Bild
Nästa artikel
Provkörning: Renault Clio E-Tech (2020)

Provkörning: Renault Clio E-Tech (2020)

Provkörning

Renault tar hjälp av motorsporten när småbilen Clio ska förses med hybriddrift. Men blir den tillräckligt snål?

Förutom navigatorn som talar uppfordrande på franska är allt som hörs i kupén lite sus från däcken. Hybriden Renault Clio E-Tech startar alltid på el och enligt Renault ska upp till 80 procent av färden i stadstrafik kunna ske utan att förbränningsmotorn går igång. Det här bidrar enligt företaget till den ”elektriska känsla” som många kunder uppskattar men det finns också en annan anledning. 

Växellådan i Clio E-Tech är en synnerligen udda skapelse vars teknik hämtats från Renaults motorsportdivision. Någon koppling finns inte. Istället ser två elmotorer till att lådans axlar snurrar i rätt hastighet innan växlarna skjuts i. Det ger extremt snabba skiften och minimala energiförluster.

I och med att man kan styra axlarnas hastighet ska växlingarna även ske helt sömlöst och utan ryck. I Formel 1 är det viktigt eftersom man inte vill riskera att rycka loss drivhjulens fäste.  

Under bagagerumsgolvet ligger det 38 kg tunga batteriet som kan lagra 1,2 kWh. Som bäst räcker det för att driva bilen tre kilometer men för oss startar förbränningsmotorn redan efter några hundra meter.

Den 1,6 liter stora bensinmotorn kommer från Nissan. Hybridsystemet anpassar sig automatiskt efter förutsättningarna. I högra hastigheter driver bensinmotorn ensam. Den större elmotorn används som generator och ”motorbromsar” när föraren släpper gasen. Vid acceleration kan elmotorn assistera bensinmotorn med extra dragkraft.

Om batteriet behöver laddas i lägre hastigheter så kan den större elmotorn ensam driva bilen medan bensinmotorn laddar batteriet via den mindre elmotorn som då fungerar som generator. Det hela kan låta komplicerat men processen är helt automatisk och som förare kör man bilen som vilken automatväxlad Clio som helst.  

1. Hybriden har en speciell layout för instrumenten. Mätaren till vänster visar hur mycket kraft som finns kvar i batteriet. 2. Dekalen på bakstammen avslöjar hybriden. 3. Motorrummet är minst sagt välfyllt.
1. Hybriden har en speciell layout för instrumenten. Mätaren till vänster visar hur mycket kraft som finns kvar i batteriet. 2. Dekalen på bakstammen avslöjar hybriden. 3. Motorrummet är minst sagt välfyllt.

Renaults ambition har varit att bygga en bil som går som en bensindriven turbo men har lika låg förbrukning som en diesel. Det ska sägas att det var en prototyp vi fick chans att köra men Renault får nog anstränga sig om man ska nå sin ambitiösa målsättning. Elmotorn är trots allt bara på måttliga 35 kW och någon turboknuff känner man inte.

Några officiella prestandasiffror har inte presenterats ännu, men i vår provbil mattades accelerationen snabbt av när hastigheten ökade.

Frågan är också hur det blir med förbrukningen vid landsvägskörning. En hybrid är av naturliga anledningar snålast i stadstrafik där elmotorn får jobba optimalt. Förbrukningssiffrorna är preliminära men 4,5 liter/100 km blandad körning är knappast något som imponerar i dagens läge. 

Clio är fortfarande en trevlig småbil men det gäller att priset blir rimligt för att E-Tech ska bli intressant. 

Plus: Smidig i stadstrafik, låg skatt, lättkörd.

Minus: Andra hybridsystem är ännu snålare. 

Vad nytt? Hybriddrift för lägre förbrukning och utsläpp.

För vem? Stadstrafikföraren.

Förutom navigatorn som talar uppfordrande på franska är allt som hörs i kupén lite sus från däcken. Hybriden Renault Clio E-Tech startar alltid på el och enligt Renault ska upp till 80 procent av färden i stadstrafik kunna ske utan att förbränningsmotorn går igång. Det här bidrar enligt företaget till den ”elektriska känsla” som många kunder uppskattar men det finns också en annan anledning. 

Växellådan i Clio E-Tech är en synnerligen udda skapelse vars teknik hämtats från Renaults motorsportdivision. Någon koppling finns inte. Istället ser två elmotorer till att lådans axlar snurrar i rätt hastighet innan växlarna skjuts i. Det ger extremt snabba

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Renault Clio E-Tech 140 hp

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.

SVENSK LANSERING: I sommar.  

MÅTT, CM: L 405/B 180/H 144.

BAGAGEVOLYM, L: 300.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 287 kg.

MAX DRAGVIKT, KG: 900.

MOTOR: Hybridsystem 4-cyl bensinmotor. Volym 1,6 l samt två elmotorer,  huvuddrivmotor 35 kW + högvolts start/generator. Systemeffekt 140 hk. Hybridbatteri 1,5 kWh.  

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Kopplingslös 6-växlad automatisk växellåda. 

PRESTANDA: Ingen uppgift. 

PRELIMINÄR FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.

KONKURRENTER: Toyota Yaris Hybrid, Hyundai Kona Hybrid.

Kommentarer

#1
2020-03-05 08:14

Fransmän har ofta en förmåga att överarbeta och göra saker bakvänt och krångligt utan anledning.

Återstår att se hur det fungerar i verkligheten.

#2
2020-03-05 11:18

Bättre att köpa orginalet Toyota som kan det här med hybriddrift så det blir effektivt.

#3
2020-03-05 17:40

Nja shogun om du pratar tidigare yaris hybrid eller auris hybrid så är det bilar jag inte skulle betala en enda krona extra för.

#4
2020-03-05 19:32

mso1000.

Det är ganska ointressant vad du vill betala för eller ej. Alla andra som köpt Toyotas hybrider har bidragit till lägre utsläpp så Toyota har de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare. (Se annan artikel här nedan)Ca 15 miljoner har tillverkats hittills och ägare som är villiga att betala.....finns inga bättre hybrider på marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.