Bild
Nästa artikel
Tänk att 18-tumsfälgar kan se små ut. Captur: Blå ”Celadon”. Stuga: ”Falu rödfärg”.
Tänk att 18-tumsfälgar kan se små ut. Captur: Blå ”Celadon”. Stuga: ”Falu rödfärg”.

Provkörning: Renault Captur E-tech (2020)

Provkörning

Laddhybridversionen av populära småsuven Captur hämtar inspiration från Formel 1. Pole position eller nedflyttning? Vi har provkört!

Standardvagnsracing, en uppsjö egna märkesserier, isracing, långdistansrally, Le Mans, VM-serien i rally och så Formel 1.

Är det något Renault kan så är det motorsport. Undantaget ett antal specialmodeller och riviga versioner av Clio och Megane har märkets djupa engagemang i motorsporten inte nått personbilarna. Tills nu. 

Renault har utvecklat en typ av växellåda utan synkroniseringsringar och koppling – en ”dogbox”. Vid växling minskar motoreffekten för en fraktion av en sekund samtidigt som växeln skjuts på plats utan behov av kopplingsingrepp.

Fördelen är låg vikt, blixtsnabba växlingar och låga friktionsförluster. Nackdelen är att växlingarna blir hårda. Acceptabelt inom motorsport, inte i vardagstrafik.

Det är här Capturs elmotorer kommer in. Genom att bromsa upp, eller öka växellådans varvtal med den 34 hästkrafter starka kombinerade startmotorn och generatorn kan växellådan varvtalsmatcha varje växel för mjuka växlingar. 

Vita paneler är en nyhet, liksom växelväljaren. Handsfacket är oförändrat av typen ”byrålåda”.
Vita paneler är en nyhet, liksom växelväljaren. Handsfacket är oförändrat av typen ”byrålåda”.
Laddkontakten skyddas av en rejäl gummipackning/muff i täckkåpan. Max 7,4 kW laddning.
Laddkontakten skyddas av en rejäl gummipackning/muff i täckkåpan. Max 7,4 kW laddning.
157 liter bagageutrymme har försvunnit, trots det finns dubbelt lastgolv med plats för laddsladd.
157 liter bagageutrymme har försvunnit, trots det finns dubbelt lastgolv med plats för laddsladd.

Full gas och Renault Captur sätter iväg med typisk elbilsiver. Avsaknaden av koppling gör att den oavsett gaspådrag alltid startar med huvudelmotorn på 67 hästkrafter.

När bilen har nått 20 km/tim orkar den fyrcylindriga bensinmotorn driva framhjulen. Det är svårt att inte imponeras av hur mjukt växellådan arbetar, men det mekaniska ljud som uppstår när kugghjulen greppar i varandra kan känsliga reagera på.

Bytet mellan el- och förbränningsmotor passerar mer eller mindre obemärkt. Vid fullgas varvar bensinmotorn så högt och ljudligt att en Toyota Prius-förare skulle känna igen sig. Renault anger en motoreffekt på 158 hästkrafter, så stark upplevs inte Captur E-Tech.  

Det vätskekylda batteriet på 9,8 kWh ryms under det skjutbara baksätet. Är vädret sådant att kupén inte behöver värmas och hastigheten inte överstiger 135 km/tim ska det 9,8 kWh stora batteriet räcka till fem mils elbilskörning. Med 7,4 kW laddare tar det cirka fem timmar att ladda batteriet fullt. Det är inte möjligt att snabbladda.

Plus: Smidig laddhybrid, utrymmen, komfort. 

Minus: Vissa mekaniska ljud, svag laddning. 

Vad nytt? Hybriddrivlina med fem mils räckvidd på el.

För vem? Miljömedvetna Capturköpare med tjockare plånbok.

Kupén har ny färgsättning och växelväljare men är i övrigt opåverkad av hybridiseringen. Bra sittkomfort, tyst kupé och ett utomordentligt rymligt baksäte.

Något stramare fjädring gör körupplevelsen lika trivsamt fransk som tidigare trots nära 200 kilo i extra vikt.

Priserna börjar på 353 900 kronor. Miljöbonusen rundar av till 317 900 kronor, 51 000 kronor mer än närmast jämförbara Captur. Justerat för bensinmodellens högre vägskatt och skillnaden blir strax under 40 000 kronor. Körmönster kommer att vara högst avgörande om det är värt merkostnaden.

Standardvagnsracing, en uppsjö egna märkesserier, isracing, långdistansrally, Le Mans, VM-serien i rally och så Formel 1.

Är det något Renault kan så är det motorsport. Undantaget ett antal specialmodeller och riviga versioner av Clio och Megane har märkets djupa engagemang i motorsporten inte nått personbilarna. Tills nu. 

Renault har utvecklat en typ av växellåda utan synkroniseringsringar och koppling – en ”dogbox”. Vid växling minskar motoreffekten för en fraktion av en sekund samtidigt som växeln skjuts på plats utan behov av kopplingsingrepp.

Fördelen är låg vikt, blixtsnabba växlingar och låga friktionsförlust

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Renault Captur E-tech

Pris, från kr: 353 900

Svensk lansering: Beställningsbar, leverans mot slutet av året.

Mått, cm: L428/B 180/H 158

Bagagevolym: 379

Tjänstevikt, kg: 1 564

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor. 4 vent/cyl. Volym 1 598 cm3. Max effekt: 91 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment: 144 Nm vid 3 200 v/min. El: 67 hk/205 Nm.
34 hk/50 Nm. 

Kraftöverföring: 6-växlad automatlåda. Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart: 173 km/tim. Acceleration: 0–100 km/tim på 10,1 s.

Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 39 g/km.

Konkurrenter: Opel Grandland X, Toyota C-HR, DS3, Peugeot 2008, VW T-Cross.

Kommentarer

#1
2020-09-17 20:36

Nästan 1600 kg, och stor som en Golf. En Avensis som är en väldigt stor bil väger lika mycket. Man får verkligen hoppas att de laddar denna varje gång.

#2
2020-09-17 21:44

Att kalla Avensis för en väldigt stor bil är du nog ganska ensam om Vargen,
När det gäller volym är det ingen större skillnad mot Captur, bara annorlunda fördelat.

#3
2020-09-17 22:47

saabnisse har du nånsin sett en Captur eller en Avensis? Captur är ju en småbil, Avensis är 6 dm längre och lastar betydligt mera.

#4
2020-09-18 08:44

Captur bygger väl på Clio?

#5
2020-09-18 08:48

Carlsson, jag vet att den är betydligt längre, men läs vad jag skrev!
Att en bil är lång betyder inte att den är väldigt stor mer än att den är skrymmande och har dåligt utnyttjat utrymme.
Men bedömer man enbart storleken efter längden håller jag med.
Men jag vände mig mest mot tillägget "väldigt".

#6
2020-09-18 09:51

Jag tycker Avensis är stor, den är 4,75 meter lång och lastar rätt mycket...antagligen mer än V90 som är 2 dm längre. Men saabnisse, vad är en stor bil för dig? Jag brukar bedöma storleken på bilen genom att titta in i den... finns det plats?. Men vissa verkar tror bara bilen är stor och klumpig på utsidan så är bilen stor... men kanske inuti är det inte större än en Golf tex. SUV's brukar vara så...tittar jag in i grannens Q5 så är den mindre inuti än min Octavia, men tittar man på utsidan ser Q5 större ut.. nästan "uppblåst" ut...

#7
2020-09-18 10:38

Vargen, det var vad jag menade, jag har ju en del erfarenhet av S90 som ju många tycker är en stor och komfortabel bil, men som invändigt är ganska liten och trång och dessutom väldigt obekväm att krypa in i och ut ur.
Jag har många gånger jämfört S90 med Swift som har mycket bekvämare insteg och som man upplever rymligare, bortsett från bagageutrymmet som är lagom för ett brev med ostämplat frimärke.
Säkert är det inte så, det är ju t,ex. betydligt bättre benutrymme i baksätet i Volvon
Anensis är något rymligare, men man använder inte utrymmet lika bra som på många småbilar och just Octavia tror jag är rymligare.
Men nu handlar det ju om Captur och där har man lyckats hushålla bra med utrymmen, men jag håller med dig om vikten på 1600 kg och jag tänker på min gamla veteran Chevrolet 1937 (önskar jag hade den kvar) som väger 1560 kg och det tycker jag är en stor bil.

#8
2020-09-18 11:12

Captur bygger som Jarl Karlsson skriver mycket riktigt på Clio. Tack vare sina "SUV"-ambitioner kanske den uppfattas vara i en Golfs storlek utvändigt, men den är väsentlig mindre invändigt enligt min erfarenhet...

#9
2020-09-18 16:23

En liten bullerburk.
Om dom inte lyckats dämpa däckljudet.
Helt okey i stan med omgivningar.

#10
2020-09-18 16:52

Captur är en förhöjd Clio, men den är en del större.

#11
2020-09-18 22:23

Den första generationen av Captur har jag både kört och åkt (baksätet), upp till ca 70 km/h funkar den bra... men hade jag valt mellan en Captur och en Clio hade jag utan tvekan valt en Clio alla dagar i veckan.

#12
2020-09-21 17:15

1.4 L/100 kan inte vara sant när strömmen tagit slut. Vad är rätt siffra?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.