Bild
Nästa artikel
Lust är viktigare än last. Det framgår av designern Gilles Vidals eleganta formgivning av 508 SW.

Provkörning: Peugeot 508 SW (2018)

Provkörning

Formen har stått i fokus när Peugeot gjort kombi av nya 508. Resultatet är en riktigt snygg men också ganska trång bil.

Det är upp- och nedvända världen när Peugeot håller presskonferens om sitt nya flaggskepp, kombimodellen 508 SW. Här görs stort nummer av att bilen är lägst i sin klass (6 cm lägre än förra generationen) och det pratas mer om de ramlösa sidofönstren än det som brukar vara viktigast vid en kombilansering – lastutrymmet. Det senare är nämligen inte så mycket att skryta med. Med baksätets ryggstöd uppfällt så ryms 530 liter bagage, en ansenlig volym i många andra sammanhang men för att vara en kombi i den större klassen är det snålt. 530 liter är på par med Skoda Fabia kombi och 80 liter mindre än vad man får in i mellanklassaren Peugeot 308 SW.

Urgröpningen i taket räddar utrymmet för passagerarnas huvuden.

Även i baksätet är det ganska trångt. Peugeot har hållit storleken nere och nya 508 SW är två cm kortare än sin föregångare vilket märks på innerutrymmet. Två vuxna sitter bra om inte framsätespassagerarna utnyttjar hela sin skjutmån. Taket är neddraget på sidorna och känslan mörk och instängd. I framsätet kräver den breda mittkonsolen utrymme och hjulhusen inkräktar på fotutrymmet.   

Köregenskapern är fina. Nya 508 SW är smidig i steget och bekväm att åka i även på sämre vägar. Axelavståndet är detsamma som i halvkombiversionen och det känns inte som att det ökade överhänget bakom bakaxeln har påverkat bilens fina balans negativt. Slingriga portugisiska småvägar kring Lissabon är riktigt underhållande att köra men en svaghet avslöjas snart, de breda vindrutestolparna är i vägen i skarpa kurvor och det blir till att vagga som en uggla för att hålla uppsikt framåt. 

"Fabriken i Mulhouse har haft inkörningsproblem och ligger tre månader efter produktionsschemat."

Förarmiljön blandar högt och lågt. Jag tycker Peugeots layout med liten och låg ratt samt högt placerade instrument fungerar bra. Infotainmentsystemets okänsliga pekskärm och sega reaktioner är däremot en svag punkt. Farthållarens reglage döljs helt av ratten och får hanteras ”på känn”. 

Svenska priser är inte fastställda men om kombitillägget blir 10 000 kr så torde prislistan börja på 300 000 kr. Den välutrustade testbilen kostar betydigt mer. Fabriken i Mulhouse har haft inkörningsproblem och Peugeots vd Jean-Philippe Imparato medger att man nu ligger tre månader efter produktionsschemat.
– Men jag släpper inte ut en enda bil som jag inte kan garantera kvaliteten på, säger han.
 
Först mot sommaren når nya 508 SW Sverige. Under hösten 2019 kommer den även som laddhybrid där bensinmotorn kompletteras med en elmotor på bakaxeln. Laddhybridversionen blir den enda fyrhjulsdrivna varianten i modellprogrammet och ska klara upp till fem mils körning på enbart el.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 SW?

Här finns det förankringsmöjligheter såväl som krokar för kassar men själva lastvolymen tillhör klassens minsta.
Peugeot 508 SW GT-Line BlueHDi 160 S&S EAT8

Pris, från kr: Ej fastställt (gissningsvis cirka 385 000).
Säljstart: Juni 2019. 
Mått, cm: L 479/B 191/H 142.
Bagagevolym, l: 530/1 780.
Tjänstevikt, kg: Från 1 585.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 160 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Åttastegs automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Volvo V60, Ford Mondeo, Opel Insignia.

 

Plus: Fin komfort, smidig drivlina, snygg! 
Minus: Begränsat utrymme, svåranvända reglage. 

Vad nytt? Kombiversion av nya 508. 
För vem? Den som egentligen inte behöver en kombi.   
 

Kommentarer

#1
2019-01-20 11:11

Jag gissar att denna bilens design gör sig mkt bättre i verkligheten än på bild, så det ska bli kul att se den på vägarna då den sticker ut lite.
Sen är ordvalet "livsstilskombi" intressant, det brukar ju betyda det som framgår av artikeln, design som inte fokuserat på funktion, men det är ändå ett intressant ord.
Om livsstilen består av att lasta barnvagnar eller något som kräver utrymme så passar ju inte denna livsstilskombi.
Ett påhittat ord som "desunktion" (design utan funktion) kanske är bättre, en desuktionskombi helt enkelt.

#2
2019-01-20 11:26

Men varför "slösa" med onödig design som inte tillför några positiva egenskaper. Dit räknas inte att bilen är fin att se på, du ser inte bilen utifrån när kör den. Jag tycker det är för mycket lekstuga inom bilbranchen nu, och har varit under snart 10 års tid. Man gav i princip upp idén om snålare bilar, man började utrusta dem med fyrhjulsdrift (i många fall väldigt onödigt), och mer diesel. Jag hade tex kunnat tänka mig en outback, bra kaross form men går inte att få utan diesel och fyrhjulsdrift, och ingen ladd hybrid eller hybrid lina finns att få. Outback med el lär heller inte komma.

#3
2019-01-20 11:35

Det är väl en positiv egenskap om man möts av en snyggt designad bil på parkeringen alt. att den skänker glädje hos andra som tittar på den. Ibland så drar vi lite snabba slutsatser rörande design, ibland har designen ett större syfte som vi inte alltid förstår.
Jag tror vi drar lite för snabba slutsatser ibland och bara tror att saker är designade för att tillfredsställa ögat.
Bra design har t.ex. lett fram till snålare bilar.

#4
2019-01-20 11:55

"Livsstil" i bilvärlden handlar om att transportera golfklubbor och surfingbrädor, och kanske även slalomskidor. Att lasta bilen med barnvagn och matkassar är ingen livsstil...

#5
2019-01-20 15:55

Livsstilskombin.
Lastvolym som en fabia kombi!!!

Ja man blir förvånad men det var iofs den känsla jag fick när man torrsatt den i butiken.
Men helt klart designmässigt riktigt snygg och tilltalande.
Men går den inte att få med 4wd går den ju inte att sälja i sverge med snö på vägen.

Förmodligen är både superben och insignian ett betydligt bättre val för en famil med krav på den ekonomi och lastvolym som en barnfamilj genom åren behöver.
Dessutom är väl skodan den enda som har en skidlucka värd namnen och som har en orginal anpassad skidsäck som rymmer familjens skidor i l skidluckan utan att behöva takbox.

#6
2019-01-20 13:37

Jösses vilken negativism, den oinvigde på detta forum kan ju först tro att här huserar riktiga bilentusiaster men blir snart på det klara med att det är diametralt tvärtom...

Här är ekonomi, vikt, bränsleförbrukning (bensin givetvis), tvåhjulsdrift, utrymmen och funktionalitet honnörsord.

Den som gillar udda bilar med t.ex spännande design, egna lösningar och stora motorer, (med stor motor menas allt över en liter och 90 Hk) gör sig icke besvär här, allt som kombinerar orden bilar och nöje är av ondo, synnerligen ett udda entusiastforum detta...

#8
2019-01-20 13:46

Prestigelös

+1

#9
2019-01-20 13:48

Första gången en PSA representant nämner ordet kvalitet istället för vinstmaximering.
Förhoppningsvis händer det lite oftare i framtiden.

#10
2019-01-20 13:50

Styggavargen

Finns gott om alternativ om du vill ha en praktisk, tråkig och ful bil. Läser du hela texten innan du spyr galla som vanligt så kommer 508 som laddhybrid.

#11
2019-01-20 14:09

Säkert en snygg och härlig bil för välbetalda unga vuxna, utan vare sig barn, artros eller ryggproblem...

#12
2019-01-20 16:13

Nästan 400k för en pegga? Mm lär ju sälja ungefär 3 st.

#13
2019-01-20 17:57

mso: varför betala dyrt för en Insignia eller Superb när man kan få mycket mer utrymme i praktiska Berlingo? Om nu volym är det viktigaste när man köper bil...
Designen på bakänden tycker jag inte ser bra ut, men jag ska kika på den i verkligheten innan jag sågar den totalt.
Positivt är att "hängröven" från förra 508 försvann.

#14
2019-01-20 18:09

Riktigt snygg!
Det säger jag sällan om en kombi – även om denna är det med tvekan.
Så pass snygg att den kan vara ett alternativ trots de mindre praktiska egenskaperna. Allt handlar ju om det egna behovet.

#15
2019-01-20 19:02

Perfekt storlek för vår familj (5 st och alla barn är tonåringar) men tror fjädringen är för fast satt även med ställbara stötdämpare? Har haft lite otur och annat så har inte haft möjlighet att köra nya bilar på ett tag men snart är det dags igen! En lång lista att gå igenom. Såg en video där dom testade lasta barnvagn och det gick ju hur bra som helst. PS. Tror den lilla ratten snart sitter även i andra fabrikanters bilar också för det är ju ingen vits men en stor och klumpig ratt med dagens elservon?

#16
2019-01-20 19:28

Svenska priser finns på Peugeot.se
Det finns både ord. ca pris, kampanjpris och förbokningspris. :-)

#17
2019-01-20 20:40

Inget fel med så kallad ”livsstilskombi”. Det funkar för barnfamiljen men det finns andra kombibilar som nyttjar utrymmena mer praktiskt.

Tycker 508 ser bra ut. Lite för spejsig inredning och inte helt optimal förarmiljö.

#18
2019-01-20 20:50

Dyr för att vara en fransk bil utan awd eller något vettigt förutom designen då.

#19
2019-01-20 21:08

Enligt mig en av de snyggaste mellanklasskombi snett bakifrån, men tyvärr på gränsen till ful snett framifrån......och tyvärr, vet det är olika smak vad man tycker, men jag kan verkligen inte med deras stuk på inredningen. Detta med mätarna där uppe och lågt placerad ratt känns så otroligt fel för min del. Men hoppas den säljer hyfsat för jag tycker om bilar som sticker ut i den grå massa av bilar på vägarna :)

#20
2019-01-20 22:48

Att bilen är lägst i sin klass är absolut inget att skryta med. Tvärtom, bara dumheter, trångt inuti och obekvämt insteg. Inte undra på att folk väljer suvar istället.

#21
2019-01-21 07:00

Uffeh, du har givetvis helt rätt! Nya Peugeot 508 var den bil som fick köparna till SUV:ar för flera år sedan innan nya 508 ens fanns! Bra analys av dig. :)

#22
2019-01-21 07:09

Peugeot har redan 5008 och 3008 för den som vill ha mer utrymmen, och SUVarna tog över marknaden från traditionella kombis för flera år sedan. Nya 508 är en bil för de som vill ha något annorlunda. Det är en bil för högre tjänstemän och executive class, en premiumprodukt för de som har tjänstebil. Den är gjord för tjänstebilsmarknaden. Privatpersoner väljer SUV/Crossovers istället.

Priserna för denna coupé-kombi börjar på 274 900 kr.

#23
2019-01-21 07:56

Raphael: Inte för att låta märkvärdig, men du skriver att 508 är en bil för högre tjänstemän och executive class?!? Du tror väl verkligen inte på allvar de som tillhör den gruppen, som oftast har lite högre tjänstebilsbudget, väljer en 508? Det är nog väldigt få som kommer göra det.....de tjänstebilsförare som kommer välja denna är de som tvärtom har en begränsad budget och vill få med lite mer utrustning än vad de hade fått i en V90, 5-serie eller E-klass. De som väljer mellan Mondeo, Superb, Insignia, Passat m.fl.

#24
2019-01-21 08:44

Kul med kombibilar som inte ser ut som skokartonger!
Kanske ett alternativ när Skodan ska lämnas åter om två år. Då borde eventuella barnsjukdomar vara borta.

#25
2019-01-21 08:46

Henrik M, jag talade om den målgrupp som Peugeot själva ser, den målgrupp som bilen är framtagen för. Du missförstår mig när du tolkar detta som en försäljningsprognos. Framtiden kommer att visa om Peugeot med denna modell lyckas nå en inbrytning på den marknad de önskar, en marknad som mer handlar om känslor och status än rationella argument.

#26
2019-01-21 08:53

Marknaden för Mondeo m fl har krympt kraftigt, det är därför som Citroën gjorde C5 Aircross istället för en C5 sedan/kombi. Europa speglar utvecklingen i USA där vanliga sedaner/kombis i denna klass är närmast utrotade. Chrysler la ner sin nya 200 efter bara tre år t ex. Därför går Peugeot upmarket med nya 508. Framtiden kommer att visa om de lyckas eller inte.

#27
2019-01-21 10:38

Nåja, kollar man statistik för nybilsregistreringar i Sverige så är det kombibilar som dominerar, inte SUV.

#28
2019-01-21 11:55

Det finns tydligen medlemmar i detta forum som tror att Sverige och Europa är samma sak, att när biltillverkare utvecklar för den europeiska marknaden så kollar de bara den svenska försäljningsstatistiken för Sverige styr ju vad övriga Europa köper. Jag vänder mig mot den nationalistiska hybrisen!

I Europa i Mondeos marknadssegment så sjunker kombis och sedaner som en sten och crossover/SUV tar över. Det är i premiumklassen, high executive class, där kombis fortfarande har en marknad. I Business Class i Mondeo-klassen så regerar Crossover / SUV.

Det är därför som allt fler gör crossovers/SUV för att de säljer, de ökar ständigt marknadsandelen! Och jag talat fortfarande om Europa, totalmarknaden i Europa, inte specifikt Sverige.

Detta speglar USA. Chrysler la ner sin 200 i Mondeoklassen, i Business Class, men har kvar 300 i Executive Class.

#29
2019-01-21 12:30

"mot den nationalistiska hybrisen!"
(Så länge den nationalistiska hybrisen inte är fransk förstås...)

#30
2019-01-21 13:07

Om vi tittar på Ford Mondeos försäljning i EU/EFTA låg den år 2017 på 56 000 fordon. Det kan jämföras med år 1997 då Ford fick iväg hela 322 716 st Mondeo på samma marknad.

Motsvarande siffror för:
Volkswagen Passat är 183 000 fordon år 2017 mot 348 000 år 1998.
Opel Vectra såldes i sin tur i 384 000 exemplar år 1997 mot dryga 70 000 Insignia år 2017.
Volvo sålde 80 000 V70 under 1997 mot c:a 55 000 V90 år 2017.
Audi A4 sålde 231 000 mot 146 000 år 1997.
BMW 3-serie sålde 216 000 år 1997 mot 129 000 år 2017.
Toyota Avensis såldes i 116 000 exemplar år 1998 mot 25 000 år 2017.

Samtidigt säljer Ford Kuga i 151 000 exemplar år 2017. Försäljningen växer dessutom.
Samtidigt säljer Volkswagen 236 000 exemplar av Tiguan (som inte fanns år 1997). Försäljningen växer dessutom.
Samtidigt säljer Opel Mokka i 169 000 exemplar år 2017. Försäljningen växer dessutom.
Samtidigt säljer Volvo 99 000 exemplar av XC60 år 2017. Försäljningen växer dessutom.
Samtidigt säljer Audi 70 000 exemplar av Q5 år 2017. Försäljningen växer dessutom.
Samtidigt säljer BMW X3 41 000 exemplar år 2017. Försäljningen backar (modellbyte?)
Samtidigt säljer Toyota 70 000 exemplar av RAV4. Försäljningen växer dessutom.

De traditionella sedan- och kombibilarna tappar alltså samtidigt som SUV:ar och crossover växer. Den trenden är tydlig.

MVH AL

#31
2019-01-21 13:39

Vissa av dagens modeller är visserligen tänkta som efterföljare till 90-talarna, men storleksmässigt och prismässigt finns det exempel på att bilarna inte på något vis går att jämföra med vandra.
Vissa är förhållandevis lika som Volvo och Passat, andra är det inte.

Vectra från 1997 är exempelvis motsvarande dagens Astra, Insignia motsvarar Omega eller rent av Senator gällande pris och storlek, jämförelsen med försäljningsskillnader är därför något komplicerad.

#32
2019-01-21 14:01

De flesta klasser har vuxit, så långt håller jag med. Dagens treserie är exempelvis ungefär lika stor som en femserie från 90-talet och även Golf och flertalet andra bilar har lagt på sig (både på längden och bredden). Men det är inget argument mot att sedan- och kombibilarna tappar till förmån för SUV:ar och crossover. Den trenden är istället uppenbar. I annat fall skulle totalmarknaden också ha vuxit.

Priserna har sedan inte ökat nämnvärt vad jag hittills kunnat se. En Passat idag får man från 273 900. Omvandlat till 1998-års prisnivå blir det 214 302 kr vilket torde vara ungefär vad en snarlikt utrustad Passat kostade då (?), men kanske att det ser annorlunda ut för andra bilmodeller? Om inte annat borde det ju i så fall återspegla i producenternas vinster och där tycks ju prispressen istället vara högre än tidigare.

MVH AL

#33
2019-01-21 14:38

Och om vi tittar i den svenska försäljningslistan så ser vi att varken Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, Mazda 6 eller Renault Talisman tillhör storsäljarna, inte ens kombiversionerna. Den enda bil som verkligen säljer i business class, det är VW Passat.

Däremot, om vi tittar på executive class/premium där ser vi att Audi, Volvo, BMW och Mercedes fortfarande säljer en del kombis. Om än inte på samma nivåer som förr.

Så, att fortsätta med en vanlig sedan/kombi i Business class, ter sig rätt misslyckat. Därför satsar Peugeot på executive class med nya 508, och de gör det med hjälp av design och känslor eftersom målgruppen är känslig för det.

För de kunder som istället söker rymlighet och praktiska funktioner, och fortfarande med stil, så fimns ju 5008 och 3008. Eller Rifter för den som vara mer funkis.

Jag tror att detta är en klok avvägning utifrån hur marknaden ser ut idag.

#34
2019-01-21 15:43

Gjorde man en bokhylla längst bak för att bilen skulle bli längst ??

#35
2019-01-21 15:57

Nåja.
De 10 bäst säljande modellerna i Europa 2018 är Golf, Polo, Clio, Tiguan, Qashqai, Fiesta, Octavia, 208, C3 och Fiesta.
https://focus2move.com/europe-best-selling-cars/

Inte så många SUV på top-10. Inte heller i Sverige under 2018.
Visst har det skett förändringar och SUV säljer bättre än för säg 5 år sedan. Men sett till antalet bilar så är SUV långt ifrån övriga biltyper fortfarande.

#36
2019-01-21 16:16

Snälla, dra inte igång A.L igen... han kommer inte att ge sig?. Jag hade kunnat köpa att tex 3008/5008 är bättre än tex 308/508... men ser man på totalen så tillför inte direkt SUV karossen med något, mer än högre förbrukning, högre insteg och smutsiga byxor. Jag tror inte på SUV, men en kompromiss ....typ Crossover kanske är medelvägen? SUV idag, är inte vad SUV var 20 år sedan... idag handlar det knappast om fyrhjulsdrift lägre osv. Men skall man ge SUV någon fördel, så är det väl att 508 faller på lastförmågan, jag ser inga vinster bara för att det är sedan/kombi .. om inga fördelar behålls, man kan designa bort en kombi. Jag tycker att design idag har för stort fokus, praktisk formgivning måste gå före än "flashigt" och speciellt om det går ut över miljön med högre utsläpp.

#37
2019-01-21 16:28

Och både Golf, Polo och Clio har tappat i jämförelse med tidigare. I fallet Clio har dock Captur (som bygger på Clio) täckt upp bortfallet. Samma sak gäller Flesta - där Kuga istället fyller luckan.

Hos Golf finns också en Crossover för att täcka fallet, något också Octavia erbjuder (som f.ö är den enda modell på Axa:s lista som faktiskt ökar sin försäljning över tid).

Så trenden är tydlig. Det finns till och med biltillverkare som faktiskt avvecklar sina ordinära modeller till förmån för Crossovers och SUV:ar. Lexus är ett sådant (IS går i graven och ersätts med NX). Volvo är ett annat.

MVH AL

#38
2019-01-21 16:30

Styggavargen, det är kunderna som väljer. Varför ska man göra praktiska kombibilar i den här klassen när de inte köps av kunderna? Ska man tvinga kunderna att köpa bilar de inte vill ha för att du ska bli nöjd? Det är *kunderna* som drivit fram efterfrågan på crossovers/SUV!

Det var helt enkelt så att kunderna började köpa det fåtal crossovers/SUV som fanns på marknaden, och andra modeller tappade. Då ville fler ha del av den kaka som växte och då kom de nya modellerna.

Både 3008 och 5008 är framtagen genom kundundersökningar och consumer clinics där målgruppen har fått ge omdömen om bilen under utvecklingen. Det är så man utvecklar bilar idag, genom samarbete med kunderna.

Och visst är 3008 och 5008 praktiska, rymliga bilar med goda utrymmen. 5008:an är flexibel som en minibuss med tre separata säten bak och en extra sätesrad som kan fällas ner i golvet för maximal lastkapacitet. Passagerarstolen fram kan fällas fram för att maximera lastlängden.

Och man sitter högt och med god sikt. Barn sitter högt med bra sikt, vilket de uppskattar. Särskilt törstiga är de inte heller, med nya effektiva motorer och runt hörnet väntar laddhybriden.

#39
2019-01-21 16:33

Ja Vargen, visst är det härligt med fakta - även om det är jobbigt för en ideolog att acceptera den;-).

Siffror som med all önskvärd tydlighet visar att SUV:ar och crossovers växer som segment betraktat samtidigt som de traditionella kombi och framförallt sedaner/halvkombis tappar mark.

Det är därför som biltillverkarna ändrar sin strategi. Raphaels iakttagelser om nya 508 på marknaden är av det skälet högst rimliga.

MVH AL

#40
2019-01-21 16:36

Raphael, en 5008 drar ca 0,8 liter/mil.. detta är år 2019 nu, hallå vakna? Vi är inte i mitten på 90-talet? Tyvärr kommer dessa SUV:ar inte bli snåla, precis som MPV har de fysikens lagar emot sig. Visste du att 3/4 av all energi en bil förbrukar beror på luftmotståndet när man kör över 80 km/h. Då är vi tillbaka på ruta ett igen, då måste bilen ha en diesel för att komma ned i förbrukning till ca 0,6 liter/mil (vilket fortfarande är en väldigt hög förbrukning på en dieselbil). Jag tror inte 3008 är så mycket bättre, den kanske är lite lättare... men problemet med hög förbrukning kvarstår.

#41
2019-01-21 16:43

OBS, jag försvarar inte 508... då hade jag nog hellre köpt en 3008. Men ingen verkar kunna svara på hur vi sänker utsläppen om all plötsligt skall öka sin energianvändning genom att köra en SUV/MPV, den ekvationen går liksom inte ihop?. Låt oss säga att man lyckas knåpa ihop en 3008 hybrid, som kommer ner i en 308 modells förbrukning, vad är vinsten med detta? Miljömässigt har vi inte gjort någon vinst (blodsbatterierna som alltid kommer på tal ...haha). Så jag finner ingen logik i detta. "Sitter högt med god sikt"... över vad? Över andra bilar? (så länge de inte är SUV).

#42
2019-01-21 16:48

Jag lägger nu ner, för vi vet vad det slutar. Jag gillar inte 5008/3008 eller ens 508 (design före funktion). Om bilarna blivit för låga. vet jag inte... jag upplever inte det problemet med min bil i alla fall. Men jag upplever problemet att min bil relativt SUV är låg, min sikt blir skymd av dessa "bussar" och säkerheten minskar för mig när jag upplever tar ett större miljöansvar och får ta hela smällen om man krockar. Sedan om lösningen att alla börja köra runt i en oekonomisk SUV (både för plånbok och miljön), och vi tycker detta är utveckling, det vet jag inte om jag kan hålla med om?

#43
2019-01-21 17:08

Stygga: Nu måste jag säga jag inte förstår dig alls, du brukar normalt gnälla på alla SUV m.m, här kommer en slank bil med troligtvis hyfsad aerodynamik, och då gnäller du med? Det är väl jättebra enligt ditt resonemang att ett bilmärke presenterar en ny bil som är ett alternativ mot samma företags SUV-modell?!? Och att design går för funktion, vad gör det om den som ska ha bilen inte behöver maximalt lastutrymme? Man blir ju gladare gå ut till en bil man tycker är vacker än att gå ut till en "grå" praktisk bil man egentligen inte tycker är snygg men den rymmer ett kylskåp den gång vart 10:e år man köper det......

#44
2019-01-21 17:08

Hoppas att den säljer bra. Skulle göra gott i Skodaland. Jag har alltid haft ett gott öga för franska bilar. Snyggaste kombibilarna gör dock Volvo. Fattas annat i Kombiland...

#45
2019-01-21 17:33

Stygga vargen om du nu vill vara miljövänlig så är det bästa att köra mindre bil och cykla mer. Cyklar du tex till jobbet?

#46
2019-01-21 17:38

Vargen ska ha en lådcykel med viktbesparande aluminiumram, utsläppsmängden per körd kilometer avgörs av om han ätit bruna bönor eller inte.

#47
2019-01-21 18:00

AL
Sorry, tappat vaddå? Marknadsandelar eller sålda bilar?
Ja, i Europa under 2018 jämfört med året innan så sålde Golf -7,1% men Polo och Fiesta sålde båda fler bilar än året innan.
Storsäljande SUVen Qashqai tappar en hel del mot året innan.

#48
2019-01-21 18:01

I min värd är knappast en skåpbil (kombi) ett frivilligt förstaval utan något man väljer för att man behöver lastutrymme. Dock verkar `design-nissarna´ schabblat bort biltypens grund-ide´

#49
2019-01-21 18:20

Axa, så var är kombimodellerna i Mondeo-klassen som enligt dig dominerar försäljningen? Varken Mondeo, Passat, Avensis, Talisman, Mazda 6 eller Insignia är ju med på topp 10! Enligt dig så dominerar de ju marknaden i Europa! Så varför är dessa ”storsäljare” inte med? Och tittar vi på den svenska listan så är det bara Passat som är med. Inte några av Passats konkurrenter.

Varför fattar du inte att jag pratar om Mondeo-klassen? och jag pratar fortfarande om Mondeo-klassen. Du ser alltså Ford Fiesta och Renault Clio som modeller i samma marknadssegment som Ford Mondeo, VW Passat, Toyota Avensis, Opel Insugnia, Renault Talisman, Mazda 6.

Wow, Ford Fiesta är en stenhård konkurrent till VW Passat! Helt klart en bil i samma storlek!

Så när du vill ”bevisa” att Ford Mondeo inte alls har förlorat kunder till Ford Kuga och andra SUVar så tar du en lista med småbilar. Wow, väldigt genomtänkt. :)

Nu vet alla det att VW Polo egentligen är en VW Passat, de är samma bil och konkurrerar med varandra. :)

Lysande helt enkelt. :)

#50
2019-01-21 18:41

Låt oss titta på Mondeo/Passat klassen och jämföra med de SUVar som ligger pris och storleksmässigt nära:

4. VW Tiguan (SUV)
5. Nissan Qashqai (SUV)
15. Peugeot 3008 (SUV)
16. VW Passat
20. Ford Kuga (SUV)
24. Hyundai Tucson (SUV)
26. Kia Sportage (SUV)
44. Renault Kadjar (SUV)
50. Toyota RAV4 (SUV)
59. Mazda CX-5 (SUV)
62. Nissan X-Trail (SUV)
66. Skoda Superb
67. Volvo XC60 (SUV)
75. Skoda Kodiaq (SUV)
80. Peugeot 5008 (SUV)
81. Opel Insignia
82. Seat Ateca (SUV)
83. Jeep Compass (SUV)
85. Skoda Karoq (SUV)
87. Opel Grandland X (SUV)

https://focus2move.com/europe-best-selling-cars/

Vi ser alltså att varken Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda 6 eller Renault Talisman finns med bland de 100 mest sålda i Europa! Tvärtemot Axas påståenden så är kombibilarna i detta segment inte alls några storsäljare utan en flopp. Kunderna väljer SUVarna istället. Det är bara VW Passat som säljer någorlunda i segmentet. Marknaden har alltså krympt kraftigt och i praktiken ersatts av SUVar.

Och detta begriper givetvis Peugeot, det är därför de siktar på en annan målgrupp med nya 508.

#51
2019-01-21 19:07

Hahaha, jadå. Cyklar ibland till jobbet och då blir det ca 3 mil den dagen. Henrik, du förstår kanske att jag känner frustrationen över att vi inte kommit längre på miljöområdet. Bilarna blir allt mer energikrävande. En kombi har man väl för att den skall lasta mycket? Att i nästa steg ta "sönder" designen så pass att det går ut över i detta är synd.

#52
2019-01-21 19:22

Stygga: Såklart jag förstått det, du har inte direkt varit speciellt diskret i dina åsikter.......
Men det är ju just det jag menar, du har gnällt i år här inne över utvecklingen mot större och tyngre bilar och att fabrikanterna presenterar SUV-modeller som ersättare till sina "vanliga" modeller. Och nu när Peugeot går mot det och presenterar en ersättare som är en "vanlig" bil, slankare och nättare istort sett än sin företrädare, så gnäller du ändå!!!!
Varför måste man ha ett behov av att lasta mycket för att man köper en kombi? Man kanske tycker det är en snyggare karossform? man kanske uppskattar flexibiliteten det ger över en sedan? Man kanske helt enkelt vill ha en kombi utan att ha en anledning......

#53
2019-01-21 19:26

Mycket roande läsning... Frankofilen kallar klassen där Passat dominerar för mondeoklassen...haha.

Dessutom tror han uppenbarligen att Peugeot ska konkurrera med Audi, Bmw och mercedes......... Är det första april??

Psa har ju nån typ av "märke" som kallas DS.....verkar inte gå helt smärtfritt att försöka bli "premium"....

Tror faktiskt att 508 är en utmärkt bil...men de blir nog tvungna att ha "förbokningspris" hela tiden.

#54
2019-01-21 19:36

Raphael
Om du kollar vad jag skrev så avsåg jag i min första kommentar säljstatistiken i Sverige där kombi är dominerande.
Kollar du topplistan för sålda bilar 2018 så dominerar S/V90 plats nummer 1.
Trea V60 och fyra Passat.
Dessa tre står för runt 45% av antalet sålda bilar totalt i tio i topp.

Vad gäller så kallade Mondeoklassen (finns det ens en klass som heter så?) så har jag inte letat på siffrorna men kan nog instämma att den minskar. Frågan är isåfall varför? Jag skulle tro att Octavia-klassen har vuxit ifatt och storleksmässigt så är dessa lika stora som en två generationer gammal Passat. Antingen väljer man klassen under eller över. Eller SUV.

Men när jag hänvisade till statistik från Europa var för att påvisa att trots framgång i försäljning av SUVar så domineras försäljningen av andra typer av bilar, bland annat sedaner och kombi i olika storlek.

#55
2019-01-21 19:39

Peugeot CLS..

#56
2019-01-21 20:17

Axa, diskussionen handlar om Peugeot 508 och varför Peugeot har gjort den som de har gjort. Din allmänna försäljningsstatistik i Sverige har uppenbart inte med frågeställningen att göra, du avviker från ämnet.

Tidigare generationer av Peugeot 508 konkurrerade mot Mondeo, Passat, Superb, Mazda 6, Avensis m fl. Vi ser i statistiken att detta marknadssegment har sjunkit. Kunderna köper SUV:ar eller går över till dyrare märken.

Mondeo-klassen är Business Class. Den har tagits över av SUVar, de dominerar försäljningen här. Passat är ensam om att sälja någorlunda. Men eftersom de andra icke-SUVarna i klassen säljer så dåligt så innebär det att storleken på den marknaden har rasat.

Och det är anledningen till att Peugeot lämnar segmentet med nya 508 och siktar högre upp, där design och känsla betyder mer än rationella argument.

Även i Sverige har detta segment sjunkit, du ser inte kombis av Mondeo, Insignia, Mazda 6, Renault Talisman m fl dominera den svenska statistiken. Du ser premiumkombis och Passat plus ett fåtal mindre bilar. Inte någon av förra 508:ans konkurrenter, förutom Passat. Alla andra säljer dåligt.

Därför möter Peugeot marknaden med 3008/5008 och nya 508, till olika målgrupper. Familjer och de med behov av utrymmen: 3008/5008. Tjänstebilsförare som uppskattar design och känsla och söker något annorlunda och inte behöver tänka rationellt: 508.

Sen att det finns de som är övertygade om att Peugeot kommer att misslyckas, ja det får vi helt enkelt se. Bilen har ju knappt hunnit ut till kunderna än...

#57
2019-01-21 20:27

Tyska märken som BMW och Audi har länge gjort kombis som varit trängre inuti än den yttre storleken gett sken av. Audi A4 har aldrig varit superrymlig t ex. När Peugeot gör sin egen tolkning av detta så sågas det... Men för den som söker en mer praktisk bil så har Peugeot redan flera sådana i sin laguppställning!

#58
2019-01-21 20:49

Raphael
Det fanns en anledning till att jag tog upp statistik om bilförsäljningen i Sverige utifrån det du skriver i #26.

Sedan blir det svårt när du blandar och ger ifråga om premiumklass och businessklassen.
Vilken är vilken och vad är skillnaden?
Menas businessklass tjänstebilsklass? Men då blir det knepigt i Sverige då V90 dominerar tjänstebilar och är premium.

#59
2019-01-21 20:50

Axa: Det blir förstås lite tokigt att jämföra mellan två specifika år. Mer korrekt är egentligen att studera trenden och helst sett över modellens livscykel. Då kan man se att Golf tappar och sannolikt inte kommer att nå till modellens toppnivå som infann sig år 1999 (i samband med att en ny modell presenterades år 1998). Då sålde Golf 702 982 st fordon i EU och EFTA att jämföra med 482 117 st för 2017. Slår man samman siffrorna för respektive modell i sin livscykel så är trenden densamma; Golf och "vanliga" bilar tappar, (på 20 år har exempelvis Polo gått från 456 700 fordon mot 271 000 st år 2017), SUV:ar och Crossover ökar, och detta både numerärt som i marknadsandelar räknat.

Jag får väl sätta ihop en liten skrivelse om detta under morgondagen. Men det rör sig om förhållandevis stora förändringar, kopplat till att kunderna numera vill åka i SUV:ar och Crossovers också i EU.

MVH AL

#60
2019-01-21 21:20

AL
Jag säger inte emot dig. Men än så långe är segmentet SUV inte dominerande jämfört med alla övriga segment.Av totala försäljningen i Europa 2018 så var det ca 33% Suv som såldes.
Att Golf har tappat över tid beror nog lika mycket som trenden med SUV som att det är fler värdiga konkurrenter i klassen.

#61
2019-01-21 21:49

Efter 4 ordentliga provkörningar av 508 känns det som en mycket trevlig bil, med körkänsla och komfort lite över det vanliga. Att den är 6 cm lägre än föregångaren ser jag inte som negativt, tvärtom. Inget man märker av för in och urstigning eller för nåt övrigt med mina 190 cm. då dörröppningarna är större både på höjden och tvären än t.ex. vår nuvarande 308 SW.
Om modellen kommer att sälja framöver får tiden utvisa men jag har gjort min personliga bedömning där utförandet passar just oss perfekt, så nog kommer det ganska säkert att stå en sådan på gården snart.
Har nu kollat vad jag kan på SW också men har tröttnat på, samt inget behov av kombi och SUV är inget alternativ.

#62
2019-01-21 22:02

Jag gillar Peugeot numera. Första gången 2018 som jag köpte en Peugeot. Det blev en 208 med elautomaten och fullutrustad. Klarade mig 2 månader sedan bytte jag in den mot en 3008 Suv med riktig automat och högre insteg. Också fullutrustad. 208 bytte jag pga elautomaten och fronten syntes inte genom vindrutan. Svårt med avståndsbedömningen. Sidostolparna var verkligen ivägen. Verkar vara ett signum för Peugeot numera. 3008 Suv är bättre - men ändå lite i vägen. I övrigt en underbar bil. Första gången jag köpt dubbfritt dessutom. Med dera Snow and Mud läge är det så här långt inget problem. Många tyckte jag kunde köra med standardäcken 210 som är märkta som vinterdäck. Men i Sverige vill jag ha däck anpassade för vår vinter.
Sedan får man hoppas att batteriet håller för alla lampor och annan standardutrustning. Tycker det lyser överallt. Men så här långt har det funkat. Förbrukningen är bra - motor och automatlåda likaså. Mycket bil för pengarna - men fönsterstolparna....... lite för mycket.

#63
2019-01-21 22:47

Axa, i #26 nämner jag Mondeo m fl. jag har hela tiden pratat om Mondeo-klassen! Det var den klass som nya 508:ans föregångare konkurrerade i. Mondeo, Passat, Superb, Avensis, Mazda 6, Renault Talisman... Dessa är modeller i samma klass och är business class. Denna klass har köparna övergett, de går till SUV:ar och till premium istället. Inte ens kombiversionerna säljer!

Audi, Volvo, BMW, är premium. Även kallad Executive Class. Det är klassen över Business Class. Och över Executive Class så finns High Executive Class, med märken som Jaguar, Range Rover, Maserati m fl.

Executive Class är en beteckning från Storbritannien som lanserades med Rover SD1 på 70-talet. Ford Granada, Opel Commodore/Senator m fl var också Executive Class. Idag kallar man detta för premium.

Business Class var vanliga som tjänstebilar i Europa sk fleet cars. Ford Mondeo var en stor tjänstebilsfavorit. Peugeot 508 var en stark konkurrent.

Men marknaden för denna klass har minskat kraftigt. Köparna väljer premium eller SUV. Det ser vi även i Sverige. Business Class domineras av SUVar. Det är bara Passat som icke-SUV som säljer.

Och därför siktar Peugeot mot en annan målgrupp med nya 508:an, en inbrytning på Executive Class - där design och känslor betyder mer än rationella argument.

Du tjatar om Volvo V90 men den är premium, inte business class. Den ligger i klassen över Mondeo, Avensis, Talisman osv...

Och i USA var Chrysler 200 i Business och 300 i Executive. 200 är nedlagd, köparna väljer SUV. Vi ser detta i Europa. Business class ersätts av SUV och premium. Köparna överger Mondeo-klassen/Business Class.

#64
2019-01-21 22:51

Mud and Snow däck är inte godkända som vinterdäck i Sverige så använder man dem så riskerar man böter, så det var bra att du bytte till riktiga vinterdäck.

Tjocka A-stolpar handlar om säkerhet, bilarna hade smalare stolpar på 70-talet men de var mindre säkra också vid en krock.

#65
2019-01-22 00:18

Raphael
Det finns ingen entydig klassning.
Tittar man på europeisk statistik så ingår 508 i segmentet Midsize, även kallad D-segment Standard.

V90 är i E-segmentet som är 2 snäpp över ”Mondeo-klass”.

Varför du tjatar om businessclass vet jag inte. Det skulle då vara någon slags diffus tjänstebilsklass som sedan länge upphört att existera.

Men om nu Peugeot nu försöker sig på att med 508 etablera sig i så kallade D-segmentet Premium så kommer det bli tufft och lär bli svårt att plocka marknadsandelar.
Du har nämnt flera olika konkurrerande modeller men frågan är inte om det är Optiman som är hetast just nu i segmentet.

#66
2019-01-22 01:35

Ja jag blir lika förvånad varje gång att folk är så dålig i kroppen och väljer en billig törstig buller suv med fint insteg istället för en vettig kombibil.

#67
2019-01-22 08:00

Nu har de verkligen fått till både design och tydligen också kvaliten. Denna väcker faktiskt ha begär även hos mig!

#68
2019-01-22 09:51

Executive class är ett mått på framgång, det är tjänstebilar för högre tjänstemän och chefer. Inte bara ”company cars” som kan vara för vilken anställd som helst som är operativ ute på fältet. Vi får se hur nya Peugeot 508 kommer att lyckas, men design och känsla väcker onekligen ett stort intresse.

#69
2019-01-22 10:38

Raphael: Detta du är inne på att man har olika prisklasser för olika högt uppsatta tjänstemän att välja bil för är något som knappt alls praktiseras i Sverige, och det var vanligt förr i bl.a. Tyskland men är en rejält nedåtgående trend där med vad jag uppfattat det.
Som sagt, jag tycker det är är kul att det lanserar modeller som sticker ut i design och inte bara är en praktiskt "grå" bil i den stora massan, men jag har väldigt svårt att tro att de med denna modellen kommer utmana E-klass m.fl. utan de som väljer denna kommer från dess redan idag konkurrenter.

#70
2019-01-22 11:14

Min nästa bil ska ha rund ratt, allt annat är sekundärt...

#71
2019-01-22 11:20

Raphael
Ok. Det är alltså någon slags informell klassning utifrån position i företaget. Och därmed ganska otydligt vilka bilar i vilket segment en chef väljer?

#72
2019-01-22 11:27

Henrik
E-klass är i E-segmentet, alltså två snäpp upp från D Standard. Jag har svårt att tro att en sådan positionsförflyttning är okomplicerad. Att ha lite spännande design tror jag inte räcker. I det segmentet konkurrerar man med V90, BMW 5- och 6-serien, A6 och A7...förutom E-klass, samt modeller i D-premium.

Men jag gillar ändå att Peugeot försöker. Enda franska märket jag kan tänka mig och har ägt Peugeot tidigare.

#73
2019-01-22 11:51

Axa: Det är inte bara segmentets storlek som är av betydelse utan hur mycket det växer och på bekostnad av vem.

SUV:ar och crossover växer och de övriga tappar och utifrån det perspektivet är Peugeots strategi förståelig.

Om den sedan är konkurrenskraftig eller inte är en annan debatt. Personligen tror jag inte det. Och vill man dessutom ha en ren designprodukt från PSA tittar man nog snarare på DS än på en Peugeot. DS har i mina ögon en betydligt bättre design. Å andra sidan bygger inte DS någon sedan (de säljer ju inte) så kanske att Peugeot tänkt rätt i alla fall...

MVH AL

#74
2019-01-22 12:29

Axa: Det var ju precis det jag skrev....du läste nog lite fel nu va.....
Jag tror INTE att de lyckas.....

#75
2019-01-22 13:21

Åkgräsklippare har rund ratt...

#76
2019-01-22 14:34

Här snackas mycket om det krympta lastutrymmet, vilket är sant med 80 liters mindre lastutrymme utan fällda säten än föregångaren, 40 liter mindre än 308 SW.
Dock har den hela 120 liters större lastutrymme totalt med fällda säten än t.ex. 308 SW som inte alls nämns. Menar det beror mycket på hur man använder bilen, när man behöver mer lastutrymme.

#77
2019-01-22 15:22

AL
Det är sant som du säger. I princip alla segment har tappat marknadsandelar till SUV.
Men frågan är hur mycket mer marknadsandelar SUV-segmentet kommer att ta? Jag gissar på att trenden kommer att plana ut men det återstår ju att se.

Henrik
Jepp, och jag bara instämmer med dig och fyllde på utifrån att du nämnde E-klass...

#78
2019-01-22 16:00

HenrikM, nu har jag aldrig påstått att nya 508 är specialgjord för Sverige så din argumentation faller därmed. Jag talar om marknaden i mellan- och Sydeuropa. 508 är en bil som genom design, komfort och köregenskaper vill bryta sig in en marknad styrd av känslor snarare än rationella argument. Och de vill detta därför att Mondeo-klassen sjunker på marknaden. Mondeo-klassen är praktisk, funktionell, ja Vargens favoritklass. Men köparna överger den klassen, köparna väljer bilar högre upp eller SUV.

Därför har Peugeot valt att göra en bil som ska sälja på känslor, på design, upplevd kvalitet, körkänsla. En bil som ska väcka ha-begär genom sin stil.

Jämfört med Audi, Volvo etc. så erbjuder Peugeot ett annorlunda alternativ. Den ser dyr ut, den känns dyr och välgjord. En bil som är gjord för att ge en särskild tillfredsställelse till föraren. Och med en massa intressanta detaljer som är en fröjd för ögat.

Jag vet att du utgår från att bilen blir en flopp, det har du upprepat flera gånger om i inlägg efter inlägg. Vi får väl se hur den lyckas på marknaden, men eftersom den vanliga Mondeo-klassen sjunker som en mafioso i cement mot havets botten, så är Peugeot tvungna att tänka på ett annat sätt och söka sig mot en ny publik.

Nu har Peugeot en tradition av snygga och exklusiva kupémodeller som rattats av filmstjärnor, det finns i Peugeots historia från 60- och 70-talet. Exklusiva komfortkupéer gjorda i samarbete med Pininfarina.

Så här handlar det för Peugeots del om ett återtåg, att ta tillbaka den air av design, stil, status och glamour som Peugeot hade för 40-50 år sedan.

#79
2019-01-22 16:07

Al, även om Peugeot kliver upp ett pinnhål på statusstegen med 508 så ligger fortfarande DS över. Och DS har sedanmodeller, i Kina. Och nu snart kommer nya DS8 att visas på en bilsalong i Kina. Den är dock en större modell än 508 och de är inga konkurrenter. Se 508 mer som en konkurrent mot Audi A4 och DS8 mot Audi A6. DS8 lanseras först i Kina, sen kommer den till Europa och förväntningarna finns att den blir en ny och representativ direktionsvagn.

508 är bilen för den som kör själv, medan DS8 har förlängt axelavstånd så den erbjuder gott om plats att sträcka ut sig i baksätet medan chauffören kör en hem från representationsmiddagen eller golfklubben.

Peugeot 508 är det kompaktare, sportigare alternativet.

#80
2019-01-22 16:15

För att förstå DS och nya 508, så bör man förstå att PSA ser att det finns två premium segment: Premium och luxury premium. Nya 508 är premium medan DS är luxury premium. Ett annat sätt att uttrycka det på är att nya 508 är executive class och DS är high executive class. Eller så här: Nya Peugeot är bilen för chefen för Peugeot, medan DS är bilen för chefen för hela PSA koncernen. Det har länge varit Carlos Tavares plan att Peugeot ska upp i status, så att PSA kan ha högre marginaler. Nya 508 är en del i detta arbete för att positionera om Peugeot på marknaden.

#81
2019-01-22 16:17

Volvo har gjort resan från grovhuggen Duett hantverksbil till ett premiummärke, det är klart att Peugeot kan göra det också. Och Peugeot har inte ens varit någon grovhuggen hantverksbil. De har haft direktörsbilar förr i sortimentet.

#82
2019-01-22 16:27

Ja, det är klart...hittar man på egna begrepp och benämningar om segment och klasser kan man få en Dacia att vara business executive premium class...

#83
2019-01-22 16:29

Raphael: Är det ingen som läser vad man skriver längre här?! Skrev jag om Sverige? Skrev att även i Tyskland m.fl. länder är detta en nedåtgående trend med olika prisklasser att välja bil i för de olika tjänstemannaklasserna som du uttrycker det. Så det är fortfarande en och samma massa man utmanar bland. Jag förstår mycket väl det du skriver att du tror att Peugeot med 508 tror att de ska ta marknadsandelar från vackra lite udda bilar mer än de vanliga "grå" kombibilarna.

#84
2019-01-22 17:03

Det är mycket kommentarer om anpassning till Svenska marknaden . Jag var på besök Peugeot fabriken i Mulhouse i början på 90-talet vi tittade på bandet som tillverkade mest 205-or de såldes då ca 2500 i Sverige det tillverkade dom på 2-3 timmar en förmiddag , då fick man perspektiv på klagomålen från Sverige .Det är förvånande att så många bilmärken testar bilar i norra Sverige och runt 2000 talet kom det upp ett gäng fransoser och kollade bland annat bromsfrysningar och snöindammning i luftfilter

#85
2019-01-22 17:06

Hade precis för mig att jag läst nånstans att det är DS-märket som skall representera PSA i det s k Premium-segmentet...:) Och jag tror att en koncern som PSA kommer att få svårt att positionera 2 av sina märken inom "premium-segmentet"...

#86
2019-01-22 21:06

Axa: Ja det är nog en riktig iakttagelse. De tillväxttal som SUV:ar och Crossovers har uppvisat så här långt kan knappast bibehållas på sikt och för 2018 mattades också ökningen av något. Men det är tydligt att SUV:ar och högbyggda kombibilar i skogskostym blir allt mer populära. Dessutom är de ofta högmarginalprodukter för tillverkarna vilket indikerar att det finns en viss uppsida kvar för segmentet att växa inom än så länge. Men före eller senare måste det förstås ta stopp. Frågan är när och beroende på vad?

MVH AL

#87
2019-01-22 21:14

Aha Raphael. jag visste inte att DS8 skall komma till Europa. Tack för den informationen! Då håller jag också en slant att den hittar hit i någon form av skogsmulle-utförande. Att sälja den som en renodlad direktionsvagn (i konkurrens med s-klass, 7-serie och A8) tror jag inte är realistiskt.

Men tanken med DS är däremot intressant. PSA försöker slå sig in i segmentet med hjälp av en USP som de övriga inte sitter på (designen), men som faktiskt blir allt viktigare för dagens köpare. Så taktiskt sett är det ingen dum ide. Att genomföra det däremot är nog svårare.

Peugeot tror jag f.ö inte kommer kunna matcha i den klassen som du tänker på. Där är det så att säga ont om plats - och det är många som knackar på dörren. Men å andra sidan är det en förutsättning för den långsiktiga överlevnaden i och med att PSA inte har möjlighet att konkurrera med volym eller med småbilar längre.

Eller som den äldre Ford uttryckte saken när Flesta skulle utvecklas: "Usch, Små bilar = små vinster"!

MVH AL

#88
2019-01-23 08:45

"Premium" som begrepp är bara relevant om det är en mindre del av marknaden (bilmärkena i detta fall) som omfattas av det begreppet - vill "alla" betraktas som "premium" så försvinner exklusiviteten i begreppet.

#89
2019-01-23 12:37

Pi, så rätt du har... i tider när dessutom kvalitet och "känsla" i bilarna närmar sig allt mer. Man kan jämföra det med PC'ns utveckling, i början var den dyr och speciell... idag är det standard komponenter man själv kan plocka ihop. Känns lite så inom bilindustrin idag, de dyra märkena har inte längre stort försprång och "glappet" mellan en billig bil och dyr bil minskar rent komfortmässigt. SUV kanske rider lite på detta, med att försöka få bilen "att vara lite mer" än den vanliga bilen, lite mer komfort och "premium"....fast det inte händer i verkligheten.

#90
2019-01-23 12:40

Ända sättet att ta reda på hur stora skillnader komforten har och hur "premium" det känns, är att sätta personer med ögonbindel i olika bilar och sedan får de sätta betyg. En sådan undersökning skulle vara kul, tänk om fler tycker om att åka i en Fabia än en X5:a tex? Det skulle så klart svida... för många tror jag.

#91
2019-01-23 13:12

Ett sätt att skilja på bilar är att inte bry sig om hur de känns och upplevs om de nu är så lika, utan då istället titta på hur de är byggda och konstruerade under ytan som man "känner" och "upplever".

Det är ju ett naturligt steg, är det lika söker man tills man finner någon punkt där det skiljer sig och baserar skiljedomen på det istället för på allt som är lika.

Men nu börjar ju även den metoden bli omöjlig då fler och fler bilar är identiska under ytan också...

#92
2019-01-23 14:34

Al, ja DS8 kommer i en version för Europa. Som jag har förstått det kommer den europeiska versionen att få en mer vågad design på akterpartiet medan den kinesiska blir en traditionell sedan.

#93
2019-01-23 14:40

Axa, den gamla och den nya 508 ligger i olika marknadssegment och har olika målgrupper. DS ligger över Peugeot och Peugeot ligger över Citroën. Peugeot gör med nya 508 en klassresa uppåt, som delvis började redan med nya 3008/5008. Men 508 tar ett större och tydligare kliv uppåt.

Eftersom PSA snart släpper sina elbilar och laddhybrider är det viktigt för PSA att positionera Peugeot högre upp än man gjort tidigare, för att få en högre marginal som kan betala för den nya teknikutvecklingen.

Jag tror absolut att nya 508 kan locka nya konsumenter genom sin design och stil, konsumenter som är beredda att betala för känsla.

#94
2019-01-23 15:56

Det är fantastiskt att det är fler kommentarer om Peugeot 508 än blivande kunder.

#95
2019-01-23 23:22

Det viktiga är inte hur många man säljer, det viktiga är hur mycket man tjänar. Peugeot är medvetna om suget efter SUV, och har modeller som möter det. Nya 508 är en statusprodukt för att höja märkets anseende och göra inbrytning på en ny marknad.

#96
2019-01-23 23:23

Det viktiga är inte hur många man säljer, det viktiga är hur mycket man tjänar. Peugeot är medvetna om suget efter SUV, och har modeller som möter det. Nya 508 är en statusprodukt för att höja märkets anseende och göra inbrytning på en ny marknad.

#97
2019-01-24 09:52

Raphael - men hur mycket man tjänar är ju också otvetydigt kopplat till hur många exemplar man säljer så jag förstår inte riktigt ditt påstående att försäljningsvolymen är ointressant. En försåld produkt ytterligare ger ju också en marginalintäkt under förutsättning att man inte säljer till förlust så givetvis har försäljningsvolymen betydelse för det ekonomiska resultatet. Nåja - jag vidhåller att en tillverkare som PSA ,som ännu inte är etablerad som s k Premium-tillverkare, kommer att få mycket svårt att på kort sikt lyckas etablera två av sina märken som "premium-märken". I så fall får man nog konstruera egna definitioner på "premium".

#98
2019-01-24 10:04

Pi: jämför med VW som byggde ett litet antal Phaeton med förlust i syfte att höja statusen på fabrikatet, och därmed i andra läget kunna höja intresset (volymer och priser) på storsäljarna i andra läget.
Om sedan tricket funkar är väl tveksamt.

#99
2019-01-24 10:22

Raphael
Om Peugeot gör en klassresa eller inte återstår att se. Det beror på hur marknaden reagerar på 508 och försöket att etablera sig i D Premium. Segmentet i sig har ju tappat en hel del marknadsandelar på grund av SUV-trenden och det finns jobbig konkurrens med nya V60, A4/5, C-klass, 3-serien, Lexus, etc.

#100
2019-01-24 10:34

" En sådan undersökning skulle vara kul, tänk om fler tycker om att åka i en Fabia än en X5:a tex? Det skulle så klart svida... för många tror jag."

Är väl bara positivt för de som inte känner skillnad, de sparar ju en hel pengar på att köpa en Fabia istället. Det är ju lite lurigare för oss som känner skillnad till, X5:ans fördel...

#101
2019-01-24 11:09

Pi, nu innebär PSAs omstruktureringar att de tjänar pengar på färre sålda bilar än tidigare, genom mer kostnadseffektiv produktion (minskning av antalet plattformar t ex) och högre marginaler. PSA har satsat mycket på de dyrare versionerna, som allt fler av köparna väljer. Det är de som även har de bästa marginalerna.

Nya 508 är en led i detta att ha högre marginaler, att tjäna mer pengar på varje såld bil. Och den är gjord för att möta de krav som köpare ställer på en sådan produkt. Nu har jag inte skrivit att detta kommer att gå fort, PSA tänker långsiktigt, inte från den ena dagen till den andra. De arbetar ihärdigt och målinriktat steg för steg.

Men PSA tjänar redan idag pengar trots färre sålda bilar jämfört med t ex för 10-15 år sedan. Det är en anpassning efter marknadens realitet, att konkurrensen på marknaden har gjort att volymerna sjunkit. Man måste därmed tjäna mer pengar på färre sålda, för att överleva. Och det kräver högre marginaler, men då också att man kan leverera de produkter som den nya målgruppen kräver.

#102
2019-01-24 11:21

För den svenska marknaden bygger DS nu upp en ny organisation, det är KW Bruun Auto som övertagit agenturen. I mars börjar försäljningen av nya DS3 Crossback, i början bensin och diesel men sen efter sommaren kommer leveranserna igång för elbils-versionen. DS7 kommer som laddhybrid efter sommaren. Nu i april visas den kinesiska versionen av nya DS8, och den europeiska visas till hösten. Sen blir det en ny modell mellan DS3 och DS7 som ersätter DS5. Då kommer DS bestå av fyra modeller och täcka mindre crossover till limousine. Så PSA satsar!

#103
2019-01-24 12:41

Att tro att kraftiga besparingar för att tjäna mer pengar på färre bilar inte påverkar produkten negativt, är övermåttan naivt önsketänk - speciellt om dessa besparingar och billigare produkter är en fråga om överlevnad eller inte, då är det knappast så att man prioriterar kvalitet före ekonomi om man står i det valet vid utveckling och tillverkning av någon komponent - och gör man DET så påverkas produkten negativt.

#104
2019-01-24 12:55

En klok iakttagelse N-iklas! Jag kan bara hålla med om att sparivern inom många bolag idag resulterat i sämre komponenter och produkter som inte är färdigutvecklade när de når marknaden.

Inte minst Volvo har haft det problemet och det är högst troligt att det även omfattar PSA (vilket ju delvis denna artikel belyser).

Hur det påverkar i framtiden återstår att se.

MVH AL

#105
2019-01-24 12:56

Raphael: Ja DS7 tror jag blir ett attraktivt alternativ, inte minst för företagsmarknaden. Där är ju inte PSA så starka idag.

508 däremot är jag mer tveksam till och jag är - faktiskt - ännu mer tveksam till PSA:s långsiktiga affärsmål. Inte för att man gör något fel - tvärtom har jag full förståelse för deras strategi. Men man är fortfarande för beroende av den allmänna konjunkturen i Europa för att bibehålla sin lönsamhet. Det är också den effekten som är tydligast i siffrorna. När bilmarknaden i EU växer och frodas, då går PSA med hyfsad vinst på sin rörelse (alltså rensat för annat än bilarna). När krisen däremot knackar på bilmarknadens dörr (jmfr år 2008) då knackar åter även liemannen på hos PSA.

MVH AL

#106
2019-01-24 15:21

Det är intressant att de inte gillar reglagen till farthållaren "Farthållarens reglage döljs helt av ratten och får hanteras ”på känn”. "
Jag tycker de är utmärkta, både att hitta och att manövrera. särskilt med handskarna på. Föredrar definitivt dem där istället för på ratten (som jag har på mina andra 2 bilar)
En smaksak förstås.

#107
2019-01-24 15:23

Är bilarna för dåliga kvalitetsmässigt när de inte säljs på USA marknaden, och/eller är det för hård konkurrens?! Fin bil 508 att se på, men jag vill inte ha en ny bil där man sitter på backen längre. Det ska vara bekvämt att kliva i och ur när man närmar sig 60år....

#108
2019-01-24 15:50

Shogun: det ska ju vara "sportigt" numera tycker journalisterna.. men det finns ju högre alternativ i de flesta fabrikat.
USA: är kanske på G.
"Peugeot has been gone from the U.S. market since 1991, Citroën left in 1989 and Opel had a short-lived U.S. jaunt from 1958 to 1975 "
https://jalopnik.com/peugeot-citroen-is-coming-back-to-the-u-s-so-what-d...

#109
2019-01-24 19:47

Det där var ju en ovanligt snygg bil! Inget för mig, dock - men visst är Peugeot på rätt väg när det gäller design. Prismässigt är det väl inte riktigt så. Jag har synnerligen svårt att se att någon (privat eller juridisk person) skulle hosta upp 400k för en Peugeot.

Vilket får mig att minnas hur 308 (speciellt som kombi) och gamla 508 skulle rosa svenska marknaden - enligt "somliga". Nu blev det ju inte riktigt så - oavsett hur bra och snygga bilarna var/är. Jag avhåller mig från att påvisa försäljningssiffrorna.

Vad gäller PSA:s Premium och Luxury Premium, så tror jag att den senare är dödfödd. DS sålde tre (3) bilar i månaden under 2018. En synnerligen exklusiv bil i ordets ena bemärkelse. F.ö. tror jag inte på att den tidigare varianten (Premium) kommer att lyckas bli just det heller. Det ligger för mycket i fatet för märket som sådant.

#111
2019-01-25 09:09

Nu börjar ju inte priserna på 400.000, utan på 275.000, vilket är en betydande skillnad.
En V60 kostar från 317.000.

Det är riktigt att DS säljer dåligt i Sverige, de säljer dock hyfsat i Europa. En halv miljon DS har sålts sedan starten.

#112
2019-01-25 10:30

Fast i praktiken är det nog ändå i häradet 400.000 kr som man hamnar när man köper en sån här bil - har svårt att tro att man köper en inropare som saknar en hel del utrustning som man säkert vill ha i dessa pris- och bilklasser. Lika lite som att de flesta Duster-spekulanter skulle välja en sån i utförandet för 99.900 kr - tror inte heller den är nån storsäljare.

#113
2019-01-25 18:31

Totalt värdelös provkörnings-recension som säger absolut ingenting. Man tycks inte veta nånting om bilen, priser, specifikationer, bara tyckande mest tvärtemot många andra recensioner. Priser och andra specifikationer fanns tydligt tillgängliga när detta skrevs. t.ex. tycke om farthållarreglage och pekskärmens respons som de flesta andra säger tvärtemot, tex. teknikens värld m.fl.
Tror att jag kollat på alla tillgängliga tester, provkörningsrecensioner, videor, men i stort sett helt utan nåt gemensamt tyckande, utan mer som man uppfattar som förutfattade meningar. En del höjer den till skyarna där allt är toppenbra, andra letar efter och sågar allt vad de kan hitta att slå ner på. En sak tycks man dock vara överens om...bra körkänsla och komfort.
Man måste helt enkelt testa själv och göra sin egen bedömning, inte ta fasta på något i såna här recensioner, vilket så klart gäller alla bilar.
Priser som gäller idag är 341,000:- GT- Line 180 bensin Premium Business, med utrustning som nog de flesta önskar av en sån här bil, 7500:- tillägg för SW.
50,000:- tillägg för GT, 60,000:- för 180 diesel vilket då börjar bli dyrt tycker jag.
Nya WLTP-mätnings-spec. förbrukning, CO2 utsläpp är även nu presenterade vilket är hela ca. 26-27% över tidigare NEDC, vad jag kom fram till. Här ser man också tydligt hur mycket mer t.ex. 18/235 hjul drar mer än 17/ 215, en GT 225 drar alltså inte mer bränsle än 180 med samma hjul kan man säga.

#114
2019-01-25 20:48

Instegsmodellen lär inte många välja, men Allure och GT Line är business-nivå med bra utrustning. Över detta finns GT som toppmodell. Till hösten laddhybrider i GT line och GT.

Gällande WLTP så gjorde Teknikens Värld en sammanställning och visade på en genomsnittlig ökning på marknaden av siffrorna med 27 procent, så 508 ligger som andra där.

WLTP kör ju längre och i högre hastigheter plus fullastad. Så de flesta lär komma under WLTP i vardagen. Teknikens Värld säger att WLTP ger högre siffror än deras egen Sverigecykel. Så de är tagna i överkant, men hellre det än tvärtom.

ViB publicerar datan för det provkörda exemplaret, de brukar inte publicera alla specifikationer för hela modellutbudet.

#115
2019-01-25 20:51

Det är inte så konstigt att DS knappt säljer i Sverige när det bara finns en modell och det saknas återförsäljare etc. Agenturen har flyttats över till KW Bruun som kommer att göra en nylansering av märket med nya DS3 Crossback. Arbetet med exklusiva återförsäljare för premium-känsla är igång.

#116
2019-01-26 03:49

ffodil.

Helt korrekt! Ofta är motorjournalister idag väldigt okunniga om bilar, det vet inte mycket om konstruktion eller hur en bil fungerar. Det bästa är om bilen passar dig själv och behoven. Det är bara mest personligt tyckande från motorjournalister, vilket inte är mer värt än ditt eget. Ofta kan man mer själv. Och ofta skriver de vad folk vill höra om vissa märken som är gångbart i branchen/marknaden. Ofta är tyskt bra, franskt,japanskt dåligt etc, det man matats med genom årtionden. Därför är det viktigt att läsa vad som skrivs om bilarna i andra tidningar i andra länder, då kan man få en annan mer korrekt bild. Men till sist avgör man själv vad som är bra dåligt, och det är ju tur......

#117
2019-01-26 09:10

Talisman har väl knappast varit en kassako för Renault i Sverige. Har ungefär sett en bil hos Circle K. Här bör ju Peugeot kunna kamma hem en del vinst om priset är rätt.
Första peggan jag faktiskt kommer titta närmare på, nånsin.

#118
2019-01-26 11:32

puttis: tycker man ser en hel del Talisman, särskilt som taxi och hyrbil.

#119
2019-01-26 13:24

Åkte Talismantaxi bara för en vecka sedan. Mycket behaglig tur.

#120
2019-01-27 17:53

Jag provkörde talisman på motorvägen men jag var inte imponerad alls över den turen.
Invändigt alldeles för fransk och konstig i hanteringen

#121
2019-01-27 21:30

När det gäller USA-marknaden så förbereder PSA att lansera DS-bilarna där. Det finns med i Tavares plan. Att Peugeot/Citroën inte sålts i USA på flera år beror på att fransmännen och amerikanare haft så skild smak i motorer. Amerikanare vill ha kraftiga biffiga motorer, medan fransmännen har satsat på mindre och effektiva turbodieslar ända sedan 80-talet.

Än idag gör Chrysler en ”Tiger Shark” på 2,4 liter och 174 hk utan turbo, för det passar en amerikansk publik. Mazda och Honda har 2 liters utan turbo, passar amerikanare bra. Peugeot en 1,6l turbo på 170 hk eller 1,2l 3-cyl på 130. Det gillas inte av amerikanare. Eller turbodiesel. I USA ser man diesel som en bil för truckar och lastbilar, inte personbilar.

Men PSA hoppas att DS laddhybrid kan väcka intresse i USA, att det är en ny tid nu och även amerikanare måste anpassa sig. USA-märkena kommer ju själva med allt fler hybrider.

#122
2019-01-28 05:23

Med andra ord, alla följer slutligen i Toyotas Lexus fotspår......man hade rätt angående hybrider hela tiden....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.