Nästa artikel
Provkörning: Porsche Macan (2019)
Provkörning

Provkörning: Porsche Macan (2019)

Publicerad 6 oktober 2019
Kvällsljuset spelar i karossformerna. De nya baklamporna förbinds av Porsches karaktäristiska ”ljusband”.
Efter fem år kommer en instegs-Macan med fyra under huven. Ett lyckat recept som kan kosta skjortan för shoppingglada.
Smaka på det här: Till och med juni i år hade Porsche Macan sålts i nästan lika många exemplar som Opel Corsa på den svenska marknaden, 346 exemplar mot 376. Omkring 40 procent av Porsches produktion utgörs av Macan och modellen kan bli den första i märkets historia som passerar 100.000 sålda exemplar per år. Det är ingen överdrift att tala om succé.

Fem år efter debuten har en mild hand modifierat modellen. Utseendet både fram och bak är förändrat och i interiören noteras bland annat en modernisering av multimediaskärmens utseende och innehåll. De, i mitt tycke, mycket lyckade dubbla raderna av rejäla tryckknappar på ömse sidor om växelväljaren har behållits. 

Välgjord miljö, perfekt avvägning mellan tangenter och touchreglage.

De är ordnade så att de, trots sin mängd, är enklare att hitta och använda än allsköns touchkontroller på skärm. Inramningen är av högsta klass, man letar förgäves efter en söm som inte linjerar eller en panel som glipar snett. Känslan av ordning är bara en av lockelserna med märket.

Den största nyheten är att en bensinfyra med turbo hittat in under huven, en tvålitersmaskin på 245 hk. Specifikationerna röjer att motorn används även i VW och Audi, konstigt vore väl annars, men Porsches tekniker har givit den en egen karaktär som passar mycket väl in både på själva bilen och som en pusselbit i det övriga utbudet. 

"När utrustningslistans positiv vevar i gång sina locktoner stiger siffrorna snabbt."

Fartresurserna är inte halsbrytande men tillräckliga och harmoniskt disponibla. Maximalt vridmoment finns redan från 1.600 varv och den sjuväxlade dubbelkopplings-lådan fungerar bättre här än jag kan minnas från någon annan av VW-koncernens bilar. En nivå man förstås ska kräva av märket – och priset!

Visserligen är grundpriset ”inte mer än” drygt 600.000 kronor, vilket kan te sig nog så lockande för exempelvis spekulanter på kusinen Audi Q5 eller någon av de andra tyskarna, men när utrustningslistans positiv vevar i gång sina locktoner stiger siffrorna snabbt:

Metalliclackering och tvåfärgad Mojave Beige läderinteriör kostar 46.900 kronor, 21-tumsfälgar i ”911-turbodesign” 46.700 kr,  adaptiva sportstolar 18.600 kr, ställbar luftfjädring 27.400 kronor… Sedan finns mängder av andra grejer på provbilen, vars prislapp slutar alldeles under 900.000 kronor. Riktigt så laddad behöver nog inte en normal-Macan vara för att vardagen ska bli njutbar men importören vill förstås visa upp hela arsenalen av prylar i sina pressbilar.

Åkkomforten är mycket hög, trots de stora hjulen. Luftfjädringen har en ”närvaro” man inte hittar i många andra bilar och bilens höga vikt maskeras av kvicka, vältränade rörelser överlag. Grattis om du har råd!

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Macan?
Porsche Macan

Pris, från kr: 610.000, provbilen 896.300.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 470/B 192/H 162.
Bagagevolym, l: 500–1 500.
Tjänstevikt, kg: 1 980.
Motor: Längsmonterad 4-cyl rak bensinturbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 1 600–4 500 r/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s.
Deklarerad förbrukning: 10,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 230 g/km.
Konkurrenter: BMW X4, Range Rover Evoque.
 

Plus: Motor, finish, fjädringskomfort, köregenskaper, förarmiljö.
Minus: Hög bränsleförbrukning.

Vad nytt? Fyrcylindrig motor, diverse utseendeförändringar.
För vem? Cirka 100.000 kunder per år.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.