Bild
Nästa artikel
Dragen är desamma men nya Captur har vuxit några cm på alla ledder vilket ger mer pondus.
Dragen är desamma men nya Captur har vuxit några cm på alla ledder vilket ger mer pondus.

Provkörning: Renault Captur (2019)

Provkörning

Svenskfavoriten Captur är förbättrad på nästan alla punkter. Säkerheten håller nu hög nivå och det skjutbara baksätet ger flexibilitet i världsklass.

Captur har blivit en riktig storsäljare. Under de sex år modellen tillverkats har man redan lyckats sälja över 1,5 miljoner exemplar. Bra jobbat för en bil som bara mötts av ljumma recensioner från världens biljournalister.

Föregående generation var en bil som Renault själva medgav sålde främst tack vare sin design. Nya Captur har behållit en del av företrädarens drag men blivit bättre på allt.

Nu baseras den på bottenplattan CMF-B, samma som småbilen Clio. Jämfört med föregångaren har den nya bilen  blivit större på alla ledder vilket ger mer plats för såväl personer som bagage. Liksom tidigare är baksätet skjutbart vilket gör att man kan välja mellan ben- eller bagageutrymme. Med framskjutet baksäte rymmer nya Captur hela 536 liter, det är sju liter mer än Volvo V60.

 

"Kräver viss tillvänjning innan man lärt sig starta mjukt från stillastående. Kraften är svår att dosera."

Köregenskaperna har förbättrats väsentligt. Styrningen är exaktare, fjädringen mer följsam mot underlaget och bilen har blivit både roligare att köra och bekvämare att åka i.  

Vi fick prova bilen med den fyrcylindriga motor Renault utvecklat tillsammans med Mercedes. Den är tyst och stark – en riktig liten pärla. I vår provkörningsbil var motorn kombinerad med en smidig, sexväxlad manuell låda, ett radarpar som tyvärr inte kommer att tas in i Sverige.

Vi får 130-hästarsmotorn i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som i och för sig växlar mjukt men kräver viss tillvänjning innan man lärt sig starta mjukt från stillastående. Kraften är svår att dosera. När man trampar ner gaspedalen händer först ingenting, sedan kommer hela ketchupflaskan på en och samma gång.  
 

Bra förarmiljö! Tydliga instrument och logiska reglage.
Bra förarmiljö! Tydliga instrument och logiska reglage.

Dubbelkopplingslådans högre vikt har också medfört att man tvingats justera hjulupphängningen vilket försämrat fjädringskomforten. Jag trodde länge att det satt tunna lågprofildäck på den automatväxlade bilen men när jag till slut stannade och tittade visade det sig vara exakt samma dimension som i den manuellt växlade bilen, 215/55-18.  

Instegsmodellen i Sverige blir en trecylindrig enlitersmotor med turbo på 100 hästar. Den har vi kört i Clio tidigare och jag tror att många spekulanter kommer att tycka att den är tillräckligt stark. Senare, fram mot nästa sommar, kommer Captur också som laddhybrid med 45 km räckvidd på el. En teknik den blir först med i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?

Provkörning: Renault Captur (2019)
Renault Captur Tce 130 EDC Intense

Pris, från kr: 196 900.
Svensk lansering: Januari 2020.  
Mått, cm: L 423/B 180/H 158.
Bagagevolym, l: 536–1 275.
Tjänstevikt, kg: 1 259.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 200.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo, direktinsprutning och partikelfilter. 4 vent/cyl. Volym 1 333 cm3. Max effekt: 130 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment: 240 Nm från 1 600 v/min.  
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart: 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 2008, Nissan Juke, VW T-Cross, Skoda Kamiq, Ford Puma, Kia Stonic.
 

Plus: Utrymmen, förbättrade förarstödssystem.
Minus: Stötig med automat, svårdoserad gaspedal. 

Vad nytt? Ny generation av Renaults bästsäljande lilla suv.
För vem? Den som gillar flexibla utrymmen och hög sitthöjd.  

Kommentarer

#1
2020-01-18 10:06

"man redan lyckats sälja över 1,5 miljoner exemplar. Bra jobbat för en bil som bara mötts av ljumma recensioner från världens biljournalister."
Kanske nåt för journalisterna att fundera på?
Vad vill köparna ha? Kanske är det inte låga bilar med sportegenskaper, utan enklare och bekvämare vardagsbilar?
Nya Captur? Snygg! Kommer fortsätta sälja bra.

#2
2020-01-18 10:33

Exakt...

Vore jag biljournalist skulle jag också föredra roliga, övermotoriserade snabba bilar med blixtsnabb styrning, stenhård fjädring och 21-tums däck som greppar vid bankörning.

Men sen att leva med detta år ut och år in är endast enerverande och påfrestande för både för kropp och själ.

Ett fåtal gillar iofs självspäkelse men den stora massan föredrar nog en praktisk och bekväm bil till vardags.

#3
2020-01-18 19:24

@hultarn Ja, medias (och politikers) uppfattning om vad som är bra skiljer sig väldigt ofta från vad köparna tycker är bra. Inte bara i bilvärlden, utan inom de flesta områden, tillika.

.

#4
2020-01-18 10:57

Enligt AMS Beg-duell där man frågat ägarna så var inte heller dessa speciellt nöjda med Captur av hittillsvarande generation. Så motorjournalisterna kanske ändå inte var helt ute och seglade i detta fall...

#5
2020-01-18 11:11

Dubbelkopplingslådor är ett otyg i normalapplikationer. Momentomvandlare med snabb lockup är helt överlägset för komforten.

#6
2020-01-18 11:21

Iden med en sådan här bil gillar jag. Liten och smidig i trafik, hög sitshöjd=bekvämt in/ursteg till kupen, flexibel. Vad jag inte gillar, bilen är fransk med allt vad det innebär av bristande kvalitet i längden när man tittar historiskt, hur märket klarar sig när ägarna bedömmer ägandet i stort och smått, där visar det sig att bilen inte håller måttet när de bedömmer kvaliten. Detta gäller inte bara Renault utan andra franska märken samt Fiat utan vi kan nämna VW, alla tillhör botteskicktet alltid. Där kan man fråga sig vad journalister missar i sina tester av tex VW som ofta vinner tester i VIB, lär sig inte journalisterna vad ägarna tycker i sina bedömningar av ägandet år efter år i ägar undersökningar och att dessa resultat ska nämnas i nybilstesterna och väga tyngre än vad som nu görs, eller bjuds man på så god mat etc om man skriver positivt i tester av tex VW år efter år. En hund är begraven någonstans.......som jag ser det.

E-cvt tillsammans med hybriddrift är extremt komfortabelt och smidigt och bekvämt samt ger låg förbrukning.

#7
2020-01-18 11:29

Jag gillar mest idén med flexibelt baksäte som gör att lastvolymen ökar, vilket gör att många gånger behöver man inte större bil... de gånger man måste lasta ordentligt eller mer så kanske man kan tänka sig lite mindre plats för eventuella passagerare.

#8
2020-01-18 11:29

Förra generationen var en riktig bullerburk.
Dom kanske har lärt sig.

#9
2020-01-18 11:37

"Säkerheten håller nu hög nivå"
Är det "förbättrade förarstödssystem" som avses?
De utgör aldrig mer än 25 % av en bils säkerhet.

"och det skjutbara baksätet ger flexibilitet i världsklass"
Mycket lustigt, gapskratt.
Skjutbart baksäte var en sensation på 80-talet.
Sedan dess har man ju sett lite mer avancerade lösningar.

Renault är till och från en rätt bra bil, men vissas åsikter kan man ju häpna över.

#10
2020-01-18 13:56

Svenskfavoriten ligger på plats 38 i helårsförsäljning 2019. Beror inte det på att den presenteras som ett andrabilsalternativ för Volvokunderna? Någon favorit i ordets rätta bemärkelse är den nog inte.

#11
2020-01-18 18:39

Captur har totalt under 6 år varit en storsäljare för Renault i Sverige. Det är en vanlig syn på vägarna. Att försäljningen har sjunkit 2019 är för att köparna har väntat in den nya generationen, det är inget konstigt med det.

#12
2020-01-18 19:25

Och så Raphael …

En fransk bil funkar bra det tre, fyra första åren, sedan är det kaos. Aldrig i livet att jag skulle köpa en fransk bil. Jag vet några som köpte franskt som taxi bara för att det var så billigt. Javisst var det "billigt". Samtliga är tillbaka hos Mercedes idag. Seriöst: Köp aldrig en fransk bil, köp i så fall en Toyota, Hyundai eller Kia.

#13
2020-01-18 19:45

Vi måste haft en otrolig tur i vår familj som inte drabbats av nåt "kaos".
Men, det är klart: vi har inte kört bilarna så länge. Inte mer än 27.000 mil, och 20 år gamla. Aldrig öppnat en motor, aldrig bytt en växellåda.
Det kommer nog snart, om man ska tro somliga...

#14
2020-01-18 19:49

Intelli
Jag hade nog heller inte valt en Renault ifall jag haft en taxifirma. Jag kan tänka mig att det finns betydligt bättre alternativ för taxiverksamhet.

Men normalt kör privatpersoner långt ifrån lika många mil och privatbil används på annat sätt än taxi. Så då kanske den håller längre tid.

#15
2020-01-18 20:07

Ni som säger att franska bilar är skit och att de bara håller några år, har ni ägt problembilen i fråga? Jag har ägt Peugeot och den rullar fortfarande efter 25 000mil och 17år. I familjen rullar några Peugeot och två Renault , alla minst 15 år gamla och visst har det varit lite problem men inget större fel. De rostar heller inte bort i första taget.

#16
2020-01-18 21:37

Om nu Renault och franskt är så bra, varför är de då alltid i botten i div undersökningar, borde då inte ägarna ge bättre betyg? Eller är det så att ni inte har något annat att jämföra med tex med de som för det mesta ligger i topp. Eller så är ni så få och bara har haft tur......grattis!

#17
2020-01-18 22:35

I maskinskaderapporten från folksam är Renault bästa europeiska bil, dock efter koreaner och japaner. Men varför jobba med fakta när man kan vråla ut fördomar.

#19
2020-01-18 23:56

Maisch.

Fakta är att japaner ligger i topp och franska betydligt sämre, men det är oftast svårt att erkänna....eller endera är är andra ägare till franska bilar mer ärliga när de ger betyg till sin bil i undersökningar när de oftast ligger i bottenskicktet i listorna år efter år, än de ägare som medverkar här.

#20
2020-01-19 00:07

Shogun 2020-01-18 23:56

Jag gillar inte Franska, Japanska och Kina.
Jag gillar Tyska, Spanska, Tjeck och lite Koreansk.

#21
2020-01-19 00:05

Svenskfavoriten Captur?? När jag fick en sån som hyrbil i Spanien förra året visste jag knappt att den existerade. Förbättrad på nästan alla punkter, ja det behövdes sannerligen. Efter att ha levt med den i fyra veckor var det verkligen inget om fick mig att tänka mig en sån för egen del. Men den nya lovar ju bättring, så man skall ju aldrig säga aldrig

#23
2020-01-19 00:16

Det är säkert ingen dålig bil om man accepterar franska egenheter.
När jag provkörde för nåt år sedan räckte en kort sväng på landsvägen och buller i örat för att säga nej tack.

#24
2020-01-19 08:25

Shogun, statistiken som du läser ger jag inte mycket för då mina upplevelser av att äga franska bilar ger mig ett bra intryck. Den enda bilen jag avskytt var en gammal Fabia som var slut vid 12t mil. Rostig, trasig servopump, ABS-lampan lyser och går ej att släcka (bugg i ECU). Jag avfärdar inte Skoda för det för har haft ett par som varit helt ok (octavia,roomster).

#25
2020-01-19 09:04

Intelligens, min Picasso fyllde 10 år förra året. Jag har haft den sedan den var ny och den har nu gått över 18 000 mil. Den fungerar utmärkt fortfarande och besiktigas varje år utan anmärkning.

Innan Picasson så hade jag en Renault Mégane II SportTourer av 2004 års modell. Det var en utmärkt bil, men jag ville ha en minibuss och diesel.

Innan Mégane hade jag en Renault Laguna PhII 1.8 EuroLine - 00. Halvkombin. En utmärkt bil som var väldigt skön att köra. Men med hund så ville jag ha en kombi.

Innan Lagunan hade jag en Xsara Break 1.8 SX -99, också en utmärkt bil. Och innan dess en Peugeot 309 1.9 XS -89 och innan dess en Citroën AX 14 GT Edition Limité 1990 års modell.

Fantastiska bilar allihopa!

Captur är en storsäljare för Renault och med bra köregenskaper, till skillnad från Shoguns RAV4 som välter i undanmanöverprov och är rent trafikfarlig. Nya RAV4 har sågats i motorpressen för att den har usla vägegenskaper. Att Shogun köper trafikfarliga bilar visar på dåligt omdöme.

Jag köper bilar som både fungerar och är trafiksäkra. Shogun borde ta efter mitt exempel och göra som jag.

Så nej tack, jag har inget intresse av trafikfarliga bilar så Shogun lyckas inte med sitt uppsåt att försöka sälja sin RAV4 till mig, men jag förstår att han vill bli av med den för vem vill köra omkring i en bil med så undermåliga vägegenskaper?!

#26
2020-01-19 09:07

Jag har kört Skoda Fabia, det var ett intressant tortyrinstrument. Dålig körställning och växellåda, inget bottendrag i motorn, men framförallt en bullerburk. Hörselskydd borde ingå! Helt oduglig på en vanlig svensk landsväg. Vägbullret dånar så jag fick sprängande huvudvärk bara efter ett hundratal meter. Olidligt! Och detta var senaste generationen Fabia, inte ngn gammal modell. Uselt helt enkelt.

#27
2020-01-19 09:13

Raphael,
Förstår jag dig rätt att du aldrig haft en bil från en icke-fransk tillverkare? För mig är det lika obegripligt som när någon aldrig kört annat än Volvo eller att de alltid åker till samma semesterort.
Resten av världen förblir oupplevd.

#28
2020-01-19 09:30

Mäkinen, eftersom jag genom åren har kört en massa bilar från olika märken så har jag landat i att franska bilar har den kvalitet, komfort, design och egenskaper som passar mig. Jag hittar en massa fel på andra märken som gör att de går bort för mig.

Jag har redovisat mina upplevelser av Skoda Fabia, Skoda går fetbort pga bullret och dålig körställning.

Mitsubishi går fetbort pga dåliga stolar, klonkig växellåda, dålig sikt, ratt som skymmer instrumenten och ful inredning med dåliga material. Jag har kört Colt, Lancer Sportback och ASX. Samma för alla.

Toyota går fetbort pga dålig instrumentering med digitalklocka av 1980-tals modell helt felplacerad och separat från övriga instrumenteringen. Dåliga stolar och ful design invändigt och utvändigt. Känns steril. Jag har kört Corolla i olika varianter och Avensis.

Mazda går fetbort pga dålig sikt och design och ingen komfort. Jag har kört CX3 och CX5 samt 6 och 3.

Subaru går bort pga dålig körställning, design, instrumentering och jag kom aldrig överens med motorljudet. Plus alldeles för hög förbrukning. Jag har kört Legacy och Forester.

Hyundai går bort pga dåliga utrymmen och körställning, och jag gillar inte materialen i inredningen. Jag har kört Ioniq och Kona senast.

Kia går bort för skarpa kanter i plasten och inget finlir. Plus kom inte överens med stolarna eller inredningen. Konstig design. Känns USA tolkat av koreaner.
Jag har kört Ceed och Niro.

Ska jag fortsätta? Det blir en lång lista om jag ska ta upp alla jag kört och dissat genom åren.

Den enda japanska bil som jag har känt något för, det var Nissan Stanza. Den var mjuk, fluffig, med beige och ljus inredning och plyshklädsel. Den tyckte jag om. Den hade mjuk torsionfjädring också. Men Nissan gör inte sådana bilar längre.

#29
2020-01-19 09:34

Och det var en Nissan Stanza halvkombi i ljus guldmetallic med taklucka. Från 1986.

#32
2020-01-19 09:41

Det är trist när diskussionen blir så svart/vit med totalt avfärdande av ett lands tillverkning av fordon och hyllande av ett annat lands tillverkning för verkligheten är mer nyanserad än så. Att klanka ner på franska bilar det är något som man gjort sedan gammalt och det måhända finnas ett uns av sanning i kritiken. Då var då och 2020 ser saker annorlunda ut. Bättre kvalitet på bilar över lag?

#33
2020-01-19 09:39

Jag brukar roa mig med att lämna in min Citroën årligen för service (oljebyte en gång om året) på verkstäder som även har andra märken och då får jag en lånebil av ett annat märke så då kör jag en icke-Citroën under ett dygn. Detta är väldigt bra för då blir jag nykär i min bil och känner verkligen ingen lust till att byta till något annat. Det känns som att komma hem när jag lämnat in Skodan/Mitsubishin/Toyotan eller vad det nu kan vara för något som jag fick att åka med. Eller fick och fick, lånebilen ingår i servicekostnaden så jag betalar ju för den också.

#34
2020-01-19 09:42

Att ha kört en bil en kort stund ger ju egentligen ingen som helst erfarenhet av att ha ägt motsvarande bil. Vissa saker som kanske inte passar exakt vid en provkörning vänjer man sig säkert med och sen kanske man t o m uppskattar många flera egenskaper än man utforskat vid en kort provkörning. Sen uppskattar vi ju trots allt olika saker. Och att t ex fördöma ett helt bilmärke utifrån ljudnivån och sittkomforten på deras minsta bilmodell för typ 20 år sedan, för att ta ett exempel ifrån listan ovan, känns ju kanske inte så seriöst...

#35
2020-01-19 09:43

Och genom att jag kör under ett dygn så är det en betydligt längre provkörning än bara ngn mil som vanliga provkörningar är på. Jag kör till och från jobbet, stad, landsväg och motorväg. Jag åker iväg till Coop och fyller bagageutrymmet med veckans inköp osv. Så jag provar verkligen att använda dem också. Och blir lika glad varje gång min bil är klar att hämtas så jag kan lämna in lånebilen. Så nej, jag har verkligen inte känt någon längtan efter något annat.

#36
2020-01-19 09:53

Så detta är faktiskt ett tips, välj ett annat märke som lånebil vid service än det du kör till vardags. För en överkomlig peng får du möjlighet att prova en annan bil under längre tid och under vardagliga förhållanden än om du åker till bilaffären.

#37
2020-01-19 10:04

Men för att återgå till just Captur, som ju faktiskt specifikt är det vi ska avhandla här, så har den varit marknadsledande i Europa inom sitt segment sedan starten. Hårdaste konkurrenten Peugeot 2008 har varit tvåa. Nu har både Captur och 2008 kommit ut i en ny generation samtidigt, så kampen fortsätter. Captur finns som hybrid (till sommaren), 2008 som hel elbil (under våren).

N-iklas försöker göra sig lustig över skjutbart baksäte men Opel fick skjutbart baksäte i en crossover först genom samarbetet med Citroën (PSA) i Crossland. Och jag har individuellt skjutbara och ställbara sätesdelar i min Picasso. Jag tycker det är en värdefull finess som tyvärr saknas i 2008.

#38
2020-01-19 10:21

Dacia Duster som ju ägs av Renault var den bäst säljande suven mellan aug 18-19 i Europa. Andra plats kom den i jämförelse med samtliga biltyper. Jag erkänner, det finns bättre bilar såklart men Renault är helt hotade när man ser till vad man får för pengen. Men det är klart, de är ju skitbilar ändå enligt vissa.

#39
2020-01-19 10:48

Att klaga på körställningen i en bil är ju en väldigt individuell synpunkt, tror inte att det finns så många bilar som har en dålig körställning för ALLA. En dålig körställning för en person kan vara perfekt för en annan, vi är ju olika i storlek och uppbyggnad.... :-)
Men jag har svårt att tro att sikten är så mycket bättre i Captur än andra här nämnda bilar, med den karossformen och C-stolpen kombinerad med liten, högt placerad bakruta....nää, skulle inte tro det.... Undrar hur långt bakom bilen Trafikmagasinet skulle ha gått med sin orangea kon innan föraren skulle se hela? :-)
Generellt sett tycker jag bildesign har anammat detta med hög karossmidja bakåt alldeles för mycket (ofta med sluttande tak) som ger små sidorutor, mörka baksätesutrymmen och dålig sikt. Vad är vitsen?

#40
2020-01-19 11:29

De flesta gånger jag haft lånebil vid service har lånebilen varit mindre än min egna och då tycker jag också att det är skönt att få tillbaka min bil.
Som Pi påpekar krävs det mer än att låna en bil tillfälligt för att få en känsla för hur den är. Något tusental mil bör man känna efter innan man uttalar sig.

För egen del struntar jag i var en bil är tillverkad. Just nu har jag en av varje från Japan, Korea, Tjeckien, Tyskland och USA.

#41
2020-01-19 13:03

Rapahel.

Hehe, ja jag är heller inte ensam att köpa "trafikfarliga Rav4", den är faktiskt den mest sålda suven i världen. Och den har även hög kvalitet eller just därför den säljer som den gör år efter år. Du vet en sådan bil som franska tillverkare önskar att de kunde få fram som går att sälja till alla kunder runt om i världen.

TV slår på stora trumman för sitt älgtest med Rav4. Faktum är att TV är tämligen ensam i sin bedömning av Rav4 jämfört med andra tidningar tex norska Din side/Motor. TV skriver i sin tidning att Toyota ändrar på Rav4 pga TVs test. Det är inte en sanning alls, sanningen är att Toyota anser att Rav4 uppfyller alla krav som kan krävas. Därmed kommer man inte återkalla alla Rav4 i Sverige, utan man kommer att programera om antisladdsystemet för de kunder som är oroliga och vill ha det gjort. Men visst är det en fjäder i hatten för en så obetydlig motortidning som TV ute i stora världen om man lyckas trycka till världen största biltillverkare, tror inte det gick riktigt som man tänkt denna gång. Och kunder runt om i världen tar det med ro i trygg förevissning om vilken kvalitetsprodukt man får. Här nedan i länken i älgtest, ingen grunn till panikk enligt norrmännen.

https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

https://www.dinside.no/motor/ekstremt-lavt-forbruk/714930

https://www.dinside.no/motor/en-stor-norges-nyhet/71697626

Sådana bilar är det fransmännen skulle bygga om de ska kunna säljas runt om i världen i länkarna ovan.

Franska bilar har mycket än att bevisa, man ligger i botten år efter år när ärliga ägare berättar om sina bilar i div undersökningar, och om de får ett bättre rykte hos bilmekaniker som jobbar med bilar de vet hur det ligger till, så tyvärr det blir inget franskt för mig innan de presterar betydligt bättre i klass med tex Toyota och andra asiater. Men det lär dröja.....PSA-FCA önskar vi lycka till! ;o)

Inlägg 28 var ett utav de bättre, beskrivning av franska bilar, så som de flesta ser på dom när de levt med dom några år.

#43
2020-01-19 14:16

Det där med att man med hjälp av en lånebil en enstaka dag ska få mersmak tar iallafall jag med en nypa salt.
Efter en längre tid med den egna bilen uppstår ett ”bias”, den upplevs nästan alltid bättre och skönare jämfört med kortare testkörning av annan bil. Ungefär som att muskelminnet föredrar den gamla fåtöljen även om den nya är mer ergonomisk.

#44
2020-01-19 14:17

Mäkinen, det beror nog på vad redan har för bil om man upplever lånebilen som mindre. Jag har en C3 Picasso, det är alltså en minibuss i B-segmentet. Jag har haft flera lånebilar som varit större än den. En verkstad här där jag bor har tre lånebilar: Skoda Fabia, Skoda Octavia och Nissan Qashqai. Det är bara Fabian som är mindre (i längd) än min bil.

Jag har haft Mitsubishi ASX och Lancer Sportbacks som lånebilar. De är i C-segmentet. Största lånebilen jag hade en gång var Citroën Berlingo.

Detta är verkstäder som förutom att vara verkstad även har en biluthyrningsverksamhet, de har alltså hyrbilar i olika storleksklasser och då lånar jag en som är ledig.

Jag vet ingen bilfirma som lånar ut en ny bil i flera tusen mil, så ni som lånar nya bilar i flera tusen mil för att kunna avgöra om ni ska köpa den eller inte - ni får gärna berätta för mig vilken bilfirma det är.

Jag hade givetvis gärna lånat en bil för att provköra i flera tusen mil innan köp, men jag har faktiskt inte sett någon sådan möjlighet. Så att kritisera mig för att jag inte har lyckats hitta en bil för provkörning i flera tusen mil, det är helt enkelt inte någon saklig kritik.

Men för mig räcker det med ett dygn i min vardag för att avgöra om jag sitter bra, om jag gillar den yttre och inre designen, om fjädringen är tillräckligt mjuk och om den fungerar för mina praktiska behov.

Ni som behöver provköra en mil i flera tusen mil innan ni bestämmer er om ni ska köpa den eller inte, jag förstår inte var ni hittar de bilarna att låna.

#45
2020-01-19 15:32

Raphael.

Du kan ju lista i vilka undersökningar franska bilar ligger i topp ca 5år irad där man mäter kvalitet,dritsäkerhet/pålitlighet eller där ägare ger sina betyg. Lycka till!

Detta är mycket lättare för mig som kör Toyota, visst är det frustrerande ;o) Du får gärna bemöta med fakta om du kan, eget tyckande är tämligen värdelöst, jag tror inte jag får ett vettigt svar, eller svar överhuvudtaget ;o)

#46
2020-01-19 16:09

Shogun slog spiken på huvudet ovan: "Om nu Renault och franskt är så bra, varför är de då alltid i botten i div undersökningar, borde då inte ägarna ge bättre betyg? Eller är det så att ni inte har något annat att jämföra med tex med de som för det mesta ligger i topp. Eller så är ni så få och bara har haft tur......grattis!"

Exakt så: Varför ligger de franska märkena alltid så lågt på kundrankingen? Svaret är ju givet.

#47
2020-01-19 16:10

Raphael
Visst kan man få en uns aning om en bilmodells brister/kvaliteter efter en dag. Men jag vill påstå att det tar nog en sommar och en vintersäsong innan man får bild av den bil man köpt och om den motsvarar ens förväntningar.

Men det sagt så provkörde jag inte ens den bil jag äger idag. Faktum är att jag skrev på utan att ha sett bilen.

#48
2020-01-19 16:14

Jag har inte skrivit att man ska låna en bil i tusentals mil, men jag brukar försöka köpa något som jag inte har haft när jag byter bil. Fram till för några år sen bytte jag oftast bil flera gånger per år. Eftersom jag oftast haft mer än en i taget och kör ganska mycket hinner man variera sig.

Jag har börjat bearbeta hustrun för att få byta ut hennes privatleasade Skoda om ett år. När vi provade 208 tyckte hon 5008 var mer intressant. Fast idag undrade hon om man kan köpa bilen efter leasingperioden. Hemska tanke!

#49
2020-01-19 16:16

Kundundersökningar visar bara vilka som känner ett behov av att rättfärdiga sina val.
Andra är nöjda ändå.

#50
2020-01-19 17:26

L.Mäkinen.

Bevisa att det är så med fakta. Jag tror det är ägare till bilmärken som inte ligger i topp som tycker som du. Renault räcker inte till till toppen. Bara att lägga ihop 2+2av många undersökningar som mäter kvalitet, driftsäkerhet/pålitlighet, ägarnöjdhet många år irad, då blir svaret som kommer ut Toyota/Lexus och resterande asiatiska biltillverkare. Enkelt! Det vet ju alla som inte blundar för hur det ligger till och griper efter halmstrån för att rättfärdiga sitt sämre val.....;o)

Så nej, alla bilmärken är inte lika bra idag även om nog många önskar att det var så. Speciellt de med bilar i botten av listorna år efter år.

#51
2020-01-19 17:25

Vad ska man säga att Toyota är inte heller topp från Storbritannien.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190513/jd-pow...

Kia fick 2 plats, Toyota fick 3 plats, Skoda fick 4 plats och Volvo fick 5 plats från nöjdaste bilägarna i Sverige.

http://www.mynewsdesk.com/se/kvd/pressreleases/haer-aer-bilmaerket-med-n...

Känslorna styr när svenskarna väljer bil.

https://www.kantarsifo.se/blogg/kanslorna-styr-nar-svenskarna-valjer-bil

#52
2020-01-19 18:50

Ingen tvekan om att det finns flera märkesreligiösa här... Kanske dags att kravla ur sandlådan och respektera att andra faktiskt inte tycker likadant . och att det faktiskt är helt OK!

Att RAV 4 underpresterade i undanmanövern är förstås pinsamt. 71 km/h är riktigt dåligt när andra klarar 80.
https://www.youtube.com/watch?v=j3qrCNR4U9A

#53
2020-01-19 19:17

Intressant att Raphael påstår att franska bilar är rejält bra - och den enda referensen är hans egna 10 år gamla PSA-produkt. Hur vet man då, med sådan frenesi, att dagens Renault är så där fantastiskt bra?

#54
2020-01-19 21:32

Hultarn.

Har du någon lista där franska bilar kan tillfredställa ägarna lika bra som andra tex asiatiska märken kan år efter år, visa oss på den nu då en gång för alla, visa någon lista där de är bäst på något. Eller är det svårt ;o)

#55
2020-01-19 22:46

Följande resultat blundas det rätt så friskt för. Sist jag la upp den så skickade Shogun ett PM till mig som bestod av ett ord: "idiot". Sedan blockade han mig...:-) Men för er andra har Peugeot här minst fel av alla, 77 av 100. Toyota däremot har 77% fler fel, 134 av 100. Detta för år 2019.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190513/jd-pow...

Sedan kan man följa motsvarande undersökning för år 2018: Då hade Peugeot 107 av 100 mot Toyota, 109 av 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2018-uk-vehicle-dependab...

År 2017 låg siffrorna på: 105 per 100 fordon för Toyota, mot 110 av 100 för Peugeot.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2017-uk-vehicle-dependab...

År 2016 hade Peugeot 92 fel per 100 mot Toyotas 96 per 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/jd-power-2016-uk-vehicle...

År 2015 hade Toyota 88 av 100 mot Peugeot 99 av 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2015-uk-vehicle-dependab...

Det som är tydligt är alltså att dagens Toyota blivit sämre än gårdagens och det som dominerar är elektronikfel. Man är nu till och med i nivå med, eller sämre, än de franska bilarna - i alla fall om man får tro på JD Powers konsumentundersökning.

Men det klart: Den visar ju på "fel" resultat så därför både blundar och håller en viss herre för öronen när den kommer på tal - så även i denna tråd. ;-)

Tänk att något som banalt som ett vinstdrivande bilmärke kan bli så personligt;-).

PS: Man kan även notera att Renault, det bilmärke som denna artikel handlar om, har färre inrapporterade fel än självaste Toyota. 122 av 100 mot Toyotas 134 av 100.

Toyota har alltså inte bara katastrofalt dåliga och trafikfarliga köregenskaper. Man tycks också ha fler fel än de franska bilarna i JD Powers studie. Data kommer från England, så den är troligtvis mer relevant än USA:s motsvarigheter.

MVH AL

#57
2020-01-19 22:53

AL skrev: "Följande resultat blundas det rätt så friskt för. Sist jag la upp den så skickade Shogun ett PM till mig som bestod av ett ord: "idiot". Sedan blockade han mig...:-) Men för er andra har Peugeot här minst fel av alla, 77 av 100. Toyota däremot har 77% fler fel, 134 av 100. Detta för år 2019.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190513/jd-pow...

Sedan kan man följa motsvarande undersökning för år 2018: Då hade Peugeot 107 av 100 mot Toyota, 109 av 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2018-uk-vehicle-dependab...

År 2017 låg siffrorna på: 105 per 100 fordon för Toyota, mot 110 av 100 för Peugeot.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2017-uk-vehicle-dependab...

År 2016 hade Peugeot 92 fel per 100 mot Toyotas 96 per 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/jd-power-2016-uk-vehicle...

År 2015 hade Toyota 88 av 100 mot Peugeot 99 av 100.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2015-uk-vehicle-dependab...

Det som är tydligt är alltså att dagens Toyota blivit sämre än gårdagens och det som dominerar är elektronikfel. Man är nu till och med i nivå med, eller sämre, än de franska bilarna - i alla fall om man får tro på JD Powers konsumentundersökning.

Men det klart: Den visar ju på "fel" resultat så därför både blundar och håller en viss herre för öronen när den kommer på tal - så även i denna tråd. ;-)

Tänk att något som banalt som ett vinstdrivande bilmärke kan bli så personligt;-).

PS: Man kan även notera att Renault, det bilmärke som denna artikel handlar om, har färre inrapporterade fel än självaste Toyota. 122 av 100 mot Toyotas 134 av 100.

Toyota har alltså inte bara katastrofalt dåliga och trafikfarliga köregenskaper. Man tycks också ha fler fel än de franska bilarna i JD Powers studie. Data kommer från England, så den är troligtvis mer relevant än USA:s motsvarigheter.

MVH AL"

Så det kan gå....;-)

#58
2020-01-19 23:29

Det verkar som om tråden borde avbrytas eftersom den har spårat ur. Igen! Jag gläds iaf att Renault blir både bättre och snyggare år efter år. OM jag skulle välja mellan fransk eller japansk bil köpe jag lätt franskt.

#60
2020-01-20 09:42

"Raphael
N-iklas försöker göra sig lustig över skjutbart baksäte men Opel fick skjutbart baksäte i en crossover först genom samarbetet med Citroën (PSA) i Crossland"

Nya VW Passat 1988 hade skjutbart baksäten en bit, vill jag minnas, även om jag just nu är för lat... för att gå in i andra rummet och leta rätt på broschyren i arkivet.

Opel visade första skjutbara baksätet i Zafira september 1997, med tillverkningsstart 99.
Fast som sagt, det sätet kunde också fälla ihop sittdynan och skjutas fram till framsätenas byggstöd och där fanns också de första nedsänkta sätena i golvet.

#61
2020-01-20 14:19

Nja, ALs beskrivning hur det gick till när jag blockade honom är ju inte helt korrekt beskriven, det heller ska tilläggas. Jag vill inte ha massa personliga meddelanden från en vettvilling.

Listan är ALs egna urdragna, finns det fler visa gärna. Sedan undrar jag om Audi A5 ff är ALs adjutant ;o)

#62
2020-01-20 15:52

Jag skulle direkt köpa en ny Citroen med gasvätskefjädring om det hade funnits men tyvärr så har Peugeot fått bestämma att den skulle tas bort inom PSA, den finns väl kvar kanske på R:R i övrigt så är kvaliten lika bra på franska bilar som övriga, detta sagt med en 60 årig erfarenhet som reparatör verkmästare i 50 år på mer än 10 olika bilfabrikat Tyska Svenska Franska Koreanska Japanska Engelska Amerikanska Ryska bilar det finns bättre och sämre saker med alla bilar skall man börja räkna upp dessa då får man skriva en bok

#63
2020-01-20 19:42

Ja det är ju intressant att Shogun kallar andra för vettvillingar samtidigt som han under åratal just ägnat sig åt trakasserier och stalkar folk till både höger och vänster. Faktiskt på en nivå som är åtalbar. Bara i tråden här intill - där vi diskuterade miljöfrågor - dyker han upp frekvent. Givetvis med sina sedvanliga tjuvnyp och mobbningtendenser. Men eftersom jag har valt att blockera honom har jag inte låtit honom förstöra även den debatten. Men som kritik mot ViB och då undertecknad själv är verksam inom förlagsbranschen är det märkligt att han får hållas. Det har han nämligen inte fått på andra platser och det skulle han heller inte få inom någon seriös alternativ miljö.

Men - eftersom jag vet att han läser även detta (trots sin förvrängda syn på vem som är vettvilling och inte) så kan han självklart få lite data som svar på sin egen frågeställning, som var om det finns någon genomgång där franska bilar "är bäst på något" (#54). Det är dock inte jag som har producerat listorna där Peugeot hamnar långt före Toyota och där den senare också hamnar under genomsnittsresultatet. Det är tvärtom JD Power som har tagit fram det resultatet. Och det är också JD Power som visar att Toyota blir allt sämre över tid. År 2014 hade man exempelvis 83 fel per 100 bilar (nästan lika bra som Peugeots 77 fel per 100 bilar som man hade år 2019) mot år 2019 - då man alltså hade hela 134 fel per 100 fordon. Resultatet bygger på ägarobservationer - det som Shogun själv villkorade i sitt eget inlägg (som vanligt utan att komma ihåg det;-)=.

Resultatet går också att återupprepa via andra källor. TuV är en (som Shogun fått levererad vid ett hiskeligt antal tillfällen). Där är nutida Toyota betydligt mer felfrekventa än tidigare och också sämre än flertalet konkurrenter.

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Nu är förvisso inte dessa resultat mer tillförlitliga än de studier som visar att Toyota också har nöjda ägare (bortsett från TuV då). Tvärtom är sådana här sammanställningar inte särskilt tillförlitliga (ungefär som att Toyotas bilar inte heller förefaller särskilt tillförlitliga längre). Men den diskussionen vill inte Shogun ta i med tång, i alla fall inte så länge den går emot hans egen uppfattning.

Ja och Renault då, det den här artikeln handlar om;-). De är absolut inte guds bästa barn ifråga om tillförlitlighet. Generellt är de mer felfrekventa än konkurrenterna. Numera förefaller dock skillnaderna mellan de asiatiska och franska producenterna att minska. Kanske att Renault lärt sig av Nissan?

MVH AL

#65
2020-01-21 08:02

Sandlådementalitet här.
Man får väl respektera andras erfarenhet och upplevelser.
Den som är riktigt nöjd och har ett bra och problemfritt bilägande fortsätter väl ofta med samma märke, inget konstigt enligt mig.

Och har man problem eller om man provat många andra och inser uppenbara fördelar med nåt annat då byter man märke, inget konstigt alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.