Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Suzuki Vitara (2019)

Publicerad 3 februari 2019 (uppdaterad 3 februari 2019)
Ny grill och stötfångare. Registreringsskylten är tillfällig, men är godkänd i väntan på den riktiga.
Suzuki Vitara har fått glittrigare grill och höjd kvalitetskänsla. Håller märkets chosefria ”no non-sense”-utstrålning på att gå förlorad?
Suzuki har på många sätt axlat den roll Skoda spelade under tidigt 2000-tal. Rollen som ”Det förnuftiga bilvalet”. En bil för de som ser bortom livsstilsfantasier, överflödig flärd och lyxfunktioner. Utvecklingsresurserna har lagts där de gör verklig nytta, därför har uppdaterade Vitara ingen färgglad LED-mysbelysning i kupén men väl ett femstjärnigt betyg i Euro NCAP.

Vitara lämnar nybilshallen från 214 900 kronor. För pengarna får man instegsvarianten  med den trecylindriga bensinmotorn på 112 hästkrafter. Motorn ersätter den tidigare basmotorn på 1,6 liter. Tyvärr fanns motorn inte tillgänglig, provkörningsbilen hade den kraftigare fyrcylindriga motorn på 140 hästkrafter. En trevlig maskin med tillräcklig bottenstyrka för att kännas harmonisk med den sexväxlade automatlådan (15 000 kr). Dieselmotorerna har fallit ifrån och något hybridalternativ likt det vi ser i Ignis har inte presenterats (än). Vitara är fyrhjulsdriven. Ett vred mellan stolarna justerar hur drivningen ska arbeta beroende på underlag men även gasrespons och styrning anpassas för att passa den rådande körsituationen. 
 

Mjukstoppad instrumentpanel höjer den upplevda kvalitetskänslan ett snäpp. Klockan mellan friskluftsutblåsen har fått ny fason. Tydlig.

I kupén finns en rad småjusteringar. Den tidigare monokroma färddatordisplayen har fått färg och presenterar växlingen mellan körlägen med pedagogiska bilder. Den tidigare hårdplastpanelen har gått i pension till förmån för en mjukstoppad dito. Trots dörrsidornas hårdplastpaneler är det upplevda kvalitetsintrycket avsevärt högre än tidigare. En ny klädsel, armstöd mellan stolarna fram och ny grafik på den föredömligt tydliga analoga klockan rundar av förändringarna på insidan. Exteriört handlar det om ny grill med fler kromdetaljer och nya bakljus med LED-belysning. 

"Vitara håller stilen, med ett tydligt folkligt fokus och hjulen i myllan."

Vitara är välförsedd med förarstödsystem som standard.  Dödavinkelvarnare, adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, vingelvarning, varning för korsande trafik vid backning, skyltavläsning och trötthetsvarnare är standard till samtliga versioner. I bilar med automatlåda kompletteras farthållaren med kökörningsfunktion. Glädjande nog har även baksätet bälteskraftsbegränsare. Med ”Inclusivepaket” (20 000 kr) kompletteras utrustningslistan med bland annat, regn- och parkeringssensorer samt LED-strålkastare.

Vitara håller stilen, med ett tydligt folkligt fokus och hjulen i myllan. Att stenar inte passerar hjulhusen obemärkt, visst vindbrus letar sig in i kupén samt att fjädringen kunde vara följsammare, är skönhetsfläckar som är hanterbara.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Vitara?
Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet  Allgrip 4x4 

Pris, från kr: 229 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 417/B 178/H 161. 
Markfrigång, cm: 18.
Bagagevolym, l: 375–1 120. 
Tjänstevikt, kg 1 328.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 373 cm3, max effekt 140 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda alternativt 6-växlad automat.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s.  
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Dacia Duster, Opel Mokka, VW T-Roc med flera. 
 

Plus: Bra utrymmen, vettig prisbild, säkerhet, trivsam körupplevelse.
Minus: Kort stol, regnsensor ej standard, ingen diesel.

Vad nytt? Nytt motoralternativ, högre kvalitetsintryck.
För vem? Den som valde Skoda 2005.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.