Bild
Nästa artikel
Skoda Superb får äntligen ta del av VW-koncernens hybridteknik. Drivlinan i nya Suberb iV är identisk med uppdaterade Passat GTE.
Skoda Superb får äntligen ta del av VW-koncernens hybridteknik. Drivlinan i nya Suberb iV är identisk med uppdaterade Passat GTE.

Provkörning: Skoda Superb iV (2020)

Provkörning

Volkswagens populära laddhybrid Passat GTE får hård konkurrens från eget håll. Nu kommer Skoda Superb iV med identisk drivlina – en bil som är bättre utrustad till ett lägre pris.

I slutet av förra året sjösatte Volkswagenägda Skoda sin stora satsning på elektrifiering. Först ut är helelektriska CitigoE iV som lanseras tillsammans med laddhybriden Superb iV. Segmentet laddhybrider är så hett just nu att Skoda iskallt räknar med att sälja 75 procent av alla Superb sedan och kombi som laddhybrider i Sverige. Andelen sedaner är dock försvinnande liten, runt fem procent, av cirka 1 500 bilar totalt. 

Förare som väljer en laddhybrid som förmånsbil får fortsatt 40 procent skatterabatt jämfört med motsvarande fossildriven bil vilket ger billiga mil åt landets tjänstebilsförare. Några krav på att ladda bilens batteri ställer inte Skatteverket och frågan på mångas läppar är hur miljövänlig en laddhybrid egentligen är? 

Väghållning och komfort är i toppklass i nya Superb Combi iV som har adaptivt chassi som standard.
Väghållning och komfort är i toppklass i nya Superb Combi iV som har adaptivt chassi som standard.

Efter 30 mils provkörning med nya Skoda Superb Combi iV i utkanten av Amsterdam låg vår snittförbrukningen på 6,9 liter/100 km. En siffra långt över bilens teoretiska förbrukning på 1,5 l/100 km enligt WLTP-normen – där en stor del körs på el.

Vi Bilägares egen långtest-Passat landade, efter drygt 17 000 körda mil, på 6,6 l/100 km i snittförbrukning. Motorn är faktiskt samma bensinmotor på 1,4 liter som sitter i Skodas nya Superb iV. Med det sagt så är laddhybridens styrka möjligheten att kunna åka några få utsläppsfria mil på en laddning, i Skodas fall 5,5 mil. En sträcka som passar en del vardagspendlare men framför allt lockar tjänstebilsförare som vill åt det kraftigt reducerade förmånsvärdet. 

En anledning till den höga bränsleförbrukningen, trots hybriddrift, är batteripaketet som väger 135 kilo. Tillsammans med övriga hybridkomponenter blir den totala extravikten 250 kilo i jämförelse med en Superb Combi 1,4 TSI i grundutförande. Samma diskussion kan föras gällande fyrhjulsdrift och till slut handlar det om bilägarens körmönster och basala behov. Vi har all anledning att återkomma till bilens snittförbrukning som förmodligen går att pressa med en mer avvaktande körstil.

»Skoda räknar med att sälja 75 procent av alla Superb som laddhybrider.«

För att få plats med laddhybridens batteripaket under baksätet har bensintanken flyttats bakåt och krympt från 65 till 50 liter vilket ger bilen en räckvidd på 85 mil. För att få plats med bensintanken har bagageutrymmet bantats ner från 660 till 510 liter. Något som knappt märks i modellens väl tilltagna kombiutrymme.  

Battericellerna från Samsung rymmer 13 kWh el varav 10,4 kWh används vid drift. Med ett så litet batteri blir laddtiden endast 3,5 timmar med Skodas egen laddbox som levererar 3,6 kW. Batteriet kan också användas till att driva kompressorn för värme och kyla utan att bensinmotorn är igång.

Funktionen, som kan styras med mobiltelefonen, slutar fungera om batteriets temperatur är under minus tio grader. Därefter är det bensinvärmare som gäller.

Superb iV är framhjulsdriven och får maximalt 156 hästkrafter från bensinmotorn eller 115 hk från elmotorn. Den totala systemeffekten ligger på 218 hk och elmotorn kickar upp vridmomentet till 400 Nm vilket gör att bilen alltid känns redo när det behövs. 

Övergången mellan bensin- och eldrift sker i princip sömlöst med hjälp av en vidareutvecklad sexstegad dubbelkopplingslåda med namnet DQ400e. Hybridmodulen består av elmotor och en extra koppling som är helt integrerade med växellådan. 

Superb iV har Skodas adaptiva fjädring (DCC) som standard vilket ger en mycket behaglig åkkomfort oavsett vägunderlag. Som förare är det lätt att trivas med fjädring och benutrymme i toppklass. Stolarna är bekväma med goda inställningsmöjligheter och den sexväxlade DSG-lådan sköter växlandet utan besvär. På växelväljaren finns också ett bromsläge som hjälper till att motorbromsa under färd samtidigt som batteriet laddas. 

Sammantaget är Superb Combi iV en väldigt lyckad start på Skodas elbilssatsning. Totalt ska tio nya iV-modeller släppas inom två år. I Sverige har Volkswagen-koncernen nu två laddbara kombifavoriter med identisk teknik på marknaden. I slutändan står valet mellan fåfänga eller förnuft.

2. Mediaskärmen visar batteriets förbrukning, laddning och bromsåtervinning för nyfrälsta hybridförare. 3. Uttaget för laddningskabeln sitter lättåtkomligt bakom en lucka i kylargrillen. 
4. Elmotorn är integrerad i dubbelkopplingslådan med övriga hybridkomponeter ovanpå. Med batteripaket blir det 250 kilos extra vikt. 5. Benutrymmet är omtalat i Skoda Superb och intakt, däremot har bagageutrymmet krympt med 150 liter. 6. Hemmaladdningskabeln och snabbladdningskabeln har ett eget förvaringsfack under golvet i bagageutrymmet.
2. Mediaskärmen visar batteriets förbrukning, laddning och bromsåtervinning för nyfrälsta hybridförare. 3. Uttaget för laddningskabeln sitter lättåtkomligt bakom en lucka i kylargrillen. 4. Elmotorn är integrerad i dubbelkopplingslådan med övriga hybridkomponeter ovanpå. Med batteripaket blir det 250 kilos extra vikt. 5. Benutrymmet är omtalat i Skoda Superb och intakt, däremot har bagageutrymmet krympt med 150 liter. 6. Hemmaladdningskabeln och snabbladdningskabeln har ett eget förvaringsfack under golvet i bagageutrymmet.

Plus: Benutrymme, lastförmåga och åkkomfort.

Minus: Orimligt högt hybridpåslag för privatbilisten.

Vad nytt? Skodas första laddhybrid. 

För vem? Tjänstebilsförare som vill köra storkombi med reducerat förmånsvärde. 

I slutet av förra året sjösatte Volkswagenägda Skoda sin stora satsning på elektrifiering. Först ut är helelektriska CitigoE iV som lanseras tillsammans med laddhybriden Superb iV. Segmentet laddhybrider är så hett just nu att Skoda iskallt räknar med att sälja 75 procent av alla Superb sedan och kombi som laddhybrider i Sverige. Andelen sedaner är dock försvinnande liten, runt fem procent, av cirka 1 500 bilar totalt. 

Förare som väljer en laddhybrid som förmånsbil får fortsatt 40 procent skatterabatt jämfört med motsvarande fossildriven bil vilket ger billiga mil åt landets tjänstebilsförare. Några krav på att ladda bilens batteri ställer inte S

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Skoda Superb Combi iv PHEV

PRIS, FRÅN KR: 429 500.

SVENSK LANSERING: Vecka 5/2020.  

MÅTT, CM: L 486/B 186/H 148. Bagagevolym, l: 510.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 802.

Max dragvikt, kg: 1 600.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 1,4 liter och 156 hk. Elmotor på 115 hk. Total systemeffekt 218 hk, max vridmoment 400 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad växellåda med dubbelkoppling och integrerad hybridmodul.  

PRESTANDA: Toppfart 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,6 l/100 km. CO2-utsläpp 36 g/km.

KONKURRENTER: Volkswagen Passat Sportscombi GTE, Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid, Kia Optima PHEV, Volvo V60 T6 Twin Engine. 

Kommentarer

#1
2020-02-13 10:04

Lite fördomsfullt om vem som är förväntad kund. För rätt förmånsbilist går den billigt också precis som Passat då den kan köras på el för de flesta dagsturerna.

#2
2020-02-15 10:04

Verkar vara ett förnuftigt val. Ska bli intressant att se om den kan levereras i april.

#3
2020-02-16 14:31

Skoda är ofta ett förnuftigt val när man granskar vad man får i funktion och för slanten.
Så har det nog varit sista 5-7 åren vilket få har fattat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.