Nästa artikel
Provkörning: Skoda Citigo (2012)
Provkörning

Provkörning: Skoda Citigo (2012)

Publicerad 13 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Skoda Citigo är inte snabb, elegant eller statusfylld. Men den uppfyller bilistens basbehov av transport från en plats till en annan.

Att minibilsklassen stadigt ökat i Europa lämnade förstås inte Volkswagenkoncernen någon ro. Därför bestämde man sig för att tillverka en egen minibils-trio. Först ut blev Volkswagen Up, men Seat Mii och Skoda Citygo är också snart klara för försäljning.

Det är egentligen inte mycket som skiljer mellan de tre bilarna. Exteriört märks andra strålkastare, annan grill och motorhuv. Tredörrars eller femdörrars halvkombikaross erbjuds. Den svenska importören gissar att femdörrarsutförande kommer att stå för merparten av försäljningen.

Citigo finns i två olika motorutföranden, trecylindriga bensinare på 60 hk eller 75 hk. Egentligen är det samma motor med två olika effektuttag. För 60 hk-motorn finns även extra snåla Green-Techutförandet som innebär stopp/start-funktion, lågfriktionsdäck och sänkt markfrigång.

Samtliga versioner av Citigo är miljöbilsklassade. Längre fram kommer också Citigo i gasutförande och möjligen även som elbil.

Skodas småbilar brukar vara riktiga bullerburkar på svenska vägar. Men på släta motorvägar i Portugal märks inte så mycket av det. I stadstrafik är accelerationen godkänd, men någon prestandabil är lilla Citigo avgjort inte.

Fartresurserna är minst sagt blygsamma. I uppförsbackar sackar bilen betänkligt och kräver flitig växling för att hålla farten uppe.

I Lissabons trånga gatunät och gränder känns Citigo där-emot smidig och rapp. Även på slingrande bergsvägar upplevs bilen som följsam i svängarna. Inte ens ute på motorvägen gör Skodas minsting bort sig. Den går stadigt, men man får inte ha bråttom.

Det finns naturligtvis komfortablare långfärdsvagnar. Men Skoda Citigo är ju mest tänkt för stadstrafik, därav namnet. Kör du sällan utanför egna riktnummerområdet och inte behöver lasta särskilt mycket kan Citigo fungera alldeles utmärkt. Fyra vuxna ryms i bilen, med lite god vilja får även handbagaget plats.

Skoda Citigo är en ny och modern bilkonstruktion. Därför är det irriterande att hitta småmissar. Exempelvis kan inte ryggstödets lutning justeras steglöst och ratten är inte heller ställbar i längsled.

Citigo har tillsammans med syskonbilen VW Up fått högsta betyg, fem stjärnor, i krocktest. Ett automatiskt nödbromssystem för kökörning, City Safe Drive, blir standard på den svenska marknaden.

Prislappen på Skodas minsting är inte bestämd ännu. Men syskonbilen Volkswagen Up kostar från 106 900 kr och Citygo lär nog kunna bli några tusenlappar billigare än så.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Citigo?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Citigo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Skoda Citigo:

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Fyrsitsig minibil.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 356/B 164/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 981.
MOTOR: Trecyl. bensinmotor på 999 cm3, max effekt 60 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vrid 95 Nm vid 3 000–4 300 v/min (75 hk vid 6 200). Kraftöverförning: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 14,4 s, toppfart 160 km/tim (75 hk 0–100 på 13,2 s, toppfart 171 km/tim).
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km (75 hk 4,7 l, Green-tech 4,1 l).
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km (75 hk 108 g/km, Green-tech 96 g/km).
KONKURRENTER: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Nissan Micra, VW Up, Seat Mii.

VAD NYTT? Ny minibil från Skoda.
FÖR VEM? Främst för tätortsbilister.

PLUS: Säkerhetsnivå, lättkörd, rymlig för storleken.
MINUS: Svag acceleration, endast fyrsitsig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-13 12:34
QQ

Av nån anledning är jag alldeles oerhört attraherad av VW-gruppens pluttar. Jag börjar kanske bli pragmatiker på gamla dar, men den här skulle täcka 98 % av vårt bilbehov, även om estetiken också har betydelse och gör att jag föredrar Up:en.

Dock "fyra vuxna ryms i bilen" enligt provkörningen, men vad innebär det i praktiken? Min fru är 165 cm lång och jag själv 196 och jag betraktar nog oss båda som vuxna. Skulle vi kunna knö in oss på ett rimligt bekvämt sätt i en så här liten bil? Har nån varit och testat?

#2 • Uppdaterat: 2012-03-13 14:01
Morton

Jag är lika lång som du QQ. Eftersom ratten inte är ställbar i längsled i Up heller, så får man sitta med benen obekvämt krökta om man är lång. Gasfoten får också en obekväm vinkel då.
Men det är vad jag tycker, du kanske inte störs av detta.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-13 17:19
mcregor (ej verifierad)

En av sönerna är drygt 1,80 och han kan utan problem sitta bakom sig själv på passagerarplatsen (högersidan). Om det räcker för er vet jag inte - det är nog bara att testa själv. Men den var ovanligt rymlig för storleken tyckte vi - dock är bagageutrymmet väldigt litet.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-13 23:12
QQ

Tack för input! Det blir nog att syna även små bilar när bilbyte närmar sig. Litet bagage och suboptimal körställning kan vi (jag) nog leva med med tanke på att vi kör övervägande korta sträckor med kanske nån mindre väska som bagage. Nu kör vi Passat och jag har alltid levt i tron att det är ungefär så liten bil vi behöver för att få plats. Gott att höra att jag kanske haft fel hela den här tiden!

#5 • Uppdaterat: 2012-03-14 09:47
designer (ej verifierad)

There Mr Fogg examined a adidas football boots curious vehicle, a kind of frame on two long beams, a little raised in front like the runners of a sledge, and upon which there was room for five or six persons. A high mast was fixed on the frame, held firmly nike mercurial superfly by metallic lashings, to which was attached a large brigantine sail. This mast held an iron stay upon which to hoist a jib-sail. Behind, a sort of rudder served to guide the vehicle. It was, in short, a sledge soccer shoes buy rigged like a sloop. During the winter, when the trains are blocked up by the snow, these sledges make extremely rapid journeys across the frozen plains from one station to another. Provided with adidas soccer cleats more sail than a cutter, and with the wind behind them, they slip over the surface of the prairies with a speed equal if not superior to that of the express trains. Mr, Fogg readily made a bargain Nike Mercurial Red with the owner of this land-craft. The wind was favourable, being fresh, and blowing from the west. The snow had hardened, and Mudge was very confident of being able to transport Mr, Fogg in a few hours to Omaha. Thence the trains nike merucial cleats eastward run frequently to Chicago and New York. It was not impossible that the lost time might yet be recovered; and such an opportunity was not to be rejected. Not wishing to expose soccer website Aouda to the discomforts of travelling in the open air, Mr Fogg proposed to leave her with Passepartout at Fort Kearney, the servant taking upon himself to escort her to Europe by a better route and under adidas F50 Tunit Start Kit more favourable conditions. But Aouda refused to Separate from Mr Fogg, and Passepartout was delighted with her decision; for nothing could induce him to leave his master while Fix was with him. It would be difficult nike soccer total 90 to guess the detective's thoughts. Was his conviction shaken by Phileas Fogg's return, or did he still regard him as an exceedingly shrewd rascal, who, his journey round the world completed, would nike ctr360 maestri fg think himself absolutely safe in England? Perhaps Fix's opinion of Phileas Fogg was somewhat modified; but he was nevertheless resolved to do his duty, and to hasten the return of the whole party to England as youth soccer shoes much as possible. At eight o'clock the sledge was ready to start. The passengers took their places on it, and wrapped themselves up closely in their travelling cloaks. The two great sails were hoisted, and under the pressure cheap adidas soccer shoes of the wind the sledge slid over the hardened snow with a velocity of forty miles an hour. The distance between Fort Kearney and Omaha, as the birds fly, is at most two hundred miles. If the wind adidas world cup shoes held good, the distance might be traversed in five hours; if no accident happened the sledge might reach Omaha by one o'clock.These were the only words he uttered during the journey. Aouda, cosily packed in Nike Mercurial Victory furs and cloaks, was sheltered as much as possible from the attacks of the freezing wind. As for Passepartout, his face was as red as the sun's disc when it sets in the mist, and he laboriously inhaled the biting adidas predator cleats air. With his natural buoyancy of Spirits, he began to hope again. They would reach New York on the evening, if not on the morning, of the 11th, and there were still some chances that it would be before the steamer sailed nike total 90 laser for Liverpool. LWZ

#6 • Uppdaterat: 2012-03-14 11:46
Raphael

Jag är inte imponerad av dessa bilar från VW-gruppen. Nya Fiat Panda är rymligare och har högre komfort.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-14 11:55
Uno Lööw (ej verifierad)

Go go go Citygo! Jo, med konkurenns från den lille premiumbilen Aygo behöver verkligen denna lycka till...

#8 • Uppdaterat: 2012-03-14 14:45
mcregor (ej verifierad)

raphael - du har lovprisat nya Pandan tidigare och sagt ungefär samma sak som nu. Men - har du personligen kört nån av dessa ? Om inte så känns det lite märkligt att du kan uttala dig så tvärsäkert....
Kan mycket väl tänka mig att Pandan är rymligare men den är säkert också större utanpå. Men därmed behöver den inte ha högre komfort och säkerhetsmässigt är det tveksamt om den matchar Up... Kollar man Euro NCAP så verkar ju Up klart bättre i alla fall. Men smaken är som vanligt delad - och tur är väl det.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:02
Irvor

Jag tycker att Panda har mer eget uttryck. Dessa trillingar med UP i spetsen är så alldagliga och billiga i utseendet. Därmed inte sagt att de inte är bra, det visar sig tids nog. Men nog är Pandan roligare.....

#a • Uppdaterat: 2012-03-16 22:13
crister__1 (ej verifierad)

Pandan må ha mer utstrålning osv. Dessutom är Panda så miljövänlig att WWF har en klubb som heter Pandaklubben. Dessvärre är den endast till för barn. Men det passar väl 99% av alla som brukar kommentera på Vi bilägare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.