Bild
Nästa artikel
Tilltalande form, inte sant? Lägg gärna märket till modellbeteckningen ovanför lejonet i grillen. Retro!
Tilltalande form, inte sant? Lägg gärna märket till modellbeteckningen ovanför lejonet i grillen. Retro!

Provkörning: Peugeot 208 (2019)

Provkörning

Peugeot gör ingen hemlighet att de strävar efter att ge märket en mer exklusiv profil. Kan den nya småbilen 208 leva upp till de höga ambitionerna?

Småbilsklassen är fransk bilindustris forte. Historieböckerna är fyllda av trikolorpräglade knattar som Renault 4L, efterföljaren R5, Citroën 2CV och evigt unga Peugeot 205. På senare år har den franska småbilscharmen inte fallit svensken på läppen, 2019 års småbilsliga leds av Toyota Yaris på en 13:e plats i den totala registreringsstatistiken, Peugeot 208 hittar vi först på plats 58. Kan nya 208 vända den franska lyckan?

Högglansig och malligt bred grill, markerade hjulhus lackade i kontrastfärg, bakparti med inspiration från 205 och bakljus som ska påminna om lejonklor. Frågar ni mig har Peugeot satt huvudet på designspiken.

"I designivern har man missat att lämna viloplats för förarens vänsterfot."

Under karossen hittar vi PSA-koncernens skalbara plattform för mindre bilar CMP (Common Modular Platform). Jämfört med den tidigare plattformen (kallad F1) är CMP 30 kilo lättare, mer aerodynamiskt effektiv (slät undersida) och anpassad för att fungera med både förbrännings- och elmotor.

Effektspannet sträcker sig i dagsläget från den trecylindriga sugmotorn på 75 hästkrafter till elbilens 136 hästkrafter. Mellan ytterligheterna finns bensinmotorer på 100 och 130 hästkrafter samt en dieselmotor på 115 hästkrafter. Det är ingen vågad gissning att det även kommer att komma en 208 GTI framöver. Elbilsversionen e208 deklarerar en räckvidd på 34 mil. De första svenska bilarna förväntas anlända vintern 2020.

Provkörningsbilen är utrustad med den turboladdade hundrahästaren, en bottenstark och pigg men något högljud pjäs. Minsta motorbelastning och ett tröttsamt morrande gör sig gällande. Synd då bilen i övrigt rullar tyst över den danska asfalten.

Den sexväxlade manuella lådan har en gummiaktigt diffus känsla i slaget. Förbrukningen är småbilsrimliga 4,4 l/100 km. Med den åttaväxlade automatlådan (!) krävs ytterligare en deciliter.

 

Formintensiv förarmiljö. Elektrisk handbroms är ovanligt i klassen. Oproportionerligt stor växelspak.
Formintensiv förarmiljö. Elektrisk handbroms är ovanligt i klassen. Oproportionerligt stor växelspak.

Förarmiljön är formintensiv. Den både ser och känns påkostad men i designivern har man missat att lämna viloplats för förarens vänsterfot. Långa ben riskerar dessutom att hamna i bråk med mittkonsolen. Under mittkonsolens friskluftsutblås kompletteras en rad fysiska knappar av otydliga och delvis skymda pekknappar. Betydligt mer genomtänkt är den utfällbara ”mobiltelefonhyllan”. Nu kan generation Y slå ett getöga på de sociala flödena utan att ta händerna från ratten.

I sammanhanget ska det tilläggas att 208 finns med adaptiv farthållare med filhållingsfunktion, skyltavläsning, vingel- och dödavinkelvarning med styrfunktion, trötthetsvarnare, automatiskt helljus och autobroms som även kan ingripa för fotgängare och cyklister.

Peugeot fortsätter med lågt placerad ratt och högt placerade instrument – ”i-Cockpit”. Tanken är att föraren ska få en vilsammare körställning. Beroende på utförande (vid tiden för tryckning är de svenska utrustningsnivåerna inte fastställda) blir mätartavlorna digitala. Två på varandra liggande skärmar ger en tredimensionell, ”svävande” effekt. Spektakulärt, men läsbarheten är inte den bästa.

Böljande landskap, vägar som rinner genom byar och gårdar – tänk att Nordjylland kan leverera en så övertygande Toscana-imitation.

Det är svårt att inte trivas i 208. Fjädringskomforten till-hör klassens bättre, stolen likaså. Chassit känns så där glatt alert som bara småbilar gör, men styrkänslan hade vunnit på något mindre servoverkan.

Baksätet är rymligare än tidigare, man behöver inte längre vara asketiskt lagd för att färdas fyra vuxna. Det extra benutrymmet har dock kostat 20 liter bagagevolym.  

När det gäller form, känsla och förfining har Peugeot tagit ett sjumilakliv med 208. Det har visserligen kostat en del praktikalitet men frågan är om inte kunderna är beredda att acceptera det för känslans skull.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Lite småsnobbig. Mycket markerade hjulhus.
Lite småsnobbig. Mycket markerade hjulhus.
Peugeot 208  Puretech 100 S&S

Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: Vintern 2020.  
Mått, cm: L 406/B 175/H 143.
Bagagevolym, l: 265.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 180.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 1 199 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alternativt 8-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: Renault Clio, Seat Ibiza, Toyota Aygo, VW Polo, Kia Rio, Audi A1, Mini Cooper, Opel Corsa, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20. 
 

Plus: Form, kvalitetsintryck, utrymmen, körglädje.
Minus: Bullrig motor, degig växellåda. 

Vad nytt? Allt utom en uppdaterad motor och växellåda.
För vem? Den stilsäkra småbilsköparen.    
 

Kommentarer

#1
2019-11-30 10:14

Inget fel på småbilar och säkert inte på den här heller. När man är i just Frankrike så ser man dem överallt. Men måste småbilar verkligen väga ~1200 kg? Varför kan de stora tillverkarna inte göra småbilar som väger t ex 600 kg? Eller ännu mindre, gärna.

.

#2
2019-11-30 10:31

Viloplats för vänstefoten? Aldrig brytt mig om klacken för vänsterfoten. Så det kunde inte störa mig mindre.
Däremot ser ju inredningen ut som en komplett designerpanik. Olika linjer och teman på var och varannan pryl.
Materialen är blandade hejvilt.

#3
2019-11-30 10:50

Inredningen är ju typisk fransk där det mesta ska se annorlunda ut, på gott och ont.
Franska bildesigners har ofta fallit i gropen att sätta utseende före funktion, tyvärr.
Ibland kan det bli bra ändå och vissa vänjer sig så småningom, men jag tvivlar på att jag hör till den gruppen.
Jag ska ändå prova bilen när den finns tillgänglig och då kanske jag återkommer med mina intryck på forumet.
I övrigt ser ju bilen trevlig ut.

#4
2019-11-30 11:21

Man vänjer sig mycket snabbt vid den lågt placerade lilla ratten. Jag stortrivs i min Peugeot 308 som jag har haft i drygt två år. Jag köper gärna en Peugeot igen.

#5
2019-11-30 11:26

Jag tycker den är snygg på utsidan, riktigt snygg mot de andra i klassen. Men insidan? Får ont i huvudet bara av att titta på bilderna! Så rörigt och oharmoniskt....
Och en automat som drar så mycket mer än manuell? Känns 90-tal...och elbilen först om ett år? Kom igen....och ingen fotplatta för vänsterfoten, det är illa.

#6
2019-11-30 11:38

Är vintern 2020 om en månad eller 11?
Snygg utsida, men rörigt inre.

#7
2019-11-30 11:46

Klarsynt, vi hade varit där idag om utvecklingenen gått åt rätt håll. Det går att bygga lätta och säkra bilar, men då måste hela bilparken vara homogen, spridning i vikt måste vara liten. Tyvärr har biltillverkare satsat på att bygga tyngre bilar för att bli säkrare än andra märkes bilar. Volvo är ett bra exempel. De hade kunnat bygga mycket lättare bilar, tyvärr hade de inte kunnat sälja på säkerhet om deras bilar varit lättare än andra märken.

#8
2019-11-30 12:03

Den finns ju redan hos en mängd försäljare med klara priser och reklamen är ju i full fart.
Lanseringen i vinter avser väl rimligen elbilen snarare?

Märkliga åsikter och sätt att uppleva på, en del har, (alltså vi bilägares provkörning) först klagas det på en rad viktiga egenskaper i inredningens utformning som normalt skulle innebära att man inte har någon möjlighet att trivas och sedan sägs det att det är svårt att inte trivas...!?
Att människor förenar sådana helt ologiska och oförenliga reaktioner (i kombination med obefintlig kunskap) är precis det som är tanken ska sälja den här bilen.

För övrigt tycks högerbenets brottande med mittkonsolen verkar gälla också vänsterbenet för passageraren eftersom båda fått sämre testresultat i krocktesten för respektive ben än Corsa som har en annan konsol.

Resultatet i Vi bilägares rostskyddsundersökning ska bli intressant då flertalet bilar som setts hittills bara haft grundfärg i motorrummet och under karossen.

#9
2019-11-30 12:50

Nya 208 kommer definitivt sälja på utseendet och kvalitetskänslan. ViB brukar klaga när det gäller vänsterfoten och jag har då inte upplevt något problem. Det finns en viloyta till vänster. Bilen är redan lanserad i Sverige, men artikeln och provkörningen är flera veckor gammal för artikeln publicerades först i papperstidningen. Det gör att en del info är inaktuell.

Det kommer en sportversion av elbilen, men knappast GTI (för en elbil har ju ingen (i)njection.... :) ).

#10
2019-11-30 13:05

Håller med övriga om att den är snygg på utsidan men alldeles för rörig på insidan. Alldeles för stor diskrepans mellan yttre och inre. Synd. Annars tror jag detta är en bra bil.

#11
2019-11-30 13:37

Styggavargen
Alternativt att man gör avkall på det hysteriska trygghetsknarkande som Euro Ncap medför och tillåter att mindre bilar för stadstrafik inte testas och får en hoper stjärnor. Jag tycker lite vi får välja: Antingen räddar vi globen (till kostnad av ett väldigt fåtal människoliv som är dumma nog att åka motorväg med småbilar), eller så fortsätter vi göra dundertunga kolosser.

Oavsett så måste det vi tillverkar tillverkas för att hålla. Det är grundprincipen. Det var någon hög Jeppe från VW som nyligen fastställde att livstiden för en bil är tio år, vilket är ganska skrämmande med tanke på hur mycket råvaror och energi som åtgått för att tillverka den.

.

#12
2019-11-30 13:53

Rätt dyra nu, över 200k med en sån där härligt sladdrig växellåda.

Nej, tack.

#13
2019-11-30 13:55

Klarsynt, tyvärr tror jag det är för sent...det är nog nästan så att folk vill köpa tyngre bilar pga passivt högre krockskydd. Inga tillverkare vill eller kan erbjuda lättare bilar. Nu när elbilar kommer ut har de inte ens valet pga tunga batterier.

#14
2019-11-30 13:56

Klarsynt undrar om småbilar verkligen måste väga typ 1 200 kilo. Förr var det inte så och det har inte så mycket med krocksäkerhet eller vikten i själva grundkonstruktionen att göra. Faktum är att man ju använder lättare material idag än förr i ivern att spara vikt - vikt som i stället adderas på andra ställen i bilen. Det som det handlar om är "kraven" på komfort och "elektronisk krocksäkerhet" samt elektroniska hjälpmedel.

Bilarna är idag fullproppade med krockkuddar, parkeringssensorer, kameror, elektriskt inställbara stolar, antisladdsystem, elektriska fönsterhissar, en lång rad av sensorer, givare, elektronikboxar, gigantiska kabelhärvor, stora skärmar, cd-växlare med mera. Det låter inte mycket med sammanlagt kanske tio parkeringssensorer, men bara det kompletta systemet väger många kilo! Jämför med en "vanlig" bil från mitten av 1990-talet, så fanns nästan inget av det som jag nyss räknade upp. Kraven på låg ljudnivå i kupén fixar man med en diger isolering. Dieselmotorer väger mer än bensinmotorer, automatlådor väger (vanligen) mer än manuella växellådor. Och dieselmotor kombinerat med automatlåda är vardag idag. Det är alltså ingen konst alls att förklara varför även mindre bilar har lagt på sig 150 kilo och mer än så genom åren - trots tunga insatser på viktbesparande material i övrigt.

#15
2019-11-30 16:18

Raphael #9
Bilen är inte ännu officiellt lanserad. Kommer precis från Peugeothandlaren, tänkte provköra, men det finns inga demobilar ännu, bara bilar som förhandsvisas i hallen.
Sedan är det ju intressant att läsa att ViB inte har en siffra rätt på den automatväxlade bilens förbrukning, det skiljer 3milliliter ( Edit. 3 centiliter skall det var, i realiteten troligen inget) i förbrukning.
Tråkigt att inte artiklar faktakollas innan de publiceras, även om det skett mycket sedan den ursprungligen skrevs så är det väl inte värre ön att man kan ägna 5 minuter att korrigera fakta, både pris och utrustningsnivåer finns ju även färdiga.

#16
2019-11-30 15:12

.Ja, det stämmer att förbrukningen inte ligger 1dl högre med automat. Kanske vore läge att ViB kollar upp siffrorna istället för att förvånas.
Finns att läsa på peugeot.se , det skiljer alltså 3 cl/mil mellan manuell och automat enligt WLTP (som är ärligast), enligt NEDC skiljer 1 cl.
Priserna börjar på 159.900 för minsta motorn, 174.900 för 100 hk/6vxl manuell.

Sen gäller som vanligt att själv provköra bilen, vad enskilda tidningar skriver behöver inte per automatik vara samma sak som man själv tycker.
T.ex. det där med vänsterfoten skriver ViB alltid om, men jag har inte sett att alla andra tidningar skriver likadant.
"Sladdrig växelspak" lär inte betyda att den är som i en folkabuss typ2, prova och avgör själv.

#17
2019-11-30 16:30

@Intelligentes Summa kardemumma så är alltså allt detta bling-bling miljövidrigt?

.

#18
2019-11-30 16:43

Öppet Hus med nya 208:an hos din lokal Pegga-handlare den 7-8 dec. Förbokningspris 194 900 kr för 208 Active 100 hk med 8-växl. automat.

#19
2019-11-30 17:29

Det var mycket prat om 1200 kg men Lancia Delta / Saab Lancia 600 GLS årsmodell 1980 med 80 hk 1,5 motor vägde in på 1200 kg tjänstevikt och 0,86 l/mil i blandad körning. 0-100 på 12,6 sek, toppfart 165 km/h. Den var 3,8 lång. Dvs en småbil.

När det gäller inredningen i nya 208 så har kvaliteten på materialen fått beröm. Den blandar matt mjukare plast med högblankt och en yta som i dyrare versioner är textil.

Jag gillar liten ratt och instrumenten högre upp. Jag har ju ratten lågt i min minibuss. En C3 t ex har ratten högre upp, det känns fel. Nu är ju C3 mysig invändigt med sköna tygmaterial och ratten har en bra känsla, styrningen är bra, stolarna välstoppade och fjädringen mjuk. Men ratten känns felplacerad jämfört med Peugeot i-cockpit.

#20
2019-11-30 17:50

Intelli...
Ähum, hoppas ingen petar in en onödig cd-växlare i en moderna bil...

#21
2019-11-30 17:56

"Förboknings-pris" borde innebära att man skall boka innan den finns tillgänglig hos handlaren kan man tänka. Sen borde "kampanj-priset" gälla - eller ? Tror dock inte att så många kommer att välja en Active speciellt om man ändå kostar på sig automatlåda. Allure kostar i "förbokningspris" från 215.000 kr och som "kampanjpris" ytterligare 10.000 kr - vilket som nu kommer att gälla fr o m introduktionen. Men inte ens i Allure får man t ex varken full-LED eller backkamera ...

#22
2019-11-30 18:21

@Raphael
Ja, precis. Det är ju inte klokt att vi fortfarande inte kan göra lättare fordon än vad de gjorde 1980. Som Intelligentes så mycket riktigt påpekade så har vi ju fått lättare material att arbeta med, samtidigt som allt bling-bling både är rent miljövidrigt att tillverka och använda, men det väger ju också så mycket att vinsten av eventuellt lättare konstruktionsmaterial äts upp.

.

.

#23
2019-11-30 18:44

För trång sittbrunn garanterat. Ungefär som i nya Mazda 3.

#24
2019-11-30 19:55

Pi #21 det är väl inte värre än att du lägger på 20.000kr på priset och köper en GT-Line med massa mer utrustning. Eller 8.500kr mer på en Allure om du nu vill ha full LED. Så vad är problemet? Kom ihåg att det inte är Skoda Fabia som Peugeot försöker efterapa.

#25
2019-11-30 20:40

Guran - det är priset relativt vad man får som jag tror är fel här i Sverige. Man får ju bra C-klassare för samma eller lägre pris när man börjar lägga till det man vill ha. Sen är jag inte så övertygad om att man INTE konkurrerar med bl a Fabia, Ibiza och Polo - för att inte nämna bilar som Mazda 2, Kia Rio, Hyundai i20 och Suzuki Swift.

#26
2019-11-30 21:13

Pi är du bara ute efter priset så självklart finns det billigare bilar som troligen ger större utrymme och lika mycket tillbehör till lägre pris. Men nu har ju Peugeot tänkt att höja sig en nivå i prestigestegen. Jämför man t.ex med en I20 som är en rymlig B-klassare så får du ju mer av det mesta. Men inte samma känsla i bilen. Det baserar jag bara på torrkörning av Peugeoten, men den andas en kvalitetsnivå som inte Peugeot har haft tidigare och som är några snäpp över Hyundaien. Beror helt på vad man prioriterar och jag är övertygad om att planen från PSA inte är att konkurrera med dessa bilar. Och som du säger så får du ju t.ex en Octavia för samma pris.
Men du kan ju köpa en ännu dyrare liten bil om du vill det. Allt handlar om marknadspositionering och skulle tro att dom siktar på ett segment där dom funnit ett hål. Dvs inte billigaste och inte heller premium, något i mellan dessa är min känsla av vad dom försöker finna. För utifrån dom du räknade upp så skulle jag vilja påstå att 208 håller en högre nivå.
Men återstår att testköra.

#27
2019-11-30 21:23

Som "Peter i Sydney" om den låga ratten (och lilla ratten). Håller helt med! Samma på min 308 GT, man vänjer sig ganska snabbt och gillar det. Sen ser man hela instrumentpanelen ovanför ratten.

Blev lite jobbigt nästan när jag hade hyrbil för ett tag sedan, en Golf. För det första kändes ratten gigantiskt. Vill absolut inte ha större ratt än den 308 GT har. Finns ingen direkt fördel med att ha en stor klumpig ratt. För det andra så kunde man inte ha den så lågt som jag önskade, dels för att den var för stor, så man fick sitta med händerna högre än jag önskar.

#28
2019-11-30 21:24

Snygg/frän på tv reklamen nyss.
Men instrumenteringen är rörig och oproportionerligt på något sätt på bilderna tycker jag.

Att man hör motorn brumma friskt är nog ett tecken för storleksklassen

#29
2019-11-30 21:41

Fast nu spelar ju inte Peugeot i samma division som BMW, Audi och Mercedes och det är ju ingen nivå man själv som bilmärke kan bestämma att man tillhör. Så dom får nog vara nöjda med att jämföras med de märken jag redan nämnt.

#30
2019-11-30 22:57

Har ingen chans mot "nya" Polo, den är lite för plan och utslätad i formerna, men för att vara en VW är det inte så illa.
Men inte ens med all lyxutrustning har 208 någon möjlighet eftersom grundbilen utrustningen sitter i är utklassad.
En jämförelse är meningslös och bara bortkastad tid.

PSA:s självbild är makalös, man gör en halvtaskig bil som inte är bättre än någon och deklarerar ändå självsäkert att man ska utklassa all konkurrens.
För man har istället inriktat sig på att flörta med människornas hjärta, inte med hjärnan och är övertygade om att det kommer att gå hem.
Och det ser så ut också, dessutom blir ju bilen billig att tillverka på det sättet, bara vinster hela vägen - för PSA.

#31
2019-11-30 23:09

Klarsynt: Jag förstår inte vad du menar i #17. Du inledde kommentarsfältet med att efterlysa lättare bilar, och jag förklarade då varför utvecklingen går åt andra hållet, åt tyngre bilar (på grund av all ny utrustning). Vad är problemet?

Axa: Varför är du alltid så barnslig i dina kommentarer? Gör du dig till eller kommer det naturligt? Sluta med de där omogna kommentarerna. All ny, modern utrustning väger, faktiskt även en CD-växlare som inte fanns i bilarna för några årtionden sedan. Allt det som jag räknade upp i #14 gör bilarna tyngre än vad de var förr.

#32
2019-12-01 08:59

1. Nu har nya 208 en lättare plattform än tidigare och gamla 208 hade en lättare plattform än 207. Plattformen i 208 gen 1 var 173 kg lättare än 207. Im vi räknar tjänstevikt dvs inte bara plattformen utan all utrustning med motorer och allt, så är nya 208 gen 2 i genomsnitt 30 kg lättare än gen 1!

Så det känns mycket märkligt att här föra en diskussion om allt tyngre småbilar här när just Peugeot går mot strömmen och gör sina bilar att lättare.

En 208 1,2 med EAT 8 automat väger in på 1 090 kg, vilket kan jämföras med en Ford Fiesta 1,0 EcoBoost som väger in på 1 144 kg. Men båda är lättare än en Lancia Delta / Saab 600 från 1980 som med 3,8 i längd var en kortare bil.

2. N-icklas för vidare sitt hat mot PSA, och vi vet ju alla att det beror på att de köpte Opel istället för att låta Opel dö. Jag håller faktiskt med N-icklas om att PSA aldrig borde ha köpt Opel. Det hade varit mycket bättre om GM helt enkelt hade lagt ner Opel. Opel är ett helt onödigt märke som inte behövs på marknaden.

3. Jag vet ingen som har testat nya 208 mot VW Polo så hur man kan hävda att Polo är en bättre bil, det är obegripligt.

Det stämmer att Peugeot inte har satsat på att göra klassens rymligaste småbil, de har satsat på att göra klassens trevligaste, charmigaste med utmärkt komfort och körkänsla. Där konkurrenterna gör allt större bilar så går Peugeot mot strömmen, de gjorde det redan med gen 1 som faktiskt var mindre än 207. Detta är ett mycket medvetet val. En mindre och lättare bil är roligare att hantera. 205 var ju känd för sina kvicka köregenskaper, det är ofrånkomligt så att större bilar är sävligare och långsammare att hantera.

Nya 208 ska vara kvick och responsiv, ärtig i hanteringen, en tight kostym som föraren klär på sig. Det handlar helt enkelt om att förvalta det som gjorde 205 till en sådan succé och framgång som den var. Det handlar om att tillfredsställa sina kunder som fortfarande är nostalgiska om klassikern 205.

4. Jag är definitivt inget fan av VAG. I somras när min minibuss var inne för kamremsbyte så lånade jag en Skoda Fabia, samma plattform och teknik som Polo. Konstig körställning, hårda otrevliga material med gammal östatskänsla, rå gång, skumpig fjädring och framförallt ingen ljudisolering! Jag fick huvudvärk av den. Den grova asfalten ljöd obehagligt i kupén.

Så körde jag en C3 av senaste generationen, med den lilla 1,2 motorn, på samma vägar och oj vilken skillnad! Betydligt mjukare, skönare och tystare gång där vägljudet var mycket lägre. Stolarna helt klart mer välstoppade och sköna att sitta i. Inredningen mer modern med bättre material. Bättre körställning.

Det återstår att se hur nya 208 står sig där, den kommer nog inte vara lika skön i fjädringen som en C3 men troligen med lite mer sportig känsla för Peugeot och Citroën har skillnad på sin stil.

#33
2019-12-01 09:20

Jag roade mmig med att läsa 5 olika engelska tester av 208 och ingen av dem hade kommentar om vänsterfoten, däremot ansåg någon mittkonsollen vara ivägen för högerbenet, de tyckte annars utrymmet i framsätet var "spacious" . Däremot tyckte de inte baksätet gav nog med benplats, där var Polo bättre.
Den ansågs bra att köra, men Fiesta var roligare, inga klagomål på motorernas brummande, en tidning tyckte växelspaken hade långa slag.
Inredningen uppskattades, även petskärmen, någon tidning tyckte korta förare hade svårt att se över ratten.Flera tidningar ansåg att bilen var hårt satt i fjädringen och rekommenderade inte att köpa stora hjul till den.
Yttre designen gillades av alla tidningar, och de skrev mycket om el-208:an, vilken är unik i klassen.

#34
2019-12-01 09:58

Jag tror 100hk med EAT8 blir storsäljaren, och det är än så länge lite unikt i klassen med en 8 växlad automat, men den verkar helt klart göra ett utmärkt jobb.

Brittiska tidningar brukar klaga på fjädringen på Peugeot, att den är för hård i stan. Men den är gjord för franska landsvägar. Brittiska städer verkar ha synnerligen trasiga vägbeläggningar eftersom de fokuserar så mycket på fjädringen i låg fart i stan.

Men det är klart att över 16” på en småbil är inget att rekommendera! Inte på någon.

Och Polo finns inte som elbil, vilket däremot 208:an gör.

#35
2019-12-01 10:00

Marknadsföringsmässigt så har Peugeot gjort ett smart drag att göra elversion av 208 istället för att lansera en elbil under eget modellnamn och styling. För varje journalist som skriver om 208, de skriver också om elversionen. Den får maximal uppmärksamhet i medierna tack vare det!

#36
2019-12-01 11:06

Raphael

Fabia byggs inte på samma plattform som Polo.

#37
2019-12-01 12:26

Riktigt snygg, mitt val i småbilsklassen! Funderar skarpt på att downsize:a från min betydligt större bil jag har nu, efter att ha tillbringat mycket tid i sydeuropa blir man inspirerad att skaffa en liten bil. Skulle dock aldrig riskera pengarna på en Polo med tanke på VAGs minst sagt svajiga kvalitet.

#38
2019-12-01 13:33

PSA tycks ha avskrivit ambitionen att sälja bilar till utomstående och tycks nöja sig med att sitta i sin interna klubb där medlemmarna dunkar varandra i ryggen under ljudligt skrockande, gratulerande varandras oöverträffade förträfflighet.

Inte heller elbilen lär attrahera speciellt många utomstående eftersom den är för dyr och då tvingas ta sig an bilar som ger överlägsna utrymmen och komfort.

Det knäppaste är att man är medvetna om bristerna i sin strategi men istället för att ändra sig och försöka plocka kunder från konkurrenterna så accepterar man låg försäljning och löser problemet genom att göra bilarna billigare och billigare att tillverka istället så vinsterna kan hållas uppe när försäljningen inte gör det.

Såg just att försäljningen sjunkit i Kina från 700 000 bilar 2014 till 94 000 senast, man kan väl utifrån detta gissa att kineser är mer intresserade av tekniska fakta än "ideologi" när de väljer bil.

#39
2019-12-01 13:23

@Intelligentes
Absolut inget problem. Jag tackar för din klarsynta regogörelse och håller med dig till fyllest.

.

#40
2019-12-01 17:35

Intelli
Jo, jag förstår att en cd-växlare tillför vikt till en bil. Men frågan är om det ens är aktuellt i moderna bilar? Det är 2019...

Sedan vill jag tillägga, även om jag i stort håller med dig, att en del nymodigheter föreställer jag mig sänker en del vikt oxå. Sedan ska man komma ihåg att en småbil idag är betydligt större än småbil från 80-talet. Storleken adderar till vikten.

#41
2019-12-01 21:38

Axa: Visst växer småbilarna, men det kompenserar man med lättare konstruktioner. Det som verkligen adderar vikt är all modern teknik, den som inte fanns förr.

Frid och fröjd, alla. Jag tror och hoppas att vi ändå är ganska överens!

#42
2019-12-02 08:34

Precis Axa, nya bilar har inte cd-växlare utan man sätter i ett SD-kort med musik eller speglar sin telefon och kör Spotify eller vad man nu använder. Man behöver iofs inte spegla telefonen för Spotify det räcker med blåtand.

#43
2019-12-02 09:02

Intelli
Japp, jag tror vi är överens. :-)

Hacken
Precis. Det var min poäng.

Som sagt, en del ny teknik tillför vikt men en del ny teknik sparar vikt.

#44
2019-12-02 11:12

Det är mycket svårare att rita en liten bil som är verkligen snygg, jämfört med stora bilar där linjerna kan få mer "flyt" och karossdelarna bättre proportion. Men här har Peugeot verkligen lyckats. Världens snyggaste bil i klassen

#45
2019-12-02 12:46

Helt utan vissa designmässiga prestationer är inte 208, (dock de intressantaste linjerna som sitter i dörrarna ser man vanligen inte på bilder) men "flyt" i linjerna söker man väl rätt förgäves efter.
Ganska stubbig och "bromsad" i allmänhet och rumphuggen med yxa varefter något som påminner om en kassett tryckts in i aktern.

#46
2019-12-02 18:35

Jag har provkört nya 208 med PureTech och fjädringen (stötdämparna!) är väligt, väldigt lyckad på den bilen (trollar bort små ojämnheter och känns som en större bil i hårdare hastigheter) samt styrningen och sedan är den nog en av dom tystaste i klassen men klarar sej inte på den biten mot bilar som är en klass större. Märkte ingen seghet el.dyl. i växlandet men kanske det är bara jag? Vänsterfoten har en egen plats där framme, vet inte vad ni skriver om här? Sätter man sätet för nära så kanske det blir lite ont om plats till höger men inget problem för någon i min längd (177 cm). Ratten kan ställas väldigt lågt så det är hur enkelt som helst att se instumenteringen över ratten, härlig känsla som ingen annan ännu har!

#47
2019-12-02 19:32

Läcker utsida. Tycker även att interiören ser bra ut, älskar den lågt placerade ratten. Växelspaken ser gigantisk ut på bild. Känner igen den där degiga känslan i växellådan från 207:an och förra 208:an. Egentligen från alla franska bilar jag kört.

Väntar tills det går att provköra en e208, då är växellådan/spaken inget problem.

#48
2019-12-06 15:10

Som tidigare sagts, snygg men med instrumentering besläktad med en spelkonsoll samt massage i stolen får den stå kvar i bilhallen och falla knoddarna (de unga) i smaken;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.