Bild
Nästa artikel
Lasersensorn innanför vindrutan är ett extra öga på vägen. Tyvärr är autobromsen inte standard-utrustning. Pris: 3 200 kronor.
Lasersensorn innanför vindrutan är ett extra öga på vägen. Tyvärr är autobromsen inte standard-utrustning. Pris: 3 200 kronor.

Provkörning: Peugeot 208 (2015)

Provkörning

Peugeot 208 har blivit medelålders och mogen för ett ansiktslyft. Vi provkör och testar om den nya autobromsen får stopp på bilen.

Det tar emot att köra rakt mot något utan att bromsa. Trots att hindret är en mjuk bilatrapp rör sig foten reflexmässigt mot bromspedalen. Men så plötsligt, när det känns som att det är för sent, slår bromsarna till så att jag hänger i bältet.

Autobromsen, en nyhet hos uppdaterade och lätt omdesig-nade 208, förlitar sig på laser och kan reagera på objekt som reflekterar ljus, till exempel en nummerplåt, på upp till tio meters avstånd. Är kollisionen oundviklig aktiveras bromsarna.

Vid första försöket i 20 km/tim klarar bilen att stanna ett par decimeter från hindret. Andra försöket i 25 km/tim går också bra. Det är först vid 27 km/tim som autobromsen inte hinner stoppa framfarten – bilen krockar men i lägre hastighet.

Systemet är aktivt upp till 30 km/tim och man kan säga att det är av enklare sort, till exempel kan det inte upptäcka fotgängare om de inte bär reflex, men det visar ändå att Peugeot insett allvaret med kökrockar och whiplashskador, och till slut lyssnat på forskningen som visar att autobroms är lika effektivt som antisladd och krockkuddar.
 
Ute i trafiken låter jag bli att pröva autobromsen men väl hur 208 upplevs på vägen och till en början blir det en besvikelse. Bilen går stötigt mot underlaget och ojämnheterna fortplantar sig i karossen. Plus att det dånar från däcken. Förklaringen visar sig vara 17-tumsfälgarna på provbilen, när jag byter till en bil med 16-tummare minskar bullret och åkkomfoten blir betydligt mera bekväm.


Lite tuffare körning är där-emot inget problem, chassit är tillräckligt stabilt och följsamt, och även om styrningen känns aningen artificiell är reaktionerna snabba och precisa.

Under huven sitter en ny trecylindrig bensinturbo som är god för 110 hästar. Prestandan räcker gott för vardagskörning  utan att ha någon riktig udd, kraften planar ut och orken tryter högre upp i registret.

Kruxet är att motorn bara kan kombineras med högsta utrustningsnivån och då sticker priset iväg till 164 900 kronor. Det är mycket pengar för en småbil och då känns den nedtrimmade versionen av samma motor (82 hk) som kostar från 124 900 kronor som ett klokare val.

Dieslar finns också och det är dragvilliga maskiner, som Peugeot kallar ”världens mest effektiva”, men priset hamnar även här kring 160 000 kronor.

I protokollet noterar vi också att framstolarna känns lite säckiga, att takhöjden i baksätet blir begränsad med soltak, att utrymmena för passagerare och bagage är hyfsade för klassen och att karossen med tre dörrar inte finns att välja längre.

Ett varningens finger ska höjas för rostskyddet, vårt tidigare test visade på behov av en extra skyddsbehandling.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?
Peugeot 208 Allure Puretech 110

Pris, från kr: 164 900.
Modell: Femdörrars småbil.
Säljstart: Början av augusti.
Mått, cm: L 397/B 174/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 225.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda (automat: +15 000 kr).
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 103 g/km.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Renault Clio med flera.

Plus: Ny säkerhetsteknik, snålare motorer, smidig i stadstrafik.
Minus: Stötig med stora fälgar, udda instrumentering, bristfälligt rostskydd.

Vad nytt? Kosmetisk och teknisk uppdatering.
För vem? Den som vill ha en nätt och gärna lite snitsig bil med gott om utrustning.

Kommentarer

#1
2015-09-09 17:17

":Stötig med stora fälgar"
Ja, det är väl ingen nyhet...?
Men, sen finns det ju de som föredrar stötighet framför komfort förstås.

#2
2015-09-09 18:16

Rätt snygg men lite för dyr.

Har aldrig förstått vitsen med stora fälgar och lågprofil, att göra så att bilen blir snyggare när den står still görs nog mest för att imponera på omgivningen.
När man sätter sig i bilen och kör ser man ju ändå inte fälgarna och då kan de lika gärna få vara åt det mindre och bekväma hållet.

#3
2015-09-09 20:06

Har provkört 208 (3 olika tillfällen) men alltid med mindre fälgar och den är nog en av dom bekvämaste i klassen och döljer (speciellt små) ojämnheter väldigt bra. Det där med placeringen av instrumenteringen är löjligt, för samma problem finns även med den s.k. traditionella placeringen av instrumenten men för en annan grupp av människor. Den lilla ratten gör det möjligt för alla att se instrumenten, de flesta ställer in den fel för dom vill ha den på samma höjd som toppen av en ratt av normal storlek men den här känns bäst när man ställer in den lägre och har därmed även bättre kontroll.

#4
2015-09-10 20:49

Har kört den här med den svagare trepipen och tycker nog att den är rätt trevlig faktiskt.

Överraskande alert motor, hygglig rull- och stolkomfort är plus och att den udda instrumenteringen skulle vara nåt problem gäller då inte mig iaf.

Enda frågetecknet var styrningen som jag upplevde som lite nervös och krävde små justeringar hela tiden i högre farter. Inte så bra faktiskt och skulle nog vara det som avskräckte mig om jag vore spekulant. Någon som upplevt samma sak med styrningen?

#5
2015-09-11 15:46

Rålle, däcktrycken kanske var åt pipan? Själv tyckte jag dom gick som tåg även i högre fart, jämfört med tex. Honda Civic som man fick styra hela tiden (hade försäljaren kolla däcktrycket, var ok).

#6
2015-09-11 16:16

@ Peugo:

Nja, det tror jag icke. Det var två olika bilar. en MY 13 och en 15. Bägge splitt nya i princip och inköpta av folk i min närhet. Men jag kanske är överkänslig... Men ena ägaren upplever samma sak, och han är en riktig Peugeot-fantast.

#7
2015-09-11 17:32

Precis som Peugeot har jag noterat att många kör med ratten i ett onödigt högt läge. Enda fördelen med det är om man har feta lår och ska klämma sig ner i sätet. Under körning är det alltid en fördel att ha ratten så låt som möjligt.

#8
2015-09-11 22:15

Rålle, jag är känslig om någon är! :)
Måste ta en ny provtur, kommer du ihåg med vilken motor och däckstorlek?

#9
2015-09-12 11:19

@ Peugo:

Bägge med den trecylindriga 1.2an på 81 hästar. Då är däckdimensionen 185/65R15.

Men att jag upplevde den så behöver ju inte betyda att alla tycker samma men jag tyckte det iaf var tillräckligt framträdande för att jag skulle anse att det var negativt. Sen så skulle man kanske vänja sig efter ha kört den ett tag. Men jämfört med andra nyare småbilar som jag kört, bla; C3, Fabia , Polo och Fiesta upplevde jag Peggans styrning som oroligare. Tror den har ett osedvanligt "kort rattvarv" och det är väl det som gör att jag upplevde den som lite orolig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.