Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Range Rover Evoque Cabriolet (2017)

Publicerad 30 september 2017 (uppdaterad 30 september 2017)
Med en hög suvkaross försvinner cabbens fina runtomsikt. Storleksförhållandet mellan bil/människa gör att förarens pondus decimeras en smula.
Velar du mellan att köpa en suv eller cabriolet? Misströsta ej, ty nu har Range Rover en lösning på ditt i-landsproblem.
Precis när man trodde att alla nischer var uppfunna släpper Range Rover en cabrioletversion av sin populära Evoque. Kombinationen av suvens offroad-aura och cabrioletens bekymmerslösa flärd ger oss bilvärldens svar på den schweiziska armékniven med vinöppnare.
 
Evoque Cabriolet kan vara svår att förstå sig på. Ännu knepigare blir det av att finna en fyrcylindrig dieselmotor under huven. Visserligen arbetar tvålitersdieseln föredömligt tyst och mjukt, men även en välisolerad diesel ger en knattrande ljudkuliss vid stadskörning. Ett soundtrack som blir mer påtagligt med taket nedfällt. 
 
Motorutbudet består av två fyrcylindriga dieslar – 150 och 180 hk – samt en turbofyra på 240 hk som det enda bensinalternativet. Dieselmotorns vridstyrka visar sig dock behövas då detta är en tung pjäs. Trots att karossen är 4,37 meter kort – exakt som en Opel Astra –  väger bilen två ton! Cabförstärkningarna adderar 293 kilo extra jämfört med vanliga Evoque.
 
Prislappen är också svårbegriplig. En titt i prislistan är som att bläddra i en satirtidning. Grundpriset för denna version är 633 900 kronor. Range Rover har dessutom mage att ta extra betalt för stolsvärme. Metallic kostar 17 000 kr. Provexemplaret, utan några extrema tillval, kostar 706 000 kronor. Över 700 lakan för en 4,4-metersbil med fyrcylindrig diesel under 200 hk måste vara någon form av rekord! Fyrhjulsdrift är dock standard. Evoque använder en annan teknik än det övriga Range Rover utbudet. Den är i grunden framhjulsdriven med en lamellkoppling som skickar kraften till bakhjulen vid behov.

"Evoque Cab är den perfekta bilen för att njuta lite extra av vårvintersolen på hem från april-skidåkningen i Storulvån. Dalgångens drivsnö forceras på ett sätt som andra cabbar har svårt att matcha."

Motorerna jobbar ihop med en niostegad automatlåda från ZF. Tyvärr har Range Rover inte fått till programmeringen perfekt utan drivlinan lider av ryck och fördröjningar emellanåt. Det är inte vad man förväntar sig så här högt över halvmiljonen. Dessutom är bilens kvalitetsintryck ojämnt. Det gnekar i inredningen när man kör nedcabbat. Inte heller materialvalen harmoniserar med prislappen.
 
Förarmiljön är prydlig och lättöverskådlig, men inte utan missar. Pekskärmen är djupt nersjunken i en tillbakalutad instrumentpanel som gör den svår att nå. Dessutom blir skärmen omöjlig att se när solen skiner in i kupén i vissa vinklar.
 
Alla cabbar är egentligen bra cabbar. Det är takfällningen som är grejen. Så varför ska man betala över 600 000 kr för en Range Rover när en charmig Fiat 500C kostar 152 000 kr, eller en kul Mazda MX-5 bara 225 000 kr? Önskas mer image finns BMW 430i Cab från 412 500 kr.
 
Ändå ser jag ett tydligt användningsområde för Range Rovers suvcab. Med fyrhjulsdrift och högre markfrigång passar den utmärkt i våra fjällhöga regioner. Eftersom vi i Sverige har ett ständigt underskott av soltimmar gäller det att ta tillvara på varje chans till en extra dos D-vitamin. Evoque Cab är den perfekta bilen för att njuta lite extra av vårvintersolen på hem från april-skidåkningen i Storulvån. Dalgångens drivsnö forceras på ett sätt som andra cabbar har svårt att matcha.
 
Året har dock elva månader till, utöver april. Lyckligtvis är Evoque Cab rätt snygg att titta på i garaget. Men att plocka ut över 600 000 från sparkontot för att njuta av fyra veckors vårsol i fjällen gör Evoque cab till en klassisk sol-och-vårare. Den tar dina besparingar och får dig att tro att du mår bra av sällskapet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque Cabriolet?
 
Range Rover Evoque Cabriolet 2,0 TD4 180 AWD HSE

Pris, från kr: 633 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 437/B 198/H 161.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 251.
Tjänstevikt, kg: 1 967.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Niostegad automatlåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Alla andra bilar med fällbart tak.
 

Plus: Snabb takfällning, hyfsat rymligt baksäte.
Minus: Pris, lastutrymme och bitvis osmidig automat.

Vad nytt? En suv med tygsufflett.
För vem? Välbeställda skidåkare med D-vitaminbrist.
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.