Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Seat Ibiza (2017)

Publicerad 8 juli 2017 (uppdaterad 8 juli 2017)
Småbilen Ibiza delar nu grundteknik med stora VW Passat. Det förvandlar det spanska busfröet till en betydligt mognare bil än tidigare – på gott och ont. Mest gott
Seat har tidigare fått hålla tillgodo med gamla VW-recept, men nu vankas det andra bullar! Nya Ibiza är första småbil på VW:s MQB-arkitektur. Detta är en nygräddad sötsak som ger en vuxen mersmak.
Den släta vägen slingrar sig upp längs den vårgröna dalsidan. I nordväst vilar Monserratbergen med sin karaktäristiska silhuett, i sydost skymtar Medelhavet. Barcelona lockar mer än Wolfsburg. I bilvärlden är dock förhållandet det motsatta. Seat har ständigt varit på efterkälken och fått hålla tillgodo med gammal teknik – tills nu.

Nya Seat Ibiza är den första småbilen som baseras på den så kallade MQB-arkitekturen som utgör grunden till koncernens Golf- och mellanklassbilar. Provkörningen äger rum ett stenkast från Seatfabriken i Martorell, i Barcelonas utkanter. Jag kör två versioner av den trecylindriga bensinmotorn 1,0 TSI – dels med 115 hk och sjustegad dubbelkopplingslåda, dels instegsmodellen på 95 hk och fem manuella växlar.

Enliterssnurran imponerar med sin fina gångkultur. Arbetet sker tyst och vibrationsfritt med ett mysigt morrande vid hårdare acceleration. Turbomotorns vridmoment ger även tillräckliga fartresurser åt 95 hk-maskinen. Dock är stegen i den femväxlade lådan onödigt stora. Färden är tystare och mer harmonisk med automatlådan i 115 hk-versionen. Den motorn finns med sex växlar om man föredrar att spaka själv. Förmodligen har den ett bättre utväxlingsförhållande än den enklare instegsmodellen.
Senare följer en sportigare version, kallad FR, med koncernens nya 1,5 TSI på 150 hk. Innan årets slut lanseras även en gasversion av 1,0 TSI-motorn. Då blir Ibiza ensam i klassen om gasdrift, något som blir extra intressant när den nya fordonsskatten kommer.

"Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet och soffan överraskar med en för klassen ovanligt bekväm sittställning. Ryggstödets skålning är skön och knävinkeln behaglig."

Köregenskaperna känns igen från de större VW-produkterna. Bilen gör sitt jobb med bravur och klarar aggressiv Fangio-stil eller flegmatisk ekokörning utan nämnvärd ansträngning.
Man kan också se det som en relativt könlös upplevelse utan påtagliga intryck. Det latinska temperamentet, som Seats PR-avdelning gärna lyfter fram, känns avlägset. Möjligen är fjädring och chassisättning åt det fastare hållet och förmedlar även vägens mindre ojämnheter till föraren. Gissningsvis kommer nästa VW Polo att få en mer avslappnad rullkomfort. Senare får Ibiza ställbara dämpare med ett komfortläge, men dessa är inte tillgängliga vid produktionsstarten.

MQB-plattformen gör att Ibiza är betydligt rymligare invändigt trots bibehållen längd. Istället har axelavståndet vuxit nästan en hel decimeter och karossen är 87 millimeter bredare.
Liksom tidigare är körställningen god men sittkomforten har vässats ytterligare. Yttermåtten ger plats åt nya framstolar som är 45 millimeter bredare än förut och har förbättrat lårstöd. Komfortmässigt är det inget som skvallrar om att man sitter i en småbil.

Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet och soffan överraskar med en för klassen ovanligt bekväm sittställning. Ryggstödets skålning är skön och knävinkeln behaglig. Takhöjden är inget problem för vuxna personer under 180 cm. Bagageutrymmet har vuxit från 292 till klassledande 355 liter, vilket matchar flera modeller i den större Golfklassen. Interiören domineras av en stor åttatums pekskärm med tydlig upplösning. Som standard är pekskärmen på fem tum. Förarmiljön är logisk och känns igen från andra VW-produkter. Nyktert, inte spännande.

Materialvalen skvallrar om att man ändå sitter i en småbil och kvalitetsintrycket är långt ifrån den större Leon eller en Golf. Hårdplast dominerar.
Tyvärr har Seat även snålat in på handtag i taket. Det kommer många kunder att sakna. Totalt sett går nya Ibiza i bräschen för vad småbilar kan i dag. Kompetensen hos MQB-arkitekturen är hög. Både Golf och Passat har skördat många testsegrar i betydligt dyrare segmentet. När samma byggstenar lanseras i småbilsklas-sen imponerar helheten ännu mer. Gränsen mellan småbil och Golfklass blir allt suddigare. Bara nyanser skiljer i utrymmen och sittkomfort samtidigt som tekniken demokratiseras allt mer.

Till Ibiza erbjuds LED-strålkastare, nyckelfritt centrallås och adaptiv farthållare. Nödbroms som även tvärnitar för fotgängare är standard. Senare kommer ställbart komfortchassi och digitalt instrumentkluster. Allt på blott fyra meter.
Handen på hjärtat, hur mycket mer bil behöver du?
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?
Seat Ibiza 1,0 eco TSI 95

Pris, från kr: 139.900. (Lanseringspris, ordinarie pris: 148 700.)
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 406/B 178/H 144.
Bagagevolym, l: 355.
Tjänstevikt, kg: 1 122.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 95 hk vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Mazda 2, Nissan Micra, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Polo.

Plus: Utrymmen, utrustning, kultiverad motor.
Minus: Bitvis trista materialval, chassisättningen kunde vara bekvämare.
 
Vad nytt? Första småbil på VW-gruppens MQB-plattform.
För vem? Du som insett att Golf är onödigt stor. 
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.