Bild
Nästa artikel
Provkörning: Renault Megane E-Tech (2020)

Provkörning: Renault Megane E-Tech (2020)

Provkörning

Renault fortsätter sin satsning på laddhybrider. Mellanklasskombin Megane vill hänga med på elvågen och presenteras i en uppdaterad version med ny batterikostym.

Under första halvan av 2020 har den svenska nybilsförsäljningen tagit ordentligt med stryk, antalet registrerade bilar har minskat med över 22 procent jämfört med samma period 2019.

Den av covid-19 knäckta försäljningen har dock inte påverkat andelen laddhybrider, tvärt om. Jämfört med 2019 har andelen laddbara bilar nära tredubblats, laddhybriderna står för 18,6 procent av den totala försäljningen.

Renault Megane kliver på laddhybridtåget och hoppas att det i kombination med ett mildare ansiktslyft ska öka intresset för golfklassaren. Och det lär behövas om modellen ska ha en fortsatt framtid i Sverige. Hittills i år har 220 Megane hittat svenska hem, konkurrenten Kia har sålt 18 gånger fler exemplar av Ceed.

Intesivblå lack, unik för RS-Line.
Intesivblå lack, unik för RS-Line.

För att registrera karossjusteringarna krävs ett tränat öga och lupp. Den främre stötfångaren har stöpts om något för att rymma luftintag till hjulhusen (för bättre aerodynamik), runda dimstrålkastare har blivit rektangulära.

Långt innan Renaultkännaren noterar grillens lätt justerade rutmönster lär hen reagera på att Renaultlogotypen har "gjutits in" och blivit tvådimensionellt platt. Bakljusens distinkta ljussignatur har bibehållits, men insatserna har fått en annan form för en mer tredimensionell effekt. Strålkastarna fram har justerats något och LED-strålkastare har blivit standard.

Beroende på utrustningsnivå är de bakre dörrhandtagen belysta. På insidan är förändringarna få men tydliga. Instrumentklustret framför föraren har blivit större med väsentligt skarpare och mer lättavläst grafik. Mittkonsolen har begåvats med den 9,3-tum stora pekskärmen från Clio och fått uppkopplade funktioner.   

Autobroms har blivit en del av standardutrustningen och kan nu även reagera för fotgängare. Vidare har den adaptiva farthållaren fått stopp/start-funktion, dödavinkelvarnaren arbetar i en generösare vinkel och beroende på utrustningsnivå är trötthetsvarnare standard. 

Notera färddatorns sista rad. Bromskraftåtervinningen har ett snitt över 100 km på 4,2 kWh, det motsvarar cirka en tredjedel av energiförbrukningen vid eldrift (13,6 kWh/100 km). Inte illa!
Notera färddatorns sista rad. Bromskraftåtervinningen har ett snitt över 100 km på 4,2 kWh, det motsvarar cirka en tredjedel av energiförbrukningen vid eldrift (13,6 kWh/100 km). Inte illa!

Laddhybridlösningen är en spegling av den som används i Captur. En fyrcylindrig bensinmotor på 91 hästkrafter arbetar i symbios med en elmotor på 67 hästkrafter samt en kombinerad startmotor/generator på 34 hästkrafter. Det 9,8 kWh stora batteriet har kostat bagageutrymmet 74 liter. Lastytan är oförändrad.

Renault använder en så kallad "dogbox"-växellåda utan koppling. I hastigheter under 20 km/tim drivs bilen alltid av elmotorerna. För mjuka växlingar varvtalsmatchar startmotor/generator motorns varv med den aktuella växeln.

Fördelen är låga friktionsförluster och effektivare energiåtervinning. Nackdelen är något mer mekaniska ljud. Renault anger systemeffekten till 160 hästkrafter, så pigg upplevs inte bilen. Hybridiseringen väger cirka 200 kilo. För att bibehålla komfort- och köregenskaper har den halvstela bakvagnsupphängningen ersatts av en multilänkkonstruktion. En lyckad operation. 18-tumsdäcken till trots flyter Megane behagligt mjukt och stötfritt över landsvägens ojämnheter.

Räckvidden på el anges till fem mil. Är det små temperaturskillnaden mellan kupé och omvärld behöver inte förbränningsmotorn användas för att värma kupén. 

Likt tidigare är körkänslan mer trivsamt trygg än sportigt alert. Den rejält skålade sportstolen är bekväm, ljudnivån låg och det elektroniska gränssnittet lättskött. Hybriddriften förstärker bilens mysiga karaktär. 

Kommer då uppdateringarna och laddhybridtekniken att lyfta Megane från klassens bottenskikt? Kanske men det kommer att bli tuft. Före miljöbonus kostar Megane 376 900 kronor. Det är cirka 40 000 kronor mer än laddhybridkonkurenterna från Kia och Seat. Utan att göra en direkt jämförelse känns prisskillnaden svårmotiverad.

Ny skärmbaserad instrumentering (10,2-tum).
Ny skärmbaserad instrumentering (10,2-tum).

Plus: Komfort, låg förbrukning, hög utrustningsnivå. 

Minus: Pris, låg dragvikt (750 kg). 

Vad nytt? Laddhybridteknik och skärmar.

För vem? Den komfortmedvetne.

Renault Megane E-tech

PRIS, FRÅN KR: 376 900 kr.

SVENSK LANSERING: Lanseras mot slutet av året, leverans februari. 

MÅTT, CM: L 463/B 181/H 145

bagagevolym, l: 447

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 600.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. 4 vent/cyl. Volym 1 598 cm3. Max effekt: 91 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment: 144 Nm vid 3 200 v/min. El: 67 hk/205 Nm.
34 hk/50 Nm.  

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad automatlåda. Framhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim Acceleration 0–100 km/tim 9,8 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 28 g/k.

KONKURRENTER: Laddhybrider Kia Ceed, Seat Leon, Skoda Octavia. 

Under första halvan av 2020 har den svenska nybilsförsäljningen tagit ordentligt med stryk, antalet registrerade bilar har minskat med över 22 procent jämfört med samma period 2019.

Den av covid-19 knäckta försäljningen har dock inte påverkat andelen laddhybrider, tvärt om. Jämfört med 2019 har andelen laddbara bilar nära tredubblats, laddhybriderna står för 18,6 procent av den totala försäljningen.

Renault Megane kliver på laddhybridtåget och hoppas att det i kombination med ett mildare ansiktslyft ska öka intresset för golfklassaren. Och det lär behövas om modellen ska ha en fortsatt framtid i Sverige. Hittills i år har 2

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-01 16:06

Betala mer för att få en Renault? Goddag yxskaft...................

#2
2020-10-01 17:40

Dom brukar ju jobba hårt med rabatter, så det kommer garanterat någon kampanj med "gopris", om inte så lär det gå trögt i bilhallarna.

#3
2020-10-01 21:49

Den är för dyr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.