Bild
Nästa artikel
Volvos designhistoria inrymmer ett antal coupémodeller men ingen av de tidigare har väl haft lika lockande linjer som Polestar 1?
Volvos designhistoria inrymmer ett antal coupémodeller men ingen av de tidigare har väl haft lika lockande linjer som Polestar 1?

Provkörning: Polestar 1 (2020)

Provkörning

Polestar 1 är vacker som en dag och bildad som en hel vecka. Helheten är ändå ingenting annat än gåtfull. Läs vår provkörning av Polestars sporthybrid.

Polestar 1 är en svårt snygg och synnerligen intressant godispåse där somliga karameller slinker ned utan besvär och andra är mer svårsmälta.

För att börja med de andra: Namnet. Jag blir misstänksam när biltillverkare skapar nya varumärken som ska signalera modeller av högre klass, som om det vore något fel på det inarbetade namnet.

Det enda lyckade bytet är väl från Toyota till Lexus för 30 år sedan, medan raden av tveksamma klassresor genom namn är desto längre: DS, Infiniti, Acura, Eunos, Edsel …

Skepsisen ökar när Polestar ska vara ”Volvos elbilsmärke” och den första produkten är en laddhybrid, om än en häftig sådan där både effekt och räckvidd överträffar det mesta. Priset är alltför högt.

Polestar 1 kostar 1,7 miljoner kronor och har förvisso stora delar av konstruktion och kaross tillverkade av kolfiber och är späckad med unik och komplicerad teknik – men ändå: En Porsche 911 eller en Tesla Model S har svårt att nå Polestars pris.

Bilen ska säljas i 500 exemplar per år under tre år innan produktionen upphör, en stor del av dem i USA och Kina. Kan man få i väg så många för det priset?

Jag tillåter mig att tvivla, även om bilar i den här stilen inte får vara alltför ”billiga” och somliga kanske kommer att köpa av samlarskäl.

Bekant disponering av förarmiljön men med paneler av kolfiber. Ytterbackspeglarna har ny design.
Bekant disponering av förarmiljön men med paneler av kolfiber. Ytterbackspeglarna har ny design.

Prislappen kräver perfektion i helhet och detalj. Det lever exemplaret jag kör inte upp till. Det börjar när man ska kliva in i bilen genom att fälla ut och dra i ett ovanligt klunsigt konstruerat, trögt dörrhandtag som dessutom flexar betänkligt.

På somliga ställen har kolfiberanvändningen ”släppt”  i kanterna eller inte bakats ihop ordentligt, med fula grå skiftningar i det svarta som följd. Gummilisterna runt dörrarna ”korvar” sig om man skrapar foten i dem.

Solskydden kan inte vikas ut för att blända av sidosol (vilken brist i en GT-vagn!), ett av dem knakar förfärligt vid varje nedvinkling, som om det skulle gå sönder, och det finns misspassningar här och var.

Bakluckan och de gigantiska dörrarna slår igen när bilen parkeras i uppförslut och den elmotoriserade framfällningen av ryggstöden fungerar blott sporadiskt.

Inredningens design och funktioner är som i vilken svart taxi-V90 D3 som helst, om än med modellegna detaljer (gula bälten, gul dekorfärg i medieskärmen, en lysdiodramp runt hela kupén, läder- och kolfiberapplikationer med mera).

Laddplatta för mobiltelefonen saknas helt. Jag skulle faktiskt bli förbannad om jag lagt 1,7 miljoner på en lyx-Volvo och upptäckt de här missarna. Det är alldeles för långt till perfektions- och innovationskänslan i Porsche 911, BMW i8 eller för den delen Bentley Continental.

»Väggreppet och bromsarna är obegripligt bra.«

Men nog klagat på svanen såsom fågel, att köra och hantera bilen är desto häftigare, liksom att titta under det vackra skalet.

Polestar 1 bygger på samma grund som vardagliga Volvomodeller men har fem centimeter kortare axelavstånd, 18 centimeter kortare och fem centimeter bredare kaross än exempelvis S90.

Samtidigt är vikten, trots riklig användning av kolfiber och andra lätta material, 2 350 kg mot ca 1 900 kg för en S90 D5 AWD. Utan dessa lätta material sägs Polestar 1 ha vägt ytterligare cirka 230 kg.

Noterbart är att inte bara karossen som helhet är egen, exempelvis motorhuven har en annorlunda, omslutande skärning över skärmarna än standardbilarna.

Den som vill kan spåra övertoner av gamla P1800 här och var och för att vara en GT-vagn är fönsterytorna ovanligt stora. Det ljusa kupéintrycket förstärks av ett väl tilltaget panoramaglastak.

Baksätet är inte till för personer längre än 145 centimeter, men so what? Bagageutrymmet är dock i ynkligaste laget för en långfärdsvagn.

Även om det är kul att se diverse eldragningar genom en glasskiva i bagagerumsväggen undrar jag hur repig den där skivan kommer att bli efter några år och ilastade kalvskinnsbagar?

Polestar 1 körs primärt på el och är då bakhjulsdriven. Vid bakvagnen finns två elmotorer på motsvarande totalt 232 hk och 480 Nm vridmoment, en för varje sida.

Max räckvidd på el (”Pure” inställt på körlägesväljaren) anges till cirka 120 kilometer och toppfarten till ca 160 km/tim, medan elaccelerationen 0-100 km/tim kan klaras på nio sekunder.

Det är nog det häftigaste bland laddhybrider som finns just nu. Bilen har två litiumjonbatterier på totalt 34 kWh, ett placerat på tvären bakom bakvagnen och ett som löper i ”kardantunneln”.

I växelväljaren av glas har Pole-starlogotypen etsats. Den finns också som en liten lysande stjärna i glastakets framkant. || Synliga kontakter i bagageutrymmet är en kul detalj men kommer täckglaset att klara repor? || Manuellt ställbara ”Öhlinare” svarar för stötdämpningen.
I växelväljaren av glas har Pole-starlogotypen etsats. Den finns också som en liten lysande stjärna i glastakets framkant. || Synliga kontakter i bagageutrymmet är en kul detalj men kommer täckglaset att klara repor? || Manuellt ställbara ”Öhlinare” svarar för stötdämpningen.

Vid körläge ”Power” driver bensinmotorn framhjulen och Polestar 1 blir då fyrhjulsdriven. Motorn är den bekanta tvålitersmaskinen från åtskilliga Volvo, försedd med både turbo och kompressor och med max effekt 308 hk.

Framtill finns ytterligare en elmotor, effekt 68 hk, och den totala systemeffekten anges till hela 609 hk och vridmomentet till 1 000 Nm jämnt.

Så nog finns det fartresurser. Några testrepor med vår dator inkopplad visade ca 4,2 sekunder från stillastående till 100 km/tim vid hybriddrift och omkörningsax 70–110 km/tim på inte ens 2,5 sekunder, en rekordartad tid i Vi Bilägares historia.

Kraftutvecklingen är helt enkelt överväldigande, i alla register. Redan den rena eldriften ger en speciell sensation men med hela artilleriet inkopplat är Polestar 1 en obönhörlig dräpare, ingenting annat.

Somliga provryttare i andra medier har knorrat över att bensinmotorn har en opassande, ”tunn” ton i förhållande till fartresurserna men jag tycker att den är helt kongenial; ett friskt, mineralrikt ljud som signalerar toppform, utan fett att släpa på. Traditionella sportvagnstoner vore helt fel i den här bilen.

Väggreppet och bromsarna är obegripligt bra, hur hårt bilen än provoceras. Bakhjulen har var sin elmotor och genom så kallad torque vectoring portioneras drivkraften mellan dem för effektivast och stabilast möjliga kurvtagning.

Framhjulen är nio tum breda, bakhjulen tio. Provbilen hade vinterdäck så det är rimligt att faktiskt räkna med ännu bättre fäste på torr sommarasfalt.

Bromsarna är av fyrkolvstyp fram, enklare enkolvstyp bak. Diametern fram är hela 40 centimeter, bak 39 – snudd på familjepizzor. Verkan är sensationell, doseringen även från ruskigt hög fart enkel och exakt.

Några sträckmätningar gjorde jag aldrig, det tillät inte väglaget, men suget mot stopp fick ögonloberna att anta ellipsform.

Stötdämparna kommer från svenska specialisten Öhlins i Upplands Väsby och är ställbara, dock inte automatiskt utan manuellt.

De där framme justeras med vred, hyfsat enkelt från motorrummet, medan de bakre kräver att man hissar upp bilen och bökar sig in i hjulhusen för att ändra inställningarna. Jag skulle vilja se vilka som gör det.

Bilen väger alltså över 2,3 ton men det förnimmer man inte bakom ratten. Det finns en viss bottentyngd som snarare förstärker bilens stabilitet snarare än tynger ned färden.

Samtidigt är styrningen både snabb och lätt och fjädring/dämpning så ytterst fint avstämda att bilen känns kvick och lätt i reaktionerna.

Det blir en märklig och mycket tilltalande blandning som tillsammans med den speciella drivningen, de vackra linjerna och det höga priset gör Polestar 1 till en riktig särling.

Plus: Vackra linjer, drivning, fartresurser, väghållning, bromsar, hybridprestanda.

Minus: Pris, detaljmissar.

Vad nytt? GT-hybrid delvis baserad på Volvo.

För vem? Finsmakare med fet kassa.

Polestar 1 är en svårt snygg och synnerligen intressant godispåse där somliga karameller slinker ned utan besvär och andra är mer svårsmälta.

För att börja med de andra: Namnet. Jag blir misstänksam när biltillverkare skapar nya varumärken som ska signalera modeller av högre klass, som om det vore något fel på det inarbetade namnet.

Det enda lyckade bytet är väl från Toyota till Lexus för 30 år sedan, medan raden av tveksamma klassresor genom namn är desto längre: DS, Infiniti, Acura, Eunos, Edsel …

Skepsisen ökar när Polestar ska vara ”Volvos elbilsmärke” och den första produkten är en laddhybrid, om än en häftig så

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM POLESTAR 1

Pris från, kr: 1 699 000.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 459/B 194/H 135.

Bagagevolym, l: 126.

Tjänstevikt, kg: 2 350.

Motor: Bensin: Tvärställd 4-cyl rak, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo och kompressor. Borrning/slag 82/93,2 mm, volym 1 969 cm3. Max effekt 308 hk (227 kW) vid 6 100 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 600–4 500 v/min. Främre elmotor 68 hk, bakre elmotorer totalt 232 hk. Systemeffekt 609 hk, max vridmoment 1 000 Nm. Litiumjonbatterier, totalt 34 kWh.

Kraftöverföring: Bak- eller fyrhjulsdrift (el- eller hybriddrivning), åttaväxlad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 4,2 s.

Deklarerad förbrukning: 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 15 g/km.

Konkurrenter: BMW i8, Lexus LC500h, Porsche 911, Tesla Model S.

Kommentarer

#1
2020-04-29 08:26

Det skiljer mer än 18cm i längd jämfört med S90.
Om den här är 459cm lång och S90 är 496cm blir skillnaden 37cm !
Vad gäller vikten är det förvånande att det går att göra så liten bil så tung.

#2
2020-04-29 21:50

Med brister och fel borde priset på Polyester förlåt Polestar vara omkring Tesla.

#3
2020-05-02 17:26

Billiga detaljer... tja, det är en produkt Made in China.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.