Bild
Nästa artikel
CitigoE iV ingår i VW-koncernens nylanserade eltrio tillsammans med Volkswagen e-Up och Seat Mii Electric.
CitigoE iV ingår i VW-koncernens nylanserade eltrio tillsammans med Volkswagen e-Up och Seat Mii Electric.

Provkörning: Skoda CitigoE iV (2020)

Provkörning

För två år sedan fasade Skoda ut sin mikrobil Citigo i Sverige. Nu är den tillbaka som eldriven och blir Skodas första elbil.

Första generationen av koncerntrion VW Up, Seat Mii och Skoda Citigo presenterades redan 2011 med trecylindrig förbränningsmotor. Två år senare kom renodlade elversionen Volkswagen e-Up. När andra generationen nu lanseras i Sverige är förbränningsmotorn skrotad och Volkswagen bjuder även in Skoda och Seat till plattformsfesten.

Skodas elversion heter CitigoE iV och blir Skodas första elbil sedan biltillverkningen startade för 124 år sedan. Provkörningen äger rum i nederländska Haag. En perfekt plats för en elbil i minsta storleken.

Med sin längd på drygt 3,5 meter hör CitigoE iV till marknadens minstingar och det är i citytrafik som bilen kommer till sin rätt. Vridmomentet på 212 Nm finns tillgängligt direkt vilket vi har elmotorn att tacka för. Eldriften är ett lyft för bilmodellen som tidigare upplevdes som relativt klen med en trecylindrig motor i kombination med hög utväxling. 

Förarmiljön känns daterad men är tyskt funktionell. Egen mobiltelefon i hållaren uppe på panelen fungerar som medieskärm.
Förarmiljön känns daterad men är tyskt funktionell. Egen mobiltelefon i hållaren uppe på panelen fungerar som medieskärm.

Bilens litiumjonbatteri är på 36,8 kWh och 32,3 av dessa kan utnyttjas vilket ger en räckvidd på 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Batteriet på 60 Ah sitter integrerat i golvet under sätena. Batteriet har ingen egen kylning förutom luften omkring och den maximala laddeffekten är begränsad till 40 kW. Det ger en laddtid från noll till 80 procent på en timme vilket gör hemmaladdning till det bästa alternativet. Med egen laddbox på 7,5 kWh laddas batteriet till 80 procent på fyra timmar.

Som förare har jag tre körlägen att välja på; normal, eco och eco+. De två sistnämnda anpassar respektive stänger av luftkonditioneringen och reducerar bilens toppfart till 120 km/tim respektive 95 km/tim. 

Elmotorn levererar 83 hk med en batterikapacitet på 36,8 kWh.
Elmotorn levererar 83 hk med en batterikapacitet på 36,8 kWh.
Bagageutrymmet är på 250 liter eller 923 liter med baksätet nedfällt.
Bagageutrymmet är på 250 liter eller 923 liter med baksätet nedfällt.

Att Citigoe iV byggs på en tio år gammal plattform blir tydligt bakom ratten. Förarmiljön känns daterad och håller inte samma tekniska nivå som VW-koncernen övriga bilmodeller. Skoda har redan utlovat flera spännande elbilsnyheter innan slutet av 2022.

Modeller som bygger på VW-koncernens nyutvecklade MEB-plattform för elbilar vilket hade varit en perfekt start för både Skoda och Seats elbilssatsningar. Men Volkswagens egna modeller (läs ID.3) har högsta prioritet, Skoda och Seat får nöja sig med beprövad och i detta fall även gammal teknik. 

En fördel med detta, i väntan på nästa elbilskapitel, är att Skoda får en chans att testa landets återförsäljare, som nu får känna på hur det är att sälja elbil i liten skala och förbereda sig inför betydligt större volymer. I Sverige räknar Skoda med en försäljningsvolym på 500 bilar under 2020 och första leverans till kund beräknas ske i slutet av februari.

Beteckningen iV, som ska samla Skodas nya elbilsfamilj, ska tydas som innovativa, intelligenta och inspirerande bilar (Vehicle). Veteranen Citigo har inga av dessa egenskaper och lär fasas ut igen när Skoda får sin egen version av ID.3. 

Plus: Billigare än koncernsyskonet Volkswagen e-Up.

Minus: Dyrare än koncernsyskonet Seat Mii Electric.

Vad nytt? Skodas första renodlade elbil baserad på VW e-Up.

För vem? Familjer som behöver en andrabil och gillar Skoda.     

Första generationen av koncerntrion VW Up, Seat Mii och Skoda Citigo presenterades redan 2011 med trecylindrig förbränningsmotor. Två år senare kom renodlade elversionen Volkswagen e-Up. När andra generationen nu lanseras i Sverige är förbränningsmotorn skrotad och Volkswagen bjuder även in Skoda och Seat till plattformsfesten.

Skodas elversion heter CitigoE iV och blir Skodas första elbil sedan biltillverkningen startade för 124 år sedan. Provkörningen äger rum i nederländska Haag. En perfekt plats för en elbil i minsta storleken.

Med sin längd på drygt 3,5 meter hör CitigoE iV till marknadens minstingar och det är i citytrafik som bilen k

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Skoda CitigoE iv

PRIS, FRÅN KR: 268 400 (berättigad till full klimatbonus på 60 000 kr).

SVENSK LANSERING: Mitten av februari. Leverans slutet av februari.  

MÅTT, CM: L 360/B 164,5/H 150,7. bagagevolym, l: 250–923.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 235.

MOTOR: El, max effekt 83 hk, max vridmoment 212 Nm. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 

PRESTANDA: Toppfart 130 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,3 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 14,5 kWh/100 km. 

KONKURRENTER: Volkswagen e-Up,  Seat Mii Electric, Renault Zoe. 

Kommentarer

#1
2020-02-07 08:59

Man måste nog känna ett väldigt miljöansvar för att lägga ut 210000:- för en sådan här.

#2
2020-02-07 09:06

Dessvärre är det vad jag förstår tji att ens få tag i en - enligt vad jag hört är hela årets tilldelning för Sverige såld, och det är tveksamt om man kommer att fortsätta sälja modellen sen när det kommer modernare elbilar från alla VAG-märken.

#3
2020-02-07 09:31

Ja om man bara kör i och runt stan.
Och som andrabil i villan och att alltid full tank varje morgon, ja varför inte.
Om den ser ut och är okey så kommer det nog att säljas mer än vad dom får fram då skoda är kvalité som andra nuförtiden

#4
2020-02-07 09:46

De har annonserats för 250000 så det har varit möjligt att få dem för 190 efter bonus. Trots att jag haft föregångaren funderade jag allvarligt på att skaffa en sån här. Sanslöst vettig bil för ett bra pris.

#5
2020-02-07 11:31

Hur långt kommer den om man kör 100-110 kmh? Klarar den 20 mil så hade jag klarat mig med en sån för den tråkiga vardagliga körningen. Kan i och för sig ladda på snabbladdare de dagar då jag kör 15-20 mil.

#6
2020-02-08 12:40

Undra vad expansionskärlet och startbatteriet har för uppgift i denna elbil ❓

#7
2020-02-08 15:34

mso,
Det finns kylning även på elbilar och det är ganska många funktioner som använder 12V.

#8
2020-02-08 18:16

Redan slutsåld tyvärr. Lika med Up och Mii.

#9
2020-02-11 15:04

Slutsåld enligt vem? Inget jag hört iaf, normal leveranstid.

Edit: Faktiskt, rätt att Sveriges tilldelning är slutsåld.

#10
2020-02-09 10:08

@mso, alla elbilar har startbatteri. När bilen drar igång och självtestet är ok aktiveras högspänningssystemet via ett relä. Annars skulle drivlinan vara spänningssatt med 400 V dygnet runt, men det är alltså alltid strömlöst ”under huven” när bilen är avstängd.

#11
2020-02-09 16:56

Seat Mii Electric annonseras av flera handlare på Blocket för 204.900 kr - vilket alltså är priset efter bonusen vilket är lite vilseledande. Man måste trots allt slanta upp 60.000 kr ytterligare vid köptillfället.

#12
2020-02-20 17:38

Jag har köpt en.
I mitt fall blev priset efter miljöbonus strax under 190 000 kr. Jag tycker det är prisvärt för en fullgod elbil idag. Närmaste konkurrent prismässigt är en Zoe (om man inte räknar de övriga tvillingarna i VW koncernen) men den hamnar ändå drygt 100 000 högre med köpt batteri.
Denna kommer framöver att bli vår "förstabil" i det avseendet att vi kommer att försöka lägga de flesta milen på denna. Som andrabil har vi sedan tidigare en 2019 octavia combi som kommer att användas när vi behöver frakta mer, åka långt eller dra släp, samt när vi vuxna i familjen behöver åka åt var sitt håll samtidigt.
Vi kör i runda slängar ca. 3500 mil totalt om året i familjen och jag hoppas att vi med lite planering skall kunna köra minst 2500 av dessa mil på el. Säkert över 90% av våra mil kräver inte någon större bil eller större räckvidd än vad denna har. Vi har för närvarande en Citigo 2014 som andrabil som kommer att bytas ut och även om vi trivs bra med den så blir elvarianten ett lyft både prestandamässigt och komfortmässigt. Jag hämtar ut den någon gång nästa vecka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.