Bild
Nästa artikel
Annorlunda stötfångare där fram och emblemet lite högre upp, annars snarlik Toyota Corolla.
Annorlunda stötfångare där fram och emblemet lite högre upp, annars snarlik Toyota Corolla.

Provkörning: Suzuki Swace (2021)

Provkörning

Samma bil som Toyota Corolla, men ett par tusen kronor dyrare. Varför ska man då välja dubletten Suzuki Swace? Vi provkör!

För första gången sedan 90-talets Baleno kommer Suzuki med en ny kombi i mellanklassen. Men Swace, har inte vi setts förut? En bil som är till förväxlingen lik har nämligen sålts i Sverige sedan 2019.

Stötfångaren fram och S-emblemen är visserligen nya men annars är Swace närmast en karbonkopia av senaste Toyota Corolla. Allt under skalet är lika, bilarna byggs till och med i samma engelska Toyotafabrik.

De två japanska företagen har slagit sina påsar ihop och bestämt sig för att kränga varandras bilar under nya namn. Toyota sätter sitt märke på några småbilar i Indien och Afrika och i gengäld får Suzuki göra egna versioner av Corolla och av laddhybriden RAV4. Den senare kallas Across och lanseras nu också i Sverige.

”Loggorna är utbytta men i övrigt hittar vi inga skillnader alls”

Likheterna mellan Swace och Corolla fortsätter på insidan. Loggorna på golvmattorna och ratten är utbytta men i övrigt hittar vi inga skillnader alls. Suzuki har inte ens försökt att sätta sin egen prägel.

Fördelen med upplägget är att Swace har samma förtjänster som Corolla, exempelvis den behagliga åkkomforten och smidiga körningen. Mjuk och följsam fjädring passar bilens avslappnade karaktär och helst glider vi omkring i lojt tempo. Färden är helt ryckfri, den steglösa automatlådan jobbar på i bakgrunden utan att märkas.

Swace är kanske inte den rappaste bilen att köra men hybridsystemet bidrar med en viss form av körglädje. Så fort vi släpper gasen stängs bensinmotorn av och det blir en sport att köra så snålt som möjligt. ”Under halvlitern” borde inte vara något problem.

Sitter bra gör vi också. Den tygklädda förarstolen med elektriskt svankstöd går att justera lågt. Flack vindruta i kombination med sluttande huv bidrar också till intrycket att sitta just lågt. Smala takstolpar ger bra sikt snett framåt.

En annan god sida är det stora bagageutrymmet, praktiskt utformat och utan tröskel med lastgolvet i sin översta position. Golvet är vändbart med gummi på ena sidan och därunder finns en fullstor reservhjulsbalja. Ett ovanligt extrafack är placerat längst in mot baksätesryggarna, inte helt enkelt att nå. 

Framför växelväljaren finns plats för trådlös telefonladdning.
Framför växelväljaren finns plats för trådlös telefonladdning.

Ofrånkomligen delar Swace även Corollas sämre sidor och det finns framför allt ett irritationsmoment: vägbullret. Det behöver inte gå särskilt fort och asfalten behöver inte vara den grövsta för att däckens skränande ska skära i öronen.

Provbilen rullar på 16-tumshjul, jämfört med 17-tummare på motsvarande Corolla, och för en stund hoppades vi att den mindre fälgstorleken skulle avhjälpa åtminstone en del av oljudet. Men första intrycket är att det låter ungefär lika illa.

Lättare att leva med är att färddatorn är lite rörigt utformad och att kromlisterna runt växelväljaren kastar störande reflexer.

Till skillnad från Corolla finns Swace bara som kombi. Märket där bak ser ut att vara ditklistrat över Toyotas.
Till skillnad från Corolla finns Swace bara som kombi. Märket där bak ser ut att vara ditklistrat över Toyotas.

Prismässigt trodde vi att Swace skulle ligga en bit under Corolla men det visar sig vara tvärtom. Med den högre av två utrustningsnivåer, Inclusive, är Swace 2 100 kr dyrare än jämförbara Corolla Style med teknikpaket. Tittar man på aktuella kampanjpriser blir skillnaden än större, 11 100 kr till Toyotans fördel.

Men då får man kanske mer utrustning på köpet med Swace? Nix. Corolla är bättre utrustad med elbaklucka, LED-bakljus, tjusigare stolsklädsel med läderdetaljer, plus nämnda 17-tumsfäglar. Swace kommer dock med trådlös mobilladdning, vilket saknas till Corolla Style.

Den mindre fälgstorleken gör också viss skillnad för plånboken. Förbrukning och utsläpp blir lite lägre och därmed påverkas skatten. Besparingen jämfört med Corolla blir 963 kr/år under de tre första åren, totalt 2 889 kr.

Andra skillnader är att Corolla erbjuds med fler tillval och även ett starkare motoralternativ. Annars är bilarna nästan läskigt lika, den femåriga hybridgarantin gäller båda.

”Funktionen är inte tillgänglig.” Navigator saknas men det går att spegla kartan från mobilen.
”Funktionen är inte tillgänglig.” Navigator saknas men det går att spegla kartan från mobilen.

Frågan är då varför man ska välja Swace i stället för Corolla? Det är absolut en vettig bil i många stycken men den tillför inget nytt, är lite dyrare och lite sämre utrustad. Det skulle väl vara om man gillar utseendet bättre eller kanske har en god relation med Suzukihandlaren på orten.

Vi hade gärna sett något särskiljande drag. Till exempel om gasdrift hade erbjudits, vilket finns till flera andra Suzuki. Gastuber hade fått plats under lastgolvet.

Vad det lider finns risken att Swace blir mer svårsåld som begagnad. Det är nog klokt att lägga till ”samma bil som Toyota Corolla” i annonsen.

Plus: Bra åkkomfort, snålt och smidigt hybridsystem.

Minus: Irriterande vägbuller, dyrare än Corolla.

Vad nytt? Annat märke på bekant bil.

För vem? Trogna Suzukiköpare.

16-tumsfälgar ger lägre förbrukning och lägre skatt jämfört med Corolla som rullar på 17-tummare.
16-tumsfälgar ger lägre förbrukning och lägre skatt jämfört med Corolla som rullar på 17-tummare.
”Toyota” går att läsa här och var under huven.
”Toyota” går att läsa här och var under huven.

För första gången sedan 90-talets Baleno kommer Suzuki med en ny kombi i mellanklassen. Men Swace, har inte vi setts förut? En bil som är till förväxlingen lik har nämligen sålts i Sverige sedan 2019.

Stötfångaren fram och S-emblemen är visserligen nya men annars är Swace närmast en karbonkopia av senaste Toyota Corolla. Allt under skalet är lika, bilarna byggs till och med i samma engelska Toyotafabrik.

De två japanska företagen har slagit sina påsar ihop och bestämt sig för att kränga varandras bilar under nya namn. Toyota sä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Suzuki Swace 1,8 Inclusive CVT

Pris, från kr: 299 900.

Skatt, kr/år: 1 751 (360 från år 4).

Svensk lansering: April.

Mått, cm: L 466/B 179/H 146.

Markfrigång, cm: 13,5.

Tjänstevikt, kg: 1 475.

Max dragvikt, kg: 750.

Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 798 cm3, max effekt 96 hk (72 kW), max vridmoment 142 Nm. Elmotor, max effekt 71 hk (53 kW), max vridmoment 163 Nm. Systemeffekt 122 hk (90 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).

Prestanda: Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp 103 g/km.

Konkurrenter: Toyota Corolla, Kia Ceed, Ford Focus, med flera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.