Bild
Nästa artikel
Energiförstärkt i samma skal som tidigare. Vikten har bara ökat med tio kilo.

Provkörning: Renault Zoe (2017)

Provkörning

Plötsligt får nästan dubbelt så mycket energi plats i batteriet. Har eldrivna Renault Zoe blivit ett realistiskt alternativ?

Tidigare fick Zoe hålla till godo med ett batteri på 22 kWh. Nu går 41 kWh in i samma batterilåda.
 – Vi har stoppat in mer material och ändrat cellernas storlek för att mer material ska få plats på samma yta, förklarar Renaults batterichef Nicolas Schottey.
 Vilka material det handlar om är hemligt.
 – Det kan jag inte avslöja. Olika metaller, säger Nicolas Schottey.
 
Efterfrågan på elbilar, som sakta men säkert ökar, verkar ge effekt på batteriutvecklingen. Räckviddsmätaren i den fulladdade provbilen visar 300 kilometer. Den officiella siffran på 403 kilometer är framtagen i labb och gäller bara där – glöm den.
 
Vi rullar iväg och hör ett vinande ljud från utsidan, det är till för att varna fotgängare i låg fart. Annars är framfarten behagligt tyst och som i andra elbilar är accelerationen pigg från start, kraften tryter dock vid sådär 70 km/tim och därifrån går det trögare. För att spara energi väljer vi läget Eco och genast blir gaspedalen tyngre att trampa ner.
 
Så fort foten flyttar från gasen blir elmotorn en generator som ”motorbromsar” och återvinner energi. Den ”regenererande” bromsningen är dock i svagaste laget, om man har kört exempelvis BMW i3 kan man tycka att energi spills bort i onödan.

Med det tunga batteriet längst ner och fjädringen kalibrerad åt det styvare hållet är uppträdandet på vägen stabilt och följsamt. Över skarpa ojämnheter kan det dock klonka rejält från hjulupphängningarna och på motorväg känns bilen ganska nervös. Zoe trivs bäst i lägre hastighet.
 
Föraren sitter upprätt i en platt stol som inte går att höja eller sänka. Instrumenten är lätta att använda, inredningen är ganska plastig och färgsättningen skulle lite elakt kunna beskrivas som hörapparatsbeige. En glad nyhet är att stolsvärme blivit standard. Lastutrymmet är hyfsat rymligt för bilstorleken men kom ihåg att en eller två otympliga kablar ska med. Baksätet går att fälla men bara i ett stycke och det blir en hög tröskel.
 
Dömt efter vår elförbrukning, vid blandad körning med en del motorväg och med 10–15 grader varmt, kommer man 22–23 mil på en laddning. Det går alldeles säkert att krama ur några extra mil, särskilt på sommaren och om hastigheten är lite lägre.

"Som mest kan Zoe ta emot 22 kW, vilket ger ”full tank” på två timmar och 40 minuter, inte direkt optimalt på långresa."

Jämfört med fossilbilar är aktionsradien förstås en begränsning men med åtminstone 20 mil i ”säker” räckvidd borde Zoe fungera för fler än inbitna entusiaster. En annan tråkig begränsning är att det inte finns någon möjlighet till snabbladdning. Som mest kan Zoe ta emot 22 kW, vilket ger ”full tank” på två timmar och 40 minuter, inte direkt optimalt på långresa.
 
Grundpriset är 244 900 kronor
men då får man inte någon komplett bil utan måste hyra batteriet för 699–1 199 kronor/månad beroende på körsträcka. Upplägget innebär viss osäkerhet. Vill någon köpa en begagnad Zoe om några år och ta över hyreskontraktet? Tidigare var det inte möjligt att köpa både bil och batteri men från slutet av januari 2017 finns möjligheten att köpa också batteriet. Det kostar 80 000 kronor extra.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?

Renault Zoe R90 41 kWh

Pris, från kr: 244 900 (batterihyra), 324 900 (batteriköp), exklusive supermiljöbilspremien på 40 000 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 408/B 173/H 156.
Bagagevolym, l: 338–1 225.
Tjänstevikt, kg: 1 555.
Max dragvikt, kg: 0.
Motor: Synkron el, max effekt 68 kW (92 hk), max vridmoment 225 Nm.
Batteri: Litiumjon, 41 kWh.
Kraftöverföring: Enkelstegad reduktionsväxel, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 135 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,2 s.
Deklarerad räckvidd, km: 403.
Full laddning: 25 tim med 2,3 kW/10 A, 7 tim 25 min med 7,4 kW/32 A, 2 tim 40 min med 22 kW/32 A.
Konkurrenter: Nissan Leaf, VW E-Golf, Kia Soul, BMW i3, Hyundai Ioniq.

Kommentarer

#1
2017-02-25 11:05

Varför har man inte snabbladdning?

#2
2017-02-25 11:32

@#1: Snabbladdning kräver nog betydligt mer avancerad kylning av batteriet = fördyrar en hel del, och jag gissar att Renault vill hålla ZOE'n så billig som möjligt.

#3
2017-02-25 11:33

Renault tillämpar ett totalt oseriöst överpris på batteriet, det syns om inte annat på att både 22 och 41-batterierna kostar på kronan likadant. Någon som sett andra priser i andra länder?

#4
2017-02-25 11:34

År 1909 så fanns elbilar som kom 15 mil på en laddning, i och för sig bara med toppfart 35 km/h. Det var för över 100 år sedan. Problemet med dagens elbilar är att de väger för mycket när batterierna väl stoppas in. Så jag skulle nog vilja påstå att vi inte har de bästa förutsättningarna.

#5
2017-02-25 11:57

"Föraren sitter upprätt i en platt stol som inte går att höja eller sänka."
Hur tänkte dem här? Som att åka radiobil på tivoli med andra ord...

#6
2017-02-25 12:00

Zoe är ju Renaults variant av Leaf och den har ju snabbladdning. Dumsnål inställning att ta bort snabbladdningen.

#7
2017-02-25 12:28

Trasten, riktigt så är det inte. Leaf har ett 30 batteri som mest, medan Zoë har ett 42 batteri. Renault använder alltså ett annat batteri än vad Leaf gör, och det är troligen på grund av det nya batteriets tekniska komposition som snabbladdning inte längre är tillgängligt. Men de kanske lyckas lösa detta i framtiden.

#8
2017-02-25 15:10

Zoe har även ett 22kwh batteri men även där finns det väl ingen snabbladdning?

#9
2017-02-25 16:08

Fredrik skriver: ” Den ”regenererande” bromsningen är dock i svagaste laget, om man har kört exempelvis BMW i3 kan man tycka att energi spills bort i onödan.”
Inte för att jag vet något om elbilar men inte kan jag tro att skivbromsarna blir aktiverade om man behöver mer bromseffekt och därför trycker lite på bromspedalen. Då ökar nog i förta hand regenereringen. Om man utnyttjar 68 kW blir det en kraftig inbromsning.
Man får ju hoppas att det är trumbromsar både fram och bak på elbilarna. Skivbromsar skulle inte överleva första vintern i vårt klimat. Utom för de mest bromsglada gäller det för skivbromsar bak även på fossila bilar.

#10
2017-02-25 16:04

Det finns väl en gräns för vad som är smartast när det gäller den regenererande bromsningen och kan bero på hur tung/lätt bilen är och sedan beror det kanske på körstil? Man kan ju hålla på med 'coasting' ifall bilen rullar lätt framåt?

#11
2017-02-25 16:45

Trasten, till det äldre batteriet fanns tidigare Renaults Chameleon-laddning som var Renaults egen standard för snabbladdning, Renaults eget patent etc. (Inget som Nissan var inblandad i, Nissan och Renault utvecklar sina elbilar separat, bara bottenplattan är samma, men eltekniken skiljer sig åt). Chameleon-systemet har dessvärre tagits bort, jag vet inte riktigt skälet till detta men misstänker att det helt enkelt var en för udda lösning som inte fick någon spridning eller laddningsstöd på marknaden, det krävde specialutrustning vid laddstolpar. Gissningsvis arbetar Renault på en ny lösning och som fungerar med det nya batteriet, vi får väl helt enkelt vänta och se.

#12
2017-02-25 17:06

Tycker Zoe är en sympatisk bil, skulle mycket hellre ratta en sådan än en Fiat 500 eller en mini, synd bara att fjädringen är dålig

#13
2017-02-25 17:20

Celef
Bilen är helt identitetslös jämfört med Mini eller 500.

#14
2017-02-25 17:53

Tycker den är dyr utan batteri. Är det elmotorn som gör den så dyr? Den borde kosta mindre jämfört med en förbränningsmotor. Är det växellådan som kostar mer än på en traditionell bil? En elmotor borde inte behöva en växellåda.

#15
2017-02-25 19:23

Batteripriser (2014). Prisskillnaden på en Leaf med/utan batteri var knappt 70000 kr. Man har dock flaggat för ett utbytesbatteri till en kostnad av 5000 euro. 80000 kr för batteri till Zoe är väl närmast en markering från Renault att det genererar högre vinst för företaget att hyra ut. Vid köp har du dessutom sämre garantier för degradering.

#16
2017-02-25 19:54

I mitt tycke är Zoe snyggaste elbilen på marknaden. Det som kostar är att man inte kan använda gammal skåpmat utan allt behöver utvecklas för den bil man bygger.

#17
2017-02-25 20:22

Klara väl då inte över 20 mil på vintern. Inget för längre resor.

#18
2017-02-25 20:56

Hyundai Ioniq klarar runt 16--17 mil vintertid så varför skulle inte denna med större batteri klara över 20 mil ?

#19
2017-02-25 21:24

Laddtid på 2 tim 40 min avser från 0 till 100%, men så hanterar man inte en en elbil. Batteriet mår bäst av att inte köras tomt eller stå fulladdat, så ladda om möjligt vid ca 30% och upp till runt 80%, så nedbringar du laddtiden. Visserligen får man ladda på lite oftare, men om man som majoriteten, har dagliga körsträckor som understiger 5-6mil så är problemen marginella. Däremot vore möjligheten till snabbladdning vid 43 Kw som den första versionen hade, önskvärt om man ska ta längre turer. Laddmöjligheter är ingen bristvara.

#20
2017-02-25 22:07

Zoë har en hög utvecklings- och produktionskostnad, därför kostar den. Det är ju ingen riktig massprodukt, säljs ju fortfarande i få exemplar och frågan är ju om Renault går med vinst på den, tror knappast de gör det... snarare ser de väl det hela som en långsiktig investering i tekniken för att gå med vinst i framtiden. Bilen är ju specialutvecklad för tekniken, hade varit billigare att bara slänga i en elmotor och batteri i en befintlig modell - typ en vanlig Clio eller Captur - men det hade troligen inte varit lika bra, det hade blivit en massa kompromisser. Batteriet som tar upp plats osv. Bättre optimera bygget efter tekniken, som Renault gjort med Zoë - byggt upp bilen runt tekniken. Opel gjort liknande med Ampera-E. Ampera-E kommer bli en svår konkurrent, när den väl kommer på marknaden, men så är den ju något större också.

#21
2017-02-25 22:44

Skulle förvåna mig mycket om inte tekniken är anpassad till att nyttja batteriet på bästa sätt för bra hållbarhet så att jag som brukare inte behöver ägna mig åt funderingar på hur mycket jag skall ladda ur eller i batteriet. Det normala är nog att man ansluter laddaren till elnätet när man kommer hem och sen sköter laddaren hela processen och avbryter när batteriet är full-laddat. Och systemet sköter säker också om så att man inte använder mer än runt 80 % av batteriets nominella kapacitet - också det för att säkra att batteriet blir långlivat.

#22
2017-02-26 07:45

Som vinstdrivande tillverkare använder självklart Renault liksom branschen i övrigt så få unika delar i sitt modellutbud som möjligt. Avseende Zoe:n nyttjas delar från bl.a Clio och Megane. Bilen skulle, som någon påpekat, kunnat vara betydligt lägre prissatt eftersom drivlinedelen är ett under av enkelhet jämfört med en traditionell bensin- eller dieselbil och inredning/utrustning inte är speciellt påkostad. Priset är sannolikt satt mer i relation till vad Renault tror att köpare är villiga att betala, än till faktiska produktionskostnader.

#23
2017-02-26 08:34

Lasse J, du bortser från att Zoë är en lågvolymsbil. Den varken produceras eller säljs i särskilt många exemplar årligen, för det är en nischprodukt. Det gör att produktionskostnaderna är högre än för t ex en vanlig Clio som massproduceras på en helt annan nivå. Sedan bör vi även tänka på utvecklingskostnaderna för en elbil. Med en massproduktionsbil som en Clio så kan du slå ut utvecklingskostnaderna på fler exemplar, det innebär att Clio har lägre utvecklingskostnader - per bil - än en Zoë. Och detta avspeglar sig givetvis på Zoës pris. Renault har jobbat med utveckling av elbilar under många år och de fortsätter med detta - en ständig förbättring av drivenheter, laddning, batterier och ett sökande efter längre räckvidder, lägre energiförbrukning och en teknik som även fungerar på vintern. Det är inte särskilt billigt när denna research och utveckling inte kan delas med någon annan modell i programmet. En vanlig Clio har ju motorer som också används av flera andra modeller, den har värmesystem och teknik som används av flera andra modeller. Även om Zoë bygger på ett vanligt Renault-chassi och har värmekontroller från Clio så har den teknik som är specialanpassad för bara just den modellen. Den har inte ens samma batteri och teknik som Nissan Leaf använder, så de är inte syskonbilar även om båda använder Renault-Nissans plattform. Istället så ska vi se Renaults satsning som inför framtiden, en investering som kommer att betala sig senare. Det kommer att komma fler modeller, och volymerna kommer att stiga så de kommer att göra vinst på elbilar även om de inte gör det idag.

#24
2017-02-26 08:49

Då är det ett ännu större mysterium varför man inte delar teknik med Leaf. Hur många sätt behöver man för att ladda ett batteri?

#25
2017-02-26 09:28

Nåja - viss del av utvecklingskostnaden borde man väl kunna sprida ut på i vart fall Kangoo ZE även om drivlinan inte är identisk. Sen har ju trots allt Renault en rätt lång historia med eldrivna bilar även om dessa inte varit nån volymprodukt. Men prissättningen är nog mera på marknadsmässiga grunder. F ö är prisnivån med "köpe-batteri" i stort sett identisk med det norska priset om man lägger till vår svenska moms på dessa.

#26
2017-02-26 09:37

Leaf utvecklades främst för den japanska och den amerikanska marknaden, den kom till Europa först senare, medan Zoe från början har designats för Europa. Leaf är tillverkad och utvecklad i Japan, Zoe i Europa. Leaf använder japanska underleverantörer och en japansk elmotor, Zoë kör med en europeisk elmotor. Den första Zoë-motorn kom från Continental Power Train division.

Renaults eget system för snabbladdning Chameleon togs bort i samband med teknikskifte till en ny elmotor, en motor som var mer kompakt och energisnål än den tidigare och som tillverkas av Renault själva i Frankrike. Denna motor finns i dagens Zoe oavsett batteriets kapacitet. Så den ökande räckvidden handlar inte bara om batteriet, utan också om en ny motor. Den nya motorn har samma effekt och vridmoment som motorn från Continental, men är alltså en annan konstruktion. Leaf använder en annan motor som har 20 fler hästkrafter (110 mot Zoes 90), men Leaf är också en något större bil. Zoe är ju mindre.

#27
2017-02-26 09:49

När det gäller prisbilden så är det naturligtvis lite "hönan eller ägget...". Så länge man prisar ZOE högt så når man inga volymer, och då bekräftas ju det högre priset.

En mycket snabb koll av min elmoped visar att en elbil är väsentligen billigare än motsvarande fossila om man undantar batteriet, dvs för elbilen så ligger väldigt mycket annat bakom som gör att prisbilderna är höga.

Det bakomliggande kan man ju diskutera, allt från att kvartalsbonustänk medverkar till att utvecklingskostnader skall tas bums till en extrem oro hos den enskilde renaultanställde för dennes jobb.

Det handlar nog mer om vilja -vill man att ZOE:n skall sälja minimalt (och det vill Renault, det syns med all tydlighet t ex på både batterihyran och på batteripriserna som är helt sjuka) så blir det så... Troligen vill de bromsa och hålla nere elbilsutvecklingen så att inte deras övriga modellflora påverkas.

#28
2017-02-26 11:15

Leaf byggs sedan Jan 2013 i Smyrna, USA, samt sedan Mars samma år i Sunderland för den europeiska marknaden, inklusive batterier. Avseende Zoe hade modellår 2013-14 möjlighet till snabbladdning 43 kW via Cameleonsystemet som möjliggör en- eller trefasladdning växelström. F.o.m modellår 2015 version A II, lanserades en ny, kompaktare motor, samtidigt som möjligheten till 43 kW laddning ändrades till 22 kW. Anledningen har Renault varit väldigt oklar med, men man har antytt att laddningen vid lägre effekter skulle bli effektivare. Eftersom Cameleonsystemet finns kvar kan man dock koppla in till tillgängliga ladduttag som tidigare. Vidare infördes värmestolar från och med denna version (fel i artikel ovan).
Vad gäller prissättningen: Renault är i samma ringa grad som övriga aktörer på marknaden någon slags mänsklighetens välgörare. Man jobbar mot ett mål. Vinst!
Priset sätts i relation mot vad man tror marknaden är beredd att betala. Man har alltid initialt en vad vi kan kalla "entusiastmarknad" för en ny produkt. Finns alltid personer som vill ha det senaste, annorlunda och är beredda att betala för det. När denna marknad är mättad, och där är vi sannolikt nu, måste man se över sitt hus om man vill få avsättning för sina produkter till en bredare publik.

#29
2017-02-26 14:06

Jag har provkört Zoe (var lite inne på en sån som pendlarbil) men maken till obekväm skapelse har jag då aldrig suttit i. Varför ska det behöva vara så?

#30
2017-02-26 14:53

@Swemba #29... ja, det har jag undrat över många ggr. Bilar kan komma med alla möjliga optioner och hajpade tillägg, men när det kommer till sittkomforten / förarergonomin så finns inte mycket att ta på. Har nu en bil med otroligt bekväma (för mig) stolar och många inställningsmöjligheter. Bara för någon timme sedan så provsatt jag en ny bil hos en större åf... eh, näe den går bort. Vad är problemet? Erbjud nybilar med åtminstone en 4-5 varianter på stolar (skålade, breda, korta etc etc) och ett par 3 varianter av hårdhetsgrad på varje stol.

#31
2017-02-26 17:56

Pi, 16-17 mil på vintern är inte bra. Dessa elbilar tar bort det mest fundamentala som finns i begreppet bil. Det handlar om frihet. Kör 15 mil sen ladda flera timmar, låter som ett dåligt skämt. Hörde om norrmän som slogs om vem som var först vid en super charger station för tesla, och då är det bara 30 min extra väntan om nån är före.

#32
2017-02-26 18:29

Vidstige, det här har varit uppe flera gånger och jag anser att du har fel, 17 mil räcker säkert bra för många och de som vet att de ofta kör längre sträckor köper naturligtvis en annan bil.
Hör man till gruppen som bara kör längre sträckor ett par ggr om året går det ju att hyra bil.

#33
2017-02-26 19:18

Men jag kan inte minnas att jag sett någon reklam för Zoe medan Renault däremot gör väldigt mycket reklam för övriga modeller.
Dessa genererar alltså skapligt med pengar medan Zoe får klara sig ändå?
Men det är klart, det måste vara ganska svårt att få kunder till en liten bil som kostar som en mellanklass.
Synd för jag tror på batteribilar.

#34
2017-02-26 19:18

saabnisse, underskatta inte det jag säger om frihet och frihetskänsla. Jag menar att elbilar är feltänkt och grundar sig på en tanke att tekniken kommer göra revoultionerande tekniksprång framöver, men det är ju önsketänkande och har inget med vad vi vet säkert idag att göra. Vad gäller hyra bil är det inte trivialt för t.ex fjällresan, skibox etc.

#35
2017-02-26 19:22

Jag tror att de som köper en bil i Zoes storleksklass ganska sällan ser den som optimal för fjällresan oavsett vilken drivlina den har.

#36
2017-02-26 19:42

Vidstige
Det mest fundamentala som finns i begreppet "bil" är att det primärt är ett redskap avsett att utföra transportarbete. Används även för andra ändamål såsom rekreation, nöje etc. I det fall jag i rekreationssyfte är ute och nöjesåker känns det befriande skönt om jag kan göra detta utan att vare sig belasta miljön eller riskera människors hälsa.

#37
2017-02-26 20:13

L.Mäkinen, kul men du förstod kanske poängen som innefattade ioniq. En Tesla Model S, en bil för en miljon, är även den klart sämre än en konventionell bil för fjällresan, är den också för liten? Ändå är Teslan ganska eftertraktad just för att den nästan, men ändå inte, fungerar som en konventionell bil rent praktiskt.

#38
2017-02-26 20:12

Lasse J, problemet är just att du inte kan vara ute och resa med elbilen som går 15 mil. Att du inte belastar miljön eller riskerar människors hälsa med en elbil är en ren lögn, faktafel så det skriker. Men visst är det bra med fordon som belastar miljön mindre, elbilen är dock inte svaret för dom flesta.

#39
2017-02-26 20:20

Som jag skrev tidigare så räcker nog en batteribil för väldigt många och de som måste åka till fjällen med en takbox och inte klarar sig med en hyrbil, kan ju köpa en konventionell bil.
Det är inte lag på att köpa elbil!
Än!
Men jag tror inte att det är körsträckan som är största begränsningen för elbilen, det är priset!

#40
2017-02-26 21:13

Vidstige
Jag skrev nöjesåka i rekreationssyfte och då har jag tid att stanna och ladda lite varstans. Svenskregistrerade personbilar rullar i snitt ca 1200 mil per år, vilket innebär i storleksordningen 3 till 5 mil per dag. Vissa kör längre. Dom flesta kortare. Majoriteten skulle följaktligen klara sina dagliga transportbehov genom att ladda ett par gånger per vecka. Detta evinnerliga tjat om 15 mil och mer är inte relevant. Kortkörningar är daglig rutin. Fjällresor inte.
På vilket sätt belastar jag miljön och riskerar människors hälsa genom att köra elbil, undras? Jag skulle gärna se källanvisningar till alla påståenden du sprider!

#41
2017-02-26 21:32

@LasseJ... så här ser jag ut: vardagar 2-3 mil/dag, lör/sön 10-12 mil/dag. Det här är körsträckor utan rimligt avbrott för laddning. I princip behöver jag en säker räckvidd om 15 mil för att ha lite marginal. Med säker menas att bilen inte går under 15 mil i full drift (värmen på, lampor, gps, radio etc igång) den dagen det är som kallast i Sthlm (typ minus 20 för att säga något).

#42
2017-02-26 22:05

Många har idag tillgång till mer än en bil. Om så är i ditt fall skulle du sannolikt klara vardagen med en t.ex en begagnad Zoe eller Leaf. Den förstnämnda kan man idag få till ett någorlunda vettigt pris runt 115000 kr. Nuvarande Leafen, även 30 kWattarn kommer troligt att dyka i pris kommande år då ny modell är på gång. Ioniq är ett alternativ om än för högt prisad än så länge.
TIPS: på Youtube förekommer en norrman, Björn Nyland, som gjort en del inslag om elbilar under långkörning i vinterklimat. Om man står ut med hans engelska och ovårdade språk finns en del av intresse. Han har dessutom "högerfotsproblem" så redovisade prestanda är sannolikt minimum.

#43
2017-02-26 22:24

Kör man bara 3-5 mil per dag kan man köra lika mycket eldrivet som rena elbilar gör med en laddhybrid och är inte beroende av att hyra bil, begränsa längden på utflykten, planera laddning i förväg vid längre turer än fem mil hemifrån. Har man en laddhybrid räcker det med en bil i familjen vilket kan bli svårt med rena elbilen.

#44
2017-02-26 22:45

LasseJ, försök inte med omvänd bevisbörda, du som kom med ett svartvitt påståeende som du inte kan backa upp. Det jag skriver är sånt folk redan vet, därför elbilen säljer så uselt, trots dom extrema subventionerna. Så det handlar inte om pris, bilarna är för dåliga helt enkelt, för kort räckvidd, för lång tid att ladda. Beggade Leaf finns billigt, nästan ingen vill ha dom ändå.

#45
2017-02-26 23:18

@Lasse J: Du är prick på, skulle kunna tänka mig en beg ZOE, t o m med batterihyran, men eftersom deras batteriavtal är såpass oseriöst får jag inte ihop det. Ibland behöver jag lasta en del (därav en större fossilbil jag troligen har kvar en tid), så en Kangoo Maxi Z.E., helst med krok, vore nog mer optimalt, men den behöver definitivt ett större batteri. Det händer dock mycket nu på elbilsfronten, vilket är klart spännande. Skall kika på ditt tips, tackar!
ps. skall väl lägga till att laddning är ett nollbekymmer för mig -inte svårare än att jag laddar när bilen inte används. Tvivlar på att mitt behov av snabbare laddning än 10-16A är så stort.

#46
2017-02-27 06:10

Det är svårt att låta bli att fundera på om detta är ett skämt... Angående batterihyran skriver de att upplägget innebär en osäkerhet. Jag har själv köpt en begagnad Kangoo ZE med batteriavtal, och det är ju precis raka motsatsen - en säkerhet. Att köpa en bil med ett svindyrt batteri med oklar återstående livslängd innebär ju verkligen en osäkerhet. Och den osäkerheten för köparen blir ju även säljarens dilemma. Jag tycker att hyreskontraktet är kanon!

Sedan kritiserar man energiåtervinningen??? Själv använder jag bilens vanliga bromsar oroväckande lite, så kraftigare återvinning (vilket jag antar hänger ihop med motorns/generatorns effekt) hade jag inte önskat. Men å andra sida är det ju så att det som inte återvinns i form av el ger ju samtidigt lite längre rullsträcka. Men personligen upplever jag ändå oftare att motorbromsen är starkare än nödvändigt (vilket då justeras med lite gas) än för svag.

Sedan är det ju med bilens räckvidd som det är med dess lastförmåga - dvs något som var och en får bedöma själv. De flesta människor behöver någon gång ibland mer lastförmåga än deras bil klarar av, och då hyr man en bil. Om min Kangoo ZE inte räcker till vad det gäller räckvidd får jag göra det samma. Har haft den i snart ett halvår nu och har behövt annan bil en gång. Vi har stolpe för motorvärmare som är avsäkrad med 10 ampere vid vår parkeringsplats (som vi betalar 350 kr i månaden för). Jag har även möjlighet att ladda på jobbet, och det gör jag när jag har kört lite längre och värmarstolpen hemma (som är tidsbegränsad) inte fyllt upp helt. I snitt kör jag 4 mil om dagen, räckvidden är omkring 9 mil när det är några minusgrader ute. Visst har bilen sina begränsningar men den är ett led i rätt riktning, den är tyst, okomplicerad och det är 3500 mil kvar till nästa service.

...och elbil är inte en "andrabil" utan "förstabil" för oss. Vår andrabil står på OKQ8 och är en hyrbil.

#47
2017-02-27 07:54

244kkr exkl batteri är ett skämt. Med tanke på genomförandet borde priset ligga 150' lägre

#48
2017-02-27 08:18

Min uppfattning är att elbilar säljer ganska bra med tanke på hur villiga säljarna är att visa dem för intresserade kunder. Senaste tillskottet på elbilsmarknaden vet jag flera som beställt, men Hyundai har inte klarat att leverera i den takt kunderna vill ha dem.
Att jag inte köpte en Zoe tidigare berodde på att batterihyran blev orimlig när man kör mycket. Nu har de ändrat villkoren så även de som använder bilen har en rimlig hyresnivå.

Sen jag skaffade min elbil har den varit det föredragna transportsättet i vår lilla familj. Tyst och rappt vid rödljusen.

#49
2017-02-27 08:46

Förstår inte hur det ska finnas fossila hyrbilar till alla om dom flesta körde elbil. Redan idag kan det vara svårt att få tag i en hyrbil stora ledigheter. För mig är poängen med en bil att den ska klara även långresor. Men det funkar inte heller för många med elbil pga att man saknar laddmöjlighet hemma. Man ska inte heller glömma bort att elbilen är extremt subventionerad, om driftkostnad var som en bensinbil med skatter skulle ingen köra den.

#50
2017-02-27 08:49

Hyundai har gjort en bil där bara motorerna skiljer och som finns med fossilmotor för längre räckvidd - det innebär en bredare målgrupp och därmed högre volymer. Dessutom säljs den över hela världen. Zoe är bara utvecklad och anpassad för eldrift och säljs enbart i Europa. Av detta förstår vi att Hyundai har möjlighet till att tjäna mer pengar på Ioniq och hämta tillbaks utvecklingskostnaderna, inte minst genom den viktiga amerikanska marknaden.

#51
2017-02-27 08:54

Har plöjt igenom batteriavtalet några gånger och det är en ren snårskog. Det förefaller dessutom ensidigt till Renaults fördel. Jag har som hyrestagare en mängd skyldigheter som jag i princip är utlämnad till uthyraren för att kunna uppfylla. Jag är t.ex skyldig att vårda batteriet på rätt sätt, men samtidigt får jag/ kan inte själv vidta några åtgärder utan tvingas till auktoriserad verkstad för att uppfylla avtalet. Vidare är ansvaret för skador på batteriet oklart. Elfel borde rimligtvis täckas av hyresavtalet, men fysiska skador? Jag kanske blir påkörd, eller själv klantar till det. Är det min vagnskade- eller maskinskadeförsäkring som går in, eller står jag helt utan skydd? Ingen återförsäljare jag varit i kontakt med har lyckats räta ut dessa frågetecken och kontaktar man Renault centralt hamnar man i en kundtjänst med klara attitydproblem.
Fördelen med hyresavtal är tryggheten. Renault hävdar att man, oberoende hur gammal bilen är byter ut batteriet om nivån sjunker under 75% av ursprunglig kapacitet. Ja,ja. Det visar sig med tiden.
I dag går det att med en positiv inställning räkna hem konceptet sett till lägsta nivå på batterihyran, 599 kr/mån för 22 kW batteriet, max 750 mil/år. En lätt begagnad Zoe hittar man för 110-120000. Har man ekonomiskt utrymme för en andrabil kan detta vara ett vettigt alternativ.
Några tips. Modellår 2014, modell A: Snabbladdar 43 kW. Är försedd med en ljus överdel på instrumentpanelen vilket kan medföra speglingar i vindrutan under vissa förhållanden. På andra marknader har man om kunden så önskat bytt ut denna mot en mörkare panel. Om detta är möjligt i Sverige har jag inte lyckats utröna.Saknar värmestolar.
Modellår 2015,modell II A: Ny motor med samma effekt. Har inte hört om några problem med föregångaren. Laddar max 22 kW. Värmestolar. Mörk översida panel.
Båda delar tillkortakommanden som; Stolar ej justerbara i höjd, bakre ryggstöd ej delbart, idiotiska handtag bakdörrar, sittkomfort baksäte.

#52
2017-02-27 09:11

Men snälla Vidstige, och du inte förstår hur det ska finnas fossila hyrbilar till alla om alla körde elbil så behöver du en grundläggande kurs i tillgång och efterfrågan i en marknadsekonomi. Vad poängen för dig sedan är innebär ju inte att alla har samma behov eller önskemål Att det inte funkar för för många för att de inte har laddmöjlighet hemma.. Jaha.... För många funkar det däremot bättre med el, eftersom de bor i villa och har alla möjligheter i världen att varje morgon ha en bil med 30 mils räckvidd stående utanför.
...och jo, jag skulle köra elbil av samma anledning som jag bara köper ekologisk mat - varken vi eller vår jord tål hur mycket som helst. Som det är idag så har jag inte betalat en enda krona för laddningen av min bil. Parkeringsplatsen hemma betalar jag för ändå, jobbet bjuder på elen och det samma gör ICA, IKEA och Mc Donalds där jag också har laddat. Om jag hade betalt elen hemmavid så hade jag hittills betalt ca 1,7 kr/mil. Jag har en batterihyra på ca 8 kr/mil och en servicekostnad på 0,5 kr/mil. ...om jag har räknat rätt. Men kostnaden är ju inte allt eller?

#53
2017-02-27 10:27

För mig som bor i glesbygd skulle en elbil visserligen fungera som pendlarbil till närmaste ort (1 mil) eller större stad (4,5 mil). Men för längre resor fungerar det inte, då skulle det behövas en till bil. Nu måste ju inte det vara en bensin bil just. Det kan vara en diesel på syntetisk diesel eller en gasbil. Med behov för större laster så är varken Zoe, Leaf, Ioniq riktiga alternativ. Nya Opel Ampera-E verkar ju iaf rymlig för last om man fäller sätena bak. Men känns ändå som att tekniken inte riktigt är mogen för landsbygden än, utan främst handlar om stadsbilar.

#54
2017-02-27 10:32

Vidstige - poängen för mig med mitt bilinnehav är de dagliga resorna och inte de få gånger under året när jag reser längre sträckor. Detta kan givetvis variera för olika människor men med tanke på hur långt våra bilar i snitt går varje år så har nog rätt många människor ungefär samma primära behov som jag. Och vill man absolut köra bil i t ex Stockholms city så måste ju en eldriven bil absolut vara att föredra - om bara priset vore överkomligt. Sen är det dags att lägga av med ditt eviga tjatande om "extrema subventioner" - om så vore fallet så skulle det nog säljas avsevärt många flera elbilar redan idag. Gissar åter att din argumentation kommer att vara helt annorlunda om några år när du själv kör eldrivet...

#55
2017-02-27 10:52

Raphael - för dig som bor i "glesbygd" (nåja - 4,5 mil till närmaste större stad tyder ju inte på så mycket glesbygd) så borde ju elbil fungera väl så bra som fossildrivet eftersom du utan ansträngning kan ha den fulltankad varje morgon - nåt som inte längre är så enkelt för de som verkligen bor i glasbygd och där "bensin-mackar" börjar bli en utrotningshotad företeelse. Beträffande långresor så är ju problemen likartade oavsett var man bor men för de dagliga resorna borde rimligen eldrivet vara att föredra för de som bor i glesbygden just med tanke på tankningsmöjligheterna. Men som vanligt är det väl främst prisbilden på elbilarna som är problemet.

#56
2017-02-27 11:54

Pi, uppenbarligen behöver det sägas att elbilen är extremt subventionerad då du och andra ständigt förnekar eller blundar för det. Sen förstår jag inte vurmen för elbilar här då det knappast är representativt vad dom flesta bilister tycker. Är inte heller rätt att dom som kör fossilt ska subventionera elbilister.

#57
2017-02-27 11:58

Många av mina kollegor här i Norge kör just Tesla och, som ni alla vet, norskarna är ju ett "fjäll-älskade" folk.
Har inte hört någon som har klagat på sin Tesla vid sina hytte-turer. De flesta tycker att en paus vid 25 mil är perfekt.
Sen är ju bilen fulladdad igen när de ska någonstans eftersom de laddar den vid hyttan.
Jag skulle utan problem klara min vardag med en elbil. De få gånger som jag åker så långt att det inte skulle fungera med elbil så får jag väl hyra en då. Inte svårare än så faktiskt.

#58
2017-02-27 12:12

Dick, du som behöver en kurs, Om t.ex 500,000 Stockholmare har elbil som klarar 15-20 mil på el, vill hyra fossil bil på t.ex sportlovet, hur ska marknaden lösa det? 100,000 bilar som mest står övriga delar av året? Du lever inte i verkligheten. Elbilen är en återvändsgränd.

#59
2017-02-27 12:18

Deeds, vi diskuterar inte främst bilar med 100kwh batteri som kan snabbladdas på 30 min. Och dom bilarna kan f.ö. ifrågasättas och är ändå sämre i funktion än fossila. Dock visar tesla att folk just vill ha lång räckvidd och korta laddningstider, dom är alltså betydligt mer eftertraktade även som beg men för dyra för vanligt folk.

#60
2017-02-27 12:38

Ingen av mina kollegor har faktiskt den nya 100kwh-versionen.
Två av dom har faktiskt 60-versionen av Tesla till och med. De hävdar att de enda som har räckviddsångest är de som INTE har en elbil.

#61
2017-02-27 13:09

Är det 100000 färre bilar i stan denna vecka? Fan trot!

#62
2017-02-27 13:21

Att inte de flesta bilister kör elbil beror nog mycket på att det är ganska kort tid som de fungerat att använda för gemene man. En gammal Clio från 90-talet är inte något för den okunnige.

Precis som Deeds säger är räckviddsångest inte vanlig bland elbilsförare. Till skillnad från i en fossilbil går det att lita på räckvidden bilen visar när man lämnat hemmet.

#63
2017-02-27 14:17

Vidstige - då kan du ju specificera dessa "extrema subventioner" som elbilisterna drar nytta av - från inköpstillfället och framåt - investeringskostnad likväl som driffkostnader - både fasta och rörliga. Du kan t ex ta en den Zoe som denna artikel handlar om som exempel och jämföra med en annan bil i Golfklassen - t ex en Auris HSD om du känner dig mera hemma bland Toyotas modeller. Och förutsätt att Zoe-föraren bor i villa och glöm då inga avgifter och/eller skatter till dess elektronerna börjar strömma in i bilens batteri. Skall bli intressant att se din jämförande kalkyl som då bör bekräfta dina hypoteser. Kan du inte redovisa detta så är dina teorier om "extrema subventioner" tyvärr bara "snömos". Och dom blir inte mera sanna av att ständigt upprepas !

#64
2017-02-27 15:13

Pi, läste du senaste vib och vad bilisterna betalar? Mjölkossa och det största delen är bränsleskatter på bensin och diesel, pengar som staten behöver. Du kan ju räkna ut själv hur mycket skatt elbilen betalar för bränsle i kronor jämfört med medelbilisten.

#65
2017-02-27 15:15

Vidstige - det är du som får försvara ditt eviga tjatande om "extrema subventioner" och påvisa reella siffror. Jag har inte tjatat - det har du däremot och då förutsätter jag att du har på fötterna och att det inte bara är "snömos".

#66
2017-02-27 15:17

Deeds, tesla är mindre dåligt men dom är svindyra ännu. Återstår att se hur det blir med model 3 och hur det kommer fungera med super chargers. Men även tesla bygger på att du kan ladda hemma.

#67
2017-02-27 15:21

Pi jag har på fötterna, du kan räkna själv hur mycket skatt det blir per mil för en vanlig elbil. En krona kanske? Sen jämför du med din egen bensinbil. Rör väl sig om minst 5 kr och då är väl din ovanligt snål och körs inte i staden.

#68
2017-02-27 15:33

Du tror inte det finns andra skatter än just bensinskatten, Vidstige? Ska vi räkna in vilka bränslen som ger högst kostnader inom vården också? Konkretisera dina påståenden så kanske någon kan bemöta dem med exakta siffror. Att bara säga att det är subventionerat utan att gå igenom hela produktslagets totala påverkan är oseriöst.

#69
2017-02-27 15:52

L.Mäkinen, finns inga högre skatter på elbilen än bensinbilen och även fordonsskatten är låg. Alla som är seriösa inser att elbilen är extremt underbeskattad jämfört med normalbilen. Läs senaste vib!

#70
2017-02-27 16:21

Vidstige - eftersom du inte vill/kan förklara ditt påstående om "extrema subventioner" så får vi övriga därmed tolka detta som att det är rent "snömos" utan substans - oseriöst alltså. Och som sagt - det blir inte sannare för att du upprepar det gång på gång på gång på gång på gång på gång...
Som sagt - jämför totala skatteuttaget (inkl andra avgifter som måste betalas innan du kan tanka din elbil hemma) för bilar i ungefär samma storleksklass - förslagsvis i Golf-klassen. Tror att du får svårt att förklara ditt påstående om "extrema subventioner"... I vart fall för den första ägaren av bilen. Möjligt att det kan vara billigare för den som köper bilen efter 12 år om batterierna fortfarande fungerar. Men till detta kommer ju andra samhällsrelaterade kostnader som i o f s är svåra att kvantifiera baserat på motortyp.
Jag kör också fossilbränsle-drivet men inte fasiken är jag så avundsjuk som du på de som kan köra på el. Det är trots allt ett fritt val...

#71
2017-02-27 16:55

Pi, vad som är oseriöst är ditt resonemang om att elbilar betalar för sig, för det blir ju kontentan om du menar att det inte subventioneras. Vad gäller nya elbilar så utgår dessutom en s.k. supermiljöbilspremie på 40,000 kr, vem tror du betalar det. Jag gillar inte subventionerna då jag menar elbilen är en återvändsgränd, det är jag inte ensam om.

#72
2017-02-27 17:02

Vidstige - jag menar och påstår ingenting men du påstår gång på gång att elbilar får "extrema subventioner". Berätta en gång för alla för oss om dessa "extrema subventioner" och gör en kalkyl där du jämför med t ex en Auris HSD. Utan kalkylmässiga underlag så är det oseriöst att påstå att ett visst fordonslag har "extrema subventioner" - då är det bara "snömos" som kommer ifrån dig. Lär nu oss övriga hur stora dessa "extrema subventioner" egentligen är - med en riktig kalkyl där du jämför en ny Zoe med en ny Auris HSD och lämpligen då för den förste ägaren som äger den säg 4 år - och kör 6000 mil.

#73
2017-02-27 17:15

Pi, nu får du korta ner dina inlägg så man slipper klicka på visa mer. Läste du senaste vib? Annars är det meninglöst om du inte orkar det. Som jag sa, en krona i skatt per mil för bränslet, om ens det, är svar nog. Jag menar också att det blir orättvist mot dom som inte kan ladda hemma och därmed är utestängda från elbilen, dvs dom med minst ekonomi ska betala mest skatt.

#74
2017-02-27 17:26

Re:Pi
Enklare elbilar som Tesla med flera har bara resistiv värme (el ellement) vilket gör att körsträckan begränsas mer på vintern än för bilar med värmepump för uppvärmningen.
Precis som med villor så lönar det sig med luftvärmepump när man vill spara på elförbrukningen.

#75
2017-02-27 18:18

Vidstige - kan vi få se din seriösa kalkyl och inte bara snömos ! Var detta kort nog för att du skulle orka läsa ? Förstår att min fråga är obekväm för dig. Tror inte ViB sagt att elbilar har "extrema subventioner"... I elbilstesten i senaste numret har alla bara fått en endaste "stjärna" i bedömningspunkten "Ekonomi". Talar det för "extrema subventioner"... Tveksamt om detta ekonomibetyg kommer att locka köpare. Tänk på att ekonomi är annat än drivmedelspris.

#76
2017-02-27 18:16

Previa: Förstår inte riktigt ditt inlägg. Har jag talat om olika värmesystem i elbilar ?

#77
2017-02-27 19:45

@ Dick #46 -du skriver " Jag tycker att hyreskontraktet är kanon!". Det vore intressant att veta vad som är så fantastiskt jämfört med vanliga leasingavtal... jag hittar mest bara saker som är tvärt om. Ett litet vänskapligt tips så du inte begår avtalsbrott... byt ingen lampa själv, inte heller torkarblad och akta dig för att på egen hand fylla på spolarvätska. För du har väl läst punkten:

"7.1.3 Hyrestagaren åtar sig att följa serviceplanen för elbilen vari Batteriet installerats, och att servicearbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt. Hyrestagaren åtar sig därmed att inte vidta
egna åtgärder på elbilen eller Batteriet."

#78
2017-02-27 19:59

Pi, ja dålig ekonomi handlar väl om stor värdeminskning 0-3 år och har nada med skatteinbetalning att göra. Har ju sagt här att elbilarna är kalla både nya och beg pga att dom är så dåliga. Varför ska vi strö massa skattepengar då på elbilarna?

#79
2017-02-27 20:12

Vidstige, vi väntar fortfarande på din beräkning av det totala skatteuttaget där du visar subventioner. Innan du presenterar det ser inte jag någon anledning att läsa ditt svammel.

#80
2017-02-27 21:17

+1 till Mäkinens inlägg #79. Din ev trovärdighet står definitivt på spel, Vidstige.

#81
2017-02-27 22:55

L.Mäkinen, ser inte att det är jag som har bevisbördan på mig och alla som läst vibs artikel och tänker efter inser att det jag säger stämmer. Och nån krona i skatt per mil för soppan är absurt. Kör gärna elbil men se då till att betala för dig.

#82
2017-02-27 22:59

Pi, det jag säger stämmer, det inser du också. Med dagens beskattning är elbilen en enorm förlustaffär för staten jämfört med fossila. Men visst borde vib kunna visa en kalkyl där för elbilen, tips för nästa nummer.

#83
2017-02-27 23:22

Vidstige har ALDRIG bevisbördan på sig oavsett vad han påstår - det är alltid vi andra som har det. Ridå, Vidstige !

#84
2017-02-27 23:45

Pi: När du skrev #18.
"Hyundai Ioniq klarar runt 16--17 mil vintertid så varför skulle inte denna med större batteri klara över 20 mil ?"
Trodde jag att den korta räckvidden berodde på ålderdomligt värmesystem hos Zoe men här läser man att den har värmepump ,så 15 mils räckvidd kanske har andra orsaker som dålig strömlinjeform eller annat.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2014/renault-zoe

#85
2017-02-28 08:09

Vidstige,
Eftersom det är du som påstår något som inte övriga uppfattar som sant är det självklart ditt ansvar att bevisa tesen. Att bara vräka ur sig påståenden och be andra leta efter fakta är lika illa som när man får höra att alla israeler var utsprungna från WTC 11:e september.

#86
2017-02-28 08:27

@vidstige: Den enda subvention som elbilen får är supermiljöpremien. Elpriset är inte subventionerat, det låga skatteuttaget handlar bara om att Magdalena Andersson inte ännu kommit på något finurligt sätt på hur det skall vara möjligt att beskatta el som används som fordonsbränsle i samma nivå som bensin och diesel, för att kunna dra in skattepengar i samma utsträckning framöver som idag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Subvention

#87
2017-02-28 09:54

Och som sagt - skall vi straffbeskatta bilar med effektiva drivlinor så får vi väl införa omvänd vägtrafikskatt så att t ex en Prius får betala avsevärt mycket högre skatt än t ex en bensindriven Volvo XC90. Logiskt - tja, kanske enligt Vidstige... För en stor del i orsaken till att en elbil kostar mindre i "drivmedel" är att den är oerhört mycket effektivare än en förbränningsmotordriven bil. Och att vi inte matar oljemagnater med mera pengar...

#88
2017-02-28 10:06

Pi, ridå själv, ni skriver ju själva här sånt som att Magdalena Andersson inte kommit på nåt sätt. Fossila bilar är mjölkossa för staten, pengar man vill ha in. Körde alla Prius så skulle skatten öka, så även den är underbeskattad förstås just nu men inte i närheten av elbilen som inte alls betalar för sig, inte ens nog för vägunderhåll och liknande.

#89
2017-02-28 10:12

Pi, ren lögn att tala om att elbilen är effektivare som en stor del att den är billigare. Oljan är idag mycket billig och produktpriset på en liter bensin ligger kring 5 kr, om ens det. En Prius drar 0,5 dvs ca 2,50 kr per mil. Det är alltså främst skatteeffekten som gör elbilen så mycket billigare att använda, det fattar alla som är objektiva i denna fråga och inte så extemt enögt ska förvara elbilen.

#90
2017-02-28 10:17

Kul att du bryr dig om statens skatteintäkter Vidstige men samtidigt vill sänka diverse skatter - bl a på verkstadsarbete. Nåt är det som inte riktigt hänger ihop - och fortfarande har du inte redovisat nån jämförande kalkyl mellan en elbil och en förbränningsmotordriven bil. Det är den vi vill se innan vi kan hålla med dig. I annat fall är det bara troende från din sida. Och i begreppet "att använda" en elbil så bör väl rimligen också bl a investeringskostnaden ingå. Som sagt - får vi se kalkylen som då borde bekräfta ditt "troende".

#91
2017-02-28 11:58

Min grundinställning i alla diskussioner: "extraordinära påståenden kräver extraordinär evidens". Påståenden som inte stöds av tillräcklig evidens anses tills vidare vara grundlösa.

#92
2017-02-28 12:00

Pi, dom som kör elbil i tråden kan väl bidra med sina siffror, ex kostnad för el per körda mil och skatt för det. Jag uppskattade det till 2 resp 1 krona, rätta mig om jag har fel.

#93
2017-02-28 14:21

Första dagen jag hade min elbil la jag ungefär 70 kkr i moms på den. Hade jag köpt en vanlig up hade det varit mindre än hälften.
Som sagt så är det inte en subvention att man använder mindre energi än andra. Att man själv väljer att slösa på energi är knappast något man ska belönas för.

#94
2017-02-28 15:05

L.Mäkinen, eftersom du inte svarar på uppgifterna i mitt förra inlägg tar jag det som fakta, så 2 kr för soppan och 1 krona skatt per mil. Moms? Beror på hur man räknar och du fick väl rimligen 40,000 av staten, 30,000 kr då. Dessutom många bilar som kostar mer än elbilar. Så du betalar inte ens för vägarna du kör på.

#95
2017-02-28 15:27

Man kan gaffla hur mycket man vill mot elbilar. Framtidens landtransportsystem kommer att vara eldrivna vare sig det sker på gummi- eller stålhjul. Kan i förbigående nämna att Nederländska järnvägarna från och med nyligen kör helt på vindkraft, förutom vissa dieselelektriska enheter.

#96
2017-02-28 15:48

Vidstige,
Det verkar svårt för dig att förstå att bara för att saker har olika pris så är inte den ena subventionerad.
Jag tror att jag har ungefär 1,5 kWh/mil i förbrukning i snitt så dina siffror är i överkant. Min bil är möjligen inte representativ för snittet i fordonsparken. Att jag inte kommenterade är för att det är irrelevant för förekomsten av en subvention.

#97
2017-02-28 16:33

Någon som vet hur mycket Tesla denna modell avger? (OBS mätenheten och inte märket). Vad jag har förstått finns inga riktiga gränser för hur mycket elbilar får "stråla", utan bara uttalanden om att det är säkert utan påverkan för hälsan. Någon som har elbil kanske har någon manual där man kan läsa vad tillverkaren uppger för värden?

#98
2017-02-28 17:37

L.Mäkinen, beror på hur man ser på bilen och hur den ska beskattas i en ganska socialistisk välfärdsstat som Sverige. Hade diskussionen gällt USA kan jag hålla med dig mera, å andra sidan kostar bensinen där ungefär motsv 5 kr litern, elbilen blir rätt ointressant då. Dvs detta handlar främst om skatter så länge oljan är så billig som nu.

#99
2017-02-28 17:42

Lasse J, förmodligen har du fel, finns väl inget som stödjer din teori. Och flera menar dessutom att vätgasdrift har betydligt större potential. Elbilar kan säkert passa en del men jag tror aldrig den kommer dominera. Närmsta 10 åren tror jag mer på hybrider, både laddbara och icke laddbara. Dieseln kommer fortsätta dominera i premiumklassen.

#100
2017-02-28 18:37

Eftersom ingen kalkyl kommer från Vidstige så har jag i alla fall "roat" mig med att kolla vad det egentliga priset per kWh är för en villa som drar ca: 16.000 kWh och använder Mälarenergi som leverantör.
Totalpriset per kWh ligger inkl alla nödvändiga avgifter och skatter på runt 1,24 kr/kWh varav skatter och andra nödvändiga avgifter står för 0,68 kr/kWh - alltså står dessa för ca: 56 % av totalkostnaden för el. Bensin och andra fossila drivmedel beskattas med runt 65 % så alltså runt 9 % lägre per enhet.
Om vi antar att en elbil av Golf/Prius storlek i snitt drar ca: 2 kWh/mil sett över hela året så blir den rörliga drivmedelskostnaden alltså ca: 2,50 kr varav skatter m m står för ca: 1,36 kr/mil. Om vi räknar med att en bil i Golfklassen drar ca: 0,4 l/mil diesel eller för all del en Prius som drar 0,4 l/mil bensin (enl Vidstiges egna uppgifter om senaste Prius-generationen) så hamnar man idag på en bränslekostnad på ca: 5,60 kr/mil (räknat på ca: 14 kr/l) varav skatterna står för 3,64 kr/mil. Skillnaden är alltså 2,28 kr/mil varav typ hälften säkert kan relateras till elmotorns oerhört mycket högre effektivitet så frågan är om högre effektivitet skall belasta eldrivna fordon. Så dessa "extrema subventioner" är maximalt runt 3000 kr/år om man ser till vad en genomsnittlig personbil körs varje år - jämfört med t ex en Prius. Och som sagt - hälften av det kan säkert relateras till den betydligt högre effektiviteten i en eldrivlina och frågan är ju om detta skall straffas... Och detta är då beräknat på att man tankar hemma och inte på snabbladdnings-stationer för då jämnar kostnaden ut sig en hel del - det kanske t o m blir dyrare med eldrivet. Där hade du kalkylen som du själv inte lyckades få fram, Vidstige ! Utan gissningar och med specificerade förutsättningar !

#101
2017-02-28 18:34

Bra jobbat Pi!
Inte för att det hjälper, men ändå....

#102
2017-02-28 18:37

Vargen
Sök på "strålning från elfordon". Finns en hel del skrivet. Inlägget från Tesla Club intressant.

#103
2017-02-28 19:36

Pi, skygglappar på? Bensinen är mycket högt beskattad i Sverige, det är fakta och den avgörande skillnaden i kalkylen. Gör om kalkylen med samma skatt för bräslet i kronor och ören per mil. Nästan alla som kör fossilt idag inser att jag har rätt.

#104
2017-02-28 19:41

Vidstige - jag har letat efter korrekta uppgifter så du kan ju påvisa de konkreta felen och inte bara slänga dig med allmänna generaliseringar. Tycker nog att du bör hålla en lägre profil nu eftersom du inte mäktade med att ge oss nån kalkyl.

#105
2017-02-28 19:45

Re: Lasse J. SJ tågen går sedan 1994 enbart med förnyelsebar el.
En fördel med inhemsk el istället för utlänskt bränsle för bilars framdrivning gör att mycket av pengarna hamnar i Sverige där elproduktionen sker vilket ger jobb och skatteintäkter även i produktionsledet.

#106
2017-02-28 19:47

Pi, för villaägaren handlar kostnaden för elbil om ett tillägg för elbilen eftersom alternativet är en fossil. Känns som du fuskar där och även när du jämför mot prius, som jag sagt flera gånger är underbeskattad. Jämför med genomsnittsbilen!

#107
2017-02-28 19:50

Vidstige (igen) - citat från Ekonomifakta.se - "Under 2016 kostade bensinen i genomsnitt 13,20 kronor litern. Strax över 65 procent, eller 8,68 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms. Moms betalas på själva bensinen, men också på skatten."
Närmare än så kunde jag inte komma och jag tror att precisionen är tillräcklig i detta fall. Annars får du lov att anstränga dig lite för en gångs skull och leta reda på fakta och redovisa dessa - och inte bara förvänta dig att andra skall hjälpa dig.

#108
2017-02-28 19:53

Pi, du säger 1,36 kr i skatt för bränslet per körd mil, om vi antar att din kalkyl är riktig, så är det just extremt låg skatt jämfört med genomsnittsbilen som kör fossilt, det fattar nästan alla. Skatten avgör med billig olja, fakta.

#109
2017-02-28 20:01

Vidstige -åter ! Jag HAR räknat på vad jag som villaägare betalar per kWh och jag är inte helt främmande för detta eftersom jag varit villaägare under drygt 35 år. Varför skall jag jämföra med en bil som inte utrymmesmässigt motsvarar elbilen - bara för att du tycker det. Påvisa var jag "fuskar" istället för att slänga ur dig egenfabricerade floskler - bara för att verkligheten inte passar din världsbild. Vilket många av oss redan misstänkt men du ville ju inte anstränga dig med att ta fram fakta för att försöka bekräfta din världsbild. Börjar bli rätt less på dig nu när du bara klagar på vad andra lägger ner tid på att ta fram utan att anstränga dig själv ett dugg.
Jag konstaterade att med mina jämförbara jämförelsebilar så skiljer skatten ca: 3000 kr per år (ca: 1300 mils körsträcka vilket är vad medelbilen går) till elbilens fördel. Varav en mycket stor del kan härledas till elmotorns mycket högre effektivitet vilket tydligen Vidstige vill straffbeskatta. De flesta förstår detta men tydligen inte alla...

#110
2017-02-28 20:46

PREVIA
Sverige och Norge har förmånen att ha en utmärkt energikälla att tillgå för transportändamål. Detta faktum gör att man blir extra förbannad över långvarig nedgradering och förslumning av det svenska järnvägsnätet.
Anledningen till att jag nämnde Nederländska järnvägens vindkraftssatsning är det ständiga hänvisandet till skitig europeisk el som ett argument mot elbilar.
Det händer en del positiva saker i Europa.

#111
2017-02-28 20:55

Köper jag en elbil så tillkommer kostnaden för villa så jag har någonstans att ladda. Dyrt med elbil.=) Allvarligt talat så skulle jag gärna ha en elbil om jag hade någonstans att ladda.

#112
2017-02-28 20:55

Hittade denna intressanta artikel: http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/11/elbilen-inte-alltid-miljovan...

Men vem vet? Detta med magnetfält och teorier verkar inte helt vara samstämmigt? Alla är oense om gränsvärden osv.

#113
2017-02-28 20:57

Pi, men kom igen å vakna! 1,36 milen är mycket låg skatt även om du jämför med din egen golf klass bil. Elbilen är så underbeskattad att den inte är i närheten av straffskatt. Vad som verkligen kan kallas straffskatt är om du kör en bensinbil som drar kring 1 liter per mil eller mer. Vad drar genomsnittsbilen i Sverige på årsbasis per mil? Minst 0,8 skulle jag säga. Du som gillar högar skatter annars ser mellan fingrarna när det gäller elbil, där skon klämmer.

#114
2017-02-28 20:59

Vad finns det för andra alternativ till bränsle om nu inte elbilen blir nästa miljögrej? Ju mer man läser om elbilar, ju mer tveksam blir man till att detta är rätt väg att gå!? Får väl vänta på något rymdskepp kraschlandar, där vi kan få tillgång till ny teknik som förhoppningsvis är 100% miljövänlig...

#115
2017-02-28 21:01

Vidstige,
Skippa de personliga påhoppen och försök komma med lite fakta utanför ditt tyckande. Det finns ingen som är tvingad att köra en bil som drar en liter per mil i det här landet så hur det kan vara ett straff får du gärna förklara.

#116
2017-02-28 21:06

Styggavargen, exakt så. Själv var jag positiv till elbilar tidigare men blivit mer skeptisk ju mer man läser. Som jag ser det har vätgas bäst potential att bli det bränsle du efterfrågar, kanske i form av laddhybrid för dom som kan använda det. Stoppa i stora batterier i elbilar för folk som kör bara några mil per dag är slöseri med resurser, elbilar med små batterier vill ingen köpa, ett olösligt dilemma.

#117
2017-02-28 21:11

L.Mäkinen, vad drar genomsnittsbilen per mil på årsbasis? Vad drar en typisk fossil bil i stadskörning med många korta körningar? Skatterna är dimensionerade efter genomsnitt, inte efter dom snålaste. Å andra sidan, dom som idag kör fossilt som drar halvlitern milen, varför ska dom besvära sig rent ekonomiskt med en elbil som ju är ett sämre fordon? Oljan är för billig, det är grundproblemet.

#118
2017-02-28 21:13

Vidstige - för sista gången ! Jag har gjort det jobb som DU borde gjort men du är uppenbarligen lite för lat för att anstränga dig med att leta fakta men desto snabbare att kritisera andra som verkligen ansträngt sig och lagt ner tid.
Mäkinens sista inlägg säger det mesta ! Du vill bara jämföra sånt som har en chans att bekräfta ditt eget tyckande så jag känner det meningslöst att fortsätta och försöka köra en seriös diskussion med dig ! Trodde du i alla fall skulle visa ett uns av tacksamhet att man lagt ner jobb i e m och faktiskt visat att beskattningen per körd enhet är högre för fossilbränsledrivna bilar men där bedrog jag mig. Jag ångrar verkligen den tid jag lagt ner i e m och lovar att det inte skall upprepas - i alla fall inte för att försöka bekräfta dina teser. Det är inte konstigt att du gör dig omöjlig i mångas ögon.

#119
2017-02-28 21:54

Pi, vadå, L.Mäkinen hade redan bekräftat mina uppgifter, ca 1 kr eller 1,36 kr förändrar inget. Faktiska kronor gäller, inte procent tramset. Ditt resonemang om golfklass är dessutom vilseledande då en stor bil som går på el med säg 20 mils räckvidd inte kommer dra så mycket mer, särskilt med tanke på ditt resonemang om hur energieffektiva elbilar är. Att elbilen är underbeskattad idag är ingen rocket science, det är en medveten strategi från politikerna just nu. F.ö lägg ner dina personangrepp.

#120
2017-02-28 22:26

Vargen # 112
Det var ena riktiga "mörkmän" du har hänvisat till. En samling "klimatförnekare" i samma klass som "Trumpen".

#121
2017-03-01 07:54

@Styggavegen #97: En elbil avger inte Tesla, den avger magnetisk strålning som mäts i Tesla.

BTW, har du kollat hur många Celsius det är idag? ;-)

#122
2017-03-01 08:11

Vidstige.
Jag föreslår att du talar för dig själv i fortsättningen.
"alla inser" "Jag har rätt som alla förstår" osv. är helt fel för jag förstår verkligen inte ett dugg av ditt resonemang. Pi! har gjort en uträkning som du vägrade ta fram och du är den ENDA här som hävdar det du hävdar, inte ALLA,
Pi's uträkning är mycket bra och har du invändningar mot den så föreslår jag att du presenterar ett underlag som motbevisar detta. Att du bara hävdar att alla andra har fel och att du har rätt utan att faktiskt presentera fakta gör att du hamnar under kategorin troll just nu.

#123
2017-03-01 08:20

#121
Det är 15 grader snö och kallt upp till knäna!

#124
2017-03-01 08:21

Skatten och avgifter på bränsle är cirka 65%
Skatten och avgifter på el är cirka 56%

Vart ser du dom enorma subventionerna? Sen är subvention helt fel ord i sammanhanget, visst supermiljöbilspremien är en subvention men där stannar det. I Norge, där har man subventioner att snacka om!

Om ordet Subvention:
Subvention, från franskans 'subvention' av latinets 'subvenire' som betyder "bistå", är ett (ofta statligt) ekonomiskt stöd med avsikt att sänka priset på en vara eller tjänst. Subventioner kan vara synliga eller dolda. Ett exempel på en synlig subvention är ett direkt bidrag från staten till en viss sektor eller verksamhet. En dold subvention kan vara undantag att betala skatt eller de fulla kostnader som uppstår för samhället inom en viss sektors verksamhet. Ordet används också om bidrag i andra sammanhang.

#125
2017-03-01 08:38

Subventioner förekommer inte minst inom bilhandeln. När en ny modell presenteras är det inte ovanligt att generalagenten subventionerar utpriset under en längre eller kortare period. Ska vi måhända stoppa detta oskick?

#126
2017-03-01 08:52

Diskussionen är igång även i USA, så klart.
http://www.huffingtonpost.com/entry/flurry-of-state-bills-introduced-lik...

Har Vidstige lön från bröderna Koch?

#127
2017-03-01 09:01

Deeds, sagt tusen gånger nu att man måste räkna skatteeffekt i vad man faktiskt betalar i kronor och ören. Artikeln i vib handlar om det. Skatterna är anpassade för att maximera uttag från fossila. Procentdisskussion är en skendebatt här. 1 krona i skatt per mil fattar alla är extremt lågt.

#128
2017-03-01 09:45

Deeds, det skatteuttag som är på elbilar är så lågt att det inte ens täcker dom egna kostnaderna, dvs vägslitage, vägunderhåll etc. Självklart kan man kalla det subvention. Även supermiljöbilspremien på 40,000 kr. Liksom den minimala fordonsskatten förstås.

#129
2017-03-01 09:31

Bröderna Koch är två riktigt söta typer. Märkligt nog verkar inte deras underminerande verksamhet ha uppmärksammats av dom svenska "insiktsfulla" medierna.
Historiskt sett helt i linje med oljebranschens agerande över tid. Den blyade bensinen är ett gott exempel. Hälsoproblemen uppmärksammades redan på 20-talet, men det tog omkring 50 år av kamp mot bolagens dimridåer och köpta, fejkade "vetenskapliga rön"innan eländet stoppades.

#130
2017-03-01 09:48

Googla Heartland.org. Brödernas favoritorganisation.

#131
2017-03-01 10:00

Jodå.
En skön samling "mörkrets furstar".

#132
2017-03-01 10:40

Deeds, du som är moderator kan väl be vi bilägare göra en artikel om skatteuttag på elbilar? Vad gäller skatt i procent så menar jag inte att el för hushåll är subventionerad men att bilen är ett givet specialfall, oavsett vilket ord man använder för det. Dessutom är jag inte självklart emot det låga skatteuttaget på t.ex. elbilar eller laddhybrider just nu men att man måste förhålla sig till det, inte minst med hänsyn till alla som kör fossilt och är mjölkkossor för staten.

#133
2017-03-01 10:51

Ledsen Vidstige men jag har inte någon direkt kontakt med ViB på det sättet. Inte mer än du ;)

#134
2017-03-01 13:40

Deeds, lugnt men vill bara säga att det ok att ha olika syn på detta och att jag bara argumenterar för det jag anser vara rätt. Viktigt att vi respekterar varandra trots olika åsikter och debatt kan ju leda till eftertanke och en ny syn på världen från bägge håll.

#135
2017-03-02 12:31

Detta mantra med vad fossilbilsägare betalar i skatt kontra el-bilsägare, är rätt patetiskt. Vad talar vi om för summor? Säg att skatten per liter bensin är 9,00 kr. Snittbilisten kör 1.500 mil/år med en snittförbrukning på 0,5 liter/mil. Vad blir skatten per år? Jo. det blir 6.750 kr/år. El-bilen för mig blir skatten 1,00 kr/mil och 1.500 mil/år, 1.500 kr/år. Dvs. en skillnad på 5.250 kr/år. Är det något att yvas över? Det är en bråkdel av vad jag och många andra betalar i inkomstskatt per år. Nästan försumbar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.