Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Tesla Model X (2016)

Publicerad 26 november 2016
Svulstiga linjer. Model X är fem cm längre och 23 cm högre än Model S. Markfrigången har ökat med fyra cm. Trots alla tekniska finesser är dragkroken är en viktig nyhet.
Familjedrömmar. Tesla Model X erbjuder sju sittplatser, två bagageutrymmen, elmotorer på 830 Nm, 2 300 kg i dragvikt och bilvärldens konstigaste bakdörrar. Vad mer behövs?
Länge har Model S varit den enda bilen i Teslas showroom. Nu kommer Model X och fördubblar utbudet. Rent tekniskt är de båda modellerna lika men Model X är en trendig crossover med högre kaross och mer markfrigång.
 
Model X adderar även mer familjefokus. Interiören i den nya suvmodellen är lika flexibel som i en minibuss. Fem säten är standard, fast Tesla tror att de flesta köpare kommer att välja en tredje stolsrad. Kunderna kan välja mellan sex- eller sjusitsigt utförande. 

Karossen på Model X är stor och svulstig. Över fem meter lång och två meter bred. Det sluttande bakpartiet bidrar till en ovanligt lågt luftmotståndskoefficient på 0,24 – i klass med de bästa el- och hybridbilarna.
 
Den stora snackisen är bakdörrarna. Som enda bil i världen har Model X måsvingedörrar för baksätespassagerarna, fast Tesla kallar dem för falkvingedörrar. De sägs ge bättre tillgång till baksätet och skonar ryggen för föräldrar som ska spännas fast trilskande barn i bilstolar.
 
Dörrarna kräver bara
en svängyta av 30 cm i sidled och sägs vara mer platsbesparande än konventionella skjutdörrar. Behövligt då den 2,07 meter breda bilen kräver stor markyta på parkeringsplatsen. Därtill är det lättare att stå lutad över baksätet då en del av taket försvinner med upp.
 
Istället behövs en hel del luft ovanför bilen. Sensorer ser till att öppna dörrarna lagom mycket när bilen står under ett tak. Men att montera en takbox är bara att glömma. Inte heller takräcke är möjligt.
 
Som kompensation går Model X att utrusta med dragkrok. För första gången kan man dra en släpvagn med eldrift och dragkapaciteten är hög – 2 250 kilo. Men tänk över fälgvalet om hög dragvikt är viktigt. Med 22-tumsfälgar sänks dragvikten till blott 1 580 kilo.
 
Inne i bilen är lastmöjligheterna goda. I utrymmet under huven fram ryms 187 liter. Bak sväljer Model X mellan 387–2 180 beroende stolskonfiguration. 
Extrasätena längst bak lämpar sig bäst för barn. Fullvuxna ungdomar har det trångt för knäna. I stolarna på andra sätesraden är det luftigt och gott om plats. De går även att justera individuellt från förarplatsen via den 17-tum stora pekskärmen.
 
Föraren kan även öppna samtliga dörrar på bilen. Genom en knapptryckning svängs passagerardörren upp i en inbjudande gest. Eller slår igen framför näsan på någon, om man är på det humöret.
 

Tidigare var det lyxlimporna från Tyskland som var vägvisare till vilka funktioner som kommer i din nästa bil. I dag är det Tesla som visar vägen.

I framsätet är det mesta sig likt från Model S. En välkommen nyhet är fler avläggningsfack samt mugghållare i mittkonsolen. Panoramavindrutan är bilvärldens största och sträcker sig långt upp på taket. När solen gassar tonas överdelen automatiskt. För lågt stående sol finns traditionella solskydd att fälla ut från A-stolparna.

Klimatanläggningen har en temperaturbegränsare som ser till det aldrig blir varmare än 40 grader i kupén, oavsett hur länge bilen står parkerad i solen. Klimatanläggningen kan också skapa ett övertryck i bilen för att hålla den omgivande luften borta från kupén när luftkvaliteten är dålig.
 
Tyvärr är komforten ett minus. Trots luftfjädring kliver Model X klumpigt över skarvar och ojämnheter. I högre hastigheter blir vägbullret påträngande.
 
Med tanke på den rejält tilltagna prislappen är kvalitetskänslan medioker. Medan en sjusitsig BMW X5 30d kostar från 630 200 kr, betingar den billigaste Model X – 75D – ett pris av 1 010 000 riksdaler.
 
Provbilen – en P90D – kostar från 1 398 950. Då får man ett stort batteri på 90 kWh som har knappt 47 mil i deklarerad räckvidd. Men den högre och tyngre Model X (2,5 ton!) verkar klart ”törstigare” än slanka Model S. Räkna med att drygt 30 mil är möjligt i verkliga förhållanden.
 
P90D har en elmotor fram på 263 hästar och en elmotor för bakaxeln på 510 hästar. Totalt kan batteriet kräma ut 471 hk och 839 Nm vid ett och samma tillfälle. Det gör att 0–100 km/tim är avklarat på 3,9 sekunder. Imponerande av en högbyggd crossover med plats för fem vuxna och två barn. 
 
Tidigare var det lyxlimporna från Tyskland som var vägvisare till vilka funktioner som kommer i din nästa bil. I dag är det Tesla som visar vägen.
 
Men inte i allt. Tesla kommer nog bli ensamma om falkvinge-dörrarna. Det känns som om Teslas försök att lösa ett problem som inte finns, istället har skapat nya.
En rymligare och familjevänligare Tesla kommer ändå att hitta sina köpare. Trots – snarare än tack vare – de ovanliga bakdörrarna.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?
Tesla Model X P90D

Pris, från kr: 1 398 950.
Modell: 5–7-sitsig crossover.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 504/B 207/H 168.
Tjänstevikt, kg: 2 468.
Motor: Två elmotorer. Fram 263 hk. Bak 510 hk. Total maxeffekt 471 hk.  Max vridmoment 839 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Ingen växellåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,9 s.
Deklarerad förbrukning: 21,7 kWh/100 km.
Deklarerad Räckvidd: 467 km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Tesla Model S, Volvo XC90.

Plus: Flexibel interiör, kör-egenskaper, eldrift.
Minus: Komfort, kvalitetskänsla, pris.

Vad nytt? Eldriven, sjusitsig suv.
För vem? Dig med eget företag. Förmånsvärdet är kraftigt rabatterat – från 7 000 kr/mån (brutto).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.