Nästa artikel
Provkörning: Skoda Octavia Scout (2017)
Provkörning

Provkörning: Skoda Octavia Scout (2017)

Publicerad 7 oktober 2017
171 mm markfrigång och fyrhjulsdrift gör inte Scout till någon terrängbil men skogsvägar klaras galant.
När Saab är nedlagt och Volvo lämnat vanliga inkomstklasser behövs något nytt för att hålla Sverige rullande. Kanske Skoda Octavia Scout?
Vad vill den svenske genomsnittskonsumenten ha ut av sin bil? Goda utrymmen för folk och bagage? Fyrhjulsdrift så att man kommer ut ur drivan när man blivit inplogad av gatukontoret? Bullerdämpning så att bilen håller tyst även på grov asfalt? Höjd markfrigång så man utan fruktan kan köra ned i vilka garagenedfarter som helst? Låg förbrukning? Snabb acceleration? Modern säkerhetsutrustning? Bra ljus? Rimligt pris? Skoda Octavia Scout stämmer in på alla dessa punkter! Inte undra på att modellen blivit den bäst säljande versionen av Octavia i vårt land.
 
Scout har nyligen
genomgått en ansiktslyftning som bland annat inneburit uppdaterad infotainment, förbättrad autobroms som även upptäcker oskyddade trafikanter samt ny design av instrumenten. Det sistnämnda är det jag tycker är sämst med Skoda Octavia. Den som kom på idén att ha en hastighetsmätare med vita siffror på ljusgrå bakgrund borde få stryk! Det är inte snyggt och hopplöst att läsa av. Som tur är går det att få upp digital visning av hastigheten i den utmärkta färddatorn.
 
Det nya infotainmentsystemet
reagerar snabbt på kommandot men skärmen sitter ganska lågt. Detta innebär dock inget större problem då navigatorns vägvisning också kan fås i centraldisplayen mellan hastighetsmätare och varvräknare.
För övrigt fungerar förarergonomin utan anmärkning.
 
En nyhet i samband med ansiktslyftningen är att innebelysningen numera kan justeras i tio olika färger tack vare LED-tekniken. LED hittar vi också i strålkastarna, ratten är eluppvärmd och likaså strålkastarrengöringens munstycken. Octavia Scout är rustad även för den kalla och mörka årstiden.

"På dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst."

Jämfört med vanliga Octavia har markfrigången höjts med 30 mm till totalt 171 mm och bränsle- samt bromsledningar har fått extra skydd. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) är standard och karossen har fått viss kosmetika i form av skärmbreddare i svart plast. Detta betyder inte att Octavia Scout är någon terrängbil men prispåslaget är också måttliga 7 800 kr extra jämfört med motsvarande ”lågbyggda” Octavia med fyrhjulsdrift. Förutom bättre markfrigång medför höjningen också ett bekvämare insteg samt bättre överblick, viktigt i stadstrafik.
 
Fjädringskomforten
har inte påverkats i någon större utsträckning. Även på dålig väg flyter Octavia Scout riktigt bekvämt. Motor och vindbrus är väl dämpat och även på svensk asfalt är Skoda behagligt tyst.
 
Testbilen var utrustad med den minsta dieselmotor som erbjuds till Octavia, på 150 hk. Effekten upplevs som absolut tillräcklig och motorn samverkar fint med den 7-stegade dubbelkopplingslådan. För den som inte kör väldigt långt kan den tysta och kraftfulla bensinvarianten TSI 180 vara ett nog så intressant alternativ till 10 000 kr lägre pris.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Scout?
Skoda Octavia Scout TDI150 4X4 DSG7 Adventure Edition

Pris, från kr: 289 900.
Säljstart: Säljs nu
Mått, cm: L 469/B 181/H 150.
Bagagevolym, l: 610–1 740.
Tjänstevikt, kg: 1 585.
Max släpvikt, kg: 2 000.
Motor: Direktinsprutad rak 4-cylindrig dieselmotor med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 150 hk vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Sjustegs dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift BorgWarner 5 (tidigare Haldex 5).
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp 135 g/km.
Konkurrenter: VW Golf Alltrack, Subaru Levorg, Volvo V60 CC.
 

Plus: Komfort, utrymmen, mångsidig, utrustning för priset.
Minus: Svåravlästa instrument.

Vad nytt? Nya LED-ljus, uppdaterad infotainment och säkerhet.
För vem? De med dålig väg till huset eller stadsbor med inplogade parkeringsplatser.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.