Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Seat Leon (2017)

Publicerad 30 april 2017 (uppdaterad 30 april 2017)
Ett facelift av det försiktigare slaget. Bara en Leon-konnässör noterar den fyra centimeter bredare grillen.
Seat Leon är uppdatererad men får inte VW:s senaste tricks. Förtjänsten med nya Leon är inte dess tekniska höjd. Tvärtom. Vi har provkört uppdaterade Seat Leon.
Efter fyra år på marknaden har Leon fått en ansiktslyftning precis som koncernsyskonen Volkswagen Golf och Skoda Octavia. Men jämfört med Octavia är designförändringarna beskedliga och jämfört med Golf är de tekniska nyheterna få.

Nya Leon har fått en annan LED-ljusdesign (tillval) samt bredare grill. På insidan har materialvalen förbättrats och mediasystemet uppgraderats till en åttatumsskärm – samma storlek som tidigare fanns till Golf och Octavia. Snöpligt nog har koncernsyskonen också fått en ny pekskärm, på 9,2 tum.

Säkerheten har utökats med nödbroms för fotgängare.

Motormässigt har en trecylindrig 1,0 TSI-version på 115 hästar tillkommit i utbudet och 1,6 TDI fått fem hästar ytterligare. Den senare erbjuds endast till kombiversionen ST. Koncernens nya bensinmotor på 1,5 liter kommer inte till Leon.

Provexemplaret är istället grundversionen 1,2 TSI Style. En instegsmotor på 1,2 liter låter föga lockande, men drivlinan imponerar. Tack vare turboladdningen hänger den med i hetsig storstadstrafik utan problem och 0–100 km/tim går på fina 9,9 sekunder.

"VW-koncernens grundteknik kommer nästan bättre till sin rätt utan all distraherande tekniklusta."

Allra mest briljerar gångkulturen. Motorn är tyst och vibrationsfri med total avsaknad av livstecken på tomgång. Befriande jämfört med bråkiga dieslar.

Dess lågvarvsstyrka gör att den trivs på höga växlar. Vridmomentskurvan är plattare än Skaraslätten och maxvridet erbjuds redan vid 1 400 varv.

I 110 km/tim på sjätte växeln arbetar motorn lugnt i 2 300 v/min.

Den deklarerade förbrukningen på 5,0 l/100 km är svår att nå, men kring 6,0 är inte alls omöjligt trots att lejonparten av vår körning skedde i stadstrafik.

Önskas automatlåda måste man välja 1,0 TSI som kostar 22 000 kronor mer än 1,2 TSI.

Trots uppdateringarna förblir Leon det förbisedda styvsyskonet till Octavia och Golf. Fördelen är att Leon är billigare i inköp. Grundpriset på 185 900 kronor är 15 000 lägre än den billigaste Golfen. Därtill har Leon redan ett officiellt kampanjpris från 169 900 kronor.

Leon 1,2 TSI bör ses som en instegs-Golf, men är inte mindre attraktiv för det. VW-koncernens grundteknik kommer nästan bättre till sin rätt utan all distraherande tekniklusta. Bara bilkörning i sin renaste form.

Den som har en fäbless för plusmenyer kan få en 150 hästars Leon 1,4 TSI i topputförandet Xcellens till priset av en naken Golf 1,0 TSI DSG.

Fördel Seat.
Fakta: Seat Leon 1,2 TSi

Pris, från kr: 185 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 428/B 182/H 146.
Bagagevolym, l: 380.
Tjänstevikt, kg: 1 260.
Motor: Rak fyrcylindrig bensinturbo, 1 197 cm3. Maximal effekt 110 hk vid 4 600–5 600 varv/min. Maximalt vridmoment 175 Nm vid 1 400–4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.  
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee´d, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Toyota Auris, VW Golf.

Plus: Kultiverad motor, kör-egenskaper, utrymmen.
Minus: Färre tillval än sina koncernsyskon, andrahandsvärde.

Vad nytt? Mediasystem och nya LED-ljus.
För vem? Den som tycker att Golf är onödigt påkostad.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.