Bild
Nästa artikel
Provkörning: Renault Captur (2013)

Provkörning: Renault Captur (2013)

Provkörning

En behändigt kompakt kaross, hög frigångshöjd, snåla motorer och en praktisk inredning med klädsel som kan tvättas i maskin. Renault Captur har förutsättningar att fånga många köpare.

Namnet syftar på det franska och engelska ordet för ”fånga” och Renaults slogan för sin nya bil är "fånga livet". Det är väl en uppmaning att man ska ge sig ut på äventyr med sin bil. Den robust designade Renault Captur ser ut att vara lämplig för det, men bara till en viss gräns, visar det sig.

Med en frigångshöjd på 17 centimeter kan den nog klara en del strapatser, men lösa och hala underlag är inget för Captur. Den är bara framhjulsdriven och ska så förbli.

– Fyrhjulsdrift skulle ta för mycket plats från lastutrymmet, säger projektledaren Anne-Cécile Mathon-Montes.

Baktill kan man stuva in 377 liter prylar på ett golv som är ställbart i tre nivåer. Baksätet är dessutom skjutbart och om det flyttas fram ökar lastförmågan med nära 80 liter. Om dessutom ryggstödet fälls rymmer bilen över 1,2 kubikmeter gods, vilket får anses väl godkänt för en bil som bara är 412 centimeter lång.

Renault Captur baseras på Clio men är tolv centimeter högre och sex centimeter längre och bredare. Man har bra koll från den upphöjda förarplatsen och att trivas i kupén är inte svårt. Den är mysigare och roligare än i de flesta andra bilar.

Clio kan beställas i många färger och inredningskombinationer, men det är inget emot vad  köparna kan hitta på med Captur. Det finns nio lackfärger. Taken kan målas i avvikande kulör och förses med skojiga mönster. Inredningen går att få i ljus eller mörk färg som kan livas upp med lister och andra detaljer i olika glada färger.


Det finns tre nivåer på grundutrustning: Authentique är den enklaste, Expression lite mer påkostad. I den dyraste varianten, Dynamique, sitter klädseln på sittdynor och ryggstöd fästad med blixtlås och går att ta bort. Tyget går att tvätta i maskin om man nu inte väljer att byta ut det helt och hållet.

Renault planerar att lansera nya klädslar då och då, i stil med vår- och höstmodet. Nya överdrag kommer att kosta 200 euro i Frankrike, svenska priser finns ännu inte.

Man åker bekvämt i Renault Captur. Fjädringen är ovanligt mjuk och på gropiga, guppiga vägar rör sig karossen lugnt. På provkörningens kurvigare avsnitt önskar jag däremot att chassit var styvare. Där känns Captur på gränsen till svajig.

Vägarna i baskien vindlar vackert, turbomotorn på 120 hästkrafter är varvvillig, men Captur inspirerar ändå inte till  fortkörning. Det är en bil man hellre kör i turistfart med.

120-hästarsmotorn finns bara ihopkopplad med en automatväxlad låda. Den växlar ganska långsamt. När jag trampar ned gasen för att köra om känns det  ofta som om bilen tvekar lite.

Växellådan kommer bäst till sin rätt i stadstrafiken där bilen rullar mjukt och ryckfritt och är smidig att hantera.

Det finns tre motorer till Renault Captur, men bara de två bensindrivna kommer att tas in till Sverige. Vid provkörningen i Baskien finns bara den starkaste motorn och de 120 hästarna får jobba i backarna. Att inte 90-hästarsmotorn tillhandahålls för provkörning har nog sina skäl.

Priserna börjar på 149 900 kronor för den enklaste och svagaste modellen. Men den som vill ha den utbytbara klädseln får betala 20 000 kronor till. Då ingår mer, exempelvis navigering. Men den är inte pålitlig. I båda de bilar som jag provkör går systemet i baklås. Det verkar Renault ha förutsatt, för i handskfacken ligger en mycket detaljerad karta som hjälper mig komma rätt.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Captur TCe 120 EDC

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Captur TCe 120 EDC

PRIS, FRÅN KR: 149 900.
MODELL: Crossover med fem dörrar.
SÄLJSTART: Juni.
MÅTT, CM: L 412/B 179/H 157.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 180.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och turbo. Volym 1 197 cm3. Effekt 120 hk vid 4 900 v/min. Vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad, automatväxlad dubbelkopplingslåda (EDC)
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 125 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008, Mini Countryman, Chevrolet Trax.

VAD NYTT? Helt ny kaross på Clio-bas.
FÖR VEM? Den som vill skapa en personlig bil med tuff utstrålning.  

PLUS: Inredningen, stort lastutrymme, låg förbrukning.
MINUS: Bara framhjulsdriven, ingen diesel, navigeringen.
 

Kommentarer

#1
2013-06-08 13:48

Detta är en rolig bil med roligt utseende. Praktiska utrymmen. Tråkigt att dieseln inte kommer till Sverige. Mest såld blir nog 120 hästarn med Renaults fina dubbelkopplingslåda EDC. Den orangea-färgen är inget för mig, tur nog finns det andra kulörer. :)

#2
2013-06-08 15:53

Renault Captur är en förklädd Clio Raphael .. Roligare än så får man inte för den pengen.
Eller vet du något ingen annan vet?

#3
2013-06-08 16:08

Synd bara att Renault snålat in på säkerhetsutrustningen, d.v.s ingen sidokrockgardin. Uppenbarligen klarade man NCAP utan. Men det hjälper knappast vid en voltningsolycka - vilket är vanligt för biltypen. Så den som köper en Captur bör känna till detta missförhållande och samtidigt fråga Renaults säljare om företaget har anpassat sitt antisladdsystem efter den högre tippningsbenägenheten. För voltar den runt är skyddet dåligt.

MVH AL

#4
2013-06-08 16:10

Yta är ju trots allt något som är väldigt viktigt för många idag så jag tror nog att den har goda chanser att sälja ganska bra även om den "bara" är en lattjo Clio.
Dock borde de döpt den till typ Clio X-cross, Clio Country eller något annat som ligger i tiden, Captur låter som ett kirurgiskt ingrepp...

#5
2013-06-08 17:23

Raphael, för en gångs skull är jag överens med dig, orange är ingen färg för mig heller, men det är trevligt med en piffig interiör även om den just här inte verkar helt praktisk.

Jes, det är klart att Raphael vet något ingen annan vet och speciellt när det gäller franska eller italienska saker.

#6
2013-06-08 18:10

Resårband istället för fickor? Varför? Bara för att vara annorlunda? Korkat påhitt! Och fyrhjulsdrift verkar inte ens finnas som tillval?

#7
2013-06-08 19:05

Fickorna brukar ju ofta vara alldeles för trång för att vara användbara?

#8
2013-06-08 20:36

Ja, det var väl en kul bil. Tråkigt då att navigeringen blev rätt så "fransk" och att växellådan var mindre bra. Bättre då att att gummibanden i ryggstöden är färgglada (att stoppa ner Le Monde där lär ge hjärnblödning) och att man kan få skojiga mönster på taket (kan fås gratis här på västkusten i form av måsskitar på valfri bil). Och sen det allra mest fantastiska; i dyraste versionen kan man ta av klädseln och tvätta den. Praktiskt om man spyr under den svajiga färden. Att sen denna usla bil inte har instrumenten i mitten får man väl ta med jämnmod.

#9
2013-06-08 21:49

Glömde byrålådan som gör skapelsen total. http://www.teknikensvarld.se/bildgalleri/provkorning-renault-captur-tce-120-edc-/?p=7#imageView

Ja, vad bra detta var.

#10
2013-06-09 00:18

En rolig och praktisk bil. Det räcker långt.
Vill man ha en bil som är billig i drift och definitivt ingen körmaskin, så är det ju roligt att den är just rolig.
Börjar själv så sakteliga komma ifrån behovet av prestanda, så varför inte?

Visserligen brukar de vanliga ryggstödsfickorna endast rymma någon tidning, men dessa resårband verkar ännu sämre. Sen kan man ju fråga sig hur sladdriga de är efter ett par år och ett par tvättar.

#11
2013-06-09 07:53

Gillar inte de färdigkrockade sidorna

#12
2013-06-09 08:24

Har med spänning väntat på denna, Peugeot 2008, och Opel Mokka.
Gillar det nätta formatet och utseendet.
Men varför så låg släpvagnsvikt ?
Är dessa klent byggda på nåt vis ?
Fyrhjulsdrift finns inte heller på vissa.
Ex. Mokka kan man få 4WD men då får man inte automatlåda.
Ställ dessa 3 modeller mot Skoda Yeti i ett test.
Yeti får dra upp mot 2000 kg !

#13
2013-06-09 09:28

Har börjat uppskatta Renault mer och mer de senaste åren. Riktigt bra bilar till ett vettigt pris! Det enda negativa jag upplevt är snorkig personal på Bilia. Hur kan man sälja bilen och samtidigt se ner på den?

#14
2013-06-09 10:23

Irvor, Capturs 1200 kg i släpvagnsvikt med B-kort är rätt bra för att vara en småbil. En Ford Focus och flera andra bilar i C-segmentet ligger också kring 1200 kg. Peugeot 2008 med den starkare 1.6 HDi-motorn ligger på 1300 kg. Min egen Picasso ligger på 1200 kg.

Captur har ett Clio-chassi, detta är ersättaren till Modus / Grand Modus, fast med höjd markfrigång. En Skoda Yetl är en större bil och ligger i klassen över. Även Opel Mokka är en större bil och ligger i klassen över, och Mokkan får inte dra mer än 1200 kg den heller. Både Mokka och Yetl ligger kring 4,26 meter medan 2008 och Captur ligger kring 4.12 - 4.14. "Golf-klassen" börjar kring 4,20+. Detta är "Clio-klassen". :)

Ingen 4-hjulsdrift eftersom det tar utrymme och innebär högre förbrukning. Dessa är inga terrängbilar. Jag har inget behov av fyrhjulsdrift, men jag har behov av hög markfrigång där jag bor ute i bushen med skogsvägar och dåligt underhållna grusvägar. De flesta "cross-overs" som säljs är framhjulsdrivna.

Det jag uppskattar med både 2008 och Captur är låg förbrukning, de är klassledande på detta. Capturs 120 hästars bensinmotor med dubbelkopplingslåda är snålare och har lägre utsläpp än alla bensinalternativ till Mokka. Tråkigt att Renault Nordic anser att dieseln inte skulle säljas i tillräckligt stort antal för att göra det ekonomiskt möjligt att ta in den, men om Captur blir en succé i Sverige så kan det ju hända att de tänker om. :)

#15
2013-06-09 10:56

Jag gillar att de franska tillverkarna har lite roligare inredningar med fler färger än den nu så vanliga svarta och mörkgrå murrigheten.
Men vissa detaljer blir jag fundersam över, t.ex. byrålådan till handskfack, på vad sätt skulle den vara bra?
Många bilar har ju ett armstöd mellan framstolarna med en låda under och det tycker jag är bättre.
Och färgade gummisnoddar på ryggstöden, hur kan de ersätta en ficka på samma ställe.
Mycket tycker jag verkar effektsökeri för att vara annorlunda, för att visa att det är en fransk bil.

#17
2013-06-09 11:18

Saabnisse det är snoddar på SJ:s tåg också, alltså inte vanliga fickor utan de har ett nät av snoddar. Snoddarna i Captur är ju egentligen samma idé. Fungerar bra för tidningar och block genom att de är fästa i underkant av stolen och går uppåt mot sidorna. Genom infästningen i nederkant av stolen så ramlar inte tidningarna eller målarblocken ut.

Alla provkörningar och tester jag läst om Captur berömmer lådan, även What Cars läsartest berömmer lådan. Jag tror man helt enkelt behöver se och använda lådan i verkligheten för att uppskatta den. Jag har sett bilen, jag har dragit ut lådan, jag tycker idén är bra. :) Bilen finns redan hos flera återförsäljare i landet och rullas ut till allt fler nu...

#16
2013-06-09 11:22

Irvor, jag kollade upp en Skoda Yeti med 105 hästars diesel - och den kan dra upp till 1200 kg enligt Transportstyrelsen. "Max släpvagnsvikt: 1200 kg". Bilen jag kollat är MXN 503, en Yeti av 2013 års modell och framhjulsdriven.

Samtidigt som det står Max släpvagnsvikt med B-kort är 1585 kg, men det är vad lagen för B-kort säger att den teoretiskt får dra om bilen klarar det, men eftersom bilens maximala släpvagnsvikt är lägre så är det släpvagnsvikten som sätter begränsningen och inte reglerna för B-kortet. Max släpvagnsvikt är vad bilens tillverkare anger att bilen max klarar.

Så då får vi fram att en Yeti inte klarar tyngre släpvagn än sina mindre konkurrenter.

#18
2013-06-09 13:09

Max släpvagnsvikt på en Yeti 2-hjulsdriven med 110 hästars dieselmotor:1500 kg.
Så då får vi fram att en Yeti klarar mer släpvagnsvikt än sina mindre konkurrenter. För övrigt så är en Yeti 4223 mm lång.

Vill man ha en Yeti med 4-hjulsdrift så är släpvagnsviken upp mot 2000 kg beroende på motor.

#19
2013-06-09 14:03

Peter E, vilket är registreringsnumret på den framhjulsdrivna 110 hästars diesel Yeti du har kollat? Det verkar finnas mängder av olika uppgifter på just Yeti. Kollar jag nu med registreringsnummer MZE 216 på 105 hästars "Green Line" så får jag 1400 kg Max släpvagnsvikt. Den har då ett Co2 på 119 g att jämföra med Peugeot 2008 som har ett Co2 på 106 g och som drar 1300 kg. Kollar vi priserna så ligger 2008 1.6 e-HDI Feline toppversionen med Grip Control och fullutrustad med navigator, backsystem, panorma glas, delläderklädsel, alcantra på instrumentpanel med mera med mera så ligger den på 224 900 kr ordinarie pris. Denna drar 1300 kg. Yetin ligger på 252 600 kr ordinarie pris, även om den just nu reas ut till lägre pris. Men självfallet kollar vi ordinarie priser mot ordinarie priser. Mig veterligen så har den framhjulsdrivna versionen ingen motsvarighet till Peugeots grip-control utan är bara ett vanligt ESP-system och därmed sämre på lösa underlag än Peugeots.

Ser nu att det var bensinmotor i MXN 513, jag uppfattade det fel. Men i MZE är det diesel enligt säljaren.

Jag hittar ingen framhjulsdriven med 110 hästars dieseln, bara 4x4.

#20
2013-06-09 14:17

Vi får inte glömma bort att billigaste Yeti ligger på 187 900 kr medan billigaste Captur och 2008 ligger på 149 900 kr. Billigaste Yeti diesel ligger på 219 800 kr och då får du bara 5 växlad låda medan du får 6 växlad hos Peugeot vars diesel börjar på strax under 190 000 kr. Bensin med automat hos Yeti ligger på 203 800 kr och då 105 hästars bensin medan Captur har 120 hästars bensin med automat för 181 900 kr.

Men ett viktigt argument för Captur här det är att bensin med automat släpper ut 125 g Co2 medan Yeti med bensin och automat släpper ut 147 g Co2. Och då är ändå Captur på 120 hästar mot 105 för Yeti. Släpvagsnvikten är samma - 1200 kg.
Jag förstår inte varför man ska betala 22 000 kr mer för en Skoda Yeti.

#21
2013-06-09 14:40

Varför man ska betala 22000 mer för en Yeti?
Vill man inte det så slipper man.
Vill man betala mer så får man göra det.

Varför?

Finns lika många svar som personer.

En orsak kan ju vara att Yetin inte är byggd på en liten bil(Clio) utan mer samma grejer som Tiguan.
Det kan vara en orsak till det högre priset.
Den finns ju även med 4-hjulsdrift så grejerna är nog kraftigare dimensionerat.

#22
2013-06-09 14:58

Givetvis får alla göra sitt eget val Peter E, jag bara talade om att om vi tittar rationellt på detta - en framhjulsdriven bensin automat Yeti kostar 22 000 kr mer och vad får man då får de pengarna jämfört med en Captur? Man får högre förbrukning, färre hästkrafter, en långsammare bil och samma släpvagnsvikt plus en otympligare storlek för fickparkering i stan. Jag skulle inte välja en Skoda, men självfallet respekterar jag dem som gör det.

Jag tror absolut att många kan tänka sig välja en Captur eller 2008 istället för en Yeti.

#23
2013-06-09 15:42

Det är ju så Raphael att man kanske(!) inte tänker rationellt när man köper bil.

Vill man ha en Skoda så köper man en sån, vill man ha en Peugeot eller Renault så köper man såna.

Vill man däremot *bara* ha en bil som uppfyller vissa kravställningar.
Ja då kan man leta fritt och det är absolut så att en hel del säkert kommer titta närmare på både Captur och 2008 tex.

Har man däremot som specifikt krav att de ska vara bra att dra med, ja då faller de lättare bort. Då är tex Yeti ett bättre val.

Men jag tror vi kan vara rörande överens om att det har aldrig förut varit så lätt....eller svårt för den delen att välja bil :)

Nu finns väl snart sagt alla tänkbara varianter från de flesta tillverkare.

#24
mcregor
2013-06-09 15:45

Om den 2-hjulsdrivna Yetin har samma antislir-system som min Golf 2012 så behöver man nog inte oroa sig för framkomligheten. Det är det överlägset bästa antislir-system som jag testat. Givetvis har jag inte testat alla på marknaden men det verkar väldigt välkalibrerat och tappar t ex aldrig "andan" när det släpper lite vid snabb start på isbelagd väg som många andra gör.
F ö anser nog också jag att Yeti spelar in en lite högre division är Captur så en prisskillnad på ca: 20.000 kr är inte orealistisk.
Men just idag får man ju en 4-hjulsdriven och hyggligt välutrustad Yeti för ca: 195.000 kr och jag förstår inte riktigt varför man skall jämföra listpriser när nästan inga bilar säljs till dessa priser. Visst kan man se en viss rättvisa i att jämföra dessa priser men det är det verkliga priset jag betalar som är det intressanta och det har aldrig varit ett listpris för mitt vidkommande. Vissa märken rabatterar som sagt jämt medan andra förvisso kan vara mera restriktiva men listpris - ja, det kanske nån enstaka betalar som beställer en bil med helt egen "konfigurering" men de flesta av oss betalar nog klart mindre.

#25
2013-06-09 16:20

Peter E, för mig är det en tydlig prisfråga, jag har inte ekonomi att välja mellan vad som helst och jag tror inte att det är så många som kan det. En skillnad på över 20 000 kr det skulle kännas för mig iaf. Vill man dessutom ha 4-hjulsdrivet i en Yeti så hamnar man över 250 000 kr, och jag tror inte det är samma kundkategori som tittar på en för 180 - 190 000 kr som tittar på en för närmare 300 000 kr. :)

#26
2013-06-09 16:39

Men snälla Raphael.

Vill man ha 4-hjulsdrivet så går ju både Renault och Peugeot bort.

Då är man inte samma kundkategori ändå såattsäga.

Att det då finns en betydande prisskillnad spelar ju ingen som helst roll.

Är man däremot inte intresserad/i behov av 4-hjulsdrift så kommer ju Peu o Ren med i matchen igen.

För mig är det inte så mycket en prisfråga.
Skiljer det 20000 så går jag på vad som känns bäst för mig. Ska jag ändå köpa ny bil så kan det ju vara så att skillnaden är samma när bilen ska säljas.

#27
2013-06-09 17:06

Nej, jag skrev ju att det inte var samma kundkategori... Så då är vi ju överens om det. Vadå snälla, jag är väl alltid snäll? Jag är frommare än ett lamm. :)

#28
2013-06-09 17:56

Svart lamm? :o)

#29
2013-06-09 18:44

Den här konkurrerar ju knappast med Yeti så varför fortsätta tjafsa om det? Captur, 2008, Mokka osv är väl mer i samma kategori som Ford Fusion som ju bara var en simpel småbil med SUV-inspirerad kaross. Ingen 4-hjulsdrift där heller samt motorer på 80-100 hk men den hittade ju sina köpare den också. Även Honda HR-V är ju lite samma stuk, även om den fanns med 4WD också, baserad på Honda Logo med motor på 105 hk. Om biltillverkarna nu utvecklar och säljer dessa typer av bilar finns det ju förmodligen en marknad för dem och det är väl bra med lite valfrihet? Passar det inte dig så köp något annat då för sjutton!

#30
mcregor
2013-06-09 23:14

Raphael - om du läser mitt inlägg en liten bit ner så skall du finna att man får en rätt välutrustad, 4-hjulsdriven Yeti för 195.000 kr. En bra bit under "över 250.000 kr"....

#31
2013-06-10 11:33

McGregor, du talar om rabatterade Yetis som handlare har köpt sig på och inte fått sålt - s k "hyllvärmare" som de säljer ut för att bli av med lagret. Jag tycker inte det är rättvist att jämföra sådana priser med helt nya modeller som säljs till listpriser. Du kan återkomma med det om Captur skulle bli en hyllvärmare som inte har sålts på länge, då kan du säkert få mängder i rabatt på en sådan också om den skulle sälja så dåligt.

Billigaste Yeti 4x4 av 2013 års modell som finns på Blocket kostar 234 900 kr. Den är prissänkt från 267 200 kr. Tydligen går försäljningen dåligt eftersom de ger rabatt med i runda slängar 30 000 kr.

Billigaste framhjulsdrivna rabatterade Yeti kostar 172 900 kr med 105 hästars bensinmotor som drar 0,59 l/mil - så mycket drar inte ens Captur med 120 hästars bensinmotor och automatlåda. Med automatlåda hamnar du på 182 000 kr alltså nära Capturs orabatterade listpris som då är snabbare, snålare och har läge driftskostnader tack vare lägre förbrukning, lägre skatt på grund av lägre utsläpp. Jag skulle inte köpa någon bil idag som har över 130 g Co2, helst vill man ju ha så lågt som möjligt och Yeti i den konfigurationen ligger på 147 g Co2. En sådan Yeti är dessutom sämre utrustad än Captur.

Detta med att en Golf har ett bra ESP-system, ja alltså det låter ju som det som Fiat använder sedan länge i sitt standardsystem som bl a i finns i alla versioner av Fiat 500 L - vilket ändå inte är samma sak som en elektronisk differentialsystem som Peugeots GripControl eller Fiats eget system i Trekking-varianterna där man ställer in systemet efter olika underlag (här har Peugeot fler valmöjligheter än Fiats som bara har två lägen).

Vad ett pris slutligen handlar på är en förhandlingsfråga mellan köpare och säljare, och dem vet vi inte om så därför tycker jag det är listpriser som vi just ska jämföra. Om du kan få 30 000 kr i rabatt på en Yeti så kan du säkert få det på en Captur också om du förhandlar fram det hos säljaren. Och då har du samma prisskillnad som mellan listpriserna.

#32
Leif Larsson
2013-06-10 11:51

Jämför inte Captur och Yeti rakt av.
Statistik hit och dit, och den ena drar lite mer bensin.
Min far köpte en Yeti förra året. Han skulle aldrig köpa en Captur, inte för att den bilen är dålig på något sätt.

Yetin köpte han för att min morsa skulle få lätt att kliva in och ur bilen. Och att de satt bra i den. Nu är de över 80 år så de vill ha en bil som passar dem.

( jodå, de är ute och åker med den, i helgen var de i Lindköping och idag drar de till Falkenberg och de är bosatta i Nyköping)

#33
mcregor
2013-06-10 11:54

Det är inte bara några cl hit och dit som betyder nåt när det gäller driftkostnader - även t ex andrahandsvärdet har ju en viss betydelse Raphael och där tror jag att Yeti är starkare än Captur.

#34
2013-06-10 12:31

Captur har 18 - 20 cm markfrigång (beror på fälgar och däckval exakt hur mycket det är), så det är ett högt insteg och lätt att kliva in och ur. Men även bilar med låg markfrigång som är högbyggda fungerar också som alternativ för det. Jag tycker själv om att sätta mig i en bil utan att vika mig dubbelvikt för att komma in. :)

Yetin ligger också på 18 cm markfrigång har jag för mig.

#35
mcregor
2013-06-10 13:51

Captur har i alla fall inte nått min Bilia-anläggning ännu - var förbi en sväng på lunchen och kollade. Dock tycks den ju för en som inte är så insatt i de franska bilmodellerna som ett prismässigt intressantare alternativ än Peugeot 2008. Fast det kanske finns skillnader som motiverar det högre priset på 2008:an.

#36
2013-06-10 15:46

McGregor, både Captur och 2008 börjar på 149 900 kr och då är Peugeot mer välutrustad eftersom A/C ingår vilket kostar extra på Captur för de pengarna. Då har båda en liten 3-cylindrig bensinmotor. Om vi fortsätter jämför likvärdiga motorer - 120 hästars bensinmotor så kostar Peugeot 174 900 kr medan Captur ligger på 181 900 kr - Capturs högre pris motiveras av att den har automatlåda. Captur finns inte med 120 hästars bensinmotor och manuell låda. Å andra sidan finns inte 2008 med 120 hästars bensinmotor och automatlåda. :)

Personligen anser jag att det är dieslarna som är mest lockande hos Peugeot 2008, och här finns ingen motsvarighet hos Captur i Sverige då Renault Nordic inte tar in 1.5 dci motorn. En dieselmotor är dyrare än en bensinmotor av samma storlek och hästkrafter, men dieseln tar igen det på att den har mycket mer vridmoment och därmed bättre dragkraft så den upplevs som mycket starkare och körsmidigare. Sedan så drar en diesel mindre. Capturs 120 hästars bensinmotor med automat och 125 g Co2, eller 2008:ans 92 hästars diesel, manuellautomat och 98 g Co2. Peugeots diesel har färre hästkrafter men mer vrid och dessutom kommer det vid lägre varv, klassiska dieselfördelar. Jag skulle välja dieseln.

Om Renault hade tagit in 1.5 dieseln så tror jag att den hade hamnat nära Peugeots dieselversioner i pris, eftersom bensinversionerna följer varandra prismässigt.

Jag tror absolut det finns utrymme för både 2008 och Captur på marknaden, de har lite olika stil och jag uppfattar 2008:an som mer funkis och praktisk medan Captur är mer flärd. Sen så finns ju 2008 med GripControl vilket Captur inte har. Provkörare av båda bilarna har berömt dem för hög komfort och trevlig färd, det är nog lite hugget som stucket vilket man föredrar. De som uppskattar 2008:ans mindre ratt och därmed en annan känsla i körningen med mer direktkontakt, de väljer 2008:an istället.

Officiell premiär för 2008 i Sverige är helgen efter midsommar, då ska bilar finnas ute hos handlarna att provköra. Finns redan nu några ute hos handlarna i större städer, men tyvärr inte i närheten av där jag bor. Men Captur har jag sett faktiskt och klämt och känt på, roat mig med att dra ut och in byrålådan. :) Jag tycker det är en trevlig bil, men jag tror mer på 2008 med diesel för min del för jag har inte råd att köpa båda! :)

#37
2013-06-10 19:40

När man tittar på bilderna på Captur så slås åtminstone jag av en sak.

De har verkligen ansträngt sig för att få instrumenten så lågt de bara kan.
Bara att jämföra med resten av panelen.
Förmodligen så vet de inget om förarergonomi eller?

Vi kan kanske se fram emot en tusenteckens utläggning om detta? :)

#38
2013-06-10 19:42

En annan sak man ser är ju att de har satt dit blank(hal?) plast på ratten just där man ska hålla händerna, men läder där man inte ska hålla händerna.

Ännu ett tecken på fransk ergonominivå?

#40
2013-06-10 20:07

Peter E, det är blank plast - som du kan byta ut (finns flera olika mönster och färger) på insidan av kransen under ekrarna. Utsidan är läder eller ruggad plast för handgreppet. Man sitter normalt inte med händerna nere i knät när man kör, utan man har händerna typ vid kl 10 och kl 14 och där finns också läder runtom hela kransen. Om du sitter och kör med händerna lägre än så så har du dem för lågt placerade. Du har ju tumgreppet vid kl 10 och kl 14, alltså inbuckningarna vid ratten.

#39
2013-06-10 20:23

Peter E, upplev bilen i verkligheten istället. Instrumenten sitter inte lägre än i andra bilar utan det är mittkonsolen som är hög istället. Höga mittkonsoler är inget nytt, det har ju VW Golf haft länge exempelvis men de har haft högre än fransmännen som har en lägre stil på sina mittkonsoler. Jag tycker det är en utmärkt ergonomi i Captur, även om jag personligen hade föredragit instrument högt uppe på mittkonsolen och placerad närmare vindrutan - för det har jag i min Picasso som jag kör nu. Men för att ha instrumenten mellan ratten så fungerar det bra i Captur och jag tycker om att de har en tydlig numerisk visning av hastighetsmätaren istället för en visare.

Jag tycker det ser ut som att ratten är justerat upp i höjd på bilden, vilket också är logiskt då Marianne Sterner är rätt kort och följaktligen troligen har höjt upp stolen (tycker det ser ut som att förarstolen är pumpad högre, bilden från baksätet, och inte bara en optisk illusion för att ryggstödet är satt rakare) och då också höjt upp ratten. Därför ser det ut som att instrumenten sitter långt ner fast de inte gör det.

Jag uppfattar att Captur ger möjlighet till en bra körställning och jag har alltid uppskattat fransmännens ergonomiska lösningar, passar mig väldigt bra. De var ju tidigt ute med att samla information runt ratten och i ratten. Jag har aldrig begripit mig på Volkswagen-gruppens separata vred för belysningen som sitter som ett reglage för värmen fast på panelen till vänster om ratten. Fransmännen och italienarna har det i samma spak som blinkersen istället - det tycker jag fungerar mycket bättre.

Och ja, jag ha provsuttit Captur. Dock inte kört en, men jag har "torrsimmat" och vridit på än det ena och än det andra. :)

#41
mcregor
2013-06-10 21:15

Ljuspåslaget använder man ju väldigt sällan så den placering som bl a VW har till vänster på panelen fungerar utmärkt. Har haft bilar där påslaget sitter i en spak och det tycker jag personligen är sämre.
Detta med diesel eller ej är nog till stor del personliga preferenser. Har båda motortyperna bland våra nuvarande bilar och visst finns det mera vrid i dieseln men den är relativt kort i varvtalsregistret och får definitivt växlas mera trots att min "bara" är 5-växlad. Med automat försvinner givetvis den nackdelen så jag är rätt övertygad om att diesel + automat är en bra kombination om man vill köra bekvämt. Men allteftersom bensinarna blir snålare och dessutom är billigare att köpa så tror jag att det blir en bensinare igen nästa gång. Eller E85 om det finns nåt vettigt motoralternativ.

#42
2013-06-10 21:34

Smaken är som en av våra ädlare kroppsdelar. :)
Jag tycker det är väldigt bekvämt att köra med diesel, jag kör på 5:an från 60 km/h och sen behöver jag inte växla mer. Sen så menar jag att utvecklingen av biodiesel gör dieselmotorn mer intressant än bensinmotorn där utvecklingen av etanol har stannat av och jag ser ingen ny utveckling av biobränsle för bensinmotorer i bilar av idag.

#43
2013-06-10 21:38

Insidan av ratten under ekrarna?? Vad jag kan se på bilden så finns ju plasten även ovanför ekrarna? Där man ska hålla i ratten.

Eller ser våra ögon inte samma sak?
VILL vi inte se samma sak? :)

#44
2013-06-10 21:42

För övrigt kör jag på 6.an från 60 km/h.... 1,4 liters motor med 250 nm i vrid.
Bensin..ej trögdiesel.

#45
2013-06-10 21:47

Du e lite kul Raphael...är det en fransk bil så funkar det utmärkt med instrument *inuti* ratten, är det en bil från ett annat land är det inte bra.

Om nu instrumenten sitter lägre än mittkonsolen gör så sitter de ju lågt..även om de sitter i en fransk bil. Det kan inga rattar i höjda lägen eller konstiga bildvinklar från baksätet ändra på.
Uppträder dessa bara om man tar bilder i en fransk bil?

#46
2013-06-11 07:21

Raphael 2013.06.10 20:07.
Detta med ratthålling "10 i 2" lärde jag mej när jag tog körkort för 40 år sedan men så läste jag för några år sedan att p.g.a airbagen ska man hålla 20 i 4 numera. Hittade denna länk när jag Googlade: http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/hur-ska-man-halla-ratten/ .
Så att som Renault ' tvinga' händerna till 10 i 2 är fel.

#47
mcregor
2013-06-11 10:41

Raphael - med min förra bensinare så kunde jag köra på högsta växeln (5:an) från ca: 30 km/t och det är fullständigt omöjligt med min diesel. Från 60 km/t kanske (motsvarar ca: 1000 rpm) - men då är den inte mera "kraftfull" än förra bensinaren i 30 km/t. Sen varvar ju dieseln avsevärt lägre vid landsvägsfart och drar likaså mindre med soppa vilket är positiva sidor men skall den komma till sin rätt så är det nog automatlåda som gäller. Så trots vridmomentet så har jag aldrig behövt växla så mycket som sen jag skaffade en "miljö-diesel". Och om du kör på högsta växeln från 60 km/t så får du nog en bil med väldigt sävligt temperament om du behöver köra om från den farten...:)

#48
2013-06-11 11:40

Peter E, jag tyckte jag var väldigt tydlig när jag skrev "Jag tycker det är en utmärkt ergonomi i Captur, även om jag personligen hade föredragit instrument högt uppe på mittkonsolen och placerad närmare vindrutan - för det har jag i min Picasso som jag kör nu. Men för att ha instrumenten mellan ratten så fungerar det bra i Captur"

Detta innebär då Peter E att jag kritiserar placeringen av instrumenten inuti ratten, men att det finns grader i helvetet. Som jag skrev "men för att ha instrumenten mellan ratten så fungerar det bra i Captur", dvs även fast instrumenten mellan ratten är sämre än att ha dem ovanför ratten eller centralt placerade så fungerar det ändå bra i Captur - sett till denna begränsning att det är just mellan ratten. Det finns alltså grader i helvetet. Självfallet hade en placering ovanför ratten eller ovanpå konsolen närmare framrutan varit bättre, men Renaults lösning mellan ratten är inte sämre än andra tillverkares.

Det tycks mig som att du läser mina inlägg sannerligen dåligt Peter E!

#49
2013-06-11 11:44

Peter E, ditt påstående "Om nu instrumenten sitter lägre än mittkonsolen gör" stämmer inte eftersom instrumenten sitter inte lägre än mittkonsolen. Mittkonsolen är inte högre. Det är inte ovanligt med instrument och mittkonsol i samma höjd, det är ju något som Volkswagen kört med länge i Golf, Jetta, Vento m fl. Jag konstaterar att när Renault har instrument och mittkonsol i samma höjd så för Renault kritik, men du klagar inte på Volkswagen som har instrument i samma höjd som mittkonsol. Det är väldigt intressant tycker jag.

Och om du hade suttit bakom ratten i Captur och provat i verkligheten så hade vi säkert inte ens haft denna diskussion. Ta och provsitt bilen istället för att kommentera något du inte ens har provat.

#53
2013-06-11 11:58

Jag tycker inte att det blir inte mer rätt för att flera tillverkare har dessa valkar på ratten !

#52
2013-06-11 11:59

Peter E, jag hade givetvis kunnat köra med 6:an från 60 km/h om min varit utrustad med det men min är 5-växlad. Utomlands såldes en 6-växlad med samma motor men den lådan togs inte in till Sverige.

Jag har 240 i vrid på 1400 varv, jag tycker inte det är "trögdiesel". Jag uppfattar min bil som grovt övermotoriserad, den har mycket mer kraft än jag behöver och använder. Jag skulle absolut klarat mig med en mindre diesel, men när jag köpte den så fanns den inte med den mindre dieseln i Sverige utan det kom ett par år senare.

Och jag kör på 0,5 l/mil utan att anstränga mig, i verklig förbrukning blandad körning vilket är bra för en minibuss - men jag kan komma ner till 0,46 om jag tänker på att köra snålt. Min bil är deklarerad till 0,50 l/mil så jag ligger alltså enligt deklarationen eller strax under.

Mitt krav på min nästa bil är en bil som har ännu läge förbrukning, därför är jag lockad av Peugeot 2008 som kommer ner i under 0,4 l/mil och 98 g Co2.

#51
2013-06-11 12:00

Stefan H, många biltillverkare av idag har tumgrepp på sina rattar - exempelvis nya Volkswagen Golf har tumgrepp på precis samma plats som Renault har i Captur. Om du anser "Så att som Renault ' tvinga' händerna till 10 i 2 är fel." så borde din kritik även gälla för Volkswagen Golf årsmodell 2013 med. Även BMW 3-serie har tumgrepp kl 10 och kl 14, för att nämna en annan i högen av alla bilar som har det. Det är lättare att hitta bilar som har det än som inte har det...

#50
2013-06-11 12:01

Peter E, utsidan av ratten är läder eller ruggad plast. Det är insidan mot rattens mitt som har blank plast med färginlägg för den som väljer det. Detta är inget man måste ha, det är extra tillbehör för de kunder som väljer det tillbehöret. Det är inte standardutrustning. Så vad du gör nu det är att du klagar på kunders personliga smak som väljer detta tillbehör. Det finns mängder med färgtillbehör till Captur, och de kostar extra för de kunder som vill. Bilen på bilderna är extrautrustad, inte standardutrustad. Naturligtvis måste du inte skaffa detta extra tillbehör om du inte vill, så att klaga på ett extra tillbehör som kanske inte ens kommer att bli populärt - vem vet - det känns märkligt.

#55
2013-06-11 12:22

McGregor, jag kan köra på 5:an i 30 km/h med utan att motorn kroknar, men det är inget jag normalt brukar göra men visst går det - ännu bättre går det i 50 km/h. Jag brukar dock köra på 4:an i 30 - 60 km/h där jag bor eftersom det är kuperad terräng här med många uppförsbackar och det finns helt enkelt mer tryck i motorn då än att köra på 5:an i 30 km/h även om det givetvis går men passar bäst för plan väg än kraftig uppförsbacke. Det är möjligt att 5:e växeln i den du refererar till är mer högväxlad än i min, det vet jag inte. Som referens så ligger min på 2 500 varv i motorvägsfart. Den har bra drag från 1400 varv och uppåt. Bensinbilen jag hade innan låg på 3 500 varv i samma hastighet så den var lägre växlad.

#54
2013-06-11 12:24

Stefan H, då ser jag fram emot att se din kritik om detta under artiklar om andra märken här på Vi Bilägares webb än bara Renault. Exempelvis Nissan Micra, nyheten om ansiktslyftningen. Där ser man tydligt greppet kl 10 och kl 14. Skriv gärna din kritik där med, och under andra artiklar.

Det bör ju även påpekas att föraren givetvis kan ha sina händer på andra ställen, jag ser inte att föraren inte får eller inte kan ha ett annat grepp, jag ser inget tvång här, så jag tycker denna kritik känns märklig egentligen. Föraren är fri att ha vilket grepp han vill.

#56
2013-06-11 12:57

Rapahel, då ber jag så mycket om ursäkt, eftersom jag uppenbarligen trampat på en öm ' fransk tå '! Det att påpeka att 10-2 inte är optimal placering av händerna ska inte upprepas, eftersom detta tydligen var känsligt. Jag tyckte bara det var passande att påpeka att det finns nya rön om händernas optimala placering p.g.a airbagen.
Sedan undrar jag varför jag ska kritisera andra märkens rattar ?!? Denna artikel och dess kommentarer handlar väl om en Renault ? Eller har jag missat något ? Kritik om andra märkens rattar får du vackert ägna dej åt själv, utan mina bidrag.

#57
2013-06-11 13:34

Stefan H, det är intressant att du svarar som du gör bara för att jag vänligt tipsar dig om att det finns andra artiklar med andra bilar här dit du också kan gå och kritisera för markerat grepp på ratten för kl 10 och 14. Jag skrev inte att du skulle kritisera dem i denna tråd för denna tråd handlar ju om Renault Captur, utan jag skrev att du kunde gå till de andra artklarna och trådarna kopplade till dem - för andra märken och bilar. Då detta tydligen är en viktig fråga för dig så borde det vara i ditt eget intresse att kritisera bilar för just detta. Jag trodde att det skulle vara en hjälp för dig när jag tipsar dig vänligt, bland annat artikeln om Nissan Micra där greppet syns tydligt på ratten. Varför är det inte intressant för dig att kritisera andra bilar och märken som har detta grepp, i trådarna under artiklarna där dessa bilar finns?

Nej jag tänker inte gå till andra artiklar och trådar och kritisera andra märken för deras rattar eftersom detta om markerat grepp på ratten är en icke-fråga för mig. Markeringen hindrar ju inte föraren från att ha ett annat grepp om föraren så önskar, jag upplever det som att du gör ett icke-problem till ett problem - men självfallet respekterar jag din åsikt här att du tycker det är just ett problem, det var ju därför jag tipsade dig om att det fanns andra märken och bilar här på Vi Bilägare så du också kunde gå dit och kritisera dem. Jag försökte bara hjälpa dig med att sprida ditt budskap för det måste ju då rimligen även omfatta även andra bilar och märken.

Men när du inte går till andra bilar och märken här och kritiserar dem för greppet kl 10 och 14 så uppfattar jag inte din kritik som särskilt trovärdig.

#58
2013-06-11 15:25

Tycker Yeti är en konkurrent i allra högsta grad.
Storleksskillnaden är liten (Yeti 422 cm lång)
Opels Mokka är längre, 428 cm...
Jag tycker det är för dålig släpvagnsvikt trots allt på både Mokka. 2008 och Captur.
T.o.m Kia Venga (407 cm) med 90 hk diesel får dra 1300 kg !
Yeti finns med 110 hk, 140 hk och 170 hk diesel.
Släpvagnsvikten är 1800 kg resp 2000 kg.
Den väger runt 1600 kg i tjänstevikt och får inte dra mer än med b-körkort.

#59
2013-06-11 15:37

Den väger runt 1600 kg i tjänstevikt, och får inte dra mer än det med B-körkort.
Men det är betydligt bättre än Mokka, 2008 och Captur.
Mycket synd för jag gillar alla dessa.
Kanske kommer det starkare varianter framöver ?

#60
2013-06-11 16:12

Irvor, Captur är 412 och 2008 är 414. Då är Yeti mer en konkurrent till Mokka som är större. Mokka är nästan lika stor som Mitsubishi ASX. 2008 får dra 1300 kg med den större dieseln. Yeti med 105 hästars bensin får inte dra mer än Captur med bensinmotor (1200 kg).

Du skriver att Yetin väger 1600 kg tjänstevikt - en Captur väger 1180 kg och en 2008 väger 1270 - 1370 kg. Vi talar nu om 300 - 400 kg lättare än Yeti och det innebär att både Captur och Yeti är snabbare och drar mindre bränsle med motsvarande motorstyrka och dessutom klarar sig med mindre motorer utan att det känns som att hästen går baklänges. :)

Det förbereds ett lagförslag om högre skatt på bilar över 1370 kg i tjänstevikt, både Captur och 2008 hamnar under men Yeti hamnar över så om förslaget går igenom så blir det mycket dyrare att äga en Yeti.

En Skoda Fabia, som är samma storleksklass som Captur och 2008, har tjänstevikt kring 1200 kg och den får dra max 1200 kg med dieselmotor.

Captur är en Clio med extra markfrigång och annan kaross och inredning, men det är samma chassi och motorer och teknik. På motsvarande sätt har Peugeot gjort sin 2008 på 208:an. Jag tror att om Yetin vore byggd på en Fabia skulle den också vara som Fabia gällande släpvagnsvikt, även med de större motorerna och inte bara med bensinmotorn.

Nu är det ju en tydlig priskillnad mellan Yeti och Captur och 2008 om vi kollar listpriser. Både Captur och 2008 börjar på 149 900 kr och det är bra mycket billigare än den billigaste Yetin. Jag tycker inte att bilarna ligger i samma klass. 2008 och Captur ligger i storleksklassen B, medan Yeti och Mokka ligger i C-klassen. I C-klassen finns Ford Focus som inte får dra mer än 1200 kg.

#61
2013-06-11 16:33

Dessutom Irvor, det är med 4x4 som Yeti får dra så mycket som du anger. Då talar vi om ett pris på 237 300 kr billigaste bensin 4x4 och 246 800 kr billigaste diesel 4x4.

Framhjulsdrivna Yeti ligger på 1200 kg - 1500 kg max beroende på motor.
Yeti bensin 105 hk får 187 900 kr, som är den billigaste Yetin som går att köpa, ligger på 1200 kg - precis som Captur och då får du fler hästkrafter och dessutom automatlåda och högre utrustningsnivå i en Captur för 181 900 kr. Yetin drar 0,64 l/mil medan Capur ligger på 0,54 så det innebär fördel driftsekonomiskt för Captur. Väljer du automat till denna motor i Yetin så kommer du upp i 0,66 l/mil för 9 900 kr extra, och du får fortf dra 1200 kg inte mer.

#62
2013-06-11 17:14

Jag klagar inte på kunders smak som vill ha plastinlägg i ratten, jag klagar på Renault som erbjuder detta. Det är en himmelsvid skillnad!

Men det kan vara svårt att förstå om man är helt inne i att alla andra jämt o ständigt har fel och endast franska ingenjörers alster är det enda och riktiga.

#63
2013-06-11 17:21

Snart kommer nästa genidrag från någon fransk tillverkare...de kommer sätta ratten i mittkonsolen.
För där är det ju bäst att ha de viktiga grejerna.
Tänk att nästan alla andra kan ha så fel... :)

Ska vi gissa på Citroen?
De måste ju övertrumfa Peugeot med sin tv-spelsratt.

#64
2013-06-11 19:47

Raphael skrev: " Man sitter normalt inte med händerna nere i knät när man kör, utan man har händerna typ vid kl 10 och kl 14 och där finns också läder runtom hela kransen. Om du sitter och kör med händerna lägre än så så har du dem för lågt placerade."

Jaså, de är då för lågt placerade om de är lägre än 10-14? Föraren gör fel, således.

Varför skriver du sen: "Det bör ju även påpekas att föraren givetvis kan ha sina händer på andra ställen, jag ser inte att föraren inte får eller inte kan ha ett annat grepp, jag ser inget tvång här, så jag tycker denna kritik känns märklig egentligen."

För mig är det självklart att man har händerna 9-15. Det är nämligen bara då man kan komma åt kontrollerna på rattekrarna utan att byta grepp. Att byta grepp kan nämligen vara farligt. Om man till händelse lärt sig köra på bana, så inser man snabbt att 9-15 utan undantag är bättre än alla andra grepp. Så "rekommendationen" om 10-14 bör lämnas därhän.

Ja, som ni förstår.....;-)

#65
2013-06-12 04:47

Peter E, det verkar som att ratten är i ett högt läge, så det är svårt att bedöma hur högt instrumenten egentligen sitter. Men den märkliga upphöjningen av panelen på höger sida (som jag inte tänkt på tidigare) kan inebära att du har rätt.
Det här måste dock bedömas i verkligheten.

Att ha blanka plastdetaljer på en ratt kan väl aldrig vara riktigt lyckat även om yttersidan av rattkransen är läderklädd. Invändningen gäller förstås även för bilar med lackat trä.

Om det här med rattfattningen.
Vi för hoppas att ingen försöker väja undan när det är kollisionsrisk, för då riskerar ju en arm att slås upp i ansiktet om kudden löser ut.
Kanske säkrast att inte hålla i ratten alls...

Om det här med tjänstevikt.
En låg tjänstevikt innebär större utrymme för släpets vikt innan man når gränsen för B-behörighet.

Raphael, du upprepar dig lite i onödan - ibland faktiskt i samma inlägg. Det gör argumenten varken bättre eller mer lättlästa. (I all välmening.)

#66
2013-06-12 12:34

Yeti 2WD:
bensin 105hk väger 1400kg får dra 1200kg.
bensin 122hk väger 1430kg får dra 1300kg.
TDI greenline 105hk väger 1460kg får dra 1400kg.
TDI 110hk väger 1475kg får dra 1500kg.

Yeti 4WD:
Bensin och dieslar väger mellan 1590-1620kg får dra 1800-2000kg.

Tycker Yeti 2WD är en solklar konkurrent till Captur/2008/Mokka.
Och båda dieslarna får dra 1400 resp 1500kg vilket överträffar Captur/2008/Mokka.
Det är synd för jag gillar dem.
Listpriser är en sak, verkligt pris en annan.
Men om jag behöver en dragbil med minst 1400 kg släpvikt så går Captur/2008/Mokka bort, då finns bara Yetin kvar som är en tillräckligt liten o smidig bil.

#67
2013-06-12 12:52

Irvor, dina exempel visar att Yeti är tyngre än sina konkurrenter Captur och 2008 och därmed skulle straffbeskattas om det nya förslaget om bilbeskattning går igenom då Yeti hamnar på "fel" sida om gränsen medan Captur och 2008 hamnar "rätt". Det kommer knappast hjälpa Yetins driftskostnader som redan nu är högre än Captur och 2008. Nu är ju detta än så länge på förslag, men om det går igenom så blir det ytterligare en parameter att tänka på och som då är till nackdel för Yeti.

För min egen del klarar jag mig med 1200 kg släpvagnsvikt för hästtransport med häst, jag kommer inte över det. Jag har ju 1200 kg i min nuv Picasso med dragkrok.

En 2008 e-HDI Feline med samma motor som i min Picasso och 1300 kg i dragvikt passar mig bra, och då får jag också GripControl. Om Captur hade funnits med dieselmotor här så hade den absolut varit ett alternativ för mig, men nu får vi inte den versionen i Sverige - och det är lite synd då Renaults 1.5 Dci är en trevlig motor.

#68
2013-06-12 15:48

En tanke Irvor, det är att kommande Fiat 500 X kan kanske vara något för dig. Den blir ju mer en SUV än 500 L Trekking. Med 4-hjulsdrift och allt. Och kanske då även rejält med dragförmåga. Presenteras på Frankfurtsalongen i höst. Denna kommer även som Jeep med Jeep-utseende, tillverkad i Mirafiori. :)

#69
2013-06-12 23:14

Som sagt synd på så rara ärtor...
Tyvärr går inte husvagnstillverkarna åt det lättare hållet !

#70
mcregor
2013-06-13 06:28

Kan ju också vara så att husvagnstillverkarna (och köparna) får anpassa sig till verkligheten som med stor sannolikhet innebär att bilarna blir lättare i st f tyngre,

#71
2013-06-13 16:55

Ja man kan ju hoppas på lättare husvagnar framöver.
Problemet är nu bara att de senaste decennierna har de bara blivit större, vräkigare och tyngre. Vilket innebär att de kommer finnas som begagnade under lång tid, och utbudet av mindre begagnade vagnar kommer fortsatt vara litet.

#72
2013-06-13 16:58

Vräkig husvagn kräver vräkig bil. :)

#73
mcregor
2013-06-15 17:14

Provsatt en Captur idag och det blir säkert en hyfsad bil för oss som närmar oss pensionärs-åldern för insteget var bra och man satt helt OK. Bilia hade redan prissänkt så en 90 hk Expression med nån sorts designpaket och 17" alu ville dom ha 155.000 kr för. Ingen klima - bara AC - och inte heller backsensorer t ex.
Hyfsad volym i bagaget om man tog bort extragolvet. Så kan man leva med den utrustningen så helt OK för priset. Hade dock hellre valt backsensorer och radion med touch-panel i st f "design-paketet" - och gärna klimatanläggning. Men man kan nog inte få allt för det priset. Provsatt även en mycket väl utrustad 2008 och den kändes väl lite mera "premium" inne i kupen men inte i bagaget - lågt i tak och inget större extrautrymme under mattan. Fanns inget pris på den - dom vågade väl inte...:) Även en Chevrolet Trax han jag med men den lämnade väl inget outplånligt intryck om man säger så. Måste säga att Captur var nog den som på nåt sätt tilltalade mig mest - men kanske var det priset som var en bidragande orsak. Sen var den som sagt enkel att ta sig in och ut i. Fast dom måste givetvis provköras - detta var bara "torrsim".
Fick även glädjen (?) att provsitta en Renault Twizy och det var en "hård" upplevelse - det var rena hårdplasten i sätet. Den är nog lite för dyr dessutom om man betänker vad man får för pengarna.
Ursäkta det långa inlägget men det behandlade ju faktiskt 4 olika fordon...:)

#74
2013-06-16 15:26

Är skeptisk till små bensinmotorer med turbo angående bränsleförbrukningen och jag har svårt att tro att 120Hk motorn skulle vara snålare än den tidigare 100Hk motorn med samma cylindervolym men det är förståss möjligt.
Får helt enkelt ta en lite längre provtur.
90Hk versionen har jag kört i Clion och den verkade ha svårt att uppnå någon bättre förbrukning men helt ok annars.

#75
mcregor
2013-06-16 16:36

Där håller jag med dig Mistro för det mesta med turbo har en viss tendens att dra betydligt mera bränsle vid "normal" körning jämfört med sagonivåerna som tillverkarna uppger. Tror faktiskt att jag också skall provköra Captur även om jag inte avser byta bort min bil ännu på nåt år. Det är ju alltid kul att bilda sig en egen uppfattning om t ex bilar.

#76
2013-06-28 19:57

Jag tycker Renault gör rätt, när dom inte bryr sej om vad svenska motorjournalister, befinnande sej i gårdagen, tycker. Och därför skippar att ta in diesel.
Jag tycker Renault gör mer än fel, när dom försöker sälja bilen utan AC. Att erbjuda en bil för 150.000 kr utan AC idag, är ungefär lika omdömesgillt som att erbjuda ett lockpris utan el.-speglar (Dacia, systermärket.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.