Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Peugeot 508 SW (2018)

Publicerad 20 januari 2019 (uppdaterad 21 januari 2019)
Lust är viktigare än last. Det framgår av designern Gilles Vidals eleganta formgivning av 508 SW.
Formen har stått i fokus när Peugeot gjort kombi av nya 508. Resultatet är en riktigt snygg men också ganska trång bil.
Det är upp- och nedvända världen när Peugeot håller presskonferens om sitt nya flaggskepp, kombimodellen 508 SW. Här görs stort nummer av att bilen är lägst i sin klass (6 cm lägre än förra generationen) och det pratas mer om de ramlösa sidofönstren än det som brukar vara viktigast vid en kombilansering – lastutrymmet. Det senare är nämligen inte så mycket att skryta med. Med baksätets ryggstöd uppfällt så ryms 530 liter bagage, en ansenlig volym i många andra sammanhang men för att vara en kombi i den större klassen är det snålt. 530 liter är på par med Skoda Fabia kombi och 80 liter mindre än vad man får in i mellanklassaren Peugeot 308 SW.

Urgröpningen i taket räddar utrymmet för passagerarnas huvuden.

Även i baksätet är det ganska trångt. Peugeot har hållit storleken nere och nya 508 SW är två cm kortare än sin föregångare vilket märks på innerutrymmet. Två vuxna sitter bra om inte framsätespassagerarna utnyttjar hela sin skjutmån. Taket är neddraget på sidorna och känslan mörk och instängd. I framsätet kräver den breda mittkonsolen utrymme och hjulhusen inkräktar på fotutrymmet.   

Köregenskapern är fina. Nya 508 SW är smidig i steget och bekväm att åka i även på sämre vägar. Axelavståndet är detsamma som i halvkombiversionen och det känns inte som att det ökade överhänget bakom bakaxeln har påverkat bilens fina balans negativt. Slingriga portugisiska småvägar kring Lissabon är riktigt underhållande att köra men en svaghet avslöjas snart, de breda vindrutestolparna är i vägen i skarpa kurvor och det blir till att vagga som en uggla för att hålla uppsikt framåt. 

"Fabriken i Mulhouse har haft inkörningsproblem och ligger tre månader efter produktionsschemat."

Förarmiljön blandar högt och lågt. Jag tycker Peugeots layout med liten och låg ratt samt högt placerade instrument fungerar bra. Infotainmentsystemets okänsliga pekskärm och sega reaktioner är däremot en svag punkt. Farthållarens reglage döljs helt av ratten och får hanteras ”på känn”. 

Svenska priser är inte fastställda men om kombitillägget blir 10 000 kr så torde prislistan börja på 300 000 kr. Den välutrustade testbilen kostar betydigt mer. Fabriken i Mulhouse har haft inkörningsproblem och Peugeots vd Jean-Philippe Imparato medger att man nu ligger tre månader efter produktionsschemat.
– Men jag släpper inte ut en enda bil som jag inte kan garantera kvaliteten på, säger han.
 
Först mot sommaren når nya 508 SW Sverige. Under hösten 2019 kommer den även som laddhybrid där bensinmotorn kompletteras med en elmotor på bakaxeln. Laddhybridversionen blir den enda fyrhjulsdrivna varianten i modellprogrammet och ska klara upp till fem mils körning på enbart el.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 SW?

Här finns det förankringsmöjligheter såväl som krokar för kassar men själva lastvolymen tillhör klassens minsta.

Peugeot 508 SW GT-Line BlueHDi 160 S&S EAT8

Pris, från kr: Ej fastställt (gissningsvis cirka 385 000).
Säljstart: Juni 2019. 
Mått, cm: L 479/B 191/H 142.
Bagagevolym, l: 530/1 780.
Tjänstevikt, kg: Från 1 585.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 160 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Åttastegs automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Volvo V60, Ford Mondeo, Opel Insignia.

 

Plus: Fin komfort, smidig drivlina, snygg! 
Minus: Begränsat utrymme, svåranvända reglage. 

Vad nytt? Kombiversion av nya 508. 
För vem? Den som egentligen inte behöver en kombi.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.