Bild
Nästa artikel
Osäker om Supra syns tillräckligt i trafiken – välj färgen Atacama Yellow!
Osäker om Supra syns tillräckligt i trafiken – välj färgen Atacama Yellow!

Provkörning: Toyota Supra (2019)

Provkörning

Sällan har en bil vi provkört vänt så många huvuden som nya Supra. Och aldrig har det väl stått BMW på fler ställen på en Toyota.

Färgen gör säkert sitt men alla långa blickar som kastas efter den gula sportbilen har också fullt upp med att kolla in bulorna på taket, de bulliga hjulhusen och den putande spoilern på bakluckan.

Förarens utsikt är speciell den också. Man sitter lågt och långt bak och har en väldig huv framför sig. För att komma in får man ducka djupt och korsa en bred tröskel. På plats i den skålade stolen är man verkligen omsluten av bilen.

Accelerationen är rent ruggig. Huven reser sig när den raka turbosexan sätter full fart på bakhjulen och ljudet får gåshuden att stå. Urladdningen fortsätter ända upp till 7 000 varv innan automatlådan skickar i nästa växel.

Bara en fraktion av resurserna kan användas i vanlig trafik men oj vad det går undan när tillfälle bjuds.
 

Ratten och instrumenttavlan kommer från Toyota, resten är
hämtat direkt från BMW.
Ratten och instrumenttavlan kommer från Toyota, resten är hämtat direkt från BMW.

All denna kraft på bakhjulen innebär att man kör med viss respekt. På torrt underlag är det dock ett nöje att kasta in bilen i kurvorna och känna den fina balansen och snabba men aldrig nervösa styrningen.

Mest slående är ändå den goda åkkomforten. Sättningen på fjädring och stötdämpning är ganska förlåtande och för en stund föreställer vi oss att Supra skulle funka till vardags eller i alla fall att åka långt med. Bara man står ut med den högljudda motorn och det påtagliga bullret från däcken på grov asfalt.

Förhållandevis praktisk är den också, inte minst bagageutrymmet som sväljer två mellanstora resväskor. Dörrfickorna är dock minimala, passageraren saknar kurvhandtag och kanske stör man sig på att solskydden inte går att vinkla åt sidan. Att bakluckan bara kan öppnas med nyckeln eller en knapp på förardörren är också lite irriterande.

"På åtminstone åtta ställen i motorrummet står BMW utskrivet."

Frågan är om bilägarna vill öppna huven och visa vänner och bekanta. Då avslöjar man nämligen att Toyotan till stor del är en BMW. På åtminstone åtta ställen i motorrummet står BMW utskrivet.

Förklaringen är att motorn kommer från BMW och att Supra byggs i Österrike på samma produktionslina som BMW Z4. Skillnaden är att Z4 har fällbart tygtak, annars är det bara form och inställningar som skiljer bilarna åt.

Förutom priset då. Supra kostar 44 500 kr mer än motsvarande Z4. Till skillnad från Supra finns också BMW:n med mindre motorer som pressar priset under halvmiljonen.

Gul är för övrigt standardfärgen på Supra. Andra kulörer kostar 5 000–9 900 kr extra.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Supra?

Provkörning: Toyota Supra (2019)
Toyota  GR Supra

Pris, från kr: 680 900.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 438/B 185/H 129.          
Bagagevolym, l: 290. Tjänstevikt, kg: 1 570.
Motor: Rak sexcylindrig bensinturbo, volym 2 998 cm3, max effekt 340 hk (250 kW) vid 5 000–6 500 v/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600–4 500 v/min. Placering fram.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,3 s.
Deklarerad förbrukning: 7,5 l/100 km. CO2-utsläpp 170 g/km.
Konkurrenter: BMW Z4 (endast cabriolet), Audi TT, Porsche Cayman, Alpine A110, Jaguar F-Type, med flera.
 

Taggar: Provkörning, Toyota

Plus: Körkänsla, åkkomfort, motor, utrymmen.
Minus: Bullrig, mycket pengar.

Vad nytt? Fjärde upplagan av Supra, syskonbil till BMW Z4.
För vem? Sverige har tilldelats cirka 100 bilar under 2020.

Kommentarer

#1
2019-12-21 10:25

Jag gillar inte gula bilar, jag skulle känna mig som en pensionerad lantbrevbärare, men det är klart att med en sådan här vore det kanske kul att köra ut brev?
Det finns säkert några som gillar en häxbrygd av Toyota +BMW, men personligen köpte jag hellre något äkta för samma pengar även om den var begagnad.

#2
2019-12-21 10:29

Jag kan förstå det ligger i tiden med dessa samarbeten och en hel del av dem har resulterat i härliga bilar som det lånande märket inte fixat på egen hand. Men att inte "dölja" det mer? Här blir det bara illa med så mycket synligt BMW i en asiat med dessa former. Särskilt när BMW halkat på efterkälken interiört med. Säkert kul bil annars.

#3
2019-12-21 10:40

Trevlig bil men de måste tydligen ha BMW-motor för att det skall bli bra.

#4
2019-12-21 10:53

Det låter som ett härligt fordon, med det bästa från två världar! Bra att vara rak och öppen och faktiskt poängtera att man just tagit det bästa från två världar, förpackat det och nu saluför det utan att skämmas. Och skämmas skall man inte - tvärtom :)

.

#5
2019-12-21 11:36

Nu har jag inte sett den IRL än men tycker tyvärr den ser sådär ut. Det verkar vara bilvärldens svar på spelvärldens DLC's. Här kan du sätta en fet intercooler. Vi gjorde det inte. Men du kan. Så vi satte ett fult svart plastbit över hålet. Här kan du montera bromskylning. Vi gjorde det inte. Men du kan. Så vi satten ful svart plastbit över hålet. Här kan du montera motorrumsventilation. Men... Och så fortsätter det.

Så Toyotas smäckiga design blandat med BMWs "kvalitet"... Vetefan. Antar att Toyota sitter i knät på BMW i det här fallet dock. De får troligen inte göra den för bra. Lite som hur Toyota behandlade Subaru i BRZ/86-dealen.

Den är dock helt ok ur vissa vinklar. Snett bakifrån funkar. Där kan man skönja dragen från Mk4. Likaså profilen är Mk4. Men det är nåt med de mjuka formerna och de kantiga stora hålen i fronten etc som gör att det mest ser rörigt ut.

#6
2019-12-21 12:53

"Ratten och instrumenttavlan kommer från Toyota, resten är hämtat direkt från BMW."
Det är ju möjligt att tekniken under ytan är BMW men designen är det inte, så här ser inte Z4 ut.
Mittkonsolen här är för övrigt tveksam, den vinklade sidopanelen vid förarens ben ser inte så genomtänkt ut.

#7
2019-12-21 15:01

Håller med Niklas. Interiören är inte alls lika den i Z4. Suprans interiör är förfärlig och amatörmässig jämfört med Z4:ans.
Även utsidan är till klar fördel för Z4.

#8
2019-12-21 15:04

Här kan man se tydliga skillnader.
https://www.carscoops.com/2019/01/toyota-supra-vs-bmw-z4-separated-birth...

Jag vet vilken jag skulle välja alla dagar i veckan

#9
2019-12-21 15:12

Tror de menar att allt tekniskt i interiören är rakt av BMW, allt från växelväljare, i-drive vredet, klimatknappar, skärm, m.m, allt är rakt av från BMW:s hyllor.
Nu har jag ingen koll om prisskillnaden på denna vs Z4, men tänker denna bör kosta rätt mycket mindre.

#10
2019-12-21 15:12

Klasskillnad på interiörerna, men jag tycker att Supran är en snyggare bil.

#11
2019-12-21 15:59

Henrik
Enligt ovan är Supran betydligt dyrare

#12
2019-12-21 16:22

Jag tycker inte att linjerna känns harmoniska. Det är för mycket veck och kanter. Då köper jag hellre en BMW M2.

#13
2019-12-21 19:33

Fräck Japan, men den borde haft Atkinson V8:an från Lexus LC/RCF.

#14
2019-12-21 22:05

Guran

Alla bilar borde ha den motorn

#15
2019-12-24 08:15

Atkinson har verkligen inget med sport att göra!

#16
2019-12-25 22:53

Åå vad ful den är. Och dyr. Och sedan är det märkligt att Toyota tar in en BMW i sortimentet, som inte alls har samma kvalitetstänk som Toyota själv har, det sänker Toyotas rykte som ett kvalitetsmärke som håller i längden

#17
2019-12-26 00:24

Så om man vill ha en BMW Z4 M40i utan tygcab så får man köpa den som Toyota !

Med tanke på att den i BMW-kostym kostar lika mycket som Toyota-makeupen så hade jag valt Z4:an.

(snabb sökning på https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-z4-m40i-kampanjbil-1183-... kanske skiljer detaljer i utrustning, men jag tvivlar)

Den känns mer harmonisk i designen helt enkelt.

Edit - Såg nu att BMW:n kostar mer, men det kampanjpris på en ny som jag länkar till är likafullt aktuellt så det finns nog prutmån på de andra med.

#18
2019-12-27 09:40

Nej tack!

#19
2019-12-27 16:48

Tokfräck tycker jag

#20
2020-01-07 18:11

Inte så snygg, ser ut som en gammal Marcos.

#21
2020-01-07 20:56

Snygg i verkligheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.