Bild
Nästa artikel
Kvällsljuset spelar i karossformerna. De nya baklamporna förbinds av Porsches karaktäristiska ”ljusband”.

Provkörning: Porsche Macan (2019)

Provkörning

Efter fem år kommer en instegs-Macan med fyra under huven. Ett lyckat recept som kan kosta skjortan för shoppingglada.

Smaka på det här: Till och med juni i år hade Porsche Macan sålts i nästan lika många exemplar som Opel Corsa på den svenska marknaden, 346 exemplar mot 376. Omkring 40 procent av Porsches produktion utgörs av Macan och modellen kan bli den första i märkets historia som passerar 100.000 sålda exemplar per år. Det är ingen överdrift att tala om succé.

Fem år efter debuten har en mild hand modifierat modellen. Utseendet både fram och bak är förändrat och i interiören noteras bland annat en modernisering av multimediaskärmens utseende och innehåll. De, i mitt tycke, mycket lyckade dubbla raderna av rejäla tryckknappar på ömse sidor om växelväljaren har behållits. 

Välgjord miljö, perfekt avvägning mellan tangenter och touchreglage.

De är ordnade så att de, trots sin mängd, är enklare att hitta och använda än allsköns touchkontroller på skärm. Inramningen är av högsta klass, man letar förgäves efter en söm som inte linjerar eller en panel som glipar snett. Känslan av ordning är bara en av lockelserna med märket.

Den största nyheten är att en bensinfyra med turbo hittat in under huven, en tvålitersmaskin på 245 hk. Specifikationerna röjer att motorn används även i VW och Audi, konstigt vore väl annars, men Porsches tekniker har givit den en egen karaktär som passar mycket väl in både på själva bilen och som en pusselbit i det övriga utbudet. 

"När utrustningslistans positiv vevar i gång sina locktoner stiger siffrorna snabbt."

Fartresurserna är inte halsbrytande men tillräckliga och harmoniskt disponibla. Maximalt vridmoment finns redan från 1.600 varv och den sjuväxlade dubbelkopplings-lådan fungerar bättre här än jag kan minnas från någon annan av VW-koncernens bilar. En nivå man förstås ska kräva av märket – och priset!

Visserligen är grundpriset ”inte mer än” drygt 600.000 kronor, vilket kan te sig nog så lockande för exempelvis spekulanter på kusinen Audi Q5 eller någon av de andra tyskarna, men när utrustningslistans positiv vevar i gång sina locktoner stiger siffrorna snabbt:

Metalliclackering och tvåfärgad Mojave Beige läderinteriör kostar 46.900 kronor, 21-tumsfälgar i ”911-turbodesign” 46.700 kr,  adaptiva sportstolar 18.600 kr, ställbar luftfjädring 27.400 kronor… Sedan finns mängder av andra grejer på provbilen, vars prislapp slutar alldeles under 900.000 kronor. Riktigt så laddad behöver nog inte en normal-Macan vara för att vardagen ska bli njutbar men importören vill förstås visa upp hela arsenalen av prylar i sina pressbilar.

Åkkomforten är mycket hög, trots de stora hjulen. Luftfjädringen har en ”närvaro” man inte hittar i många andra bilar och bilens höga vikt maskeras av kvicka, vältränade rörelser överlag. Grattis om du har råd!

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Macan?

Porsche Macan

Pris, från kr: 610.000, provbilen 896.300.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 470/B 192/H 162.
Bagagevolym, l: 500–1 500.
Tjänstevikt, kg: 1 980.
Motor: Längsmonterad 4-cyl rak bensinturbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 1 600–4 500 r/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s.
Deklarerad förbrukning: 10,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 230 g/km.
Konkurrenter: BMW X4, Range Rover Evoque.
 

Plus: Motor, finish, fjädringskomfort, köregenskaper, förarmiljö.
Minus: Hög bränsleförbrukning.

Vad nytt? Fyrcylindrig motor, diverse utseendeförändringar.
För vem? Cirka 100.000 kunder per år.  

Kommentarer

#1
2019-10-06 10:13

Årsskatt endast 8651 kronor

#2
2019-10-06 10:52

Ingenting kan göra mig mer ointresserad och likgiltig på vägarna än just Porsche. Rena sömnpillren som har getts ett ansikte!

#3
2019-10-06 11:17

Utsläpp, förbrukning och skatt gör att man tappar intresset för denna bilen.

#4
2019-10-06 11:30

Det är ganska många bilar som kommer bli svårsålda efter nyår... ska bli intressant att följa utvecklingen nu.

#5
2019-10-06 11:35

Snygg för att vara ett jordbruksredskap!
Fast jag väntar tills den elektriska kommer.

#6
2019-10-06 14:22

En mycket kompetent liten SUV i den högre premiumklassen.

Hög skatt och höga ägandekostnader är inget som bekymrar en presumtiv spekulant, inte direkt så att valet står mellan denna eller en RAV4...

Har man råd så har man, kul att det fortfarande finns plats för bilar som Porsche.

#7
2019-10-06 14:25

Trevligt att den har rund ratt och en riktig klocka och även fysiska reglage!
Men ett vådligt påslag för att få lite snyggare färg och skinnklädsel!

#8
2019-10-06 16:23

Saabnisse: Dock är den klockan bara för att mäta varvtider :) Den ingår i Sports Chrono-paketet. Vanlig tid får du tyvärr se digitalt även i denna bil :)

#9
2019-10-06 16:42

En presumtiv kund struntar säkert i kostnaderna för denna bil men i dessa tider med allt miljöarbete och rädda planeten prat är denna bilen helt fel ute. Skall man strunta i miljön bara för att man har råd?

#10
2019-10-06 19:33

Tja, hur många här av oss har vid ett bilköp utsläpp som den absolut viktigaste punkten?

Det är lätt att tala om för andra hur de ska handla bilar, svårare att leva upp till sina egna ideal när det kommer till kritan.

#11
2019-10-06 19:42

Jag hade utsläpp som en viktig punkt när jag köpte min miljöklassade bil.

#12
2019-10-06 19:55

Ganska pinsam bil, eller? Vill folk synas i såna fordon 2019?

#13
2019-10-06 20:41

GRP: Jo, det gör det. Jag skulle gärna synas i en (helst) ny V8-bil om jag hade råd. Sedan skulle jag ha en registreringsskylt som det står (G)Reta på!

#14
2019-10-06 21:02

Rika är väl för upptagna med att ha rätt image för att synas i en fossilbil eller?
De är väl de första som betalar för en bättre image...
Macan är ju ett mellanklass-redskap? Vem vill synas i en sån om man har pengar?
Då köper man väl något som har bättre image antar jag?

Antar att den här bilen är mer för mellanklassfamiljen i det övre segmentet.
Första Porschen. Frugan går med på det för att det är en SUV och inte en tvådörrars...

#15
2019-10-06 23:50

Grym bil. Speciellt med V6an.

#16
2019-10-07 08:15

Hackenbush, ja det är ju så det fungerar. Den rikaste eliten snackar vitt och brett om miljö, climate change, flygskam, och begär av gemene man att de ska inskränka sig. Något som dock inte gäller för dem själva, där privatjet, dyra resor, snabba oljeeldade bilar, galen överkonsumtion är livsstilen. Vi lever i hyckleriets tidsålder.

#17
2019-10-07 15:16

Snygg bil! Skulle vara värt att köpa en bara för att reta alla sossar ”miljöpartister”

#18
2019-10-08 12:18

Hacken, redan idag är de rika som köper ut dessa onödiga modeller utan en tanke på morgondagen. Därför borde tillverkare förbjudas tillverka dem (2 ton SUV). Höga skatter reglerar inte dessa bilar.

#19
2019-10-08 16:12

Snygg! Har åkt några gånger i en Cayenne års 2013 och interiören är ju något utöver det vanliga. Galet sköna stolar också. Men detta ska man väl förvänta sig av en bil i den prisklassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.