Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 3008 Hybrid4 300 GT (2020)

Provkörning: Peugeot 3008 Hybrid4 300 GT (2020)

Provkörning

Peugeot elektrifierar modellutbudet i rasande takt. Ett av de senaste tillskotten är Peugeot 3008 med laddhybridteknik. Fransmännen lovar fina 59 kilometer räckvidd på el, stämmer det?

När andra generationen Peugeot 3008 lanserades senhösten 2016 var Peugeot noga med att kalla den 445 centimeter långa familjebilen för suv.

Terrängbilsmässigt upprätt front, gladglittrig grill och terrängkunnig plastskoning runt karossen har gått hem.
I Sverige är var fjärde såld Peugeot en 3008. 

Så när som på ett extra tanklock och emblem avslöjar sig 3008 inte som laddhybrid. I den fyrhjulsdrivna provkörningsbilen är batteripaketet på 13,2 kWh, 1,2 kWh mer jämfört med den framhjulsdrivna versionen.

Batteriet har lirkats in under baksätet vilket möjliggjort ett bagageutrymme fritt från upphöjningar och krumbukter. Under golvet finns plats för vägguttagsladdare och typ 2-kabel. Den maximala dragvikten har minskat, 1 250 kilo är i underkant för biltypen.

Skärmbaserad instrumentering är en självklarhet.  Utseendet varieras, men mängden information är ungefär densamma.
Skärmbaserad instrumentering är en självklarhet. Utseendet varieras, men mängden information är ungefär densamma.

Den främre elmotorn ger 110 hästkrafter och är integrerad med den åttaväxlade automatlådan. För att inte den bakre elmotorn på 112 hästkrafter ska inkräkta på bagageutrymmet har den tidigare halvstela axeln ersatts av en multilänk.

Elmotorerna kompletteras med en fyrcylindrig bensinmotor på 200 hästkrafter. Systemeffekten är 300 hästkrafter. Mycket effekt, men så har matchvikten stigit med cirka 350 kilo jämfört med motsvarande bensinversion.

Peugeot 3008 hanterar kurviga vägpartier bra men den fina fjädringskomforten och något distanserande, syntetiska styrningen kommer bäst till sin rätt vid avspänd lands- och motorvägskörning.

Ingen skillnad mot övriga 3008 familjen. Påkostad känsla, men rattjusteringen kärvade något på vårt exemplar.
Ingen skillnad mot övriga 3008 familjen. Påkostad känsla, men rattjusteringen kärvade något på vårt exemplar.

Vid körning i jämn hastighet är den bakre elmotorn primär drivmotor, den främre används vid behov främst under acceleration, på halt underlag och i kombination med förbränningsmotorn. Vid normal körning räcker batteriet till något över 40 kilometers körning.

Inkopplingen av förbränningsmotorn passerar inte helt obemärkt men trögheten vid fullgas irriterar mer. Det känns som maskinrummen överrumplas av högerfotens kommando. ”Full effekt bak! Aktivera främre elmotor! Starta förbränningsmotor! Automatlådan – nedväxling tre steg tack! Synkronisera motorkraft! Kör!”

I stressade trafiksituationer är fördröjningen nervpirrande lång. 

I övrigt är det svårt att inte gilla Peugeot 3008 Hybrid4. Komforten är utmärkt, en egenskap som förtärks av den tysta och vibrationsfria eldriften. Formgivningen är intressant och materialval samt detaljomsorg håller hög klass.

Att bilen kostar över 500 000 kronor kan synas väl magstarkt, men ser man till konkurrenter som Volvo XC40 och BMW X1 blir det något mindre chockerande.

Rymligt, lättlastat med genomlastningslucka. Bra.
Rymligt, lättlastat med genomlastningslucka. Bra.

När andra generationen Peugeot 3008 lanserades senhösten 2016 var Peugeot noga med att kalla den 445 centimeter långa familjebilen för suv.

Terrängbilsmässigt upprätt front, gladglittrig grill och terrängkunnig plastskoning runt karossen har gått hem.
I Sverige är var fjärde såld Peugeot en 3008. 

Så när som på ett extra tanklock och emblem avslöjar sig 3008 inte som laddhybrid. I den fyrhjulsdrivna provkörningsbilen är batteripaketet på 13,2 kWh, 1,2 kWh mer jämfört med den framhjulsdrivna versionen.

Batteriet har lirkats in under baksätet vilket möjliggjort ett bagageutrymme fritt från upphöjningar och krumbu

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA PEUGEOT 3008 HYBRID 4 300 GT

 

PRIS, FRÅN KR: 509 900.

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 445/B 184/H 162.

BAGAGEVOLYM, L: 520–1 482.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 937.

MOTOR: Tvärmonterad fyrcylndrig bensinmotor med turbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk vid 5 500 v/min. Elmotorer: 110 hk fram, 112 hk bak. Systemeffekt: 300 hk, max vridmoment 520 Nm. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdriven, elmotor på bakhjulen. Åttaväxlad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 29 g/km.

KONKURRENTER: Citroën C5 Crossback, Toyota Rav4 med flera. 

Plus: Fjädrings- och ljudkomfort, prestanda?

Minus: Viss ryckighet i drivlinan, baksäte.

 

Vad nytt? Laddhybridtekniken. 

För vem? Tjänstebilsbilisten som vill köra något annat än VW.

Kommentarer

#1
2020-05-29 17:07

Det känns inte prisvärt.

#2
2020-06-01 14:30

Det är väl där nya Toyota Rav4 laddhybrid kommer att hamna i pris också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.