Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 208 GTi (2013)

Provkörning: Peugeot 208 GTi (2013)

Provkörning

Peugeot har 30 års erfarenhet av att göra små rappa, roliga bilar, så det är inte förvånande att 208 GTi blivit så rätt.

För 30 år sedan lanserade Peugeot sin lilla 205 som ändrade världens syn på det gamla gubbmärket. Den rappa lilla bilen tillverkades i nästan 5,32 miljoner exemplar och fick  kultstatus. Inte minst tack vare GTi-versionen som vann ett otal segrar i rally-VM. Varje efterträdare till 205:an har sedan dess vässats till en GTi, med allt starkare motorer.

208 GTi har nästan dubbelt så många hästkrafter som ursprungsbilens 105 hk. Den varvglada turbomatade 1,6-litersmotorn sitter också i sportbilen RCZ: 200 hästar som morrar argt och som sparkar iväg 208:an till 100 km/tim på 6,8 sekunder. Snabbare kommer man inte upp i fart med så många konkurrenter.

208 har vad som tillhör en bil med GTi-emblem: stora hjul som håller hårt i vägen, bromsar nyper ned farten effektivt, stolar som håller fast kroppen och en liten perforerad läderratt med direktförbindelse till framhjulen.

Peugeot har valt provkörningsvägar som passar; kurviga sträckor där Monte Carlorallyt drog fram för några månader sedan. När asfalten ligger torr går det att köra hisnande fort i svängarna. 208 GTi sviktar inte.

Motorn skjuter på så kroppen blir tung mot ryggstödet. Vridmomentet är nästan i dieselklass: 275 Newtonmeter utvecklas från 1 700 varv och håller i  nästan till varvräknarens rödmarkering. Kraften falnar om varvet sjunker för lågt, men att växla ned går blixtsnabbt. Den sexstegade lådan har bestämda, tydliga lägen.


Den lilla 208-ratten passar perfekt i GTi. Det känns som att styra en formelbil. Med korta, bestämda armrörelser får jag den att svänga exakt i den linje jag tänkt, utan svaj eller avdrift. Balansen är fin och inte ens i riktigt snäva svängar skaver hjulen mot asfalten.

Antisladdsystemet vakar förstås över sidokrafterna. Det går att stänga av helt, men på de trafikerade vägarna får det vara inkopplat.

GTi:n har hårdare fjädring och styvare chassi än standardmodellerna, men den rör sig ändå ganska bekvämt på gropiga vägar.

– Man ska kunna åka komfortabelt till vardags, förklarar Peugeots tekniker.

I Sverige blir 208 GTi extra komfortabel, fullstoppad med bra och lyxig utrustning som glastak, parkeringsassistent, navigering och kraftigt ljudsystem. Däremot går det inte att få bakdörrar. GTi-karossen är tuff att se på, men de breda dörrarna är ganska otympliga och tunga och gör bilen lite opraktisk. Men de som lägger upp 229 900  kronor för en Peugeot 208 GTi tittar nog i första hand inte efter praktiska lösningar.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 GTi?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 208 GTi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 208 GTi

PRIS, FRÅN KR: 229 900.
MODELL: Halvkombi med tre dörrar.
SÄLJSTART: Maj.
MÅTT, CM: L 396/B 183/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 265.
MOTOR: Fyrcylindrig med variabel tubro, dubbla överliggande kamaxlar, variabla insugsventiler och direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Effekt 200 hk vid 5 800 v/min. Vridmoment 275 Nm vid 1 700 och 4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 139 g/km.
KONKURRENTER: Ford Fiesta ST, Mini Cooper S och Works, Opel Corsa OPC, Renault Clio, Seat Ibiza Cupra, Skoda Fabia RS, VW Polo GTI.

VAD NYTT? 200 hästar, uppstyvat chassi och glödröda detaljer.
FÖR VEM? Den som lever efter mottot ”Full fart spar tid”.

PLUS: Motorn och växellådan, styrningen, väghållningen, förbrukningen.
MINUS: Stora, tunga dörrar.

Kommentarer

#1
2013-06-12 10:46

Jag gillar inredningen även om jag önskat lite ljusare färg på brädan, jag har aldrig gillat svart.
Men det kanske finns?

#2
2013-06-12 11:10

Verkar extremt rolig... Väldigt snygg är den också!

#3
2013-06-12 11:14

Den suveränt bästa reklamskylten i bilvärlden finns utan för en bilaffär i danska Ålborg:
"Livet ær før kort til kedelige biler".
För den som inte förstår danska:
Livet är för kort för tråkiga bilar.
Exakt!
Och där gör Peugeot helt rätt, även om jag saknar den ultimata GTI-bilen, Peugeot 205 GTI som saknade allt av bekvämlighet och säkerhetshöjande utrustning (bilar ska köras, inte åkas i)
Man måste inte köpa den tråkigaste varianten av en bilmodell såvida man inte är en fundamentalistisk miljöpartist. Om nu sådana överhuvudtaget kör bil...
Jag njuter hellre mina mil i en prestandabil än plågas i den politiskt korrekta varianten trots att jag kör både ecodriving och lagligt.
Min WRX klarar sig under 0.8 i snitt verklig förbrukning trots 300 hk och massor av latent performance.
Så vad vore livet utan BMW M-series, Subaru WRX, Mercedes AMG, Peugeot 208 GTI, VW Golf GTI, Audi S-series?
Inget!
Alla dessutom PRAKTISKA bilar som går att köra till ICA och Willys samt till barnens fritidsaktiviteter, återvinningsgården eller till vinterskidorten.
För att inte tala om de riktigt skojiga bilarna som är fullständigt politiskt inkorrekta, Ferrari, Lamborghini, Porsche (yes, den går också använda som åretrunt-bil) ..
Hade jag kunnat tänka mig en tvåhjulsdriven bil (not!) så vore en Peugeot 208 GTI varit ett gott alternativ. Nej förresten, då skulle den vara bakhjulsdriven.

#4
2013-06-12 11:56

Även jag drar mig till minnes den gamla klassiska 205 GTI. Var faktiskt på vippen att köpa en sådan nyligen. Det var en cabriolet i ett utmärkt fint skick (nästan ingen rost heller vilket är ovanligt). Dock tyckte min andra hälft inte att det var en lika trevlig ide, eftersom vi redan har tre bilar hemma på garageuppfarten. Men fortfarande tycker jag att 205:an är en klassiker och jag skulle gärna köpa en sådan i framtiden.

Däremot är jag inte lika förtjust i 208 GTI. Jag har visserligen inte provkört den men på något sätt känns den inte lika originell som den klassiska varianten. Dessutom är jag fortfarande tveksam till nyckelns placering vid en krock - även om jag inte undersökt det exakta förhållandet närmare (det är ju ett NCAP-krav men det innebär inte att dess placering är bra för den sakens skull).

Så tyvärr tror jag inte att Peugeot kommer att lyckas att upprepa sin föregående succé med 205:an med den nya 208. Tvärtom lär nog tvärtom de franska skattebetalarna (som står för fiolerna) snart tröttna och då kommer PSA inte kunna överleva, i alla fall inte i nuvarande tappning. Förvisso tråkigt, framförallt kommer jag att sakna Citroen. Men med bristfälliga produkter når man inte köparna och framförallt - man klarar inte av att betala sina investeringar (utan det låter man skattebetalarna göra istället). På lite längre sikt är marknaden urskiljningslöst hård mot sådana företag, det slutar med konkurs.

Därför bör man som köpare noggrant överväga om man är beredd att riskera sina pengar i och med ett köp av en PSA-produkt. För om bolaget fortsätter i nuvarande tappning, d.v.s hålls under armarna av en redan hårt skuldsatt statsapparat (franska staten) så finns risken för att bolaget går i konkurs i samband med en större ekonomisk härdsmälta (och där är Frankrike troligtvis redan idag). De konsumenter som då köpt sig en ny Peugeot lär då också få se rätt stora värdefall på sin bilar - och det är förstås inte särskilt upplyftande. Ur det perspektivet är det nog därför bättre att välja en VAG, Ford eller Hyundai istället.

MVH AL

#5
2013-06-12 12:10

En riktig GTI, liten o tuff.
Synd det inte finns bakdörrar.
Men annars säkert en fullträff.

#6
2013-06-12 12:36

En tämligen onödig bil egentligen men snygg och förvaltar sitt arv väl. :) Om man nu ändå ska ha en snabb bil med många hästkrafter så kan det ju vara en fördel att den är liten för denna drar ändå inte så mycket bränsle och det mindre formatet gör den mer resurssnål i tillverkningen än större bilar vilket Jorden tackar för.

#7
2013-06-12 13:47

Finns många bilar som är onödiga men folk köper dem i alla fall.

#8
2013-06-12 16:15

En onödig bil som dessutom ser nödig ut är ju Citroens Picasso :)

#9
2013-06-12 17:53

Förstår inte vad tillverkarna av dessa bilar (och de i storleksklassen över) har emot femdörrars-karosser. De drar nog den där ramsan om vridstyvhet och annat bullshit. Tror de skulle sälja mer om de fanns som sådana. I lilla klassen finns väl ingen. I nästa storlek så är det väl Mazda3 och Focus som finns i lattjoversioner som fortfarande är användbara. Snålt.

Nåväl - den är mumsig lilla 208an. Synd att besudlat den med den röda smäckiga plasten innuti. Må gud bevare dem för att de satt dit konventionella vackra avgasrör som inte sitter i mitten ;)

#11
2013-06-12 20:05

Peugeot har ju haft 5-dörrars av 308 GTi och det kan bli så att nya 308 också kommer som 5-dörrars GTI. Men den mindre modellen är 3-dörrars och jag tror att det beror på tradition. 205 GTi var 3-dörrars. Det signalerar sportighet. Men de större modellerna har Peugeot haft med fler dörrar ja. 309:an fanns ju 5 dörrars som SX som var en sportig version exempelvis även om de hade sportiga 3-dörrars också.

#12
2013-06-12 20:34

AL skriver: "Även jag drar mig till minnes den gamla klassiska 205 GTI. Var faktiskt på vippen att köpa en sådan nyligen."

Hur kan du ha övervägt det när den inte hade autobroms?

"Så tyvärr tror jag inte att Peugeot kommer att lyckas att upprepa sin föregående succé med 205:an med den nya 208."

På grund av att du inte gillar nyckelns placering?
Nu bör vi ju känna till att 208:an är den tredje mest sålda bilen inom sitt segment i Europa så bilen är en succé.

"Tvärtom lär nog tvärtom de franska skattebetalarna (som står för fiolerna) snart tröttna och då kommer PSA inte kunna överleva, i alla fall inte i nuvarande tappning."

AL, du bortser helt från att PSA-gruppen gick med 505 miljoner Euro i vinst år 2011 och var skuldfria. Lån löper normalt på fler år än ett och därför finns knappast en förväntan hos de franska skattebetalarna att PSA-gruppen ska betala tillbaks ett lån redan efter ett år.

"För om bolaget fortsätter i nuvarande tappning, d.v.s hålls under armarna av en redan hårt skuldsatt statsapparat (franska staten) så finns risken för att bolaget går i konkurs i samband med en större ekonomisk härdsmälta (och där är Frankrike troligtvis redan idag)."

Det är intressant AL att du förväntar dig att ett stort företag som PSA går i konkurs bara för att år 2012 var ett dåligt är fast PSA gjorde bra vinst år 2011 och inte hade några skulder till staten då. Till skillnad från dig tror jag att det ska mer till än ett förlustår för att ett stort företag går omkull.

PSA-gruppens verksamhetsberättelse från år 2011 och 2012 finns att hämta hem på deras hemsida i ekonomisektionen. Visst har de sjunkit 2012, men vi får inte glömma bort att det finns flera ljuspunkter i rapporten och en sådan är den kinesiska marknaden där PSA-gruppen växer stadigt och de säljer 4 gånger så många bilar som Volvo gör. Även i år ökar PSA-gruppens försäljning utanför Europa vilket följaktligen helt följer planen att göra sig mindre beroende av den europeiska marknaden. PSA budgeterar med att bilmarknaden i Europa sjunker ytterligare några procent.

Anledningen till att PSA-tappar i Europa handlar inte om undermåliga produkter utan förklaringen är att PSA-gruppens hemmamarknader och nyckelmarknader går dåligt ekonomiskt vilket drabbar alla som säljer på dessa marknader - Sydeuropa som Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Grekland. Arbetssökande har inte pengar att köpa en ny bil.

Vi bör också komma ihåg att 301 och C-Elysée kraftigt ökar sin försäljning och fabriken i Spanien anställer fler arbetare och ökar produktionen och kör fler skift. Dessa modeller har lyckats utmärkt i bl a forna Östblocket och i Grekland och Turkiet. (de är sedanmodeller och tas inte in till mellan- och nordeuropa då PSA anser att mindre sedanmodeller inte har en marknad här).

Snart börjar nya C4 Picasso II och 308 II rulla ut från fabrikerna vilket kommer att öka konkurrenskraften hos PSA-gruppen här i Norden bland annat.

#13
2013-06-12 21:39

Jag hade en gång en 205 GTI...det var den roligaste bil att köra jag haft och den i särklass sämsta bil att äga.

Fläkten var alltid igång, gick ej stänga av.
När man satte igång elsitsen eller elbakrutan så sjönk motorvarvet rejält.
Växellådan hade förmodligen aldrig testats i kallt klimat.
När tempen sjönk under -10 grader så fick man hålla kvar växelspaken i lägena annars hoppade de ur.
Vevhusventilationen frös så motoroljan trycktes ut.
Hela instrumentpanelen lät som en gnisselkonsert.

Förutom dessa små petitesser så var bilen kul att köra,,,de gånger den ej stod på verkstad.
Efter ett halvår och 1400 mil så byttes den bort, mot en Golf Gti. Den var inte lika kul att köra, men man kunde köra den jämt :)

Nuförtiden är nog Peugeoterna bättre, men förmodligen inte lika kul att köra :)

Oj, glömde säga att 205.an köptes ny... 1985

#14
2013-06-12 21:39

328i: placeringen av instrumenten är inte obegriplig, den fungerar bättre än konventionell placering, i alla fall för mig.

#15
2013-06-12 21:42

Peter E:jag hade en Golf GTI av årgång -84, krånglade jämt, men var f-bannat kul att köra, så det var nog inte bara Peugeot som led av taskig kvalitet på den tiden... :)

#16
2013-06-12 21:50

Jag beklagar att du var missnöjd med din 205:a Peter E. Jag kan respondera med en 205 XS av 1987 års modell köpt ny och som faktiskt fungerade väldigt bra. De problem du beskriver fanns inte med denna. Fungerade ypperligt på vintern. Jag tyckte särskilt om den steglösa fläkten och den ljusa trevliga interiören med ratten och trevlig färgsättning överlag. Ljusgrått på ovansidan och mellangrått i övrigt. Lite tråkigt att Peugeot har frångått denna ljusa färgskala. Och så solluckan där man sköt bakåt med ett enkelt handgrepp. En skön och trevlig bil. Väldigt pigg för sin 14 motor på 72 hästar. Och den kunde tas för en GTI, iaf lite på håll. Denna var 3-dörrars (5 dörrars hette SX men som jag minns såldes inte SX av 205:an i Sverige).

#17
2013-06-12 21:58

Jo fläkten var steglös men kunde ej stängas av.

Min 205.a var ju en tidig så de fick väl bättre ordning på de sen.

#18
2013-06-13 01:00

Nu skrev jag inte att en 208 går bort för mig på grund av dess nyckelplacering Raphael. Jag skrev att jag inte tycker att den förmedlar samma känsla som den äldre 205:an gör. Och tanken med en 205 cabriolet är att den skall vara en entusiastvagn som rullar några hundra mil varje år. Då kan jag klara mig utan autobroms (och krockkudde). 205:an skall jag ha som en hobbybil att skruva med i garaget, inget annat.

I fallet PSA är jag överens med Raphael om att deras strategi troligtvis är den rätta, d.v.s att satsa sig ur krisen. Nya produkter är där förstås en förutsättning. Men det jag funderar över är om det räcker till och hur länge de franska skattebetalarna accepterar ytterligare stödåtgärder? Det tror jag kan vara avgörande - inte minst för en presumtiv bilköpare. Har Raphael sett några känslighetsanalyser? Vad händer om Kina-marknaden sviktar - eller om krisen i EU ytterligare förvärras? Vad händer om även Frankrike tvingas att underlåta sig ECB:s krav? Kan Frankrike då även fortsättningsvis ställa upp med krislån? Jag betvivlar det och vi kan ju konstatera att det ytterligare skulle förvärra situationen för PSA. Och hur ser PSA-gruppens soliditet och skuldsättningsgrad egentligen ut? Hur stor del av verksamheten finansieras med egna respektive lånade medel?

Vad gäller lån har de olika löptid och ett företag av PSA:s storlek har aldrig varit skuldfritt (redovisningstekniskt ses en vinst -eller det egna kapitalet - egentligen som en skuld till ägarna). Raphael menar nog lånen till de franska skattebetalarna och där har jag inga kunskaper om vilka villkor som den franska staten stipulerat för PSA. Men en sak vet jag och det är att när det finns politiska intressen med i spelet (vilket i stort sett all biltillverkning lyder inunder) så kan kartan snabbt ändras. Därför skulle jag personligen inte våga köpa mig en bil från PSA, trots att jag faktiskt i grunden har en viss förkärlek för Citroen (framförallt dess gashydrauliska fjädring - en Activa är ett annat alternativ till 205:an ovan) ...

Men som sagt: Jag tror att många inköpare drar öronen åt sig innan de inhandlar produkter från PSA idag. Risken för ett stort värdefall är för stort.

MVH AL

#19
2013-06-13 09:57

AL, en 205 GTI är ju en rullande dödsfälla och den har allt som du sågar bilar för:

* Den är liten och har ingen deformationszon
* Den saknar airbag
* Den saknar autobroms och bältessträckare
* Den är en Peugeot och du sågar alltid Peugeot
* Den har en nyckel invid rattstången

Den är raka motsatsen till allt det du annars skriver på forumet. Är inte en 205:a att likna vid en likkista som man dör i, du är ju ändå enligt dig själv en säkerhetsexpert?! En säkerhetsexpert som åker omkring i en småbil från 80-talet. "Lev som jag lär inte som jag lever". Har du hört talas om "walking the talk" AL? Jag tycker du ska reflektera över det.

"Jag skrev att jag inte tycker att den förmedlar samma känsla som den äldre 205:an gör."

Har du provkört 208:an så att du vet det?

"Men det jag funderar över är om det räcker till och hur länge de franska skattebetalarna accepterar ytterligare stödåtgärder?"

AL, som jag skrev så gick Peugeot med vinst 2011 på 505 miljoner euro och hade inga skulder till staten. Peugeot backade sin försäljning år 2012 och tog lån från staten för att omstrukturera företaget och matcha en europamarknaden som troligen kommer att fortsätta ligga på låga nivåer även i framtiden.

Peugeot räknar med vinst 2015-2016. Detta innebär då att de kan betala av lånet efter bara 3-4 år. Detta är väldigt kort tid för ett lån!

"Vad händer om Kina-marknaden sviktar - eller om krisen i EU ytterligare förvärras?"

AL, när det gäller EU marknaden så räknar Peugeot med att krisen inom EU förvärras. De har budgeterat för det. De satsar alltså på att gå med vinst med en ännu sämre bilmarknad i Europa än idag. Detta finns tydligt i deras verksamhetsberättelse, detta är inget hemligt utan är helt officiell information till PSA-gruppens aktieägare som är öppet och tillgängligt för vem som helst att läsa.

Och när det gäller Kina så är det en fråga som man kan ställa till alla företag som har en stor Kina-försäljning - som VW-gruppen. Vad händer med VW om Kina och USA-marknaderna sviktar? Det är ju dessa marknader som VW är beroende av, det är ju dessa marknader som gör att VW fortfarande går med vinst. På Europa-marknden har VW sjunkit som de andra, det är andra marknader som bär upp dem.

"Vad händer om även Frankrike tvingas att underlåta sig ECB:s krav? Kan Frankrike då även fortsättningsvis ställa upp med krislån?"

Du förutsätter alltså att Peugeot behöver fler lån än de redan har tagit, och då undrar jag vad ditt faktaunderlag är för det påståendet. Jag kan nämligen inte se att de behöver fler lån, utan att dagens lån räcker för dem för att göra sina omstruktureringar och fortsätta sin plan så att de inom 3 - 4 år går med vinst och kan börja betala tillbaks lånen. Men även om de mot förmodan skulle behöva låna av franska staten igen så tror jag knappast att franska medborgarna har problem med det då de stödjer sin bilindustri. Frankrike har en stark fackföreningsrörelse som pressar staten att låna ut pengar och dessa är även regeringens väljare. Det är på grund av omsorg om sina väljare som staten lånar ut pengar. Detta är viktigt för att förstå situationen i Frankrike.

Den stora försäljningen av C-Elysée och 301 ligger t o m över budget, den har lyckats bättre i Ryssland, Turkiet m fl marknader än PSA-gruppen har räknat på. Även försäljningen i Kina går bättre än budget.

År 2011 så hade PSA-gruppen inga skulder till franska staten utan var helt skuldfria och de gick med flera hundra miljoner Euro i vinst. Detta är knappast ett tecken på ett döende företag! Du dömer ut ett företag på grund av ett dåligt år (2012).

För Saab tog det mer än 30 år att gå konkurs, det är betydligt mer än ett år. Jag anser det vara helt orimligt att döma ett företag som konkursfärdigt på grund av ett dåligt år. Se på Opel, de har gjort förlust i fler år än PSA och de lever fortfarande.

Se på Ford Europa, de gjorde storförlust i Europa år 2012 och stänger fabriker. Eftersom förluståret 2012 räcker för att göra konkurs enligt AL så kommer då givetvis Ford att gå i konkurs snart. Och så vidare, och så vidare.

#20
2013-06-13 10:21

AL, du har ju skrivit att rundslagningsolyckor är vanligt förekommande i Sverige och därför är det av yttersta vikt att en bil har gardinairbag. Du får gärna förklara hur detta går ihop med dina tankar om cabriolet.... Var finns gardinairbag i en cabriolet?

#21
2013-06-13 16:50

Raphael, have mercy...

#22
2013-06-13 17:29

Vi får hoppas för Peugeots skull att 208.an inte förmedlar samma känsla som 205... :)

#23
2013-06-13 20:06

Peter E, det beror nog på vad det är för känslan från 205 som man söker... :)

#24
2013-06-13 22:21

Jag skulle i alla fall inte rekommendera någon jag känner att köpa en PSA-bil med tanke på den ekonomiska risken m.a.p. koncernens och franska statens prekära läge.

Bortsett från det, så är det säkert en kul bil att fräsa runt i. Men som sagt...

#25
2013-06-13 23:15

Om man inte ska köpa ett fordon pga att det anses vara en "ekonomisk risk" bara för att företag som gick med 505 miljoner euro i vinst år 2011 har redovisat ett förlustår 2012, ja då är det rätt mycket man ska passa sig för att köpa om det nu är så känsligt med ett enda förlustår. Saab redovisade förlust under större delen av sin levnad och de sålde en hel del bilar trots alla förlustår. Att köparna inte kom berodde troligen på andra faktorer än att de gick med förlust år efter år. Ford Europa redovisar förlust, Opel redovisar förlust. Seat har redovisat förluster i flera år, inklusive förlust år 2011.

Och Volvo gick egentligen med stor förlust förra året, så köp ingen Volvo - de är konkursfärdiga! (det är ren bokföringsteknik som gjorde att de inte redovisade förlust - de "sålde" teknik till sig själv och därmed kunde redovisa en intäkt som de egentligen inte hade...).

De amerikanska tillverkarna gick dåligt och redovisade förluster, men nu går de bra igen! Chrysler, Ford och GM i USA går väldigt bra. (det är de europeiska verksamheterna som går dåligt). Men visst kan allt hända. Räcker med att USA marknaden dyker så blir det på annat vis. Och om Kina-marknaden dyker så tappar VAG-gruppen sin inkomstkälla och då kan de vara konkursfärdiga.

Vill du vara säker - köp aldrig någonting! :)

#26
2013-06-14 01:13

Raphael har ett väldigt kort och framförallt selektivt minne. Han glömmer nämligen så påpassligt av de 75 miljarder som PSA fått i stöd år 2010 - för att utveckla "miljövänlig teknik".. Han kan heller inte redovisa PSA-gruppens nyckeltal som jag efterfrågade, trots att han påstår sig ha läst deras ekonomiska redovisning. Men en sak undrar jag faktiskt över Raphael: Var inte du företagsekonom eller har jag missuppfattat?

Traditionellt sett brukar mångmiljardförluster ta några år att bromsa. Samma sak med nya produkter. De genererar sällan överskott i introduktionsfasen. Jag tror därför att bedömningen om 3-4 år är korrekt, och rent av i underkant.

Om den franska hemmamarknaden havererar ytterligare lär företaget snabbt hamna i nya problem. Det här gäller särskilt om skuldkrisen förvärras, både i hemlandet som på resterande marknader. Blir det riktigt illa så lär Frankrike hamna i samma problem som både Spanien, Grekland och Portugal. Då kommer inte ECB tillåta den franska staten att subventionera sin inhemska bilindustri (med lånade pengar), med eller utan protektionistiska argument eller fackföreningar. Tvärtom skulle ECB istället kräva att PSA får klara sig själva. Så den dagen som Frankrike tvingas underkuva sig ECB - och den dagen kommer med högsta sannolikhet - försvinner PSA:s sista livlina. Hur skall man då finansiera sin verksamhet? På den öppna marknaden får man uppenbarligen inga lån, trots att företaget enligt Raphael tydligen mår bra ekonomiskt. :-)

En 205 är mycket riktigt ingen säker bil. Det är egentligen inte en 208 GTI heller med dess förhållandevis låga vikt (kontra medelbilen), därtill har även en 208 korta deformationszoner. Men jag kan acceptera 205:ans brister mot den känsla som bilen lyckas förmedla. Och bilen kommer ju enbart att rulla mycket korta sträckor i låga hastigheter och med en utvilad förare vid ratten så jag överlever nog...

Och jag sågar inte alltid Peugeot, de produceras av någon anledning och 508 går enligt uppgift tyst. Däremot är jag ingen fanatiker och skygglappsförsedd fundamentalist som okritiskt hyllar allt som ett specifikt företag lanserar till skyarna, enbart baserat på varumärket. Jag föredrar istället att fokusera mig mot den faktiska produkten och dess konkreta tekniska egenskaper. För mig är Raphaels uppträdande här i spalterna att agera inskränkt - dessutom försämrar det konkurrensneutraliteten och marknadens funktionssätt. Men var och en är förstås salig sin tro.

MVH AL

#27
2013-06-14 07:56

Jag brukar tycka att Raphael emellanåt upprepar sig, men nu kommer AL och tjatar än en gång och en konkursmässig stat som håller ett ännu mer konkursmässigt företag under armarna. Vi har läst det nu och "analysen" blir inte mer sann för att den upprepas.
I de senare kommentarerna finns påfallande många "om" - direkta eller indirekta.

Jag gillar bilen men är lite för praktisk för att gilla bara två dörrar.
Däremot gillar jag inte den påhängda grillen, som en kromad tandställning. Den borde kunnat integreras mer.

Att den äldre bilen ofta uppfattas som mer ursprunglig och rolig kan också kallas - nostalgi.

#28
2013-06-14 10:43

AL, du har ett selektivt minne när du bortser från att år 2011 så redovisade PSA-gruppen en vinst på 505 miljoner euro och de var skuldfria gentemot franska staten. De lån som PSA-gruppen hade fått tidigare av den franska staten var fullständigt betalade år 2011 och detta var t o m i förtid, innan lånen förfall.

"In another sign of improving health at the large French automakers, the government said on Friday that PSA Peugeot Citroën and Renault would repay ahead of schedule the billions of euros in state loans provided during the financial crisis."

http://www.nytimes.com/2011/04/23/business/global/23auto.html?_r=0

Men 2012 blev ett dåligt år och då var det dags att låna igen, det vet vi om.

När det gäller den franska hemmamarknadens eventuella fortsatta fall så påminner jag återigen om det jag redan skrev - nämligen att PSA-gruppen har budgeterat för en ytterligare försämring av bilförsäljningen i Europa, givetvis inklusive den franska hemmamarknaden. PSA-gruppen har inte levererat en glädjekalkyl för kommande år utan räknar med att den europeiska bilmarknaden är i fortsatt kris och planen är att gå med vinst inom den nära framtiden även på en ytterligare sjunkande europeisk bilmarknad. Detta finns i PSA-gruppens officiella verksamhetsberättelse för sina aktieägare. Det är alltså inga hemligheter.

Om den europeiska bilmarknaden inte utvecklar sig så dåligt som PSA-gruppen förväntar sig och räknar med, så kommer PSA-gruppen att generera vinst snabbare och vara ännu mer solida givetvis.

Du förutsätter att PSA-gruppen behöver fler lån från franska staten, men det är din personliga domedags spekulation och inte något som avspeglar sig i fakta. Tvärtom finns det många ljuspunkter för PSA-gruppens fortsatta utveckling, varav jag redan har nämnt flera stycken (och som också finns i deras verksamhetsberättelse).

Detta skrev jag redan tidigare AL så det du skriver nu har jag redan svarat på tidigare. PSA-gruppen är förberedda för att den europeiska bilmarknaden faller ännu mer.

Jag avslutar med reflektionen att det inte är trovärdigt för en säkerhetsexpert att köra omkring i en cabriolet från 80-talet som strider mot allt det säkerhetstänk som säkerhetsexperten annars vanligen sågar Peugeot för. Hur var det nu med rundslagningsskyddet som var en av de vanligaste och farligaste olyckorna i Sverige? Borde inte en säkerhetsexpert föregå med gott exempel ? Och när det gäller Peugeots tidigare säkerhetsarbete så ber jag att få påminna om Peugeot VSS från 1974.

Jag finns i detta forum AL bl a för att balansera upp dina onyanserade, polariserande och ständiga sågningar av sydeuropeiska bilar. Jag visar upp den information du bortser från eller "glömmer" att berätta.

#29
2013-06-14 11:24

"Traditionellt sett brukar mångmiljardförluster ta några år att bromsa."

Källa till det påståendet tack!

"Samma sak med nya produkter."

Din vetenskapliga källa till det är?

"De genererar sällan överskott i introduktionsfasen."

Enligt vilken vetenskaplig källa och professionell bedömare?

"Då kommer inte ECB tillåta den franska staten att subventionera sin inhemska bilindustri (med lånade pengar), med eller utan protektionistiska argument eller fackföreningar."

Och din källa till detta är?

"Tvärtom skulle ECB istället kräva att PSA får klara sig själva. Så den dagen som Frankrike tvingas underkuva sig ECB - och den dagen kommer med högsta sannolikhet - försvinner PSA:s sista livlina."

Och din vetenskapliga referens till det är?

#30
2013-06-14 12:51

Så egentligen går det ganska bra för PSA, det är bara vi som inte fattar det!

#31
2013-06-14 12:55

Tömmer man sina konton så fort som Peugeot gör, så kommer ättestupa allt närmare.

"Still the company is burning through 200 million euros a month, and cannot sustain that. "

http://www.euronews.com/2013/04/29/peugeot-citroen-aulnay-plant-closure-moves-nearer/

Så min rekommendation kvarstår.

#32
2013-06-14 13:45

Nu trodde jag att Raphael hade lite koll på ekonomiska nyckeltal och hur man läser en balansräkning (han skrev att han tagit del av PSA-gruppens ekonomiska rapport). Men eftersom han vägrar att återge nödvändiga tal, liknande dem som jag efterfrågade tidigare, så får vi väl utgå från att nyhetsrapporterna stämmer, såsom det som Audi refererar till här senast. Det verkar dessutom rimligt att PSA-gruppens ekonomi inte är speciellt sund eftersom företaget måste vända sig till staten för att få fram nödvändiga lån. Hade man haft ordning på finanserna skulle man annars kunnat finansiera sin omstrukturering med hjälp av bankerna. Men uppenbarligen är så inte fallet här och då ligger det troligtvis en hund begraven någonstans.

Sedan borde både Raphael och Roy känna till att alla långivare gör en känslighetsanalys. Man kalkylerar helt enkelt med olika tänkbara scenarier och vilka konsekvenser det ger på återbetalningsförmågan (det är också en del av risken - även kallat ränta). Sådana (stresstester) är att Kina-marknaden backar, att Frankrike tvingas att söka nödlån hos ECB (vilket kommer att dra ner den inhemska efterfrågan ytterligare) med mera. Hur dessa känslighetsanalyser ser ut hos PSA har jag inga kunskaper om, det var därför som jag frågade Raphael (som ju i princip driver tesen att PSA har en god ekonomi) om sådana uppgifter.

Raphael känner tydligen heller inte till hur Boston-matrisen ser ut och dess koppling till PLC (produkternas livscykel). Det trodde jag lite dumt att han gjorde - eftersom jag utgick från att han var företagsekonom. Men enligt denna matris så når man inte lönsamhet hos en produkt i introduktionsfasen eller avvecklingsfasen heller för den delen. PSA sjösätter ju nu ett nytt produktprogram och följaktligen tar det ett par år innan det ger utdelning och förlusterna avtar. Därför tror jag att PSA:s egen bedömning att man når lönsamhet först 2016 är korrekt (förutsatt att man klarar sig fram till dess och att allt går enligt plan).

ECB har ställt rätt hårda krav på både Grekland som Spanien i samband med nödlån. I princip är dessa lån av traditionell neoklassisk karaktär med avregleringar och besparingar (Raphael ville ha en vetenskaplig källa - neoklassikerna är så att säga grunden inom ekonomisk teoribildning). Om Frankrike tvingas underkuva sig ECB kommer denna senare förstås ställa samma krav på Frankrike som man gör på andra låntagare och där är det svårt att få in subventioner till bilindustrin. En subvention är nämligen ett rakt motsatt förhållande till neoklassisk tillväxtteori (den så kallade "osynliga handen" även kallat - marknadens aktörer skall sköta sig själva).

Hur det kommer att gå lär vi snart få veta.

MVH AL

#33
2013-06-14 13:48

Artikeln frågar: "Vad tycker du om Peugeot 208 GTi?"

Svaren handlar om Europas ekonomiska problem.

Är det inte fel svar då?

Gentlemen: återvänd till artikeln, tack!
Det finns andra forum som är lämpade för Europas problem.

#34
2013-06-14 16:35

Nej men killar.

Ni måste ju tänka på PSA ur ett logiskt resonemang sprunget ur det filosofiska tänkandet formulerat av en viss Edmund Husserl.

Då först, och endast då kommer ni förstå varför PSA kommer gå starkare ur varje tänkbar *kris' som rent logiskt inte kan inträffa om man ser på det från ett håll som är präglat av ett fenomenologist sätt att se logiskt på saker.

Då först kommer ni se ljuset :)

#35
2013-06-14 16:44

Ha ha Peter E...

Synd bara att bankerna inte förstått detta. Då skulle de nog mer än gärna låna ut pengar till PSA.....

MVH AL

#36
2013-06-14 17:17

Positiva nyheter?
"PARIS -- Peugeot will double production of the 2008 small SUV in France to meet higher-than-expected demand, brand head Maxime Picat said.

PSA/Peugeot-Citroen's plant in Mulhouse, eastern France, will make 10,000 units of the 2008 a month, up from 5,000, Picat told the Automotive News Congress here on Wednesday."

Själv anser jag att 208 GTi är den roligaste bilen jag fått ratta på väldigt, väldigt, väldigt, väldigt länge! Den är inte stenhård som nästa alla andra likadana bilar men är ändå otroligt kul att köra i kurvorna! Var rädd att den skulle svaja som den mjuka normala 208:an men som tur hade jag fel. Provkör och njut!

#37
2013-06-14 17:38

AL, jag har koll men det åligger inte en opponent att lägga in sin egen förförståelse när man opponerar på en som försvarar sina uttalanden.

"Men eftersom han vägrar att återge nödvändiga tal, liknande dem som jag efterfrågade tidigare, så får vi väl utgå från att nyhetsrapporterna stämmer"

AL, jag har gett dig referensen - Det är Peugeots verksamhetsberättelser och de finns att ladda ner från PSA-gruppens hemsida, ekonomisektionen. De är på engelska så även den som inte kan franska kan läsa dem. Om du är intresserad så finns rapporterna där inklusive prognosen framåt och deras budget och ekonomiska plan för framtiden. I detta finns även tillväxten på marknader utanför Europa. Jag kan särskilt rekommendera den första kvartalsrapporten för i år 2013 som visar en stark tillväxt och ökning på den kinesiska marknaden för PSA-gruppen.

"Hade man haft ordning på finanserna skulle man annars kunnat finansiera sin omstrukturering med hjälp av bankerna."

Din referens och källa till det?

"Men uppenbarligen är så inte fallet här och då ligger det troligtvis en hund begraven någonstans."

Din källa och referens på att det är "uppenbarligen är så inte fallet här"?

"Sedan borde både Raphael och Roy känna till att alla långivare gör en känslighetsanalys."

Jag känner till det, men vad är din referens och källa på att de gör det?

"Man kalkylerar helt enkelt med olika tänkbara scenarier och vilka konsekvenser det ger på återbetalningsförmågan (det är också en del av risken - även kallat ränta)."

Din referens och källa på det?

"Hur dessa känslighetsanalyser ser ut hos PSA har jag inga kunskaper om, det var därför som jag frågade Raphael (som ju i princip driver tesen att PSA har en god ekonomi) om sådana uppgifter."

AL, du har inte frågat mig om känslighetsanalyser tidigare du har inte nämnt känslighetsanalyser tidigare än nu. Så nu talar du inte sanning. Jag har inte drivit tesen att PSA har en god ekonomi, jag är fullt medveten om att de har en dålig ekonomi just nu på grund av 2012. Däremot är det min personliga övertygelse att de klarar krisen och jag ser många ljuspunkter i deras verksamhetsberättelse - jag har redan beskrivit dem tidigare.

"Raphael känner tydligen heller inte till hur Boston-matrisen ser ut och dess koppling till PLC (produkternas livscykel)."

AL, det är intressant att du menar att opponenten på dina uttalanden inte känner till saker och ting bara för att opponenten i detta fall ber dig om din referens. När jag opponerar i akademiska sammanhang så handlar det inte om vad jag känner till, utan det handlar om att den jag opponerar på ska kunna redovisa sina referenser och källor. När du står och försvarar din akademiska uppsats och opponenten ber om en referens till ett påstående du gör i din uppsats eller avhandling, då säger du alltså till din opponent att opponenten "tydligen inte känner till att"... ? Ärligt talat AL, med ett sådant beteende är jag förvånad över att du ens har tagit några akademiska meriter för ett sådant beteende accepteras inte i akademiska sammanhang!

" Det trodde jag lite dumt att han gjorde - eftersom jag utgick från att han var företagsekonom."

Jag har utbildning i företagsekonomi och därför kan jag också värdera dina källor när du väl lämnar dina källor och referenser till dina påståenden.

"Men enligt denna matris så når man inte lönsamhet hos en produkt i introduktionsfasen eller avvecklingsfasen heller för den delen."

Ge din källa och referens!

"PSA sjösätter ju nu ett nytt produktprogram och följaktligen tar det ett par år innan det ger utdelning och förlusterna avtar."

Din källa och referens till det uttalandet?

"ECB har ställt rätt hårda krav på både Grekland som Spanien i samband med nödlån."

Det stämmer, men du uttryckte påståenden om Frankrike. Vad är din källa och referens till vilka krav de skulle ställa på Frankrike?

"I princip är dessa lån av traditionell neoklassisk karaktär med avregleringar och besparingar (Raphael ville ha en vetenskaplig källa - neoklassikerna är så att säga grunden inom ekonomisk teoribildning)."

Det stämmer att jag vill ha en källa och referens, jag väntar fortfarande på att du ska ange den. Ge mig länkarna till ditt referensmaterial, ge mig en käll- och litteraturförteckning!

"Om Frankrike tvingas underkuva sig ECB kommer denna senare förstås ställa samma krav på Frankrike som man gör på andra låntagare och där är det svårt att få in subventioner till bilindustrin."

Ge mig referenser och källor till det påståendet!

"En subvention är nämligen ett rakt motsatt förhållande till neoklassisk tillväxtteori (den så kallade "osynliga handen" även kallat - marknadens aktörer skall sköta sig själva)."

Och din källa och referens till det påståendet är?

#38
2013-06-14 17:45

Peugo, jag är helt övertygad om att 208 Gti är kul att köra. Skulle själv kunna tänka mig att testa.

Att Peugeot ökar sin produktion av 208 kommer inte som någon överraskning, det är säker en bra bil för målgruppen. Men samtidigt påskyndar man stängningen av en fabrik med 8.000 anställda. Så nog har man problem, men vi får väl hoppas man kommer tillrätta med dessa.

Sen Peugo, så tror jag att det finns någon här på forumet som gör tillverkare av franska och italienska bilar en stor otjänst. Men det är ju bara vad jag tycker. Vad tycker du?

#39
2013-06-14 18:01

Är av samma åsikt, det finns ett Forum där till höger för längre diskussioner.

#40
2013-06-14 18:13

Audi, det ingår i Peugeots omstruktureringsplan att stänga en fabrik ja. Anledningen är att PSA-gruppen räknar med en fortsatt dålig utveckling av den europeiska marknaden - alltså att den europeiska marknaden kommer att falla ytterligare. Detta finns i PSA-gruppens verksamhetsberättelse med budget och prognos och plan för framtiden, finns att hämta hem från PSA-hemsidan, ekonomisektionen.

Stängningen av denna fabrik ska ses i ljuset av att PSA-gruppen ökar produktionen i Kina. Nu under sommaren sätts produktionen igång av DS5 i Kina. Genom fabrikerna i Kina så ligger man nära den kinesiska marknaden och då PSA-gruppen ökar sin närvaro utanför Europa så satsar de mer resurser på att bygga ut fabrikerna utanför Europa, medan de alltså stänger en fabrik i Europa eftersom bilmarknaden i Europa sjunker.

Personligen ser jag det fullt logiskt rimligt att flytta tillverkningskapacitet från Europa till andra marknader som växer. En omstrukturering av tillverkningskapacitet från ett land till ett annat land behöver inte i sig vara ett tecken på att ett företag är illa ute, utan snarare reflekterar marknadens utveckling där europeer köper färre bilar och kineser köper fler.

#41
2013-06-14 18:42

Det finns många positiva nyheter om PSA, de finns tillgängliga för den som är öppen för att se det...
"PSA Peugeot Citroen, Europe’s second-largest car maker, has raised its sales target in China by 11% after demand rose more than expected in the first quarter, providing welcome relief to woes in its home region.

The French car maker plans to deliver 557,000 cars this year, up from its previous target of 500,000 because of robust demand for the Peugeot 3008 crossover and Citroen C4L sedan, Gregoire Olivier, the head of the company’s Asian operations, said in an interview on Saturday at the Shanghai Motor Show."
http://www.bdlive.co.za/world/europe/2013/04/22/peugeot-citroen-upbeat-on-sales-target-in-china-as-demand-rises

#42
2013-06-14 18:49

I artikeln som Raphael refererar kan man även läsa att:

1. PSA har en marknadsandel på just under 4 % i Kina nu.

2. "In markets such as this one, you need to have at least an 8% share to generate some cash," said Florent Couvreur, an analyst at CM-CIC Securities who recommends selling Peugeot shares."

Sälj aktierna, skriver han! Asagarv!

#44
2013-06-14 18:59

Peugeot ligger idag alltså över budget i Kina, det går bättre för dem än de har trott i sin egen affärsplan. Det tror jag personligen inte är någon nackdel för Peugeots framtida utveckling...

#43
2013-06-14 19:00

Audi, vi får inte glömma bort att trenden är uppåtstigande. PSA-gruppen har ökat sin försäljning i Kina under flera år i rad och nu lanserar fler produkter och ökar sin produktion. De har en långsiktig satsning på marknaden Jämför gärna PSA-gruppens försäljning med Volvos förhoppning om att sälja 200 000 bilar per år, år 2018. Jag lämnar frågan öppen efter vilken tillverkare som ligger bäst till just nu... och betänk nu att Volvo har en kinesisk ägare, men det verkar ju inte hjälpa dem på deras nya hemmamarknad. Du kan ju själv räkna på hur illa Volvo ligger till i Kina om det är dåligt att sälja över 500 000 bilar. Hur mycket säljer Volvo per år?

http://www.reuters.com/article/2013/06/03/us-china-autos-volvo-idUSBRE95215Q20130603

#45
2013-06-14 19:04

Hahah! Just som en annan "analyst" skrev att det ser bra ut för PSA! :D
Välj vem man vill "tro" på.

OT: Peugeot kom ut i dag med info om att RCZ-R (260 hästar ur 1.6l) kommer att produceras!

#46
2013-06-14 19:14

Min personliga åsikt i frågan är att man kan absolut vara skeptisk mot analytikers prognoser och man kan ifrågasätta vilken agenda de arbetar efter. Jag föredrar att gå efter företagets faktiskt information och ekonomiska rapporter till aktieägare. Jag litar mer på mig själv än aktierådgivare. :)

#47
2013-06-14 19:25

Jag är inte alls förvånad över att 208:an går bra på den europeiska marknaden.
I början av året så var den nr 1 i Europa i småbilsklassen:
http://3d-car-shows.com/2013/the-peugeot-208-leader-in-its-category-in-europe/

Och kanske bör förtydligas att det som Peugo skrev gällde 2008, inte 208. Alltså den nya lilla crossover-modellen som alltså har börjat bra fast den knappt rullat ut ur fabriken än... Men många har redan beställt den.

Analytiker räknar med att 2008 blir nr 1 i sitt segment och med Renault Captur som nr 2, med Nissan Juke och Opel Mokka/Chevrolet Trax som kommer efter. Nu är ju allt detta prognoser men vi får se hur det landar på i år.

http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130613/ANE/130619934/peugeot-will-double-output-of-2008-small-suv#axzz2WDETGbGF

#48
2013-06-14 20:24

PSA är desperata. Nu försöker man möjligen sälja sin del av Faurecia, även om värdet är näst intill noll. Faurecia är en OEM-leverantör till branschen.

Man är nu sannolikt tvungen att sälja aktier i egna bolaget för att hålla "grytan kokande".

Enligt Reuters: "But sources told Reuters Peugeot's financial situation has deteriorated to the point it would need to raise cash in coming weeks or months and a capital increase or asset sales were possible." Citatet är från den 30/5 i år.

http://www.just-auto.com/news/sources-say-psa-may-need-to-sell-shares_id134743.aspx

Det ser ju inte så värst ljust ut, eller hur?

Om man nu vill poängtera att Kina går bra, så ska man veta att, enligt analytiker så krävs det ca 8% marknadsandel för att gå plus där. Peugeot har f.n. under 4%, men ökar med ca 10% per år. Så, men den ökningstakten i åtanke, kan man möjligen påräkna en vinst på denna marknad år...... 2019. Bye-bye...

#49
2013-06-14 20:51

Audi, att trimma verksamheten ingår i PSA:s omstruktureringsplan. Jag anser inte att det är "desperat" att slimma verksamheten utan är tvärtom en nödvändighet för att anpassa kostymen efter en sjunkande europeisk bilmarknad.

Omstruktureringen går enligt plan (PSA 2013ff). Detta innebär att avtalen med facken är klara och lösta och man har lösningar för friställda arbetare i både Rennes och Aulnay.

Man har närmat sig GM-gruppen ytterligare och skapat en gemensam inköpsorganisation som är aktiv sedan februari 2013.

Utvecklingen har nya modeller mellan GM och PSA pågår för fullt - det gäller C-MPV och B-MPV på PSA-plattformar, samt nya B-MPV och ny B-gemensam plattform.

PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar, för 6:e året i rad!

Man räknar med att den europeiska bilmarknaden faller ytterligare 5 procent under 2013. År 2013 räknar PSA-gruppen med att 50 procent av intäkterna sker från utomeuropeiska marknader. Detta handlar inte bara om Kina utan även om Latinamerika, Ryssland och andra.

Man ökar försäljningen i dyrare segment, det blir en tonvikt på allt större bilar (med högre marginaler). I år räknar PSA med att 48 procent ska bestå av C och D-segmentet mot 45 år 2012 och 43 år 2011.

PSA-gruppen ökade sin försäljning i Kina med 31 procent första halvåret 2013. Nu till sommaren lanseras DS5.

---

Vad vi ser här Audi, det är ju faktiskt den att PSA har stora volymer i Kina och de tjänar pengar på dem redan idag. Genom ett tydligare fokus på dyrare bilar så ökar också intäkterna.

Källförteckning:
PSA (2013). "Q1 presentation", Paris: PSA

#50
2013-06-14 20:55

Jag konstaterar Audi att du inte har något annat att komma med än rykten och spekulationer. Det är inte fakta Audi. Lägg märke till första raden i din "nyhet": "may have to raise funds through a share sale as it burns through cash in a weak market, sources told the Reuters news agency."

Observera "may", och att det tydligen finns en "källa" som har pratat med Reuters. Och detta är vad du tror på Audi. Rykten och spekulationer. Var är faktan Audi? För inte så länge sedan så förekom ett rykte om att PSA var tvungna att göra en nyemission. Men hände det Audi, blev det något av det ryktet som du i bl a detta forum så kraftigt lyfte fram, hände det något? Nej Audi, den nyemission som du så kraftigt trodde på - den hände inte.

Hur är det med din källkritik egentligen?

#51
2013-06-14 21:04

Your turn Audi. :)

#52
2013-06-14 21:06

I dag är det den 14:e juni. Samma dag skriver Raphael: "PSA-gruppen ökade sin försäljning i Kina med 31 procent första halvåret 2013."

Det var ju alldeles förträffligt, eller hur? Framtiden finns idag;-)

Sen blir det ännu mer kul, jätte kul, så häng med här:

"Vad vi ser här Audi, det är ju faktiskt den att PSA har stora volymer i Kina och de tjänar pengar på dem redan idag. Genom ett tydligare fokus på dyrare bilar så ökar också intäkterna."

Ja, det låter ju bra, eller hur? Men sen kommer slutklämmen, håll i er:

"Källförteckning:
PSA (2013). "Q1 presentation", Paris: PSA"

2013, Q1............ alltså framtiden är här, eller var den där? 31:e mars 2013;-)

Men jag vill inte stanna vid detta; Raphael har ännu en fantastisk nyhet att bibringa oss mindre vetande, håll i er, här kommer den:

"PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar, för 6:e året i rad!"

Vad sägs om det, ni skeptikrrkr,, föråt, hjag ahr svåtrt att skriva.....

#53
2013-06-14 21:13

Förlåt, jag måste bara får repetera följande citat än en gång; "PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar, för 6:e året i rad!"

:-)

#54
2013-06-14 21:19

"I dag är det den 14:e juni."

Verkligen?

"Samma dag skriver Raphael: "PSA-gruppen ökade sin försäljning i Kina med 31 procent första halvåret 2013."

Jag ber om ursäkt Audi, jag skrev fel. Självfallet menade jag 1:a kvartalet 2013. Även den bäste kan skriva fel. Jag är människa! :)

"Det var ju alldeles förträffligt, eller hur? Framtiden finns idag;-)"

Vet du inte att jag är från framtiden? :)

#56
2013-06-14 21:32

Med tanke på PSA.s storlek så vore allt annat än en första plats ett misslyckande.. :)

#57
2013-06-14 21:33

Jag måste ånyo får bibringa mig er min lycka; det var så länge sen jag garvade så länge. Nåväl, här kommer det igen:

"PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar, för 6:e året i rad!"

Ber er notera utropstecknet, som liksom blir kronan över verket:-)

#58
2013-06-14 21:40

Audi, för att öka din glädje så skriver jag t o m med två utropstecken, det blir ju dubbelt så roligt!

Jag måste ånyo får bibringa mig er min lycka; det var så länge sen jag garvade så länge. Nåväl, här kommer det igen:

"PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar, för 6:e året i rad!!

Nu borde jag väl få ett pris, eller hur Audi? :) :) :)

#59
2013-06-14 22:04

Det är ju faktiskt oslagbart att ett bilmärke (eller f.ö. vem som helst som producerar vad som helst) skulle bli meriterad för sina patentansökningar. Detta argument slår nog de flesta rekord i ren dumhet jag ö.h.t. har sett/läst någonsin. Att en koncern eller för den delen ett enskilt företag skulle premieras över antalet patentansökningar, ja det trotsar all beskrivning. Möjligen skulle man kunna göra detta för att manipulera börskursen, men det vore sannolikt olagligt.

Men skillnaden mellan patentansökningar och beviljade patent är väl sannolikt inte bekant för PSA och därmed inte för Rapahel.

#55
2013-06-14 22:17

Audi, det stämmer att det i kvartalsrapporten står att PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar för 6:e året i rad. Siffran gäller 2012. Vi får se om de blir det även 2013 men eftersom de har varit det 6 år i rad så kan man tycka att chansen är stor att de blir det igen.

Det är ju roligt Audi att du tyckte att det var kul att de är nr 1, jag tycker också att det är kul!

(och ja, jag är medveten om att detta är ett skrivfel men eftersom jag inte får redigera inlägg för Audi så låter jag det stå kvar).

#60
2013-06-14 22:19

Audi, jag skrattar gärna åt mig själv för jag tar inte mig själv på särskilt stor allvar. Jag skriver fel ibland, särskilt på kvällen när jag är trött och det är sent då slarvar jag med korrekturen. Och eftersom du har så hårt attackerat mig så låter jag felen stå kvar, och så kan vi skratta och le tillsammans. Jag bjuder på det.

Du har helt rätt i att det var jättekul Audi, jag skrattar också. Väldigt festligt. :)
Men när du kallar det för "dumhet" så blir jag fundersam, då fastnar skrattet liksom. Vad menar du egentligen?

#61
2013-06-14 22:24

Om Raphael läser mitt inlägg 22.04 finns förklaringen till "dumhet" just där. Läs igen, Rahael, även om du är trött.

#62
2013-06-14 22:29

Och kom ihåg Audi, när vi skrattar så lever vi längre!
Det har jag tagit patentansökan på!!!

:) :) :)

#63
2013-06-14 22:33

Personligen har jag svårt att skratta åt "märkesfanatiker". Citatet är inte mitt, det kommer från Mattias Rabe på Teknikens Värld. Men jag kan skriva under på att det han påstår stämmer.

#64
2013-06-14 22:39

Audi, om vi tar det du skrev: "Det är ju faktiskt oslagbart att ett bilmärke (eller f.ö. vem som helst som producerar vad som helst) skulle bli meriterad för sina patentansökningar. Detta argument slår nog de flesta rekord i ren dumhet jag ö.h.t. har sett/läst någonsin.

Du förstår givetvis att jag menar beviljade patent och det är det som står i rapporten. Du förstår givetvis att det var ett skrivfel från min sida. För jag är trött, det är sent och jag skrev fel. Och du har skrattat åt det, jag har skrattat åt det. Vi har skrattat åt att jag skrev fel. Det är komiskt, jag håller med dig. Det är helfestligt.

Men det verkar som att du har tagit det som något annat än ett enkelt och komiskt skrivfel. Stämmer det?

#65
2013-06-14 22:52

Herre Gud: Raphael skriver: "Audi, det stämmer att det i kvartalsrapporten står att PSA-gruppen är etta i Frankrike gällande patentansökningar för 6:e året i rad. Siffran gäller 2012. Vi får se om de blir det även 2013 men eftersom de har varit det 6 år i rad så kan man tycka att chansen är stor att de blir det igen."

Sen kommer ...... och klagar på att jag inte förstår att det var ett skrivfel p.g.a. trötthet. Jag reserverar mig för just det där; trötthet. Suck.

#66
2013-06-14 23:15

Ja, visst var det roligt skrivet Audi? Helfestligt, jag skrattar fortfarande. :)
Det är roligt med skrivfel. Tack för att du upptäckte det så att jag fick chansen att skratta åt mig själv och dessutom bygga ut skämtet ytterligare för att vi skulle skratta ännu mer. Men jag förstår fortfarande inte din kommentar om dumhet... Vadå dumhet? Att göra ett skrivfel och skratta åt sig själv?
Är inte det en bra egenskap? Det tycker jag...

#67
2013-06-14 23:35

Så, nu kan man garva fritt. Man må var förlåten, men sannolikt inte jag.

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-france-s-leading-patent-filer-for-the-sixth-year-in-a-row

GARVAR! Raphael var trött;-)

#68
2013-06-14 23:44

GARVAR! Jag *älskar* din humor Audi. Helt underbart roligt. Helfestligt!
Du är en sådan störtskön typ Audi, man kan inte annat än gilla dig.
Toppen helt enkelt. Vilken härlig mysstund vi har du och jag nu, eller hur?!
:) :) :) :)
Kom med fler!

#69
2013-06-14 23:48

Raphael, det jag just ledde i bevis var att du inte kan förstå skillnaden mellan fanatism och saklighet. Det är just där du fallerar å det grövsta.

#70
2013-06-14 23:51

Du har gjort min kväll Audi, så här roligt har jag inte haft på länge! :) :) :)

#71
2013-06-15 00:01

Tja, det var nog en rätt kul kväll, minst sagt. Hoppas alla kollar in vad som egentligen hände. En "Märkesfanatiker" blev just "avklädd". Och då ska man veta att just ordet "märkesfanatiker" inte kommer från mig. Det är Mattias Rabe på Teknikens Värld som myntat uttrycket för..........

#72
2013-06-15 00:15

Audi, du menar att jag är fanatisk för att jag är trött och därmed korrläser dåligt?
Och så säger du att du har avklätt mig? Ok, jag erkånner mig skyldig - uselt av mig att vara trött och korrläsa dåligt. Vad ger du mig för straff? Varför hackar du på mig för att jag är trött och därmed korrläser dåligt? Jag har ju redan erkänt att jag är trött och korrläser dåligt, vi har skrattat åt det. Jag kan skratta åt mig själv. Kan du skratta åt dig?

Jag gör misstag när jag är trött ja Audi, jag är en människa. Ska jag be om ursäkt över det? Och att anklaga mig för att vara fanatiker är ett personangrepp!

#73
2013-06-15 00:29

Audi, min agenda i detta forum är att diskutera bilar och chilla om det. Din agenda verkar vara att hacka på mig. Du har ju t o m visat att du har sparat inlägg från mig som jag skrev i april och bara för några dagar sedan citerade du mig från april och så fick jag svara dig igen. Den uppmärksamhet du ger mig, din återkommande strävan att diskutera mig istället för bilar, är den verkligen hälsosam för dig? Är det tillåtet enligt forumets regler att du diskuterar mig hela tiden? Jag vill diskutera bilar, men jag försvarar mig när jag blir personligt angripen. Jag önskar att jag inte hade behövt det, jag önskar att inläggen kunde handla om bilar och inte en massa åsikter om personer. Det är för bilarna vi är här Audi, inte att tycka till om varandra. Det anser jag. Jag ber om ursäkt om jag har missförstått forumets syfte, jag trodde det var för bilar.

#74
2013-06-15 00:41

AL, det känns lite onödigt att peka ut just PSA när hela bilbranschen befinner sig i kris. Du begär dessutom lite väl mycket fakta från Raphael - fakta som han rimligen inte kan sitta inne med. Hur ska han till exempel kunna känna till vilken riskanalys (känslighetsanalys) som gjorts?
ATT den gjorts är ju så fullkomligt självklart, så för det behöver du minsann inte plocka fram någon pekpinne för att undervisa mig och Raphael om.

Raphael, flera av de referenser du i din tur begär, är också lite fåniga.
Det är fullkomligt normalt att en så avancerad produkt som en bil inte omedelbart kan täcka de egna utvecklingskostnaderna. Jag förstår inte heller varför du ifrågasätter att det görs en fullt normal riskkalkyl (som naturligtvis styr återbetalningsräntan på lån - i den mån lånet alls går igenom) när du tidigare påstått dig förstå att en sådan görs.
Det är med all säkerhet så att PSA:s nya produktprogram inte ger (netto)lönsamhet förrän efter ett par år - något annat vore smått unikt.
Resonemanget om ECB:s eventuella påverkan på Frankrike är också högst rimligt.
Det krävs inga referenser för att kunna föra rimliga resonemang - det brukar du ju själv hävda i ditt förespråkande för "kvalitativ forskning". (Observera att det inte finns någon värdeskillnad mellan kvantitativ och kvalitativ forskning, men att den kvalitativa i högre grad löper risk att bli subjektiv.)
Även om du råkade skriva ett högst mänskligt fel, så räcker ändå de korrekta fakta till för att få lov att hysa framtidshopp, så fortsätt med det. Det är inte värre än AL:s pessimistiska tongångar beträffande sydeuropeiska och då främst franska bilfabrikers framtid.

Mängden patentansökningar används ibland som måttstock på hur aktivt och framtidsinriktat företaget är.

Det enda jag kan utläsa är att PSA, precis som så många andra företag, har en tuff sits - kanske svårare än de flestas - men att de gör det enda rätta och väljer att på olika plan satsa sig ur krisen.
Sen må somliga gotta sig i deras eventuella undergång eller andra att glädjas åt deras framgångar.

Än en gång - det är tufft för hela bilbranschen.

#76
2013-06-15 01:18

Och med det önskar jag god natt. Jag har en speciell helg som väntar mig och tar ledigt ett tag. :)
(cliffhanger)... I will be back!

#75
2013-06-15 01:26

Roy, jag tackar dig för ett förnuftigt och balanserat inlägg utan personangrepp - det är tyvärr rätt ovanligt nu för tiden här har jag märkt. Du försöker iaf diskutera sakfrågor och det ger jag dig cred för.

Det stämmer att jag inte sitter inne med hur banker har bedömt PSA, jag har läst verksamhetsberättelsen och de planer som PSA redovisar för där - men i den står inte hur banker bedömer PSA. Men från min sida och mitt kunnande om företagsekonomi så tror jag på PSA. De hanterar detta på rätt sätt, de har en bra strategi. Sedan får vi se om det räcker eller inte, det vet jag inget om.

Jag ifrågasätter inte i sig de ekonomiska begrepp som AL använder, utan jag bad bara om referenser för att bedöma hans kunskap och källor. Han ifrågasätter mig mycket, jag anser att jag då har rätt att ifrågasätta honom och begära empiriskt material.

Naturligtvis är det så att det tar tid innan ett nytt produktprogram börjar ge avkastning ekonomiskt, det gäller inom flera branscher än bilbranschen.

När det gäller kvalitativ forskning så har man referenser faktiskt Roy, man visar sitt resonemang, förförståelse och reflexivitet och man för referenser. Var skulle jag ha skrivit att referenser inte behövs för kvalitativ forskning? Nu tror jag att du har missförstått mig, men jag kan inte svara mer på det om jag inte får veta i vilket sammanhang och kontext jag skulle ha skrivit något sådant då kan jag förklara vad jag menar. Nu minns jag inte vad du åsyftar.

Jag tror absolut att PSA har en tuff sits, som många andra också har. De är medvetna om att de är för beroende av Europamarknaden, i planen ingår att 50 procent av intäkterna ska komma utomeuropa år 2015. Kina är en viktig del här, men även Latinamerika och Ryssland. Peugeot 301 och C-Elysée går bra, dessa är inriktade främst på Ryssland och liknande marknader som gillar sedanmodeller till bra pris.

Och ja Roy, jag är människa. Jag kan vara trött och göra korrfel som vilken annan som helst, jag är mänsklig. Och om någon vill roa sig på min bekostnad så bjuder jag på det, jag skrattar själv med. :)

Vilken grej alltså, patentansökningar. :) :) :)

Men visst jag kan vara självkritisk och säga åt mig själv att jag inte ska hänga här när jag är trött, jag skriver väldigt fort när jag skriver, när jag är trött kan det bli fort och fel. Jag tar till mig det. Och jag skrattar också. Det är bra att le åt sig själv ibland. :)

#77
2013-06-15 01:36

Raphael:

"AL, jag har koll"

Bra! För det har inte jag (annat än det som står i tidningarna) och därför frågade jag om nyckeltalen. Kan du redovisa dessa nu?

"De är på engelska så även den som inte kan franska kan läsa dem. "

Det går bra med båda språken. Jag har bott och arbetat i Frankrike och besöker fortfaranade landet regelbundet.

"Om du är intresserad så finns rapporterna där inklusive prognosen framåt"

Jag är inte lika intresserad som du och därför frågade jag dig istället, som tydligen läst dem. Prognoser är för övrigt alltid kul: Hur ser den ut, hur är den beräknad och hur ser prognosintervallet ut? Prognosteknik är nämligen komplicerat.

"AL, du har inte frågat mig om känslighetsanalyser tidigare du har inte nämnt känslighetsanalyser tidigare än nu."

2013-06-13 01:00 skrev jag annars:. "Har Raphael sett några känslighetsanalyser?"

bla bla bla "då säger du alltså till din opponent att opponenten "tydligen inte känner till att""

Du ställde en fråga baserat på mitt inlägg och ville ha en akademisk referens. Det fick du. Det som förvånade mig var att du inte kände till den.

"Jag har utbildning i företagsekonomi och därför kan jag också värdera dina källor"

Jaså, hur många poäng då? Det kan ju knappast vara inom marknad eller revision i alla fall men det finns ju både organisationsteori och finansiering kvar så kanske att det var dessa Raphael ägnade sig åt? För egen del är jag heller ingen FEK: Jag har faktiskt bara läst det upp på halva c-nivån (däremot har jag en magister i Nationalekonomi, som ju är den vetenskapliga inriktningen av ekonomiämnet).

"Vad är din källa och referens till vilka krav de skulle ställa på Frankrike?"

Du menar att ECB skulle ställa andra krav på Frankrike än övriga EU-länder? Tillåt mig att tvivla på den saken.

Neoklassikerna är för övrigt grunden inom ekonomisk teori, med ett ursprung redan från Smith. Jag orkar inte sitta och skriva ner källor på det eftersom det är väldigt elementärt. Känner inte Raphael till detta, eftersom han vill se källor på det, betvivlar jag starkt att han verkligen studerat ekonomiämnet såsom han påstår.

MVH AL

#78
2013-06-15 02:53

AL, som du redan vet - eftersom jag skrev det - så har jag inte frågat dig efter referenser för att jag har saknat kunskaper, lika lite som att en opponent i ett akademiskt sammanhang frågar efter referenser på grund av för lite kunskap. Säger du till din opponent som ber om en referens i ett akademiskt sammanhang "känner du inte till det?"

Utan jag har frågat för att jag ville se vilken och vems kunskap du utgick ifrån, eftersom du själv har uttryckt att du håller dig till fakta.

Du har själv efterfrågat material från mig, minns du att du bad mig räkna på en grej alldeles nyligen? Hade du velat att jag skulle tolkat det som att du inte kunde räkna på det själv? När jag vägrade så räknade du själv, så du kunde. Din fråga handlade alltså inte om att du inte visste, utan du ville bara kolla att jag kunde. Jag ställer inte upp på sådana billiga knep.

Istället vänder jag dina knep mot dig själv. Ironiskt att du inte ens märker det... Men det är underhållande att du inte tål din egen medicin! Du kanske ska ta och reflektera över hur du beter dig... Jag kan din oseriösa retorik och raljerande över min person vid det här laget som du fyller dina inlägg med istället för att ägna dig åt sakfrågor. Tydligen är personangrepp helt i sin ordning i detta forum när de kommer från dig.

Det är fint att du erkänner att du inte har mer koll än vad som har stått i tidningarna. Ja jag har kollat mer, då jag själv är PSA-kund så har det känts naturligt. Verksamhetsberättelserna finns att hämta hem från PSA.
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en

Jag rekommenderar kvartalsrapporten, den hittas under Finance.
För de exakta siffrorna du efterfrågar så finns de under Analysts.

Jag är fullt medveten om att PSA är i ett bekymmersamt läge, men som jag uttryckt tidigare tror jag de har rätt strategi. Men det finns flera ljuspunkter, flera har nämnts i tråden.

Det är nu mitt i natten och jag är trött, jag orkar helt enkelt inte ge dig mer detaljer nu och du får helt enkelt acceptera det, men du kommer säkert vrida till det till något märkligt och konstigt som jag heller inte har skrivit eller sagt precis som du brukar göra hela tiden.

Jag har läst företagsekonomi A & B, med organisation, redovisning, marknadsföring och finansiering. Sen fortsatte jag vidare med studier inom annan humaniora och samhällsvetenskap. Är 20 år sedan jag läste på univ. :)

Och nu tänker jag sova. Jag reser om några timmar. Matematik må vara en exakt vetenskap, men världen är inexakt och relativ, den är inte svart eller vit, 1 eller 0. Jag ber dig reflektera över det tills jag är tillbaks igen och förgyller din tillvaro. Men var inte ledsen AL, du hittar säkert någon annan. Kanske jag borde skicka dig en faktura, du tycks använda mig som terapi. :)

#79
2013-06-15 03:04

Innan jag beger mig iväg på några dagar vill jag passa på att ge ett varmt tack till Audi för hans härliga humor som verkligen förgyller min tillvaro här i detta forum! Mer sånt Audi, what a guy! Helfestligt helt enkelt. :) :)
Du får gärna ge mig ditt nummer så kan vi snacka och ta en fika en dag och skoja ännu mer med varandra, jag ser fram emot det! Det blir lite mer personligt än träffas så här i forumet. :) Och samma inbjudan gäller givetvis AL.

#80
2013-06-15 23:06

Jag försöker igen:
Artikeln frågar:
"Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 GTi?"

Finns det någon chans att hålla sig till ämnet? Snälla, med socker ovanpå.

#81
2013-06-16 20:14

Hej hultarn; jag återkommer till det jag skrev tidigare. Bilen är säker kul att köra, men med tanke på PSA;s situation rekommenderar jag folk att inte köpa bilen.

#82
2013-06-17 14:23

Det verkar som att Raphael har med sig datorn på semestern och följaktligen läser vad som skrivs i de olika trådarna. Jag ägnade ett par minuter åt att läsa igenom PSA-gruppens balansräkning för år 2012 - som finns att ladda ner från deras hemsida (se Raphaels länk nedan).

Studerar man inkomstsidan ser man rätt snabbt att själva biltillverkningen blöder rätt så mycket pengar, det som genererar inkomster är den finansiella delen av företaget (billån till köpare, försäkringar etc). Skuldsättningsgraden i företaget ligger på nära 100 % (vilket är högt men inte onormalt för branschen och särskilt inte för tillverkningsindustri, GM låg på 195% när de ansökte om konkurs och många andra biltillverkare ligger på runt 80-120%)).

Det som är mest alarmerande är att räntabilitetsmåttet på både totalt som lånat kapital faktiskt hamnar på ett negativt tal. En snabb sökning på internet gav även detta utfall för åren 2006-2008 - om än bara för det egna kapitalet. Det här innebär att för varje krona som skickas in i företaget så ökar förlusterna (nu gäller detta år 2012 och en del av omstruktureringarna kan mycket väl ge ett annat utfall i dagsläget). Det här torde också vara en av förklaringarna till att företaget måste vända sig till staten för att få lån. Ingen privat långivare vågar nämligen pumpa in kapital i en sådan rörelse (enligt den allmänt erkända Hävstångsformeln), de som ändock är villiga att ge sådana lån sätter vanligtvis räntan på en sådan nivå att PSA bara skulle förvärra situationen ytterligare.

Vad gör då PSA? Jo man lägger förstås ner fabriker. Den direkta effekten av en sådan åtgärd blir att den del av anläggningstillgångarna som ger ett negativt bidrag till det finansiella resultatet kan säljas iväg. Ofta brukar man då få ut en högre peng än det bokförda restvärdet - vilket rent likviditetsmässigt. är kortsiktigt positivt. På medellång sikt slipper man också de delar av företaget som går med förlust, d.v.s man får ner kapitalbindningen (i enheter med låg lönsamhet).

Ett stort problem är precis det som vi varit inne på tidigare i denna tråd, eller den allt för kraftiga exponeringen mot EU. http://www.economist.com/news/business/21571918-another-dire-warning-europes-carmakers-running-out-road

Baserat på de mycket begränsade kunskaper jag har inom revision och PSA tror jag därför att ledningen för företaget fattat ett korrekt beslut. De försöker öka exponeringen mot marknader utanför EU och sjösätta ett nytt produktprogram. Om det räcker eller inte är jag inte rätt person att uttala mig om, det kan bara framtiden utvisa.

Raphael:

"Säger du till din opponent som ber om en referens i ett akademiskt sammanhang "känner du inte till det?"

Ja, om det är elementärt. Sedan så är det Raphael som vill få fram att PSA egentligen mår rätt bra ekonomiskt, inte jag. Eftersom mycket pekar i en helt annan riktning så är det klart att man funderar hur Raphael kommit fram till denna slutsats.

"Kanske jag borde skicka dig en faktura, du tycks använda mig som terapi. ":)

Ja, chockterapi.....

"Jag har läst företagsekonomi A & B, med organisation, redovisning, marknadsföring och finansiering."

Vad bra! Då har vi precis samma bakgrund, förutom att jag också ägnat mig åt NEK (som är den teoretiska grunden inom ekonomiämnet, Företagsekonomin har ingen egen teoribildning utan lånar hej vilt till högre och vänster).

MVH AL

#83
2013-06-18 10:02

Tackar för AL:s lite - i det här sammanhanget - mer ingående analys.
Det kan synas motsägelsefullt att både lägga ner fabriker och att satsa på ett nytt produktprogram, men det är en balansgång de nog måste göra.

Jag gillar likt förbannat bilen.
Med fyra dörrar och helst en något annorlunda grill, så...

#84
2013-06-18 16:19

De har ju en överkapacitet Roy och det är nog också en av förklaringarna till de stora förlusterna (speciellt eftersom kapaciteten förutsätter tunga investeringar). Sedan behöver modellprogrammet förstås anpassas efter andra krav än de traditionella marknaderna - men det ger i sin tur ytterligare en högre risk (för långivarna) parallellt med omfattande initialkostnader innan de nya produkterna når lönsamhet i produktlivscykeln.

Men Audi A5:s tidigare varningar tycker i alla fall jag känns rätt befogade, i alla fall om man får tro på resultat- och balansräkningen för år 2012. Vi får se hur det går och hur år 2013 faller ut lönsamhetsmässigt (troligtvis fortsätter förlusterna, men det är ju å andra sidan en del av kalkylen - frågan är väl mest åt vilket håll det barkar).

MVH AL

#85
2013-06-18 18:12

Positivt med tycker på lite fel håll (har nån skrivit om detta reda? Svårt att följa med då det spårar ur helt totalt!!!): http://www.reuters.com/article/2013/06/17/psa-peugeot-citron-idUSnBw175707a+100+BSW20130617
"PSA Peugeot Citroën Grows Twice as Fast as the Market in China"
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-citroen-grows-twice-as-fast-as-the-market-in-china

#86
2013-06-18 18:32

Peugo, jag skrev tidigare i denna tråd; "Om man nu vill poängtera att Kina går bra, så ska man veta att, enligt analytiker så krävs det ca 8% marknadsandel för att gå plus där. Peugeot har f.n. under 4%, men ökar med ca 10% per år. Så, men den ökningstakten i åtanke, kan man möjligen påräkna en vinst på denna marknad år...... 2019."

Men visst, potentialen finns där. Låt oss hoppas att man löser problemen för Peugeot är ett kul bilmärke med långa traditioner. Jag har varmare känslor för Peugeot än för Renault och Fiat. Ha, det trodde du inte, va? ;-)

#87
2013-06-18 19:44

Jag tycker dock om Renault, dom är bra på chassin och ofta tystast i klassen! Körde en Megane Sports Tourer för några månader sedan och inte är det många bilar som tar ojämnheter som den bilen inte (= väldigt bra).

#88
2013-06-18 19:57

Peugo, jag har inga problem med dina åsikter, men jag tycker inte det samma.

Här har vi respekt för varandras åsikter och så borde det vara. Men det blir ett problem när märkesfanatiker kommer in i bilden. Jag blir.... allergisk och fäller ut mina taggar.

#89
2013-06-18 21:03

Ja även jag har en del känslor både för Peugeot (särskilt 205 GTI) samt Citroen med sin fjädringslösning. Det är bara det att en viss person här fått mig att ställa mig på den andra planhalvan, som en motvikt mot hans tendentiösa propagerande för sina favoritmärken.

Men hur framtiden ser ut för PSA är svårt att sia om. Det enda vi kan konstatera är att läget milt uttryckt är bekymmersamt och att de franska skattebetalarna får stå för fiolerna. Hade det varit en fungerande marknad skulle företaget tvingats till rekonstruktion.

Om man sedan reder upp det eller inte kan enbart framtiden utvisa.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.