Bild
Nästa artikel
Provkörning: Toyota Corolla Trek (2020)

Provkörning: Toyota Corolla Trek (2020)

Provkörning

Med svarta galoscher och höjd markfrigång är Corolla Trek ett intressant alternativ för den som sneglar åt en trendig crossover men söker större bagageutrymme. Men succéreceptet är tyvärr några år bort…

Dra åt skogen! Vissa tar det som en förolämpning, andra som en positiv uppmaning. Tillhör du kategori två kommer du finna Toyotas nya Corollaversion intressant. 

För alla friluftsintresserade nordbor finns nu Toyota Corolla kombi i ett skogsmulleutförande kallat Trek.

På Trek-versionen har Toyota höjt markfrigången med två centimeter från 135 mm till 155 mm samt adderat mer stryktåligt islagsskydd undertill.

Praktiskt vid svampplockningen när man letar parkeringsyta utanför det asfalterade vägnätet. 

Visuellt känns Trek-utgåvan igen på svart plast runt skärmar och stötfångare, ny fälgdesign samt ett silverfärgat leende längst ned i fronten.

Invändigt finns träinlägg runt luftutblåsen och gråbrun klädsel med kraftigare sömmar.

»Praktiskt vid svampplockningen när man letar parkeringsyta utanför det asfalterade vägnätet.«

Toyota har inte tagit genvägen via däcken för att höja upp bilen. Rullomkretsen är orörd. Istället är det chassi och hjulupphängningar som justerats upp två centimeter.

En tämligen beskedlig förändring, men som för många andra höjda bilar har fjädringen stramats upp för att förhindra karosskrängning. Trek-versionen har inte samma flyt över kantstenar eller tjälskott som den lägre karossen. Det är dock aldrig obekvämt.

Drivlinorna är identiska med det övriga Corollautbudet vilket innebär 1,8 Hybrid med 122 hk och 2,0 Hybrid med 180 hk. Fyrhjulsdrift erbjuds inte. 

Utrustningsmässigt är Trek mest jämförbar med Style-utförande med teknikpaket. Båda versionerna kommer med elbaklucka med handsfree-öppning och parkeringssensorer.

Dock går inte Trek att utrusta med dödavinkelvarnare eller varning för korsande trafik vid backning.

Prispåslaget upp till Trek blir beskedliga 2 100 kr. Det är välinvesterade pengar trots de irriterande missarna med säkerhetsutrustningen. Designhöjande äventyrsattribut brukar ge bättre andrahandsvärde när det är dags att sälja bilen.

Under tiden har man en Corolla med tuffare utstrålning och än hemtjänstens Corolla-flotta samt trivsammare interiör.

1. Grå/brun klädsel likt farfars picknickfilt. Bred och skön förarstol. || 2. Träinlägg istället för krom på instrumentpanelens över halva förhöjer skogskänslan. || 3. Ett TREK under Corollanamnet skvallrar att ägaren förmodligen är en frekvent bär- och svampplockare.
1. Grå/brun klädsel likt farfars picknickfilt. Bred och skön förarstol. || 2. Träinlägg istället för krom på instrumentpanelens över halva förhöjer skogskänslan. || 3. Ett TREK under Corollanamnet skvallrar att ägaren förmodligen är en frekvent bär- och svampplockare.

Den starkare 2,0 Hybrid ger lägre motorljud under acceleration och under snabba motorvägsetapper. Vår långtestbil 1,8 Touring Sports Style drar dock cirka 0,6 l/100 km mindre bensin än provexemplaret 2,0 Trek under liknande vardagskörning i Stockholmsområdet. 

Elmotorns vrid ger adekvata prestanda till 1,8:an, så om man inte pendlar på motorväg skulle vi välja den billigare och snålare instegsmotorn. Det spar 20 000 kr i inköp och 1 394 kr per år i skatt de första tre åren.

Fast den bästa Trek-versionen har inte kommit än. På vissa marknader finns nämligen Toyota Prius med eldriven fyrhjulsdrift.

Corolla och Prius är DNA-tvillingar så en Corolla Trek AWD är tekniskt görbar och lär också komma framöver, kanske lagom till facelift? 

En fyrhjulsdriven hybridkombi utan högt malustillägg på fordonsskatten hade gett Toyota en unik ställning i kombisegmentet. 

Fram tills dess förblir Trek blott ett (rätt trivsamt) utrustningspaket utan utökad kompetens. 

Plus: Lättare att parkera i lingonriset.

Minus: Snäppet sämre fjädringskomfort, ej döda vinkelvarnare, dragvikt.

Vad nytt? Svarta galoscher och två cm extra mankhöjd.

För vem? Trygghetsnarkomaner med viss äventyrslusta.

Dra åt skogen! Vissa tar det som en förolämpning, andra som en positiv uppmaning. Tillhör du kategori två kommer du finna Toyotas nya Corollaversion intressant. 

För alla friluftsintresserade nordbor finns nu Toyota Corolla kombi i ett skogsmulleutförande kallat Trek.

På Trek-versionen har Toyota höjt markfrigången med två centimeter från 135 mm till 155 mm samt adderat mer stryktåligt islagsskydd undertill.

Praktiskt vid svampplockningen när man letar parkeringsyta utanför det asfalterade vägnätet. 

Visuellt känns Trek-utgåvan igen på svart plast runt skärmar och stötfångare,

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Toyota Corolla Hybrid Trek

PRIS, FRÅN KR: 315 900.

SVENSK LANSERING: Nu.

MÅTT, CM: L 467/B 181/ H 146.

BAGAGEVOLYM, L: 581–1 591.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 602.

DRAGVIKT, KG: 750.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinhybrid. Volym 1 987 cm3. Max kombinerad systemeffekt 184 hk. Max vridmoment 190 Nm mellan 4 400 och 5 200 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Steglös automatlåda. Framhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart: 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 121 g/km.

KONKURRENTER: Ford Focus Active,  Kia XCeed, Skoda Octavia Scout, Seat Leon Xperience, VW Golf Alltrack.

Kommentarer

#1
2020-03-12 09:16

Bilen skulle varit ännu högre om det skulle ha någon vits överhuvudtaget med höjningen, nu fick bilen bara normal höjd....fälgarna är fula likaså skärmbreddarna. Vanliga Corolla är ju riktigt snygg i kombiversion och halvkombi och de fälgdesignen dessa har Trek är bara ful och hittar nog inte många köpare, försvinner snart ur modellprogrammet är min gissning.

#2
2020-03-12 12:18

Märkligt också att de inte tar in e-four till Sverige som finns till de flesta bilarna? En bli för lite skogsmullar borde ha awd

#3
2020-03-12 13:54

Ett skämt som alla andra skogsmullar utan 4wd.

#4
2020-03-12 20:06

Skärmbreddarna på denna är ju rena rama mästerverket jämfört med de på senaste RAV4.
Men f ö skapar denna bil inga vill-ha-vibbar.

#5
2020-03-13 17:34

Toyota, bättre än Volvo?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.