Namnet Renault 4 är tillbaka efter fyra decenniers frånvaro. Senare kommer en version med öppningsbart tygtak.

Nästa artikel
Provkörning: Renault 4 (2025)
Provkörning

Provkörning: Renault 4 (2025)

Publicerad 2025-06-04 15:15
Upplåst för dig som prenumerant

Namnet Renault 4 är tillbaka efter fyra decenniers frånvaro. Senare kommer en version med öppningsbart tygtak.

Designen är en blink mot svunna tider men under skalet på nya Renault 4 döljer sig en modern elbil. Frågan är vad som hände med den franska komforten?

Gamla Renault 4 blev en oväntad succé i Sverige under de 20 år modellen såldes här. Kombinationen lågt pris, fina utrymmen och hög komfort tilltalade många och totalt kom åtta miljoner exemplar att tillverkas. Modellen fick en viss status i bilvärlden och det är ett fenomen märket nu vill exploatera.

Den nyligen lanserade Renault 5 har charmat horder av bilentusiaster med sin design men för en stor grupp har intresset svalnat när man insett bilens begränsningar när det kommer till baksäte och bagageutrymme. Nya Renault 4 bygger på samma grund men är 20 centimeter längre varav tolv centimeter gått till att förlänga det bakre överhänget och radikalt förbättra bagageutrymmet.

Den nya 4:an bygger också mer på höjden vilket underlättar insteget rejält tack vare att sitthöjden höjts en smula. Men även om man sitter högre med bättre överblick över omgivningen är det fortfarande trångt för förarens fötter. Hjulhuset inkräktar och pedalerna sitter tätt. För att få plats vill man gärna sitta en smula längre bak än vad man gör i andra bilar vilket får konsekvenser för baksätespassagerarnas benutrymme. Det är med nöd och näppe en 180 centimeter lång passagerare får plats bakom en lika lång förare.

Bagageutrymmet är däremot betydligt rymligare än i Renault 5 men inte riktigt så flexibelt som man kunnat önska. Lasttröskeln är låg och under bagagerumsgolvet finns en uttagbar plastbalja där man kan förvara laddkablar eller varför inte resultatet från det lyckade fiskafänget? Baljan är lätt att skölja ur efter avslutad transport så den har inget emot att transportera det mesta.

Tyvärr går baksätet inte att skjuta i längdled som i den fossila motsvarigheten i märkets utbud, Renault Captur. Batteriets placering under baksätet omöjliggör detta, hävdar Renault. Baksätets ryggstöd samt det på passagerarstolen fram är fällbara men då dubbelt lastgolv saknas blir lastytan inte plan.

»Det krävs inte många meter för att konstatera att Renault har mer att jobba på.«

Det står klart att utseendet har varit väldigt viktigt för Renault. Man understryker noga att modellen redan från grundutförandet kommer 18 tums hjul som standard. Stora hjul må få bilen att se tuff ut men ställer höga krav på hjulupphängningarna för att få till ett avslappnat flyt och hög komfort även på sämre vägar. Det krävs inte många meter för att konstatera att Renault har mer att jobba på. Bilen trampar oroligt runt bland vägens ojämnheter och hårda vägskarvar resulterar i oskönt skumpande.

Provkörningsbilen är utrustad med det största batteriet och den starkaste elmotorn. Motorn ger 150 hästkrafter och det räcker gott men batteriets laddförmåga imponerar inte. Renault anger 100 kilowatt som högsta laddeffekt men när vi testade kapaciteten i modell 5 visade det sig att effekten faller påtagligt när batteriet fylls och inte orkar över 70 kilowatt från 60 procents batterinivå.

Instrument och reglage fungerar utmärkt. Infotainmentsystemet från Google tillhör de bättre och röststyrning och ruttplanering med automatisk förvärmning av batteriet fungerar utmärkt.

Priserna är inte fastställda här hemma men i Tyskland kostar bilen motsvarande 20  000 kronor mer än motsvarande Renault 5, som i Sverige kostar från 349  900 kronor. En förmodligen acceptabel merkostnad för den som behöver större bagageutrymme och 200 kilo högre dragvikt. Högre pris ger dock också tuffare konkurrens då prisnivån nu närmar sig suvarna i lilla mellanklassen.

Renault 4

Vad nytt? Ny bil.

För vem? Den som söker en elbil med egen stil och stort bagageutrymme.

Plus: Rymligt bagageutrymme, bra infotainment, V2L-funktion.

Minus: Skumpig fjärding, trångt baksäte, medioker laddprestanda.

Renault 4  E-Tech 150 Comfort Range
  • Pris från, kr: Ej fastställt.
  • Skatt, kr/år: 360.
  • Svensk lansering: I höst.
  • Mått, cm: L 414/B 180/H 157.
  • Bagagevolym, l: 375–1 149.
  • Tjänstevikt, kg: 1 462.
  • Max släpvikt, kg: 750.
  • Motor: El, max effekt 150 hk (110 kW), max vridmoment 245 Nm.
  • Batteri: 52 kWh, max laddeffekt normal/snabb 11/100 kW.
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, reduktionsväxel.
  • Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s, toppfart 150 km/tim.
  • Deklarerad förbrukning: 15,1 kWh/100 km, räckvidd 409 km.
  • Konkurrenter: Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Kia EV3, Skoda Elroq, Volvo EX30.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 2025-06-07 12:16 Mr Snoid skrev: MC, med dom…
  • 2025-06-07 11:39 Jag tror att 4:an kommer bli…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.