 15:21

Skeptisk, att köra runt med något som drar mycket mer soppa än en normal bil. Modellen är praktisk och har extremt bra lastutrymme, men baksidan är högre förbrukning. Vill man ha cyklar med sig, finns det idag bra lösningar som kan hängas på dragkroken. Modellen funkar säkert för vissa familjer, det är jag övertygad om även om jag tror majoriteten klarar sig precis lika bra med en helt vanlig bil.

#2
2021-01-18 15:27

Många med cykel som hobby och intresse vill ha en bil som rymmer hojen.

#3
2021-01-18 15:44

Ja, har man som kompisen en MTB för 27tsek så lämnar man gärna inte bilen obevakad med den på kroken. Bara hjulen betingar 10k och är lätta att sno även om cykel är fastlåst. Så det finns definitivt en marknad för dessa fraktare.

Sedan så finns det även de som har fler än de 2.1 eller 1.9 barn eller vad snittet nu ligger på...

#4
2021-01-18 16:31

Behöver man verkligen utrymmet är den säkert bra, annars finns det nog bättre bilar..

#5
2021-01-18 18:12

Högt och rymligt, det är bra.

#6
2021-01-19 09:45

Vore skönt att kunna rulla in hela golfvagnen utan att behöva plocka isär den.

#7
2021-01-19 10:55

Verkar vara en riktigt fin/praktisk bil med bra sikt runtomkring, stort flexibelt lastutrymme och den får dra släp (minst 1500 kg). Till rimligt pris så ska jag titta på den vid nästa bilbyte!

Det enda (?) lilla negativa är att jag vill ha enkla tydliga (fysiska) knappar istället för digitala menyer på skärm - för t.ex. sätesvärme m.m.

#8
2021-01-19 21:30

Härligt med en ärlig bil som denna i stället för dubbla drivsystem och fullastat med elektroniskt krims-krams

#9
2021-01-20 08:33

@Styggavargen: Du menar som en SUV som är det som säljs mest av allt idag? Jag skulle inte köpa en sån här själv men måste ju ändå medge att det är en fantastisk bil. Rejäla utrymmen, vettig utrustning och snålare än en SUV med mer plats. Men fåfängan gör att man inte vill ha en skåpbil.

På samma sätt som MPV/minibussar är kalla idag så lär denna också vara det till förmån för de obegripliga SUVarna..

#10
2021-01-26 19:37

Fåfängan ja.
Tänker när stadsfolket jävlas till det yttersta och får knappt upp sportcykeln på taket utan hjälp på finaste suven.
Man småler.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.