Nästa artikel
Provkörning: Skoda Scala (2019)
Provkörning

Provkörning: Skoda Scala (2019)

Publicerad 25 maj 2019
LED-strålkastare kommer med ”Style”-paketet.
Doldisen Skoda Rapid försvinner ut och in kommer Scala. Större, bekvämare och lyxigare än tidigare, men med en prislapp på över 200 000 kronor har Scala en tuff uppgift framför sig.
Felicia, Roomster, Yeti och nu Rapid, Skoda har en omsättning bland modellnamnen som matchas av få andra tillverkare. Namnet Scala hämtas från latinet där det syftar på steg eller stege, samt måttstock. Namnet är passande av flera skäl. För det första önskar Scala ta minst ett par kliv upp på försäljningsstegen. Jämfört med populära Fabia och Octavia har Rapid varit en försäljningsflopp. För det andra bygger modellen på en uppskalad version av VW-koncernens småbilsplattform MQB-A0, samma plattform som används av VW Polo, Seat Ibiza och Audi A1. 

Valet av bottenplatta är lite märkligt då Scala med sina 436 centimeter är över 30 centimeter längre än plattformssyskonen och siktar på bilar i Golfklassen. Högst troligt är det av ekonomiska skäl som Skoda har blivit tilldelade den enklare MQB-varianten istället för den som används av Golf med flera. Skoda har sträckt ut MQB-A0 så långt det går, axelavståndet är 265 centimeter, det är två centimeter längre än kusin Golf. 

Lång hjulbas gynnar innerutrymmena. Bagageutrymmet tar emot 467 liter och är med det ett av klassens rymligaste. Modellens verkliga företräde är baksätet. När jag sätter mig bakom mina egna 182 centimeter är ben- och fotutrymmet utmärkt, takhöjden lika så. Den förhållandevis lågt skurna fönsterlinjen gör kupén luftig och ljus. Mittkonsolens friskluftsutblås, de dubbla USB-uttagen, mittarmstödet och den eluppvärmda sittdynan (2 900 kr) ger storbilskänsla, men småbilsrötterna märks på axelbredden. Tre vuxna i bredd ger viss sardinburkskänsla, men den verkliga komfortsänkaren är mittplatsens dyna och rygg. Mjukhetskoefficienten är i nivå med granit. För 5 700 kronor får man ”Crew Protect Assist”, sidokrockkuddar bak och knäkrockkudde för föraren. 


 

”Fristående” mediaskärm är även det en nyhet för Skoda.

Förarmiljön följer VW-koncernens standard 1A. Ergonomiskt vettigt, tydligt men kanske något tråkigt. Föregångaren Rapids hårdplastpaneler har städats undan till förmån för mjukstoppade dito. Provkörningsbilen var dessutom uppiffad med displaybaserade mätartavlor av samma typ som  Audi A1/Seat Ibiza/VW Polo. Möjligheten att fylla displayen med navigationskarta ger ett lyxigt anslag. 

För 1 700 kronor förses dekorlisterna med ”mysbelysning” i rött eller vitt. Till skillnad från exempelvis Karoq kan LED-lamporna inte växla färg. Klimatanläggningen har blivit mer pekskärmsberoende men temperatur och stolsvärme sköts fortfarande med fysiska knappar. Även handbromsen är en fysisk upplevelse. Bilar byggda på MQB använder el-handbroms. MQB-A0 innebär klassisk, mekanisk, handbroms. 

Det elektroniska gränssnittet är uppbyggt runt tydliga ikoner. Som första Skoda har Scala fått en inbyggd uppkoppling (e-SIM). Ett års abonnemang  med uppkopplade tjänster ingår i standardutrustningen.

"Mittplatsens dyna och rygg har en mjukhetskoefficient i nivå med granit."

Landsvägen vindlar genom det vilda kroatiska landskapet. Samtliga provkörningsbilar är utrustade med elektroniskt kontrollerade stötdämpare som kan ställas i två lägen. ”Normal” eller ”Sport”. Normalläget är relativt stramt. Över de vresigaste ojämnheterna märks det att MQB-A0-plattformen arbetar på gränsen, det slår osofistikerat hårt i hjulhusen. I högre hastighet längs dåligt underhållna vägar fattas den fina balans som finns i Octavia.

I Scala använder Skoda innerskärmar av hårdplast både fram och bak. Bra ur rostsynpunkt då de inte binder fukt, men det kan påverka ljudnivån i kupén negativt. Jag upplever Scala som relativt tyst, men domen faller först på svenska vägar. 

Instegsmotorn är en trecylindrig enlitersmaskin på 115 hästkrafter. Uppför bergssluttningarna får den arbeta hårt, men gör det med den äran. 
Jag känner inget större behov av den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn på 150 hästkrafter. Det finns även ett dieselalternativ på 90 hästkrafter, mot hösten kommer även en gasversion. 

Så till den avgörande frågan: pengar. Instegsversionen kostar från 215 400 kronor vilket är över 50 000 kronor mer än när Rapid lanserades (prisindexjusterat) och något över klassnittet. Scala är visserligen en av klassens rymligaste bilar men konkurrensen är knallhård och kunderna prismedvetna. Frågan är om Scala verkligen slår an rätt ton hos köparna.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Scala?

Den intensivgröna färgen kallas ”Rally Green Metallic” och kostar 6 500 kronor. 17-tums fälgar med däck i 205/50 profil fyller ut hjulhusen. ”Skoda” utspärrat över bakluckans glas är en nyhet för märket.

Skoda Scala  1,0 TSI 115 

Pris, från kr: 215 400 kr.
Svensk lansering: Nu, leverans mot sommaren.  
Mått, cm: L 436/B 179/H 147.
Bagagevolym, l: 467–1 410.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 200.
Motor: Tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000–3 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.  
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 130 g/km.
Konkurrenter: En hord, bland andra Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Seat Leon, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3 och Toyota Corolla. 
 

Plus: Rymligt baksäte och bagage, tydlig instrumentering, trevliga drivlinor.
Minus: Pris, känns bitvis som en kompromiss.

Vad nytt? Ersättare till Rapid. 
För vem? Alla med behov av stort baksäte i kompakt format.   
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.