Bild
Nästa artikel

Provkörning: Skoda Kamiq (2019)

Provkörning

Skodas minsta suv bjuder fina utrymmen, smarta finesser men också en rejäl prislapp. Hänger köparna med på resan från lågpris till medelklass?

– Jag är stolt över att vi har fått möjligheten att bygga en väldigt modern bil, säger Emil Nikolov, projektledare för Skodas nya småbil Scala och den lilla suven Kamiq. Stoltheten må vara befogad för Kamiq kryssar i de flesta rutor som gäller just nu.

Bilen är ett litet högbygge med suv-design. Fyrhjulsdrift finns inte tillgänglig men markfrigången är i alla fall tillräckligt hög för att klara riktigt dåliga skogsvägar. Behövs ännu mer finns ett Offroad-paket som lägger ytterligare 1,5 cm markfrigång till originalmodellens 18,8 cm.

Framkomlighet i all ära men den förhöjda sittpositionen medför även stora vinster när det kommer till att underlätta insteget. För stela ryggar är det en lisa att slippa klättra upp och ner ur låga säten. Dessutom ger den upphöjda positionen en bra överblick vilket underlättar i stadstrafik och vid manövrering på trängre ytor.  

Förarmiljön är bra med tydliga instrument och lättarbetade reglage. Den största infotainmentskärmen på 9,2 tum är tillval för 11 500 kr.

Även när det kommer till uppkopplingsmöjligheterna är Kamiq sista skriket. I taket ovanför backspegeln finns knappar med vilka man kan kontakta Skodas mobilitets-garanti om det blivit något fel på bilen. Det går också att kontakta SOS Alarm via en röd knapp i ett akutfall så som en trafikolycka eller dylikt.

Man kan koppla sin smarta mobiltelefon till bilen och genom den få tillgång till en rad funktioner, bland annat kan man låsa eller låsa upp bilen på distans. Ytterligare funktioner finns som tillval. Bland annat kan man få trådlös koppling till Apple CarPlay eller Android Auto. Skönt att slippa trassla med kablar i onödan.

Den trecylindriga bensinmotorn följer rådande mode. En liters slagvolym ger tack vare turboladdningen överraskande mycket kraft när motorn väl fått upp flåset. På riktigt låga varv känns den däremot tunn och under belastning fortplantar sig en hel del vibrationer in i kupén. I Sverige är trepipen den enda bensinmotor som erbjuds. På andra marknader finns också en fyrcylindrig 1,5-litersmotor på 150 hk men det är inte klart om den även kommer att säljas hos oss.

Utrymmena är bilens starka kort och särskilt baksätet imponerar. Här finns gott om plats åt alla håll och den höga sittdynan ger bra lårstöd även för vuxna, viktigt under längre resor.

Åkkomforten är trots det tveksam. Fjädringen är fast på gränsen till hård och avsnitt med grövre asfalt ger en hel del däcksbuller i kupén. Plattformssystern Scala visade sig vara känslig för grov asfalt när vi testade den på hemmaplan. Det ligger i farans riktning att Kamiq lider av samma sjuka.  
 

"Det är tydligt att Skoda vill lämna sin position som tillverkare av budgetbilar."

För säkerheten är det väl sörjt. Autobroms med fotgängardetektion är standard. Som tillval går det att få en extra knäkrockkudde för föraren i kombination med aktiva bältesåtstramare samt döda-vinkelnvarnare.  

Tillvalslistan är omfattande och innehåller sådant som digital instrumentering, aktivt chassi, elmanövrerad baklucka samt nyckellöst låssystem med finessen att fjärrnyckeln stänger av sig om den legat stilla i mer än 15 minuter. Det minskar risken att biltjuvar lyckas att läsa av nyckelns signaler elektroniskt och därigenom stjäla bilen (så kallad nyckelskimning). Som standard ingår Skodafinesser som paraply i förardörren och isskrapa i tanklocket.

Det är tydligt att Skoda vill lämna sin position som tillverkare av budgetbilar. Kamiq ligger prismässigt i nivå med eller strax över sina konkurrenter. Frågan är hur mycket folk är beredda att betala för varumärket?

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Kamiq?

Stora glasytor ger bra sikt. Markfrigången är generösa 18,8 cm.
Skoda Kamiq Style 1.0 TSI

Pris, från kr: 233 900.
Svensk lansering: November.  
Mått, cm: L 424/B 179/H 153. bagagevolym, l: 400–1 395.
Tjänstevikt, kg: Från 1 231. Max dragVIKT, KG: 1 200.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Max effekt 115 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Ford Ecosport, Mazda CX-3, Toyota C-HR.
 

Plus: Utrymmen, smarta finesser och funktioner.
Minus: Komfortbrister, tunn motor på låga varv. 

Vad nytt? Högbyggd variant av Skodas rymliga småbil Scala.
För vem? Passar utmärkt för lite stelare ryggar som prioriterar ett enkelt insteg.   

Kommentarer

#1
2019-11-03 10:16

Ja spolfunktion på kameralinsen har skoda redan haft några år redan.
Otroligt att andra tillverkare acepterar halva årstiden med dimmig och tät backkamera.

Men varför har kamiq fått så fula strålkastare typ citroen när man kunde gått på det snygga superb stuket.

#2
2019-11-03 10:37

"På andra marknader finns också en fyrcylindrig 1,5-litersmotor på 150 hk men det är inte klart om den även kommer att säljas hos oss."
Ett tydligt exempel på meningslösheten i det som våra politiker gör. I Sverige skall man spara droppar med sina små underdimensionerade motorer (om man nu gör det, det är tveksamt) så att kunder i andra länder kan dricka upp dem istället. Det hela är ett nollsummespel

.

#3
2019-11-03 10:42

Grundpriset är väl inte så dyrt tycker jag, men det är inget för mig eftersom jag inte gillar suvar.

#4
2019-11-03 11:14

Hur ska ni ha det med Skoda, är det ett budgetmärke eller inte?

Denna ViB-artikel skriver ”Det är tydligt att Skoda vill lämna sin position som tillverkare av budgetbilar.”

medan i andra ViB-artiklar står det ”Seat siktar på lyx – Skoda blir mer budget”.
https://www.vibilagare.se/nyheter/seat-siktar-pa-lyx-skoda-blir-mer-budget

#5
2019-11-03 11:17

mso 1000 - fast lösningen som VW har på Golf - alltså kameran bakom emblemet - är ett strå vassare eftersom man slipper fukt på linsen när det är blött ute. Men visst är spolning bättre än ingen rengöring alls.

#6
2019-11-03 12:24

Fast nu kommer ju Kamiq med 150 hästarsmotorn...både som manuell eller med DSG.
Är väl bra att man får/kan välja

#7
2019-11-03 12:26

Och innan nån kommer o tjatar om höga bilar...denna har högre fjädring än "vanliga" bilar. Karossen i sig är inte direkt så hög.

#8
2019-11-03 13:19

Den har ju inget suv attribut med plast chok över halva bilens nederdel och hjulhus på gott och ont.

I rätt mängd och på rätt ställe är ofta plast snyggt på en lite högre bil.

Och som Peter säger så ser inte själva karossen i sig så hög.
Men det kanske är en synvilla.

Den kanske är okey när man får se den på riktigt och kanske tillockmed fronten kan vara bättre i verkligheten.

#9
2019-11-03 13:53

Jag tycker nog att fronten en del har svårt för var den snyggaste front Skoda någonsin producerat i modern tid.
I övrigt lite konstiga proportioner, men det blir det ofta på bilar som är lite av en kompromiss.
Säkert en bra bil i den klassen.

#10
2019-11-03 14:31

TSI 1,5/150 kanske inte går att köra lika snålt som 1,0/115 i lägre farter men annars är det en väldigt trevlig motor med betydligt mycket mera kraft i motorvägsfart och i den hastigheten tror jag nästan att den är snålare än den mindre motorn.

#11
2019-11-03 15:13

Stela ryggar?? kanske bättre man tränar lite.. argumentet för högre bil är så tamt, som det vore det viktigaste av allt. Den högre förbrukningen av högre bil kommer inte ens på tal?

#12
2019-11-03 15:39

Vargen - har erfarenhet av både "normal-låga" och aningen högre fordon och det är svårt att argumentera bort att det lite högre fordonet är bekvämare att ta sig i och ur. Men visst går det även för oss i min ålder många gånger att ta sig i och ur lägre bilar och faktum är att jag vid senaste bytet gick ifrån en lite högre bil till en lite lägre. Men jag erkänner ändå att det var bekvämare i och ursteg i förra bilen. Och det ständiga rådet att "träna lite" används lite slarvigt för man vet aldrig orsaken till att vissa upplever problem med lägre bilar.

#13
2019-11-03 15:43

Henrik. Blinkers arrangemanget typ ledpuckar ovanför den mindre strålkastaren är bedrövligt fult typ citroen..
Och strålkastarna som ser små ut kommer knappast upp i octavia nivå som tillhör dom bästa i klassen.

Men verkligheten kan vara bra ändå.

Och håller nog med Pi att för oss med som snart bästföre datumet närmar sig så kan dom extra centimeterna upp till stolen vara guld värt.

#14
2019-11-03 15:49

Halva Sveriges bilister verkar ha problem med ryggen.

#15
2019-11-03 15:56

mso: DU tycker det är bedrövligt fult, det gör inte att det ÄR så. :) Om du läser noga skrev jag min åsikt, inte hur det är...design kan aldrig någon människa uttrycka sig om som en sanning då den är subjektiv.

#16
2019-11-03 16:55

Ja Henrik det är ju välbekant att Smaken är som baken.

Och hellre en bra kompromiss som en oktavia som är bra på allt till skillnad mot många andra halvmesyrer

#17
2019-11-03 17:14

Var inne hos en handlare och tog en koll på en Kamiq, ganska schysst bil men ack så dyr. Den som stod i hallen var en välutrustad sak med automat och en något större motor(tror det var 150hk). Den passerade lätt 300.000kr. Det måste jag säga att jag inte hade förväntat mig. Trodde den skulle prissättas under Karoq. Känns som om jag kan köpa en Mercedes för de pengarna istället. Fel prissättning enligt mig.

#18
2019-11-03 17:42

Mitt tips är att vi inom en snar framtid kommer se en prisjustering....neråt.

#19
2019-11-03 18:02

En sak gör mig fundersam "Fjädringen är fast på gränsen till hård".
Den finns tydligen med aktiv fjädring, men hjälper det?
Jag tänker på Superb som med aktiv fjädring i komfortläge ändå är för hård!

#20
2019-11-03 18:53

Så man ska köpa SUV för man har stel rygg? Är det inte bättre att köpa en lägre bil, så får man daglig träning av ryggen på köpet.

#21
2019-11-03 19:02

Nej Saabium, man köper framförallt en SUV för att man vill ha en tror jag.
Sen finns det sådana som måste skylla på något, enklare insteg, sitter högre, stel rygg Mm. Är väl inte PK att vilja ha en SUV. Nej usch och fy, den tar onödigt med bränsle, den kan inte frakta allt för långa vitvaror. Troligen så är dom starkt bidragande till klimatkrisen.
Nej känna SUV-skam skall man göra, Vargen där får du ett nytt ord du kan ha änvändning för i dina kommentarer.
Men jag köpte min endast för att jag ville ha en sådan bil.

#22
2019-11-03 19:07

Guran: tummen upp.

Tänk, jag köpte en vanlig Golf fast jag kunde köpt en Octavia kombi där jag kan köra kylskåp hit o dit.
Det hade säkerligen varit mycket bättre.

#23
2019-11-03 19:09

Trevligt Guran att du köpte en suv för att du ville ha en. Du skyllde inte på en massa undanflykter som många gör.

#24
2019-11-03 19:21

Ja, ni får tycka vad som helst.. men min argument emot SUV är endast av miljöskäl och lite att de inte är kompatibla med andra bilar krockmässigt (höjden är fel). Fotgängare far också sämre med kollision med en högre front, då man inte träffar benen längre utan vitala organ i midje/bröst höjd. Ni hade kunnat köra lastbilar om ni velat, om det inte vore för miljön... då sitter alla 2 meter upp i luften? Vore det inte bra? Så varför skall alla plötsligt köpa en SUV??? Varför funkar inte en vanlig bil längre?

#25
2019-11-03 20:06

Vargen: Du skriver att måste alla köpa SUV? Har du nån koll på hur stor den andelen är som du skriker dig hes över? För det vet jag......vad är din gissning? Tror du blir förvånad när du inser att det inte är så mycket som du tror....så sitt du ner i båten lite.....det är på väg att vända.

#26
2019-11-03 20:21

Jag tycker den där ylande vargen bara är löjlig.
Framförallt som han drar alla bilar som har en lite hoptryckt form för SUV.
SUV (sports utility vehicle) uppfanns av BMW för deras då nya X5.
Så enligt mig är en SUV en bil i storlek och form motsvarande en X5. Där finner vi Audi Q7, MB GLS, Volvo XC90 mfl.
Resten är bara lite hoptryckta bilar med en bekvämare form, både att sitta i och ta sig in och ur. Nackdelen då att dom kräver lite mer energi att förflytta. Men energi ger oss solen mer än tillräckligt av. Både i lagrad form i gamla fossiler, vattenkraft, vindkraft eller den nya landvinningen solceller.

#27
2019-11-03 20:53

Märkligt att ViB anger från pris till 233.900 och inte vet om den större motorn kommer till Sverige när man kan läsa på Skodas hemsida att från priset är 215.400 och att den större motorn finns och kostar från 234.000. Sen är de mer utrustade modellerna givetvis dyrare

#28
2019-11-03 21:29

Henrik, tror att försäljningen nu ligger runt 30% av andelen nya bilar är SUV modell. Utsläppen ÖKAR, trots att den borde minska drastiskt. Då borde man köpa modeller som är snålare, för det finns idag.. men tyvärr blir det färre och färre...eftersom biltillverkare går in 100% på SUV. Snart är allt SUV?`
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7248563
Jag är bara i verkligheten, det är nu vi måste bromsa utsläppen... men nästan alla kommer faktiskt hem med en bil som släpper ut MER än den gamla. Jag får inte ihop ekvationen, där vi måste minska utsläppen med över 3/4... om ingen inom något område är beredd att välja miljön före sina "onda ryggar" mm.

#29
2019-11-03 21:32

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190625/trendbrottet...

SUV är bara så omodernt, ja.. för det mesta tramsigt.

#30
2019-11-04 07:11

Bara rullatorn får plats , så kommer den säkert att sälja.

#31
2019-11-04 14:31

Säga vad man vill om SUV:ar, men det är vad folk vill ha och därför tar tillverkarna fram dem. Tesla har ju sagt att Model Y troligen kommer bli deras bäst säljande modell någonsin. När allt fler bilar blir elektrifierade så blir varken utsläpp eller vägegenskaper något problem längre, så vi kommer nog få se fler och fler högbyggda modeller framöver.

#32
2019-11-04 23:33

Skodaägare, du har nog inte greppat det riktigt...vi kan inte idag skapa energi helt fossil fritt...det är nog inget land mer än möjligen Norge som kan detta idag. Så vi måste minska ner energianvändningen, inte öka den. Varför skulle inte vägegenskaperna vara ett problem om alla körde runt med en SUV? Upphör alla fysikens lagar då eller? Folk ger också upp, jag läste en artikel ifrån USA där en kille likt mig avskydde SUV, han fick ge sig eftersom problemet för honom var att till slut var det omöjligt att hitta sin egen bil på parkeringen, den var liten och skymdes av alla gigantiska högbyggda SUV modeller. Även i trafiken upplevde han problem med att inte synas och nästan dagligen bli rammad av SUV som inte kunde se honom. Skall det bli så tycker du? Kasta in handduken så kör vi SUV, ju tyngre ju bättre. Hela resonemanget runt SUV håller inte, utan det blir en uppfyllelse i dårskap. Riktigt irriterande att man blir drabbad av detta, för även jag måste till slut kasta in handduken...köpa 1 ton tyngre bil som är högre med sämre vägegenskaper... och alla nackdelarna det medför.

#33
2019-11-05 10:07

Men Vargen, varför skall du gå till ytterligheten och köpa en ett ton tyngre SUV? Är det en BMW X7 du tänker investera i.
Bilar av den storleken är ganska sällsynta i Sverige. Snarare så är det väl högre versioner av C-segmentsbilar som verkar vara storsäljarna. Jag tror näppeligen dom väger 1 ton mer.
Så du är orolig att du inte skall synas i din Octavia gömd bakom en Skoda Kamiq.
Men du kan väl börja med att definiera vad DU menar är en SUV så blir det kanske lite enklare. Är VW T-Cross en SUV? Eller Skodan som artikeln omhandlar?

#34
2019-11-05 10:26

Utmärkt bra att SUV köpare anger som skäl till att skaffa en högbyggd bil är att "jag vill ha en sådan", för några andra skäl finns oftast inte

#35
2019-11-05 10:36

Jag sa att när SUV:ar blir elektrifierade så kommer inte vägegenskaperna vara något problem längre. Batterierna ger SUV:arna en mycket lägre tyngdpunkt än vad som är möjligt med en förbränningsmotor. Sen kan vi ta detta med energiåtgången. Audi E-tron är en av de absolut "törstigaste" elbilarna. I AMS vintertest så drog den 2,96 kwh per mil. Under 2018 kördes alla svenska personbilar 6,8 miljarder mil. Skulle alla dessa mil körts med Audi E-tron så skulle det krävts 20 TWh el. Vilket ungefär är storleken på den svenska elexporten. Vi producerar alltså redan idag tillräckligt med energiöverskott för att alla i Sverige ska kunna köra en av de mest ineffektiva elbilarna, så vad är egentligen problemet?

#36
2019-11-05 11:05

Tänk globalt! Du skall bygga stora batterier, ladda dem i stor skala. Kan du bygga två medelstora bilar istället för EN SUV så finns stora vinster att göra. Min ståndpunkt är att nu måste gemene man dra ner på resurser, inom alla områden inklusive på även inom bilindustrin. Varför vi sitta i överdrivet tunga bilar och fullständigt slösa med energi och resurser i onödan. Vi är rädda för varandra, så alla köper en SUV... hallå? Även om jag ogärna säger detta, hade det bästa varit om bilindustrin fått restriktioner på max storlek och tyngd på bilarna och även inom säkerhet måste bilar vara utformade så att båda tar smällen. Det är ju löjligt att ett fåtal värnar om miljön i en liten låg bil när många andra drar runt i en två tung SUV.

#37
2019-11-05 12:08

Som vanligt så är du helt faktaresistent och bygger bara dina argument på känslor. Hur ska man kunna bygga två medelstora bilar med samma material som en Audi E-tron. Batteriet i en E-tron är ungefär lika stort som det i en Tesla Model 3 som du själv sagt att du kan tänka dig att köpa. Tesla Model Y som är en lite högre model 3 kommer också ha ungefär lika stort batteri. Så backa nu upp ditt påstående med hårda fakta tack. Kan du visa siffror som bevisar att du kan bygga två Tesla Model 3 med samma material som en Audi E-tron. Ser fram emot dessa fakta.

#38
2019-11-05 14:49

Fast när det gäller energiförbrukning/km så är det ju otvivelaktigt så att en lägre och väl formad bil drar mindre energi än en hög - se t ex på Hyundai Ioniq Electric och Tesla M3 som båda är bra exempel på energieffektiva elfordon. Sen har SUV:arna andra fördelar men min gissning är att många säljs främst för att det är "inne" med en SUV och inte jämt för att bilköparen har ett absolut behov. Men det är bara min gissning. Läste en krönika häromdagen (kanske i TV) där det spekulerades om att SUV:arna antagligen kommer att minska i intresse när det kommer mera elfordon - bl a av energieffektivitets-synpunkt. Man kommer ju helt enkelt längre per kWh batteri med en lite lägre bil.

#39
2019-11-05 15:56

Tror att de säljs för att många gillar det bekväma insteget. Dock ska sägas att stora SUV:ar har allt annat än bekvämt insteg. Vissa måste man nästa klättra upp i! Så stora SUV:ar säljs nog för att folk tycker de är coola och trendiga. Men små och mellanstora SUV:ar brukar vara sköna att sätta sig i. Detsamma kan ju dock sägas om MPV:er, men sådana är inte på modet längre tyvärr. Bilar som VW Sharan har ett fantastiskt bra insteg. Man går rätt in i bilen i stort sett.

#40
2019-11-05 16:17

Håller med Skodaägare om det bekväma insteget. I Rav4a hybriden har jag ett bekvämt insteg i och ur bilen. Den har en förbrukning som i många fall är lägre än flera mindre bilar, inte minst denna Skoda Kamiq i artikeln. Så nu undrar jag Styggavargen varför ska jag ha dåligt samvete då? Förklara det för mig när alternativ finns som är snålare om man finner att en suv som Rav4 hybrid är bekväm och snål och även tilltalande i övrigt? Varför ska jag välja bort den till förmån mot vad som är snålare men lika bekvämt insteg m.m som räddar planeten?

#41
2019-11-05 17:48

Ja suv och insteg är ju lite relaterat till din egen längd.
Har sett fler än en liten gumma som ansträngt sig för att baxa upp röven i tex en kuga mfl.

Sedan shogun så är jag övertygad om att denna kamiq går lika snålt eller snålare än din rav 4 omman kör samma anpassade körning (eco) som toyota handlaren pratar om förutom då kanske ren stadskörning.

#42
2019-11-05 18:42

Detta tjatande om bekvämt insteg.
Det viktigaste tycker jag är att jag sitter mycket bekvämare.
Inte fasiken sitter du vid ditt skrivbord hela dagarna med stolen nere på golvet och benen rakt fram.
Manövern att ta sig i och ur bilen utför man väl maximalt nån tusendels promille av tiden man använde bilen. Medans sittande i en mer upprätt högre position för att framföra bilen är det primära och det bekväma med SUV:en.
Samt att man blir väsentligt mindre bländad av mötande bilars skarpa LED-lampor som reflekteras i våt svart asfalt en mörk novemberkväll. Det ser jag också som mycket positivt.
Men så klart, detta vet ju självfallet inte den som aldrig provat.

#43
2019-11-05 18:48

Guran. Det där med mindre bländad, där har du en poäng.

Det där med bra körställningen och suv.
Det tycker jag inte alls följer med bara med automatik.
Jag sitter nog halvdåligt i många suvar och min kropp sitter nog akta sämst i outlandern.
Min egen lill-suv tog lite tillvänjning innan man blev riktigt van.
Däremot så har jag stolen i dom lägre regionerna på den.

Det du säger om raka ben som i typ BMW 118 och dylikt det finns inte ens på kartan att ens hyra en sådan bil.

Och faktiskt så är inte en ny familjekombi som octavia/focus så låg i insteget numera.
En 2012 V70 är faktiskt som ett straff att kliva in i jämfört med octavia/focus vilket få tror som inte provat.

#44
2019-11-05 19:20

Håller med mso, många vanliga bilar behöver man inte krypa in i...jag tror folk i så fall gör fel när de stiger in i bilen. Jag har provat en del SUV och jag känner spontant att det är jobbigare än min Octavia att sätta sig i. Det där med insteg och snacket runt detta har framkommit de senaste åren, aldrig innan har jag hört någon någonsin klaga på detta när alla ägde en vanlig bil. Mest undanflykter och någon slags känsla att man skäms över sin SUV och måste på något sätt rättfärdiga sitt val av bil. Detta med höga bländande ljus har blivit ett stort problem vintertid när det är mörkt. Om jag skulle köpa SUV idag är det för att slippa andras höga ljus, och man blir skymd...detta är vad jag talar om, när det blir över ca 30% SUV i trafiken tvingas man mer eller mindre själv köpa en... så bilindustrin älskar att de kunde få alla att lägga mer pengar på en sämre produkt! Jag gratulerar biltillverkare..de har verkligen lyckats. Dessa små fjantiga SUV modeller med mycket buller, hög förbrukning och låg lastförmåga har man lyckas prångla ut till majoriteten av bilägare... återigen, grattis!

#45
2019-11-05 19:39

Guran, ut och mät din SUV och se hur högt du sitter över golvet..sitter du högre än 35 cm mellan rumpan och golvet blir jag förvånad. Höjden till golvet behöver inte alls vara bättre i en SUV, det kommer inte per automatik, eller menar du mellan vägbanan och rumpan? Så benen kommer att vara i samma position...dvs rakt fram. Du får nog kanske skaffa en traktor eller lastbil, då är det mer så som du säger.. man sitter med benen som vid ett skrivbord.

#46
2019-11-05 20:38

Vargen
Jag behöver inte mäta för att ge ett absolut tal.
Men JAG, som är fullvuxen, kan sitta högre och bättre i min nuvarande bil än någon annan jag ägt, när jag har en bekväm körställning.
Och ja man sitter högt i en Octavia, jag har provsuttit. Men det finns ett par problem, backspegeln skymmer stor del av sikten framåt och huvudet tar nästan i taket. Trotts att jag som vanligt har stolen i lägsta läget. Dvs det går inte att sänka stolen tillräckligt lågt i en Octavia för att jag skall sitta hyfsat bekvämt, säger hyfsat då stolarna är allt för dåliga, och finna en bra körställning.
Men i din värld så är alla skapta som dig och har samma behov. Men tyvärr så är det inte.
Så därför äger jag för närvarande en SUV, men inte alls en självklarhet att nästa blir det.
Jag köper den bil jag vid köptillfället vill ha och som ger mig det jag vill ha av bilkörandet. Nu råkade det bli en MB GLC, trotts att jag sagt att jag inte skulle köpa en ”dyr Premiumbil”
Men efter att ha prövat på annat så övervägde fördelarna, läs komforten. Kombinerat med en moderat förbrukning (läs <0,6l/mil) och förmånen med 4-WD.

#47
2019-11-05 21:58

Jag skall ge dig ett tips, prova en Honda Jazz... där skall du se på riktigt bra utrymmen invändigt.. den slår det mesta, till och med en Octavia. Hade det inte varit för den eländiga CVT lådan... så hade jag behållt den. En Honda Jazz som elbil hade jag kunnat köpa rakt av.... trots sin lilla storlek är den stor invändigt, man märker först hur liten bilen egentligen är när man öppnar bakluckan och konstatera att det saknas typ 60 cm av bilen, man undrar vem som kapat av den ...hahaha..jag köper din argumentation och åsikt, det har alla rätt till. Våra meningar går dock isär när det gäller SUV frågan och varför en sådan skulle vara så mycket bättre än en helt vanlig bil. MPV som biltyp kan jag mycket väl förstå, goda innerutrymmen och fyrkantig design vilket är effektivt sett till lastförmåga, med "trade-off" på den högre förbrukningen (man fick offra något för att vinna något). SUV du är en "looooser"..du vann inget, du fick allt till det sämre..

#48
2019-11-05 22:08

+100 på Gurans inlägg! Sitter också oerhört bekvämt i min X3a. Och jag är också medveten om att Octavia, Golf, Passat m.fl. har en ovanligt högt monterad stol. Men problemet är att jag gillar inte dessa bilar i övrigt, får man tycka så? Jag gillar dock BMWs köregenskaper, men inte att sitta på golvet och köra med raka ben. Så då blev dét naturliga valet en X3:a. Önskar att Bmw kunde bygga en MPV typ 2 serie active tourer, men med köregenskaper som en 3 serie. Tyvärr är det ingen som vill ha sådana bilar.

#49
2019-11-05 22:15

Ja du Vargen
Jag kör hellre min i sammanhanget både extremt komfortabla, och billiga livförsäkring jämfört med en Honda Jazz.
Men jag har självklart haft många ”vanliga bilar” och nuvarande är lika törstig på diesel som min tidigare snålaste bil, en 2wd sedan BMW520. (F10 för den invigde)
Och jag är inte en ”utrymmesnarkoman” föredrar komfort, och komfort utifrån vad bara jag sitter bekvämt i och som inte bullrar invändigt oavsett vägens beskaffenhet.
Men du kanske är både lomhörd och har en kropp av stål som inte ställer några krav på sittkomfort.

#50
2019-11-05 23:26

Jag noterar att jag inte fått något svar på mina frågor från Styggavargen, det kanske inte var helt lätt att svara på dom.....

För att nämna något om Kamiq så är den säkert väldigt praktisk, men designen är fruktansvärt tråkig i sann VAG anda.

#51
2019-11-06 08:19

Den enda bil jag vet där man verkligen sitter på golvet och kör med raka ben är Lotus Europa. Sitter man och kör på samma sätt i en vanlig bil som inte är suv så måste man vara ganska lång och ha stolen i lägsta läget men nog fasen måste man i så fall böja på benen om inte benen är onormalt korta.

#52
2019-11-06 09:48

Det jag har emot SUVar är att de ofta körs av människor som uppenbarligen inte är långa nog att borsta snön av taket.
Jag gillar inte heller att köra dem så jag håller mig till plattare bilar.

#53
2019-11-06 10:21

Shogun, du kanske kan förklara för mig i så fall varför utsläppen ökar trots fler hybrider mm!??..min teori är att folk köper tex SUV, fyrhjulsdrift mm...dvs modeller som drar mer energi. Alla drar på med allt större och tyngre bilar och poängen är att alla vill ha det mer bekvämt, och jag håller med Guran, det är orättvist att jämföra en premium SUV med en mindre vanlig bil. Men vart går gränsen rent miljömässigt, har vi råd med att alla dessa mindre SUV modeller??

#54
2019-11-06 10:46

"Den enda bil jag vet där man verkligen sitter på golvet och kör med raka ben är Lotus Europa. Sitter man och kör på samma sätt i en vanlig bil som inte är suv så måste man vara ganska lång och ha stolen i lägsta läget men nog fasen måste man i så fall böja på benen om inte benen är onormalt korta."

Ok, jag skulle ha skrivit att jag vill ha mer vinkel på benen än vad som är möjligt i flertalet lågbyggda bilar. Har långa ben och det är obekvämt att ha dem alltför utsträckta under längre tid. Som sagt, många bilar byggda på VAG:s MQB-plattform har en hög sittposition, men jag gillar inte dem i övrigt. Jag kör som sagt en X3:a för att jag sitter bekvämt i den och för att den har köregenskaper som är i klass med många lågbyggda bilar. Gillar inte de flesta andra SUV:ars vägegenskaper. De kränger för mycket i kurvorna.

#55
2019-11-06 13:32

Styggavargen.

Det var inget svar på frågan, du gled undan frågorna. Faktum kvarstår att Rav4 hybrid drar mindre bränsle och mindre utsläpp än måmga andra mindre bilar och framförallt andra suvar. Så om fler valde Rav4 hybrid än andra suvar skulle utsläppen minska som svar på din fråga. Nu är det din tur att svara.....på mina tidigare frågor.

#56
2019-11-06 16:56

För att ge Vargen ett svar på varför utsläppen ökar så finns det klart dokumenterat.
Det enkom ett resultat av Dieselgate, andelen bensinbilar med höga utsläpp har ökat markant efter mediedrevet mot diesel.
Och uppe på det alla skitnödiga politiker som i populistisk anda vänder kappan efter vinden.
Tror fan det att CO2 utsläppen ökar när man skattar och skrämmer bort köparna från dieselbilar med betydligt lägre utsläpp.

#57
2019-11-06 17:57
#58
2019-11-06 21:10

Den där rapporten kan du kasta i soptunnan, bio bränslen förhindrar inte växthus effekten... därför minskar inte utsläppen, bara om man "räknar fel" ser det bra ut på pappret...

#59
2019-11-06 23:28

Stygga
Jaha, du kanske ska klicka och läsa dig fram till vad som står?

#61
2019-11-07 08:01

snett bakifrån en kopia av Volvos suv

#62
2019-11-07 13:30

Styggavargen.

Är det svårt att svara på mina frågor ovan, nu är det andra gången jag frågar? För du vet att jag har rätt. Rav4 hybrid har lägre förbrukning och utsläpp än många mindre bilar och andra suv modeller just på grund av en bra utvecklad hybridteknik. Köpte fler denna hybridteknik i sina suvar och andra biltyper så skulle utsläppen minska.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.