Bild
Nästa artikel
Små ändringar i fronten samt nya armaturer fram och bak visar att C-HR är ny.
Små ändringar i fronten samt nya armaturer fram och bak visar att C-HR är ny.

Provkörning: Toyota C-HR (2019)

Provkörning

Toyotas stilsuccé C-HR har uppdaterats med starkare motor och modernare infotainment. Vi gillar en hel del av det nya och tror att den mindre maskinen fortfarande är det bästa köpet.

Det är något lite snedtänkt över Toyotas crossover C-HR. Många äldre kunder gillar den för att den är lättkörd, har hög sitthöjd, låg bränsleförbrukning och tuff formgivning.    

När man lyssnar på Toyotas representanter talar de däremot om en sportig bil för yngre urbana människor som gärna kör snabbt på små kurviga landsvägar. Med dessa kunder i fokus har man tagit fram en ny drivlina med 50 procent högre effekt.  

Bensinmotorn i 2.0L Hybrid Dynamic Force är ny och alla komponenter i hybridsystemet är vidareutvecklade. Trots den rejäla effektökningen har förbrukningen bara ökat med tio procent.
 

"Att smyga fram med C-HR är ett avslappnat sätt att resa."

Mer kraft från såväl el- som bensinmotor tonar ned intrycket av ”RemJohan”, även om motorn fortfarande mest låter som en dammsugare när man accelererar hårt. Vid försiktig körning är hybriddriften inget som stör. Att smyga fram med C-HR är ett avslappnat sätt att resa.

Det här gäller under förutsättning att underlaget är bra. Som ett led i att göra bilen sportigare har Toyota installerat hårdare fjädring på tvåliters-versionen. Bilen svänger villigt och ligger platt som en flundra även i skarpa kurvor och höga farter. Åkkomforten har dock blivit lidande och på dåligt underhållna vägar, stöter det rejält. I motorvägsfart är det svårt för baksätespassageraren att höra vad de i framsätet säger på grund av däckbrum och vindbrus från bakluckan.

Bättre material gör kupén mer trivsam än tidigare. Högt placerad medieskärm med snabbknappar och grovhuggen grafik.
Bättre material gör kupén mer trivsam än tidigare. Högt placerad medieskärm med snabbknappar och grovhuggen grafik.

Tidigare har vi kritiserat C-HR för den plastiga interiören. Mycket hård plast har bytts ut mot mjuka material som är betydligt trevligare att ta i och se på.

En ny infotainmentanläggning är också ett lyft. En efterfrågad funktion är att systemet nu kan spegla mobiltelefoner via Android Auto eller Apple CarPlay. Grafiken är dock fortfarande inte lika krispig och tydlig som hos flera konkurrenter.  

Förarmiljön är utmärkt. Instrumenten är lätta att läsa av och justeringsmöjligheterna för  ratt och stol räcker till.

Baksätet är mörkt och instängt då de små sidofönstren begränsar utsikten. Bagageutrymmet tillhör de mindre i klassen.  

Slutsatsen blir att uppdateringen har gjort C-HR bättre, men för den vars främsta fokus inte är sportig körning är förmodligen den billigare och snålare 1,8-litersmotorn det bästa köpet.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota C-HR?

Provkörning: Toyota C-HR (2019)
Toyota C-HR  2,0L Hybrid Dynamic Force Launch Edition

Pris, från kr: 339 800.
Svensk lansering: December.
Mått, cm: L 439/B 180/H 156.
Bagagevolym, l: 358.
Tjänstevikt, kg: Från 1 485.
Motor: Hybridsystem. Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 190 Nm från 4 400 v/min. Elmotor max effekt 80 kW. Max vridmoment 202 Nm. Max systemeffekt: 184 hk.
Batteri: Nickelmetal-hydrid 216 V.  
Kraftöverföring: Planetväxel ger steglös kraftöverföring. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Peugeot 3008, VW T-Cross, Mini Countryman, Volvo XC40.

Det är något lite snedtänkt över Toyotas crossover C-HR. Många äldre kunder gillar den för att den är lättkörd, har hög sitthöjd, låg bränsleförbrukning och tuff formgivning.    

När man lyssnar på Toyotas representanter talar de däremot om en sportig bil för yngre urbana människor som gärna kör snabbt på små kurviga landsvägar. Med dessa kunder i fokus har man tagit fram en ny drivlina med 50 procent högre effekt.  

Bensinmotorn i 2.0L Hybrid Dynamic Force är ny och alla komponenter i hybridsystemet är vidareutvecklade. Trots den rejäla effektökningen har förbrukni

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Smidig drivlina, bra utrustning, låg förbrukning.
Minus: Stötig, usel bakåtsikt.

Vad nytt? Starkare motor, bättre säkerhetsutrustning.
För vem? Den som kräver fart, andra väljer hellre 1,8 l-motorn.
 

Kommentarer

#1
2019-11-29 10:29

Färgen ser ut att göra sig bra i starkt solsken. Fast de som vill ha en sportig bil letar antagligen inte hos Toyota.

#2
2019-11-29 11:08

Toyota vill inte låtsas om sin traditionella kundkrets, utan vill som alla märken förtvivlat ha unga köpare som gillar sportiga bilar. Tror inte att Toyota heller kommer att lyckas med detta...

#3
2019-11-29 11:33

Man behöver inte leta länge.....och inte historiskt heller.....tänk att folk är så dåligt pålästa här alltid och vill visa att man är okunnig/dåligt påläst. Jo,många har letat hos Toyota genom historien och köpt sportiga bilar. Som sagt världen är större än det som händer i lilla Svedala....vi får köra lite utbildning igen.

https://www.youtube.com/watch?v=SncTYQOrL5U

https://www.youtube.com/watch?v=nAoNO5zxUtI

https://www.youtube.com/watch?v=dH0uWSn2sTU

https://www.youtube.com/watch?v=9Tu52gPtX-g

https://www.youtube.com/watch?v=EigaoIHj2fo

#4
2019-11-29 18:41

Många äldre väljer faktiskt C-HR före Corolla just för det bekvämare insteget och sittpositionen i C-HR efter de provsuttit modellen. Och det kan jag mycket väl förstå, men är också populär hos alla åldersgrupper. Källa Toyota försäljare.

#5
2019-11-30 09:54

350000:- för en 2.0 känns ju riktigt dyrt för en sådan bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.