Bild
Nästa artikel
Femte generationen av Ram 1500 kom förra året. Tankad med E85 hamnar koldioxidutsläppet på samma nivå som en Volvo V60 D4.
Femte generationen av Ram 1500 kom förra året. Tankad med E85 hamnar koldioxidutsläppet på samma nivå som en Volvo V60 D4.

Provkörning: Ram 1500 E85 (2020)

Provkörning

Att få svenska bilägare att förstå fördelarna med en amerikansk pickup är inte lätt. Tack vare en urstark hemmamarknad räknas biltypen till en av de bäst säljande i världen.

Sedan 2009 är Ram Trucks ett eget varumärke inom Fiat/Chrysler-koncernen (FCA). Tredje generationen av Dodge Ram (premiär 2002) satte bollen i rullning. Exteriören fick ett rejält lyft och modellen presenterades för första gången med Hemi-V8.

Femte generationen presenterades förra året och har framför allt gått igenom en ordentlig bantningskur. Till skillnad från Ford, som bygger sin F-150 helt i aluminium, håller Chrysler fast vid stål. Med hjälp av höghållfast stål i ramen och en flakläm i aluminium har totalvikten minskat med 102 kilo vilket ger bilen en totalvikt på 2 640 kilo. 

Det finns flera importörer som tar in Ram 1500 till Sverige, en av de större är Hedin Bil som etanolkonverterar bilarna i Tyskland innan de transporteras till Sverige.

Vår provbil i Laramie-utförande har luftfjädring och Chryslers Hemi-V8 på 5,7 liter. Med ett Flexfuel-emblem på baklämmen blir fordonskatten beskedliga 2 153 kronor per år. Extremt lågt jämfört med många arbetsfordon som har en förhöjd fordonsskatt på över 15 000 kronor årligen under tre år. 

I Crew Cab-utförande är flakets längd 171 cm. Max lastvikt 860 kilo.
I Crew Cab-utförande är flakets längd 171 cm. Max lastvikt 860 kilo.
Undermenyerna är lätta att navigera runt  i för den som vill veta mer.
Undermenyerna är lätta att navigera runt i för den som vill veta mer.
När stolsdynorna dälls upp förvandlas den gigantiskt stora kupén till ett lastutrymme. Ryggstöden går att luta åtta grader vid behov av vila.
När stolsdynorna dälls upp förvandlas den gigantiskt stora kupén till ett lastutrymme. Ryggstöden går att luta åtta grader vid behov av vila.

Den som tankar E85 i Sverige är i dag garanterad en minskning av koldioxidutsläppen med minst 50 procent vilket gör att koldioxidutsläppet på 274 g/km i praktiken halveras till 137 g/km jämfört med bensin.

V8-motorns höga etanolförbrukning är svårare att halvera, även med aktiv cylinderavstängning. Enligt gamla NEDC-normen är förbrukningen 16,7 l/100 km när bilen tankas med E85 vilket stämmer väl med vår veckoförbrukning. Bensinförbrukningen ligger på 13,1 l/100 km blandad körning.  

Majoriteten som köper en Ram i Sverige är småföretagare som efterfrågar V8. I USA finns pickupen med fler motoralternativ. Pentastar V6, på 3,6 liter och 305 hk, är en motor som kommer med Rams nya mildhybridsystem eTorque på 48 volt som standard. Systemet med kombinerad startmotor/generator är tillval på V8-motorn och ger 176 Nm extra.

Chrysler har också nylanserat sin trelitersdiesel. En V6 på 240 hk och 651 Nm som likt övriga motorer är kopplad till en åttaväxlad automatlåda från ZF.

Att kraften från V8-motorn är tillräcklig, även med full last, behöver knappast tilläggas. Drivlinan arbetar silkeslent oavsett varvtal och V8-mullret gör sig bara påmint vid kraftig acceleration – precis som det ska vara.

»V8-mullret gör sig bara påmint vid kraftig acceleration – precis som det ska vara.«

Många har åsikter om formatet som ger många fördelar när vi betraktar bilen som arbetsredskap. I Sverige är max dragvikt 3,5 ton med BE-kort även om bilen klarar 5,8 ton. Flaket klarar 860 kg minus personer och övrig last i bilen. Den som önskar längre flak väljer Quad Cab-modellen med lilla dubbelhytten, mindre bakdörrar och tvåmetersflak. 

Fyrhjulsdriften med mekanisk fördelningslåda har utöver lågväxel även elektroniskt låsbar bakdifferential för maximalt fäste i snö eller blöt terräng. 

För en privatperson kan prislappen verka svettig men alla tekniska hjälpmedel finns nu även i en jänkepickis; aktiv filhållare, kollisionsvarnare med autobroms och backspeglar med dödavinkelvarning. 

Invändigt är allting lika stort som på utsidan – att stoppa träningsväskan i mittkonsolen är inga problem och baksätet är gigantiskt. Under golvmattorna finns förvaringsutrymmen för spännband och remmar som behövs för lasten på flaket. Väg- och motorljudet som letar sig in i kupén är minimalt, här hjälper aktiv brusreducering till via högtalarna.

Plus: Hög åkkomfort och låg forsonsskatt.

Minus: Storlek, förbrukning, osäker, framtid för E85.

Vad nytt? Fullstor pickup som går att tanka med E85.

För vem? Privatpersoner med stort transportbehov.

 

När amerikaner pratar god design ringer alla europeiska varningsklockor. Men faktum är att nivån på inredningen håller högsta klass, både när det gäller passform och material. Instrumenteringen är lättläst och logisk samtidigt som knapparna sitter där man vill att de ska sitta.

Ram 1500 konkurrerar ut de flesta familjebilar när det kommer till åkkomfort, innerutrymmen och lastförmåga. Utanför stadsplanerat område trivs den bäst och kan stoltsera med ett koldioxidutsläpp under genomsnittet – tankad med E85. 

Att få svenska bilägare att förstå fördelarna med en amerikansk pickup är inte lätt. Tack vare en urstark hemmamarknad räknas biltypen till en av de bäst säljande i världen.

Sedan 2009 är Ram Trucks ett eget varumärke inom Fiat/Chrysler-koncernen (FCA). Tredje generationen av Dodge Ram (premiär 2002) satte bollen i rullning. Exteriören fick ett rejält lyft och modellen presenterades för första gången med Hemi-V8.

Femte generationen presenterades förra året och har framför allt gått igenom en ordentlig bantningskur. Till skillnad från Ford, som bygger sin F-150 helt i aluminium, håller Chrysler fast vid stål. Med hjälp av hö

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Ram 1500 5.7L V8 4WD Laramie FlexFuel

Pris, från kr: 559 000 exkl. moms.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 590/B 206/H 195.

Flaklängd, cm: 1 712.

Tjänstevikt, kg: 2 640.

Motor: Åttaväxlad automatlåda. Fyrhjulsdrift med mekanisk fördelningslåda och låsbar bakdifferential. 

Kraftöverföring: Toppfart 173 km/tim (bensin). Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.

Prestanda: Toppfart 173 km/tim (bensin). Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.

Deklarerad förbrukning: 16,7 l/100 km (E85/NEDC). CO2-utsläpp: 274 g/km (bensin). Tankvolym 98 liter.

Konkurrenter: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab E85, Ford F-150 Lariat V8 E85 Flex.

Kommentarer

#1
2020-09-21 16:28

Varför gör inte alla så? Specar för etanol och få ner skatten till typ noll att sen alla kör på bensin efteråt gör ju inget

#2
2020-09-21 17:31

Alla nya bilar som går på bensin borde konvertera till etanol.

#3
2020-09-21 18:01

Härligt... man för förmånerna för att den "kan" köras på etanol, sedan tankar de flesta med bensin...

#4
2020-09-21 19:01

Idag när E85 knappt är billigare än 95-oktanig bensin så lär inte många tanka E85. Bara ett skatte-trix i detta fall.

#5
2020-09-21 19:06

Jag förstår mig inte på alla turerna runt skatteregler när det gäller bilarna, det trixas och ändras men inga miljömål uppfylls eller utsläppen minskas. Varenda "ny reggad (bilar med bokstav i sista kombinationen)" bil man ser på vägarna, så är det SUV eller andra modeller som släpper ut mycket. Idag såg jag en "sportbil" på motorvägen och en större Mercedes Benz i lyxstorlek.

#6
2020-09-21 19:08

"Att få svenska bilägare att förstå fördelarna med en amerikansk pickup är inte lätt" Hallå! Vad är det för j... lobyism! Många svenskar är kloka nog att inse att de inte behöver en stor , tung och miljöovänligare pickup. Det är illa nog med den töntiga och onödiga trenden med stadsjeepar. Vi behöver inte anamma allt som amerikanarna gör, för de gör inte allting rätt bl a röstar de fram en pajas till president.

#7
2020-09-21 19:33

+1 på den, Stefan Eriksson !

#8
2020-09-22 06:42

Av en tillfällighet under en fikarast pratade jag häromveckan med ca en handfull hantverkare som är med i samma båtklubb som jag. Alla ( som de flesta ) hade skåpbilar i sitt arbete och var överens om hur opraktisk en pickup är, Du kan inte låsa in varor och verktyg på flaket och de är inte skyddade för väder och vind. Man får ju också en hög lasttröskel på en pickup. Förvisso kan man ha en dyr kåpa över flaket, men får då inte ståhöjd och det blir knöligt att lasta och lossa.

#9
2020-09-22 08:19

Klas Skarin, varför tar ni in ett sådan monster och testar och skriver om denna typ av bil(nästan ett fel ord för denna varelse). Det är nästan skamligt att åka omkring med ett sådant monster på gatorna nu för tiden. En biljournalist borde ställa mycket fler kritiska frågor i reportage för en bil av denna storlek. Blir faktiskt lite upprörd.

#10
2020-09-22 10:30

Jag håller med Optimus, ingen verkar kritisk till utvecklingen... nästan så att man känner att många står och hejjar på när jordklotet går under. Ibland känns det som i filmen "The Arrival" ifrån 1996, utomjordingar som försöker ändra klimatet på jordklotet...

#11
2020-09-22 14:11

Ni menar att bilar inte ska testas för att journalisterna (biltestarna) ska medvetet påverka vad folk ska tycka? Byt ut några ord, så inser ni nog hur farligt ute ni är. Testa allt, berätta att bränsletörsten finns, mer behövs inte.
Tror tex de som kör skogsmaskiner (inte direkt hantverkare, men kör också runt med verktyg, diesel m.m.) hittar ont om skåpbilar som matchar framkomligheten som kan behövas. Målare som jobbar i bostadsrätter, håller jag helt med dig om, skåpbil!

#12
2020-09-29 09:03

Verkar som många tar väldigt illa upp för att en amerikansk pickup skulle råka ha några bra egenskaper. Det är väl ändå en positiv utveckling?

#13
2020-09-30 19:09

Desmoholic, vad har den för bra egenskaper som någon verkligen behöver?
De jättestora innerutrymmena är för en familj med kraftigt överviktiga amerikaner-det finns tack och lov inte så
jättemånga sådana familjer i Sverige. Det stora flaket är opraktiskt att lasta pga höjd och längd och öppet för väder,
vind och klåfingriga. Det är mycket svårare att hitta parkeringsplats. Nä,RAM och andra monstertruckar är töntiga dinosaurier
som inte tillhör 2000 talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.