Bild
Nästa artikel
Åsikterna går isär om kulören ”kaffebeige”.
Åsikterna går isär om kulören ”kaffebeige”.

Provkörning: Porsche Taycan (2021)

Provkörning

Porsche Taycan går som en dröm, även ”snikversionen” som är 200 000 kr billigare än toppversionen. Extrautrustningen kostar dock som en Volvo V90.

En Porsche är en Porsche. Inte syns det att provbilen är den enklaste modellen av Taycan, bara bakhjulsdriven och ”bara” med en elmotor på 380 hästkrafter.

Trycker på nyckeln och handtagen hoppar ut. Öppnar de tjocka dörrarna med ramlösa rutor och tar ett djupt kliv över den breda tröskeln. Knappt hinner man sätta sig innan tre bildskärmar vaknar till liv, stolen glider framåt och den tunna ratten justeras ned mot knät. Bara sådär är bilen körklar, startknappen till vänster om ratten behöver inte användas.

Mycket finns att titta på men mest slående är nog utsikten. Låg instrumentbräda och brant sluttande huv gör att man ser vägen precis framför och de bulliga framflyglarna sticker upp och skapar en alldeles speciell vy. Bakåtsikten är tvärt om nästan obefintlig.

”Den övre skärmen säger att nio uppdateringar finns tillgängliga”
Nästan heldigitalt, vanliga knappar finns bara på ratten och den enda analoga visaren siter på sekunduret som kröner instrumentbrädan.
Nästan heldigitalt, vanliga knappar finns bara på ratten och den enda analoga visaren siter på sekunduret som kröner instrumentbrädan.

Näst på tur att pocka på uppmärksamheten är den övre mittskärmen som säger att nio uppdateringar finns tillgängliga. Något i mediasystemet behöver visst uppgraderas till version 3.4.26. Allt sker trådlöst men det får vänta – nu ska vi köra.

Växelväljaren sitter lite glömd till höger om rattstången och en lätt vickning lägger i D. Det vinande elbilsljudet är det enda som hörs, annars känns den väldämpade och omslutande kupén som isolerad från omvärlden.

Fartresurser finns i överflöd, accelerationen är omedelbar och omkörningar är ett ögonblicks verk. Lika hysteriskt snabb som värstingen Taycan Turbo S är bilen inte men underhållningsvärdet är alltjämt högt. Ovanligt för en elbil är den tvåväxlade automatlådan men för det mesta märks växlingarna inte alls.

På slingervägar känns bilen som ett verkligt precisionsinstrument med knivskarp styrning och nästan hur mycket grepp som helst. Allra mest imponerar dock komforten, inga ojämnheter verkar störa den luftfjädrade Porschen (tillval för 22 600 kr) och känslan är att vi skulle kunna köra hur långt som helst utan paus.

Enda begränsningen är väl räckvidden som under en etapp med mest lugn landsvägskörning och temperatur nära nollan inte var längre än 33 mil (med det större batteriet som är tillval för 59 700 kr). Tur att snabbladdningen är av modell snabbare, upp till 270 kilowatt.

Två läskbackar går in där fram, om än på höjden.
Två läskbackar går in där fram, om än på höjden.

Basmodellen kostar från 980 000 kr men slutsumman kan bli en helt annan. Provbilen är extrarustad för 372 500 kr, nästan som en ny Volvo V90 bara det.

Svindlande summor men Taycan är en imponerande bil. Det enda vi störde oss på var de svårstängda dörrarna. Med tanke på priset drar man sig för att ta i men det måste man göra för att dörrarna ska gå igen.

Sticker i ögonen gör också ytrosten som vi hittade på infästningen till passagerardörrens gångjärn. Inte värdigt en sådan här bil.

Bakåtvänd barnstol i baksätet – inga problem! Lite lågt i tak men två medellånga åker bekvämt.
Bakåtvänd barnstol i baksätet – inga problem! Lite lågt i tak men två medellånga åker bekvämt.

Plus: Otroligt bekväm, kul att köra, praktisk nytta.

Minus: Högt pris, räckvidd, svårstängda dörrar.

Vad nytt? Ny instegsmodell av Porsches elbil.

För vem? Välsituerade som söker eldriven njutningsbil.

Rost – på en bil som gått 40 mil!
Rost – på en bil som gått 40 mil!

En Porsche är en Porsche. Inte syns det att provbilen är den enklaste modellen av Taycan, bara bakhjulsdriven och ”bara” med en elmotor på 380 hästkrafter.

Trycker på nyckeln och handtagen hoppar ut. Öppnar de tjocka dörrarna med ramlösa rutor och tar ett djupt kliv över den breda tröskeln. Knappt hinner man sätta sig innan tre bildskärmar vaknar till liv, stolen glider framåt och den tunna ratten justeras ned mot knät. Bara sådär är bilen körklar, startknappen till vänster om ratten behöver inte användas.

Mycket finns att titta på men mest slående är nog utsikten. Låg instrumentbräda och brant sluttande huv gör att man ser

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Porsche Taycan

Pris, från kr: 980 000 (provbilen 1 352 500), skatt 360 kr/år.

Svensk lansering: Finns nu.

Mått, cm: L 496/B 197/H 140.

Markfrigång, cm: 11,7–14,7 (ställbar luftfjädring tillval för 22 600 kr).

Bagagevolym, l: 407 bak, 84 fram.

Tjänstevikt, kg: 2 300.

Max dragvikt, kg: Ej dragkrok.

Motor: El, max effekt 380 hk
(280 kW), max vridmoment 357 Nm. 

Batteri: Litiumjon, 93,4 kWh (tillval för 59 700 kr, annars 79,2 kWh).

Laddning: Max 11 kW trefas med intern laddare (22 kW tillval för 17 400 kr), max 270 kW snabbladdning.

Kraftöverföring: Tvåväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 230 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s.

Deklarerad förbrukning: 21,7 kWh/100 km.

Deklarerad räckvidd: 479 km.

Konkurrenter: Tesla Model S, Audi E-tron GT.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.